Recenze The Last of Us Part I na PC
Recenze Recenze The Last of Us Part I na PC

Recenze The Last of Us Part I na PC

Filip Svoboda

Filip Svoboda

43
Platformy Windows PC

Královna akčních adventur zůstává na trůnu, ale zasloužila lepší péči.

Reklama

Připadl mi obtížný úkol. Totiž zhodnotit port remaku hry, která se už dříve dočkala remasteru. Nemá cenu mlčet o tom, že recenze vychází několik dnů po vydání The Last of Us Part I na PC, a byl tak dostatek času, aby si hráči napříč světem a internetem sdělili dojmy, které nejsou především s ohledem na technickou stránku titulu příliš pozitivní. Podělím se s vámi o svůj vlastní zážitek, který je navíc poznámenán skutečností, že se do série od Naughty Dog pouštím téměř nepolíben – o The Last of Us jsem věděl mnohé, ale herně jde pro mě o novou zkušenost a úmyslně jsem vynechal i seriál na HBO.

  • Platforma: PS5, PC (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 28. 3. 2023 (PC)
  • Vývojář: Naughty Dog, Iron Galaxy
  • Vydavatel: PlayStation
  • Žánr: akční adventura
  • Česká lokalizace: ano
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 100 GB
  • Herní doba: 17–20 h
  • Cena: 60 eur

Není PC jako PC

Kritika se na optimalizaci PC verze remaku The Last of Us snesla opravdu nesmírná. Já mohu říct, že jsem se na svém stroji s procesorem Intel Core i5-12400, 16 GB RAM a grafickou kartou RTX 3060 netrápil po technické stránce ani zdaleka tolik jako někteří. Ale hlavně začátek jsme se hrou měli věru krušný.

Po prvním spuštění mě totiž jako všechny přivítala kompilace shaderů. I zde se můžu považovat za šťastlivce, hotovo bylo zhruba za půl hodiny. Děsí mě představa několika hodin čekání, což mnozí reportují. Tohle by neměl být standard.

Kampaň jsem odvážně zapnul na nejvyšší možné grafické nastavení. V první cutscéně jsem začal svého rozhodnutí hluboce litovat. Čekal zde na mě zásek a následný pád hry. Následovalo tedy snížení grafiky na doporučený preset vysoké.

V rozlišení 1080p držela hra v naprosté většině případů stabilních 60 FPS.

Můžu v klidu tvrdit, že ve věci hrubého výkonu vývojáři víceméně splnili, co slíbili, pokud jde o moji konkrétní sestavu (lehce nad doporučenou). V rozlišení 1080p držela hra v naprosté většině případů stabilních 60 FPS. Jedinou výjimkou byly některé otevřenější venkovní lokace s množstvím zeleně nebo odrazů od vodní hladiny. Tady snímková frekvence klesla k padesáti nebo lehce pod padesát.

Recenze The Last of Us Part I na PC

Se samotným během hry jsem tak byl od nalezení správné kombinace nastavení v podstatě spokojený – obzvlášť v kontrastu s očekáváními. Dokonce jsem si po čase zvýšil kvalitu textur postav a prostředí, což jsou docela náročné položky především pro kapacitu VRAM, a na výkonu se to téměř neprojevilo.

Zhruba v polovině hry mě čekal nepříjemný pád s restartem celého počítače.

Mezitím, co jsem si užíval samotné hraní, se ale začaly objevovat technické potíže jiného charakteru. Potkal jsem několik grafických glitchů, při vstupech do nových lokací se obraz viditelně cukal, výjimečně i na moment zasekl, a zhruba v polovině hry mě čekal nepříjemný pád s restartem celého počítače.

V neposlední řadě občas grafika pozlobí i při nastavení, u kterého byste to nečekali. Opět se týká větších lokací, kdy se obraz zvláštně rozzrní a doplácí na to třeba voda, zeleň nebo viditelně také konečky vlasů. Nejde naštěstí o nijak rozsáhlý problém.

Jak to mají PC hráči rádi

Než se pustím do dojmů ze hry samotné, zastavím se ještě na chvíli v menu. To je totiž prototypem a takhle to má vypadat. Každá jedna grafická volba, a že s nimi vývojáři nešetří, ukazuje na obrázcích, jak bude hra vypadat. Se změnami se vám okamžitě vypočítá i zatížení VRAM. Pokud si s vaší sestavou podivně optimalizovaný port nebude rozumět, vězte, že tady se dá hodně ladit. Kéž by to nebylo třeba.

V menu najdeme i další milé kolonky. Rozmanitou volbu obtížnosti nebo rozsáhlé možnosti usnadnění pro hráče s hendikepem. Naughty Dog jsou v tomto ohledu revolucionáři a zaslouží si za to velikou pochvalu. Mimo to hře neschází česká lokalizace, za což mnozí také poděkují.

Vrchol herního vyprávění, trvanlivá hratelnost

Po asi třech tisících znaků se konečně dostávám k náplni hry. A začít nemohu jinak než příběhem a vyprávěním. Není divu, že seriálové zpracování oslovilo i značnou část nehráčského publika. Putování Joela a Ellie totiž i deset let po svém vzniku dokazuje, že hry umí vyprávět originální, nápadité, komorní a lidské příběhy. Naughty Dog nesklouzli ke klišé a předložili rozmanitou výpravu možná za záchranou lidstva, možná spíš lidskosti.

Vyprávění napomáhá i tempo, kdy se pravidelně střídá akce s explorativními pasážemi a ty zase s cutscénami. V poslední čtvrtině hry navíc přichází oživení hratelnosti, jehož podstatu raději nebudu prozrazovat. Všechno je umně poskládané tak, že čas strávený s oběma hlavními postavami uplyne jako voda a po zhlédnutí závěrečných titulků ho chcete ještě víc. To hra aspoň částečně umožní v rámci obsaženého DLC Left Behind.

Akce mě bavila velmi. Je surová a uvěřitelná. Pokud jste zrovna dobře zásobení, můžete si chvílemi připadat jako stroj na zabíjení, o několik chvil později na vás místo lidských – respektive zdravých – protivníků čeká několik clickerů v malé místnosti, a vy zrovna nemáte náboje do pušky nebo molotov.

Přece nenaběhnu s kudlou v ruce na chlapa s brokovnicí.

Lehkou výtku si asi zaslouží umělá inteligence, která je velmi předvídatelná a dopouští se zásadních podcenění nepřítele… přece nenaběhnu s kudlou v ruce na chlapa s brokovnicí. Projevuje se to i při stealthu, kdy nepřátelé bezhlavě upalují za každou hozenou lahví. Pokud ale vím, lepší systém zatím nikdo nevymyslel. Přece jen je to pořád hra.

Podobně uspokojivé jako samotný boj je i vylepšování zbraní. Nejen, že většinu upgradů v akci ihned pocítíte, ale potěší i taková banalita, jakou jsou animace úprav a změna vzhledu výzbroje.

Byl by to ideální vstup…

Musím na závěr ještě hluboce smeknout před hudebním doprovodem a celkovým ozvučením. Dotváří už tak tíživou atmosféru, ale taky atmosféru naděje, která skrz pochmurnou kulisu proznívá. Jako na nováčka v sérii na mě dýchla opravdu hodně.

Nejsem majitelem PlayStationu, takže jde pro mě o první a jedinou možnost okusit veledílo od Naughty Dog. A nelituji, přestože bych si přál, aby byla hra v takové kondici, v jaké ji zažijí hráči na konzoli od Sony. Pokud máte na výběr, nevolte PC, pokud jste na tom podobně jako já, možná se s technickou stránkou ještě rádi poperete. The Last of Us Part I zůstává i na PC tou samou neskutečně propracovanou, dospělou a hlavně zábavnou akční adventurou – jednou z vůbec nejlepších.

Recenze The Last of Us Part I na PC
Windows PC

Verdikt

The Last of Us se stále řadí mezi ty vůbec nejlepší akční adventury a žádný hráč by ho neměl minout. Kvůli příběhu, vyprávění, postavám, atmosféře, hudbě, akci… Výčet kladů by nekončil ještě hodně dlouho. O to větší je škoda, že PC verze se nevyvarovala chyb – glitchů, pádů a záseků. Ani výkon a grafika se neobešly bez kompromisů. Pro nového hráče jde ale i přes nedostatky o nezapomenutelný zážitek.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Vyprávění, příběh, témata
Atmosféra, prostředí, estetika
Hudba, ozvučení, dabing
Akce, vylepšování zbraní
Animace, grafika
Rozsáhlé možnosti nastavení grafiky
Přístupnost
Česká lokalizace
Propracovanost do nejmenších detailů
Technická stránka
Umělá inteligence
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama