Recenze The Elders Scrolls Online: High Isle
The Elder Scrolls Online Recenze Recenze The Elders Scrolls Online: High Isle

David Bernard

David Bernard

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One Apple Mac

Intrikami protkané ostrovy vás volají do služby.

Série The Elder Scrolls je příznivcům RPG žánru jistě velmi známá. Jak by také ne, když je tu s námi již od roku 1994. Až do vydání The Elder Scrolls Online se však jednalo o čistě singleplayerový zážitek. Před osmi lety vyšla MMORPG iterace, která si i přes porodní bolesti nakonec dokázala najít početnou herní komunitu. Minulý týden pak spatřila světlo světa v pořadí již šestá kapitola, tentokrát s podtitulem High Isle, která jé úvodem pro plánovaný celoroční přísun obsahu- Legacy of Bretons. Nové dobrodružství nás zavede do zprvu krásné ostrovní lokace, na kterou je i přes poměrně zastaralý vizuál radost pohledět. Ale nenechte se mírumilovně působícím prostředím zmást, neboť hrozba, která na vás v kůži dobrodruha čeká, se rozhodně nedá brát na lehkou váhu.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5, X1, XSX|S, Mac
  • Datum vydání: 8. 6. 2022
  • Výrobce: Zenimax Online Studios
  • Žánr: MMORPG
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 85 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Cena: cca 980 až 1980 Kč (Steam)

Všudypřítomné intriky a pletichaření

Na High Isle, krásné nové zóně, se schyluje k politické události, která má mít zásadní vliv na celý Tamriel. Vůdci tří znesvářených frakcí se plaví na mírový sněm, který má na ostrovech proběhnout. Žádný z nich však nedorazí. Místo toho jejich lodě ztroskotají v tajemné bouři a vše nasvědčuje tomu, že to má na svědomí tzv. Ascendant Order - řád, který prahne po moci. Velké pátrání tak může začít. Během nového dobrodružství se vydáme po stopách vůdců Tamrielu, kteří zmizeli za záhadných okolností. Míra kriminality na ostrovech vzrůstá a Ascendant Order vystrkuje své pařáty, snažíce se uzmout vládu pro sebe sama. Během pátrání potkáte známé z minulých kapitol a dojde i na několik vtipných situací. Příznivci Hry o trůny mohou jásat. Míra intrik je tentokrát opravdu vysoká a důvěra se nevyplácí. Detektivní forma příběhu hře prospívá a i přes pomalý rozjezd jsem se nenudil.

Zažitá obchodní formule

Od svého vydání ušlo The Elder Scrolls Online (dále jen TESO) velkou cestu. Z původně nepříliš dobře přijatého MMORPG se během osmi let stal svět, do kterého se mnoho hráčů rádo vrací. Hra staví na každoročním vydávání kapitol, které pak doprovází celoroční přísun nových DLC a vedlejšího obsahu. Tvůrci tuto formuli nazývají celoročním dobrodružstvím (A Year Long Adventure). Samo o sobě se dá TESO hrát bez měsíčních poplatků, ale pokud chcete mít přístup ke všemu obsahu, placení se nevyhnete. Tzv. ESO Plus je forma předplatného, díky kterému máte přístup ke všem doposud vydaným rozšířením, tedy s výjimkou nejnovější kapitoly.

Hra staví na každoročním vydávání kapitol.

Veškerá DLC si lze také zakoupit za Crowns - herní měnu, která se dá pořídit za reálné peníze. Hlavním tahákem předplatného je ale část inventáře, do které můžete ukládat materiály - tzv. Craft Bag. Bez ESO Plus je práce s místem opravdu otravná a tento přístup se mi příliš nezamlouvá. Pay to win mechaniky zde ale naštěstí nenajdeme. Případným zájemcům předplatné doporučuji, jelikož za zhruba 350 Kč získáte brutální množství obsahu, jehož projití vám zabere vyšší stovky až tisíce hodin. Pokud si pak některé DLC oblíbíte natolik, že za něj budete ochotni zaplatit penězi, určitě využijete Crowns, které obdržíte v ceně předplatného. Milý ústupek.

Mírně zrezlá klasika

K TESO jsem vždy přistupoval zcela jinak než k běžným MMORPG. Většinou se ženu za co nejlepším vybavením a raidování několikrát do týdne mi není cizí, ale v případě díla od tvůrců ze Zenimax Online Studios je to přesně naopak. Hra přímo vybízí k prozkoumávání každého koutu a mnohdy dokáže být vskutku imersivní. Často se tak přistihnu, že jen tak bloumám světem a vůbec neřeším, že někde padá silnější zbraň či brnění. Tomuto přístupu nahrává také fakt, že oproti drtivé většině MMO her, TESO respektuje čas svých hráčů. Pokud například rok či dva nehrajete, neznamená to automaticky, že vaše postava zeslábne a bude muset opětovně sbírat veškerou svoji sílu.

High Isle přímo vybízí k prozkoumávání.

Osobně již dva roky používám stále stejný set brnění a zbraní a v nové kapitole jsem neměl sebemenší problém. Tedy alespoň co se týče příběhu a vedlejších questů. S tím se ovšem pojí jistý neduh. Hra je mimo Trialy (obdoba raidů), místy až groteskně jednoduchá. Pokud danou kapitolu nehrajete s novou postavou, ale s ostříleným dobrodruhem, kterého nejednou trefili šípem do kolene, projedete nepřáteli jako nůž máslem. Během soubojů jsem se tak prakticky nemusel snažit, což považuji za velké mínus. Nových hráčů se to ovšem netýká. Tvůrci by měli tento zážitek přepracovat a více vybalancovat.

Mimo nové příběhové linky, která se tentokrát opravdu povedla, jsou samozřejmostí i početné vedlejší úkoly. Pokud se v datadisku High Isle rozhodnete splnit prakticky vše co nabízí, připravte si zhruba třicet hodin vašeho času. Prozkoumávat budete jeskyně, dungeony a všemožná zákoutí nové zóny. Nový Trial - Dreadsail Reef, který se nese v duchu pirátsví, potrápí vaše dovednosti a k jeho pokoření budete potřebovat dalších jedenáct parťáků. I tak se mi nicméně zdá, že kapitola poskytuje na MMORPG titul malou herní dobu. Třicet hodin je spíše doména singleplayerových her, ale jelikož se jedná o začátek Legacy of Bretons a TESO tuto formuli praktikuje již roky, nejsem nijak překvapen.

Je libo partičku karet?

Krom výše zmíněného nabízí nová kapitola i několik novinek. Tou nejvýraznější je pak implementace karetní hry Tales of Tribute, na kterou můžete vyzvat jak hráče, tak i NPC a je s ní spjata i úkolová linie. Ve světě můžete získávat karty, z nichž poté složíte herní balíček. Jedná se tak víceméně o klasiku. Za vítězství lze získat různorodé odměny, jako například nábytek pro vaše obydlí či transmutační kameny. Pokud máte karetní hry rádi, Tales of Tribute si užijete. V loňské kapitole Blackwood byl představen systém společníků. Jejich řady tentokrát rozšíří Khajiitský kouzelník Ember a rytířka Isobel Velois.

World eventy obohatily tzv. Volcanic Vents, které jsou na můj vkus až příliš podobné eventům předchozím (Dolmeny atd.). Tentokrát se budete snažit zastavit vulkanické erupce, které sužují ostrovy High Isle. Zde by prospěla poněkud větší dávka kreativity. Samozřejmostí jsou pak i nové sety vybavení a legendární předměty, jejichž získání je mnohdy bohužel spíše otravné. A to z důvodu, že tzv. Leads - stopy k jejich nalezení, jsou uzamčeny v truhlách, u kterých se tvoří zástupy hráčů. Nešťastný design.

Zub času se podepsal

TESO je tu s námi již řádku let. Za tu dobu bohužel notně zastaralo. Mluvím převážně o vizuální stránce, která je mnohdy nemastná, neslaná. Hře by prospěl nový grafický kabátek, protože design zón k tomu vyloženě svádí. Pokud bych měl vybrat jednu věc, kterou tvůrci ze Zenimax Online Studios zvládají opravdu bravurně, pak by to nejspíše byla architektura Tamrielu. Hrady a města si krásně notují s žánrem high fantasy, který je sérii The Elder Scrolls vlastní. Pocit imerse nicméně kazí všudypřítomná šeď a nevýrazné barvy. O obličejích a mimice se pak raději nebudu ani zmiňovat. Tento problém se dá řešit tzv. ReShade, což je program, který dokáže s menšími úpravami barvy vylepšit. Můžete si také pohrát s Nvidia filtry. Změnu jako v namódovaném Skyrimu ovšem rozhodně nečekejte.

Solidní dobrodružství

Novou kapitolu The Elder Scrolls Online táhne kupředu především její dobře zpracovaný příběh. Vše ostatní zůstává při starém. Pokud jste čekali nějaké zásadní změny, bohužel vás musím zklamat. V případě, že máte rádi TESO minimálně stejně tak jako já, rozšíření High Isle si užijete. Intrikami a pletichami protkaný příběh má sice pomalý rozjezd, ale pokud mu dáte šanci, nebudete litovat. Vedlejší obsah využívá roky zažitou šablonu a novinky v podobě dalších společníků či neoriginálně pojatých world eventů, ji nijak valně neobohacují. Všichni fanoušci sběratelských karetních her mohou oprášit své taktické uvažování a vydat se vstříc soubojům v Tales of Tribute. Pokud jste TESO ještě nikdy nehráli, zkuste nejdříve základní hru. Důraz na sólo hraní totiž nemusí sednout každému. Pakliže jste veterány, tak již High Isle určitě hrajete a já vám přeji hodně zdaru na toulkách po celém Tamrielu - světě, který si zcela jistě zaslouží naši pozornost.

The Elder Scrolls Online
Apple Mac

Nová kapitola přináší solidně vystavěný příběh, krásnou novou zónu, vybavení, karetní hru a náročný Trial. Vše ostatní zůstává při starém. Na The Elder Scrolls Online se po osmi letech podepsal zub času, což je vidět převážně na vizuálu. Důraz na sólo hraní zůstává stále stejně velký, což je místy na škodu. Tak či tak se jedná o imersivní počin, který dokáže vtáhnout a nepustit. V kontrastu s MMO hrami, které se zaměřují na značný grind, je High Isle příjemnou oddychovou záležitostí. Pro aktivní veterány povinnost. Novým hráčum doporučujeme nejdříve zkusit základní hru.

Zajímavý příběh
Krásná nová lokace
Karetní hra Tales of Tribute