Squad - ještě náročnější válčení
Preview Článek Squad - ještě náročnější válčení

Squad - ještě náročnější válčení

Martin Cvrček

Martin Cvrček

6

Vyzkoušeli jsme alfa verzi Squad, abychom zažili další verzi války, která se s vámi nijak nemaže a ve které je týmová spolupráce důležitější než cokoliv jiného.

Reklama

Poslední dobou bývá čím dál častější, že se z populárního modu vyklube samostatná, zpravidla placená hra. Mezi tituly, které mají kořeny v modderské scéně, najdeme i Red Orchestru a Insurgency, multiplayerové střílečky proslulé snahou o autentické zpracování války, v němž mnohdy i jedna jediná kulka znamená smrt a odchod na nejbližší respawn. Tuhle dvojici nyní doplňuje Squad, nadějný počin tvůrců oblíbené modifikace Project Reality pro Battlefield 2. Když nám lidé ze studia Offworld Industries po týdnech čekání přihráli kód k alfa verzi, která si hoví na Steamu v sekci Early Access, zprvu jsem si říkal, že si Squad nechám ujít. Že mi ta Red Orchestra a Insurgency stačí a že mám neustále po ruce Armu. Ale bylo mi řečeno, ať nekecám a mažu na bojiště. A tak jsem šel. A zažil jsem něco, co se s již zmíněnými hrami nedá moc dobře srovnat.

Bez týmové spolupráce ani ránu

Když jsem se po prvním spuštění Squad připojil na jeden ze serverů, které mi nabídl vyhledávač, ještě jsem si mohl pískat. Trochu jsem se seznámil s relativně prostým ovládáním a uživatelským rozhraním, vybral jednu z několika čet, které se zrovna pohybovaly ve hře, a objevil se někde uprostřed lesa. Nikde nikdo, v rámci HUD jsem neviděl žádné ukazatele toho, kam jít a co přesně dělat, jedinou pomůckou byl jen minimalisticky zpracovaný kompas a stručný text, který mi říkal, že mám bránit nebo zabírat kontrolní body označené vlajkami. Nezbylo tedy než otevřít mapu oblasti, na které zářilo několik vlajek mého i nepřátelského týmu. Na jedné z nich svítila zvláštní oranžová ikona a já uhodl, že to bude asi můj cíl. A že těch několik zelených teček, které k němu směřují, budou mí spoluhráči.

Rozeběhl jsem se tedy směrem k nim, když v tu jsem v dáli zpozoroval nějaké skladiště a uslyšel pár výstřelů. S myšlenkou, že si přece musím zastřílet a vyzkoušet tu krásně detailní pušku M4A1 v mých rukou, jsem se vydal za zvuky střelby. Po chvíli sprintování se ale všude kolem mě začaly ozývat výstřely, mé vidění se náhle rozmazalo a za okamžik už jsem ležel na zemi a hra mi tvrdila, že můžu buď počkat na medika nebo to vzdát a odporoučet se na respawn. Jenomže medik byl na druhé straně mapy a a já pochopil, že takhle to vážně nepůjde a že v téhle hře toho asi o samotě moc nenadělám.

Tohle si musí uvědomit každý, kdo si chce se Squad něco začínat. Koneckonců už samotný název hry naznačuje její podstatu. Kdejaká hra tvrdí, že týmová spolupráce je klíčem k úspěchu, ale Squad je určitě jedna z mála her, o nichž by se to dalo říct bez jakýchkoliv námitek. V Armě, Insurgency i Red Orchestře něco nejspíš dokážete i v případě, že se příliš neohlížíte na své spoluhráče a že jdete cestou osamělého vlka. Asi byste to dělat neměli, ostatní vám za to nejspíš nepoděkují a obvykle tím dost zvyšujete šanci, že váš tým prohraje. Zpravidla ale víte, co dělat, jak se orientovat a díky více či méně benevolentním herním možnostem máte slušnou šanci, že si trochu zahrajete a pobavíte se i bez nutnosti toho, abyste pořád dýchali kolegům na záda. Squad po vás ale přímo žádá, abyste byli stále nalepení na své spoluhráče, ideálně na spoluhráče ve stejné četě, v jaké jste i vy, protože jinak si prostě a jednoduše neškrtnete a budete jen běhat a umírat, aniž byste věděli, odkud ta osudná kulka vlastně přišla. Což možná budete i tak, ale v doprovodu spoluhráčů je ta pravděpodobnost přeci jen menší.

Starej se o spoluhráče a on se (snad) postará o tebe

Jedna nebo dvě rány opravdu stačí k tomu, abyste bezmocně padli na zem a doufali, že vás nejbližší medik přijde zachránit. A rozhodně nejde o jediný herní prvek, který se snaží o dosažení co nejvyšší míry autenticity. Samozřejmostí je rozdělení úloh v četě. Základem je Squad Leader, tedy vedoucí čety, pod nímž mohou sloužit obyčejní střelci, kulometčíci, granátníci, vojáci s protitankovou výzbrojí a samozřejmě medici. V případě každé třídy musíte ke hraní přistupovat trochu jinak a každá vyžaduje odlišnou praxi. V začátcích je nesmysl brát na sebe jinou roli než obyčejného střelce, jakmile se ale se hrou blíže seznámíte, můžete být dostatečně efektivní i v jiných rolích. Jen musíte počítat s tím, že té odpovědnosti bude víc. Zejména hraní za medika je dost náročné a skutečnost, že léčba nebo oživení vašich spoluhráčů je poněkud zdlouhavý proces, jenž vyžaduje zastavení krvácení následované obnovou zdraví, je obvykle tím nejmenším problémem.

Stejně důležitá jako volba vhodné třídy je i komunikace. Na serverech s menším počtem hráčů je prakticky nezbytné, abyste měli po ruce mikrofon a byli ochotní se dorozumívat s vašimi spoluhráči hlasem. Málokdo se bude obtěžovat s tím, aby vypisoval rozkazy v textovém chatu a Squad Leader nemůže někam ukázat a stisknout klávesu Q jako v Battlefieldech, takže je třeba mluvit. Ideálně anglicky. Potřeba aktivní, hlasové komunikace může být samozřejmě pro kdekoho problém, ne každý chce při hraní stále mluvit a někdo se může i stydět. V takovém případě máte v podstatě dvě možnosti. Buď vyhledávat servery s desítkami hráčů (72 hráčů na jednom serveru není nic neobvyklého), na nichž se pár lidí, kteří nejsou schopní nebo ochotní neustále komunikovat a s ohledem na to efektivně spolupracovat, ztratí. Nebo to prostě překousnout a snažit se zapojit. Mohu ale říct, že odměna se vyplatí.

Když se jednotliví členové čety, kterou vede rozumný Squad Leader, dokážou dorozumět a jsou ochotní poslouchat, ze Squad se rázem stává unikátní zážitek, který nabízí řadu skvělých a dramatických okamžiků a je prakticky jedno, jestli ty okamžiky vedou k výhře či k prohře. Ve hře přitom v tuto chvíli najdete trojici herních módů, zaměřených na zabírání nebo bránění kontrolních bodů, ničení či bránění schránek se zbraněmi a na přetahování o sektory. Tyhle módy si můžete užívat hned na několika mapách. Jejich náplň vás nejspíš neohromí, zpravidla na nich najdete malé vesničky a městečka, lesy, barvitá pole nebo nepřehledné kopce. Jejich rozloha už ale dokáže příjemně překvapit a někdy i zmást. Na mapě, které dominuje větší město, není kupříkladu těžké zaběhnout do slepé uličky a prostě se ztratit, pokud vás někdo nenaviguje. Komunikace se tedy nehodí jen pro přežití, ale i pro lepší orientaci a samozřejmě pro co nejlepší efektivitu při plnění úkolů v rámci herních módů.

Vzpomínám například na zajímavý zápas, při němž jsem byl v roli kulometčíka členem čety Poláků. Mezi sebou mluvili polsky, mé rozkazy ale naštěstí byly v angličtině a společně jsme dokázali slušně spolupracovat, navzájem se navigovat na mapě a rozdělovat si úlohy. Já tak strávil hned několik minut bráněním kontrolního bodu, zatímco se zbytek čety snažil obklíčit nepřátelské síly. Nakonec jsme tvrdě narazili, ale pocit z toho, že se šest lidí dokáže navzdory jiným národnostem respektovat a spolupracovat bez kdovíjakých řečí, byl k nezaplacení.

Zaměření Squad na co nejaktivnější komunikaci a spolupráci je ale samozřejmě dvousečná zbraň. V tuhle chvíli bych jako potenciální problém hry viděl jednak nováčky, kteří si myslí, že všechno zvládnou levou zadní a ostatní hráče nepotřebují. A jednak nesnášenlivé veterány, kteří automaticky očekávají, že každý nováček bude mít hru hned v malíku a nadávají při sebemenší chybě, místo aby nového rekruta trochu instruovali. I takoví se ve Squad najdou, ale většina hráčů, s nimiž jsem se setkal, byla dost slušná, nápomocná a tolerantní.

Vážně jsem ho zabil?

Důležitost spolupráce a komunikace, stejně jako nelítostnou obtížnost a pomalou hratelnost, prohlubují i ty nejzákladnější herní prvky. Zbraně mají znatelný zpětný ráz a trefit něco na delší vzdálenost chce notnou dávku cviku. Nabíjení některých zbraní trvá docela dlouho a třeba při přebíjení lehkého kulometu M249 jsem měl pocit, že si můžu mezitím dojít nakoupit na týden dopředu a stejně bych ještě při návratu stihnul konec zdlouhavé animace. Jak už jsem naznačil, stačí, aby kolem vás začaly svištět kulky, a vaše vidění se rozmaže, a jakmile vás postřelí, ze Squad se stává úžasný surrealistický zážitek. Při hraní jste navíc neustále omezeni výdrží vojáka a hra vám s ohledem na minimalistické uživatelské rozhraní neukazuje, jestli jste někoho opravdu zastřelili. Ze skóre v tabulce hráčů toho o přesnosti vaší střelby příliš nevyčtete, takže obvykle nezbývá, než se přesvědčit na vlastní oči. Což samozřejmě skýtá mnohá rizika.

Já si kupříkladu mohl být jistý tím, že jsem nepřítele osobně zastřelil, asi až po hodině hraní. Do té doby jsem spíše střílel naslepo a snažil se, abych omylem netrefil své spolubojovníky, protože palba do vlastních řad je neustále možná. Rozeznání přítele od nepřítele naštěstí usnadňuje specifická vizáž celkem čtyř frakcí, které Squad nabízí, konkrétně jednotek USA, Ruska, milicí a povstalců. Přišlo mi, že účinnost jejich výbavy se ale už příliš neliší, takže se nedá říct, že by nějaká frakce měla díky svým zbraním a výzbroji kdovíjakou převahu.

Posledním důležitým prvkem je možnost umístit na mapu různé objekty. Squad Leadeři dokážou za pomoci dvou spolubojovníků založit FOB a ta umožňuje za určitých podmínek umístit objekty, které mohou při hraní dost pomoci. Může jít například o bedny s municí, rádio, žebříky nebo o zábrany z pytlů z písku, z pneumatik nebo ostnatého drátu. Stejně tak lze umístit batohy, které nabídnou další body pro respawn. Není tedy takový problém postavit skutečnou základnu a občas jsem se až divil tomu, co všechno hráči dávají dohromady. Každý hráč navíc může většinou umístěných objektů zničit za pomoci lopaty, kterou má neustále u sebe, což se může hodit, když někdo něco umístí do velmi nevhodné pozice. Dalším způsobem, jakým mohou postavené objekty zmizet, je pak přítomnost nepřítele. V každém případě se ale jedná o vítanou featuru, která dokáže hraní slušně oživit.

Všechna tahle sranda vyžaduje pořádnou audiovizuální stránku, o kterou se stará engine Unreal 4. Některé věci ještě nejsou úplně ideální, třeba ruce a rukávy v případě většiny modelů vojáků, ale jinak se může Squad už nyní chlubit slušivou grafikou a detailním zpracováním většiny prvků v čele se zbraněmi. Ty navíc doprovázejí i řádné animace a skvělé zvuky, které umocňují pocit autenticity všeho, co se kolem vás při hraní děje. Skoro všechno zkrátka dobře vypadá a dobře to i z ní, ale ne vždy je to i dobře optimalizované.

S optimalizací mohou být občas problémy, hlavně na mapách s výrazným zastoupením vegetace, nemluvě o prosté rozloze map. Po většinu času jsem ale při hraní alfa verze neměl s výkonem Squad výrazné problémy a na střední nastavení jsem s mou sestavou s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3,10 GHz, grafickou kartou GeForce GTX 660 a 8 GB RAM mohl obvykle hrát při 50 až 60 snímcích za sekundu. Samozřejmostí jsou potom všelijaké bugy, ale ty se dají od alfa verze očekávat.

Je lepší doma sedět a střílet vojáky

Někdo by mohl říct, že Squad je jakýmsi křížencem Army a Insurgency. V jistých směrech by tohle tvrzení nemuselo být daleko od pravdy, ale maximální důraz na týmovou spolupráci dělá z téhle autentické válečné střílečky přeci jen něco svérázného a obvykle i náročnějšího. Ze Squad se zkrátka už nyní klube důstojný nástupce Projectu Reality, díky němuž lze na virtuální válčení pohlížet zase z trochu jiného pohledu. Pokud rádi pracujete v týmu, preferujete rozvážnější, taktičtější a realistickou hratelnost a nevadí vám, že i zvládnutí základů může trvat řadu hodin, tak si určitě přijdete na své. Squad tedy zatím svou premisu splňuje a nezbývá než doufat, že tvůrci budou o hru dále pečovat.

Je ale třeba mít na paměti, že tahle střílečka vážně není pro každého, rozhodně bych ji nedoporučoval hráčům, kteří hledají neustálou akci a nevyžadují co nejrealističtější zpracování. Squad s sebou navíc pravděpodobně napořád ponese určitá rizika, třeba prostý fakt, že při hraní narazíte na pitomce, kteří vám mohou stejnou měrou pokazit první hodiny nebo stý zápas.

Za největší problém však považuji cenu. Tvůrci do budoucna slibují nový obsah v čele s vozidly, takže je možné, že časem bude mít těch 36,99 euro své opodstatnění, ale v tuhle chvíli mám pocit, že je ta cena přeci jen až příliš vysoká. Zvlášť s ohledem na současné množství obsahu a skutečnost, že jde o Early Access titul. Investice do Squad tudíž není nijak malá a doporučuji, abyste ji v případě zájmu důkladně zvážili. Zatím se ale zdá, že by se mohla dříve či později vyplatit každému, kdo hledá další válečnou střílečku, která s hráčem nezachází jako s malým dítětem.

Squad koupíte na Steamu v předběžném přístupu za 36,99€.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama