Recenze WRC Generations – loučení na vrcholu
WRC Recenze Recenze WRC Generations – loučení na vrcholu

Recenze WRC Generations – loučení na vrcholu

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Konec jedné éry.

Reklama

Letošní díl závodní série WRC s podtitulem Generations je minimálně na nějakou dobu tím vůbec posledním, který vznikl ve studiu Kylotonn. Od příštího roku totiž práva na licenci MS v Rallye a s ní spojenou herní sérii přebírá EA a vývojáři ze studia Codemasters. Letošní ročník by tak měl představovat pomyslný vrchol snažení francouzského týmu, který se o sérii staral od roku 2015, kdy ji převzal od italského studia Milestone.

  • Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 3. 11. 2022
  • Výrobce: Kylotonn – KT Racing (Francie)
  • Žánr: závody
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: online a split-screen
  • Dat ke stažení: 37 GB
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální i fyzická
  • Cena: 1 049 Kč (PS Store)

Obsahově nejnabitější díl

Hned v úvodu bych se rád pozastavil u podtitulu Generations, kterým vývojáři letošní díl zřetelně oddělili od předchozích ročníků s číslovkou. Výsledkem je z pohledu obsahu dosud nejrozsáhlejší ročník, který v sobě sdružuje velkou část obsahu z dílů minulých. WRC Generations v základu samozřejmě v první řadě sází na obsah spojený s letošní sezónou MS v rallye, která přinesla změnu pravidel a příchod nové kategorii Rally 1. V rámce této třídy soutěží hybridní speciály značek Ford, Hyundai a Toyota.

S příchodem těchto vozů se pojí další herní novinka v podobě možnosti nastavit před startem rychlostní zkoušky výkonnostní mapu hybridního ústrojí. Na výběr dostanete ze tří možností, které ovlivní, zda auto bude rychleji akcelerovat z pomalých zatáček, nebo se naopak jeho výkon naplno projeví až ve vyšších rychlostech. Výhodnost jednotlivých map tak bude záviset především na charakteru konkrétních erzet. Celkově jde o zajímavou novou proměnnou, kterou není na škodu při hraní využívat.

Hra v součtu nabízí 22 lokací a 165 rychlostních zkoušek.

Kromě této vrcholné kategorie ve hře nechybí ani přidružené vozy skupin WRC 2 a Junior WRC. Do celkové trojice tříd je rozprostřeno 49 týmů z letošní sezóny. Mezi jednotlivými licencovanými jezdci se nachází i český zástupce v podobě posádky Erik Cais - Petr Těšínský s Fordem Fiesta Rally2. Kromě tohoto obsahu, který se odvíjí od soupisky jezdců a týmů z aktuální sezóny, se vývojáři navrch pochlubili nabídkou legend, jež čítá 37 historických vozů z různých období.

Ačkoli je počet a různorodost vozidel u každého závodního titulu důležitým faktorem, tak zejména u rallye hry je ještě o kus důležitější zpracování lokací a počet rychlostních zkoušek. A v tomto směru WRC Generations jednoduše exceluje. Hra v součtu nabízí 22 lokací a 165 rychlostních zkoušek v souhrnné délce 750 km. Je nutné podotknout, že po vzoru předchozích dílů se do celkového počtu zkoušek počítají rovněž identické erzety, které můžete jezdit v obou směrech. Reálný počet unikátní rychlostních zkoušet tak ve skutečnosti atakuje číslo 80. I tento počet je více než dostatečný a v současnosti mu jen těžko dokáže nějaká rallye hra z poslední doby konkurovat.

Lokacím vládne sněhem pokryté Švédsko

Z pohledu lokací se po přestávce vrací Turecko. Většího množství erzet se dočkal Nový Zéland, který se do kalendáře rovněž vrátil po krátké pauze. Velkou novinkou jsou poté úplně nové tratě ve Švédku. Tato rallye se jako jediná jezdí na souvislé sněhové pokrývce s pneumatikami s hřeby a v porovnání s ostatními podniky nabízí odlišný zážitek. Šest nových erzet patří z hlediska stavby i vizuálního zpracování k tomu nejlepšímu, co v Kylotonnu v rámci série WRC vytvořili. Právě krása a propracovanost Švédské rallye ale zároveň odkrývá problém, kterého si v průběhu hraní brzy všimnete. Zmíněný nedostat tkví v nevyrovnané vizuální kvalitě jednotlivých lokací.

Erzety v jednotlivých zemích mají vždy svůj typický charakter.

Je zřejmé, že zatímco Švédsko bylo vytvořeno pro letošní díl úplně od nuly, tak zbylé lokace mají svůj základ v dílech minulých. Je bezesporu chvályhodné, že se vývojáři v rámci svého závěrečného dílu pokusili do hry vložit maximální množství staršího obsahu z dílů minulých. Tento tah má však svou stinnou stránku právě v nevyvážené vizuální kvalitě jednotlivých lokací a rychlostních zkoušek. Hodnocení vizuální stránky prostředí a okolních detailů tak bude často záviset právě na tom, do jaké lokality vás hra zrovna zavede.

Když si ale odmyslíme rozporuplnou grafiku některých podniků, tak samotným rychlostním zkouškám opravdu nemohu nic vytknout. Jejich zpracování jsem chválil už ve starších dílech, takže minimálně v tomto směru je dobře, že zůstalo vše při starém. Erzety v jednotlivých zemích mají svůj typický charakter, díky čemuž vás při střídání jednotlivých zemí vždy něco překvapí. Díky opravdu vysokému počtu erzet se navíc nestane, že by se jednotlivé zkoušky často opakovaly. V Kylotonnu se navíc nebáli jednotlivé erzety pořádně protáhnout, takže absolvování těch nejdelších erzet vám může klidně zabrat více než 15 minut. Když k tomu přičtete měnící se denní dobu a přítomnost dynamického počasí, tak je o pořádnou výzvu s nutností maximálního soustředění postaráno.

Robustní jízdní model

Kromě náročných a pestrých rychlostních zkoušek si pochvalu zaslouží také jízdní model. I v tomto případě vývojáři pochopitelně vycházeli ze starších dílů. Inovace však poznáte především při brzdění na šotolině a dalších nezpevněných površích, na kterých je brzdná dráha o něco delší, což vás nutí více předvídat a pozorně poslouchat rozpis svého spolujezdce. Hru jsem zkoušel na volantu i ovladači DualSense. Právě na gamepadu se hra ovládá o poznání lépe než předchozí díl.

Důležitým faktorem je pokročilý model poškození.

Pokud by vám navíc citlivost základního ovládání nevyhovovalo, tak si ho můžete přenastavit v menu. I na ovladači si tedy hru užijete. Navíc právě funkce DualSensu vývojáři využili téměř na maximum. I přesto bych vám však pro nasátí maximálního zážitku a atmosféry doporučil přece jenom sáhnout po volantu s pedály. Ačkoli nabízí WRC Generations poměrně bohaté možnosti v oblasti nastavení obtížnosti a asistentů, díky kterým si hru užijí i méně ostřílení závodníci, tak se přece jenom v jádru více blíží k simulaci. Důležitým faktorem je například pokročilý model poškození a opotřebení pneumatik, díky kterému se v průběhu rychlostních zkoušek stav vašeho vozu postupně zhoršuje. Na realistické nastavení navíc stačí pár větších karambolů a technické potíže se s vámi potáhnou většinu soutěže.

Čas na opravy v servisní zóně mezi erzetami je totiž omezený, takže ani šikovní mechanici s vraku během pár minut voňavku neudělají. Celkově velmi dobrý dojem z jízdního modelu, fyziky a samotného dění na rychlostních zkouškách stejně jako v předchozích dílech lehce znepříjemňují nevyrovnané výkony umělé inteligence. V některých erzetách nebo jejich částech počítačem ovládaní protivníci zajíždí těžko uvěřitelné časy, aby v dalších rychlostních zkouškách citelně zpomalili. Jde o tradiční problém série, který se občas objevuje a dokáže drobně zkazit dojem z těsných soubojů a boji o každou vteřinu.

Vzkvétající multiplayer

Z pohledu herních režimů se vývojáři snažili zkompletovat vše, co fungovalo v minulých dílech. Kariérní režim se dočkal pouze drobných inovací a v zásadě zůstal beze změn. Opět vás tak čeká volba mezi vytvořením vlastního týmu a připojením k již fungujícímu. V obou případech ale budete chod týmu z velké míry řídit sami. Čeká vás najímání a správa zaměstnanců, volba speciálních závodů mezi oficiálními rallye podniky, vylepšování týmového zázemí i vývoj auta pomocí stromu vylepšení.

Hru jsem testoval na PlayStationu 5, kde máte na výběr ze dvou režimů.

Pokud jste hráli některý z posledních dílů, tak vás z hlediska kariéry nemůže až na nové větve ve zmíněném vývojovém stromě nic zaskočit. Nováčky v sérii ale může bezesporu komplexnost a trvanlivost kariérního režimu překvapit. Kromě kariéry je v rámci módů pro jednoho hráče k dispozici režim výzev, kde vás čekají náročné zkoušky v extrémních podmínkách nebo jízdy s historickými vozy. Samostatný historický režim, který jsem chválil u loňského dílu, tentokrát bohužel chybí. Zbytek režimů tvoří ověřená klasika v podobě rychlé hry a sezóny.

Série WRC v minulosti trestuhodně ignorovala multiplayerové režimy. To se však v posledních letech změnilo a vývojáři své úsilí zaměřili právě sem. Výsledkem je hned několik režimů pro více hráčů. Kromě klasického multiplayerového lobby je k dispozici nový systém lig a klubů. Ten vám dá na výběr, zda chce soutěžit jako jednotlivec nebo jako člen konkrétního klubu, které sdružuje několik hráčů. Poté už vás čeká účast v předem daných podnicích, ve kterých se budete snažit umístit co nejvýše. Na konci každého týdne se vaše úspěchy za jednotlivý týden sečtou a vy postoupíte o úroveň výše, nebo naopak sestoupíte o stupeň níž. U tohoto typu obsahu samozřejmě bude záviset především na tom, jak aktivní zůstane komunita okolo hry i delší dobu po vydání. Ke kompaktnosti komunity by každopádně mohl pomoct crossplay, jehož podpora se týká právě ligového režimu.

Povedený konec jedné éry

Pro příznivce offline multiplayeru hra pro změnu nabízí klasický split-screen a kooperativní režim spolujezdce, ve kterém jeden hráč řídí a druhý mu čte rozpis. Z minulého dílů se vrací rovněž editor polepů. Abyste se do něj ale dostali, tak si musíte vytvořit samostatný účet na stránkách vydavatelství Nacon. Za tuto naprosto zbytečnou a obtěžující podmínku si autoři s vydavatelem pochvalu rozhodně nezaslouží. Závěrem bych chtěl naopak vyzdvihnout optimalizaci a celkový technický stav při vydání. Problémy, které jsem měl při recenzování loňského dílu, se naštěstí letos neopakovaly. Hru jsem testoval na PlayStationu 5, kde máte na výběr ze dvou režimů.

Jde o komplexní rallye hru.

První nabízí hraní v rozlišení 4K v kombinaci s 30fps. Ve druhém se poté budete muset spokojit s rozlišením 2K a 60fps. Jelikož považuji u závodní hry za naprosto zásadní parametr právě plynulost, tak jsem dlouho neváhal a valnou většinu hraní strávil právě v režimu 2K/60fps. Jak už jsem naznačil výše, graficky hra občas dokáže vykouzlit velmi pěkné scenérie. Za některých podmínek ale odkrývá i své vyloženě slabé stránky, mezi které se řadí například zpracování deště a vody. K přednostem se naopak řadí detailní modely jednotlivých aut a propracované nasvícení.

WRC Generations je věrné svému názvu a přináší z hlediska obsahu nejnabitější ročník. Vývojáři z Kylotonnu dokázali postupnými kroky stagnující sérii pozvednout nahoru a s aktuálním ročníkem důstojně uzavřít své snažení. Jde o komplexní rallye hru, která těží především z velkého množství detailně zpracovaných rychlostních zkoušek a vozidel včetně nové kategorie Rally 1. Autorům se rovněž zejména v posledních dvou letech podařilo výrazně rozšířit režimy pro více hráčů a vylepšit jízdní model s fyzikou. Zamrzí pouze několik méně podstatných nedostatků a nepochopitelných rozhodnutí, které společně se stagnující kariérou celkový dojem lehce kazí.

WRC
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Vývojáři při tvorbě WRC Generations vzali to nejlepší z dílů minulých a vytvořili obsahově nejkomplexnější ročník. Tradiční přednosti série v podobě oficiální licence, výborně zpracovaných rychlostních zkoušek a povedeného jízdního modelu byly v novém díle ještě umocněny, rozšířeny a vylepšeny. Celkový dojem kazí pouze několik méně zásadních nedostatků a až přílišná sázka na jistotu v oblasti herních režimů.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Jízdní model a fyzika
Zpracování rychlostních zkoušek
Velké množství různorodých lokací
Rozšíření online režimů v čele s ligami a kluby
Dynamické počasí
Zábavný Split-screen a režim spolujezdce
Velké množství licencovaného obsahu
Vylepšená grafika některých lokací
V jádru nadále kvalitní režim kariéry už po letech bez výraznějších změn tolik neoslní
Nevyrovnaná vizuální kvalita prostředí
Chybějící historický režim
Nutnost vytvoření Nacon účtu pro přístup do editoru
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama