Recenze Star Wars: Squadrons
Star Wars: Squadrons Recenze Recenze Star Wars: Squadrons

Recenze Star Wars: Squadrons

Jakub Marušák

Jakub Marušák

15
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Rudý pět připraven!

Reklama

Tituly X-Wing a TIE Fighter už několik dekád patří mezi nejoblíbenější hry fanoušků Star Wars.

Kanadští Motive Studios se v Star Wars: Squadrons rozhodli na tuto sérii navázat.

Podařilo se jim přesně zasáhnout šachtu reaktoru?

  • Platforma: PS4 (recenzovaná verze), XB1, PC
  • Datum vydání: 2. října 2020
  • Výrobce: Motive Studios (Kanada)
  • Vydavatel: EA
  • Žánr: space-combat
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 22 GB
  • Herní doba: 8 hodin (single player)
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: krabicová i digitální
  • Cena: 999,- Kč (Xzone)

Ve službách Nové republiky a Impéria

Při prvním spuštění vás hra vyzve k vytvoření vašich herních postav (jednu na straně Nové republiky a druhou v žoldu Impéria). Nečekejte žádné složité generování charakteru, nejedná se o žádné RPG. I přesto je výběr poměrně rozsáhlý – můžete si zvolit pohlaví pilota, jeden z přednastavených obličejů, hlas a jméno. Další úpravy se odemknou během hraní multiplayeru, ale o tom až níže. Poté už vám nic nebrání v puštění se do příběhu.

Kampaň jistým způsobem slouží i jako tutoriál ke hře více hráčů. Příjemným zjištěním je, že se rozhodně nejedná o žádnou jednohubku, dohrání příběhové linky vám zabere přibližně osm hodin a kvůli systému medailí budete mít chuť si jednotlivé mise zopakovat. Hru si díky snížené ceně můžete tedy s klidným svědomím koupit pouze za účelem hraní singleplayeru. Příběh hry, alternující mezi pohledem Nové republiky a Impéria, se odehrává těsně po zničení druhé Hvězdy smrti. Rebelové se stále snaží o osvobození galaxie a zbývající Imperiální jednotky se jim v tom pokoušejí zabránit. Karta je však na rozdíl od filmů obrácena a tentokrát se superzbraň pro ukončení války nachází v rukou Povstalců. Tvůrcům se bohužel nepodařilo vymanit se z klasické šablony příběhu o hodných Povstalcích a zlém Impériu. Hra za pilota TIE je tak o poznání temnější, vaši parťáci mnohem ostřejší a mise vás poměrně často vyzývají k páchaní válečných zločinů.

Příběh hry alternující mezi pohledem Nové republiky a Impéria se odehrává těsně po zničení druhé Hvězdy smrti.

Jednotlivé mise (je jich celkem čtrnáct) nabízí zdařilý mix klasických vesmírných soubojů, přepadů v polích asteroidů či bombardovacích náletu na různé varianty křižníků. Dojde také na průlety strukturami vesmírných stanic a i když hra neobsahuje žádné zmínky o Síle, často budete muset mít reflexy jako Jedi. Fanoušci Star Wars budou potěšení množstvím odkazů na starší hry (hned v první misi například narazíte na fregatu BFF-1 velmi známou hráčům původního X-Wingu). Ve hře se také mihnou postavy z původních filmů i z nového rozšířeného univerza.

Fanoušci Star Wars budou potěšeni množstvím odkazů na starší hry.

Příběh je odvyprávěn pomoci velmi zdařilých filmečků a lehce interaktivních brífinků na můstcích velitelských lodí. Hra neumožňuje volný pohyb a veškeré ovládání mimo kokpit je tak zjednodušeno na otáčení kamerou a interakci s jednotlivými body v hangáru a na můstku. Na předem připravených místech tak můžete „hovořit“ s ostatními členy vaší eskadry. Slovo hovořit jsem záměrně uvedl v uvozovkách, jelikož se jedná výhradně o jednostranné rozhovory – vaše postava nemá možnost odpovídat a řadí se tak po bok dalších němých herních hrdinů. Tuto volbu lze vzhledem k možnostem úpravy hlasu při vytváření charakteru pochopit, je však škoda, že se tvůrci nerozhodli aspoň pro kampaň toto omezení odstranit. Grafická stránka titulu je bezchybná, hra běží stejně jako další EA tituly na enginu Frostbite.

Skywalkere, víš jistě, že zvládneš tuhle loď?

Jak už název hry napovídá, základem Star Wars: Squadrons jsou samozřejmě všemožné vesmírné stroje. Každá z frakcí má na výběr několik různých tříd letounů. Základním kamenem každé vesmírné bitvy je klasický bitevník (X-Wing a TIE Fighter). Tyto multifunkční stroje umožňují pilotům útočit jak na ostatní stíhačky, tak i na větší křižníky. Druhou třídou jsou stíhači (A-Wing a TIE Interceptor), excelující díky své rychlosti v bojích jeden na jednoho, ale kvůli slabému pancíři velmi zranitelní proti větším lodím. Speciální třídou jsou podpůrné lodě (U-Wing a TIE Reaper), nabízející zásobování, obnovu štítů ostatním letadlům a elektronický boj. No a pro boj s těžkými křižníky se nejlépe hodí bombardéry (Y-Wing a TIE Bomber), nesoucí značné množství raket a pulsních bomb.

Každá z frakcí má na výběr několik různých tříd letounů.

Hra vám postupně během kampaně představí každou loď a je jen na vás kterou z nich budete preferovat v multiplayeru. Během pozdějších misí navíc můžete jednotlivé třídy měnit i během boje. Bitvu tedy můžete začít v X-Wingu a po vyčištění nepřátelských eskader se vrhnout do bombardéru a počechrat oslabený Star Destroyer. Mezi příběhovými misemi můžete v hangáru po vzoru podobné funkce z Forzy pořádně prošmejdit kokpit vašeho stroje.

Drobnou vadou na kráse je nemožnost během hraní změnit úhel pohledu – kamera je vždy na pevno umístěna do vnitřku kokpitu. Což obzvlášť v případě imperiálních strojů znamená značně omezený výhled na bojiště. Interiér je však vymodelován velmi pečlivě a hru můžete hrát i s omezeným HUD módem, během kterého budete spoléhat pouze na budíky na vaší palubní desce.

Ovládání hry je velmi intuitivní. Pomocí levého analogu přidáváte a ubíráte plyn a máte možnost vychýlit loď z osy. Pravou páčkou pak zatáčíte. Hra navíc umožňuje i podporu kniplu, toto jsme však neměli možnost vyzkoušet. Rozhodně ale neočekávejte žádnou hardcore simulaci, lodě (i ty Imperiální, bez štítu) vydrží velké množství zásahu a většina má možnost opravy během letu. Velmi zarážející bývá situace, kdy s lodí v plné rychlosti narazíte do zdi/křižníku a vaše stíhačka se pouze mírně poškodí a odrazí. Jsou to právě chvíle jako tato, kdy si uvědomíte, že se hra blíží spíše arkádě než simulaci.

Všechnu energii soustřeďte do čelních štítů

Důležitou prací pilota je kromě bojů jeden na jednoho i znalost všech systémů vesmírného plavidla. Kdykoliv během boje máte možnost převést energii mezi systémy štítů, střelby a motorů. A velmi brzy se naučíte, že tato funkce je pro přežití velmi důležitá. Při útoku na křižník tak převedete energii do motorů a tím krátkodobě zvýšíte jejich výkon. Po přiblížení pak přepnete na štíty (ideálně dvojnásob silné do přední části, abyste přežili mohutnou palbu turbolaserů) a pro samotný útok nakonec aktivujete zbraňové systémy, umožňující neustávající střelbu z kanónů bez obavy z přehřátí. Přepínání mezi jednotlivými oběhy probíhá velmi jednoduše pomoci d-padu. Každý systém také nabízí určitou formu overcharge. Pokud běží po krátkou dobu na maximální výkon – štíty budou ještě silnější, motory umožní krátkodobý boost a zbraně budou mnohem výkonnější. Lehce pancéřované stíhačky Impéria neobsahují žádné štíty a systém přepínání energie tak funguje pouze mezi zbraněmi a motory (na druhou stranu je mnohem účinnější).

Kdykoliv během boje máte možnost převést energii mez systémy štítů, střelby a motorů.

Napočítali jsme třicet povstaleckých lodí, pane

Hlavním tahákem Star Wars: Squadrons je už od oznámení multiplayer pro až deset hráčů. Na výběr jsou módy Dogfights – klasický team deatmatch, ve kterém vyhraje strana, která jako první zaznamená třicet sestřelů a Fleet Battles. V druhém jmenovaném dojde ke střetu dvou flotil a hráči dostanou za úkol zničit velitelskou loď protivníka (Star Destroyer v případě Impéria a MC75 Star Cruiser patřící Nové republice), bitva se tak stane přetahovanou, kde se útočící a bránící strany mění na základě množství sestřelů a jednotlivé strany se dostávají blíž a blíž. Spolupráce s ostatními piloty je velmi důležitá, vaše šance na přežití, pokud se nebude držet svých wingmanů je přibližně 3720 ku jedné. Hraním multiplayeru si zvyšujete level svého pilota a získáváte dvě suroviny – Requisitions sloužící k upravě vaší lodi (na výběr je velké množství motorů, zbraní a trupů, měnících vlastnosti stíhačky) a Glory pro nákup kosmetických úprav lodi a vašeho pilota (v multiplayeru nemusí být váš pilot nutně pouze člověk, samozřejmě pouze na straně Nové republiky). Dobrou zprávou je, že veškerý postup hrou je vázán na hraní a nejde urychlit žádnými mikrotransakcemi. Hra také obsahuje denní úkoly a základní verzi sezóny, je však vidět, že v případě Star Wars: Squadrons se Motive Studios nepokouší o vytvoření nové Game as a Service. Oba multiplayerové módy lze hrát i bez jiných hráčů, pouze proti AI.

Druhý názor (Martin Zavřel): VR hře sluší

Jakub je v naší redakci největší znalec Star Wars a jeho recenze má tedy náležitou váhu. Nicméně já jsem hru odehrál na PC s VR headsetem (v mém případě šlo o HTC Vive). A troufám si říct, že při hraní ve virtuální realitě získává hra doslova jiný rozměr (heh). Jedna věc je koukat na Tie Fightery a další oblíbená plavidla na televizi, jak jsme zvyklí je vídat ve filmech. Ale úplně něco jiného je, stát uprostřed hangáru a rozhlížet se kolem sebe, nebo sedět v pilotní kabině stíhačky a doslova "cítit" vesmír a svištící lodě i laserové paprsky kolem vás. Pokud plánujete hrát Squadrons na VR, rozhodně si k našemu hodnocení můžete bod přičíst.

Recenze Star Wars: Squadrons

Je tedy pravda, že jsem musel hrát recenzentskou kopii přímo z Origin launcheru (zatímco vy si hru můžete koupit na Steamu nebo EGS). To obnášelo jisté nepříjemnosti, související s rozchozením Steam VR podpory pro hru. Jakmile jsem ale jednou vše správně nastavil, hraní v helmě pak už probíhalo zcela bez problémů. Byl to obrovský zážitek a bohužel mi k jeho dokonalosti chyběl už jen HOTAS, neboli "pákový" ovladač.

Pokud plánujete hrát na VR, můžete si k našemu hodnocení bod přičíst.

Když jsem se v helmě rozhlížel po těch notoricky známých lodích kolem sebe, zaplavily mě ty samé pocity úžasu a obdivu, které jsem zažíval jako malý kluk při prvním shlédnutí původní filmové trilogie. Jsem obrovsky vděčný za to, že hra se soustředí právě na tyto klasické, staré designy plavidel. A bohužel jsem si přitom uvědomil, jak moc mi tahle milovaná série z dětství zahořkla díky oběma novějším filmovým trilogiím. Přál bych si, aby nikdy nevznikly a mohli jsme tak na filmy Star Wars vzpomínat jen a pouze jako na tu úžasnou záležitost z 80. let.

Hru můžete zakoupit v Xzone.

[sc name="reklama_lynx" ]

Star Wars: Squadrons
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Star Wars: Squadrons navazuje na sérii vesmírných simulátorů z dílny LucasArts se ctí. Obsahuje zajímavý (i když poměrně předvídatelný) příběh, zahrnující pohled na válku z obou stran. Skvělý pocit z ovládání lodí je mírně narušen místy až přehnanou arkádovostí a klaustrofobní kamerou. Hlavní tahák – multiplayer – je zastoupen pouhými dvěma módy a bude zajímavé sledovat, jak moc jej budou vývojáři z Motive Studios podporovat. Hra se však prodává za výrazně nižší cenu a jedná se tak o velmi zajímavý titul, který lze doporučit jak fanouškům Star Wars tak i hráčům s oblibou vesmírných stříleček.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

grafická prezentace
množství variant lodí a jejich vylepšování
ovládání
práce s lodními systémy
skvělý zážitek s VR headsetem
malé množství módů pro hru více hráčů
němý hrdina
šablonovitý příběh
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama