Sýrový svět – společně s rozhovorem
Recenze Sýrový svět – společně s rozhovorem

Sýrový svět – společně s rozhovorem

Daniel Mazura

Daniel Mazura

Tentokrát s českým podpisem míří na Android a iOS nová hra. Sýrový svět od brněnského týmu Alda Games se chystá zakořenit na mobilech a tabletech. Tam, kde se casual scéně daří nejlépe.

Reklama

Přestože vývojářské studio Alda Games své první narozeniny oslaví až v březnu příštího roku, produktivita českých vývojářů tomu příliš neodpovídá. Červencovým uvedením logické hry Zachraň šneka si studio odbylo premiéru na mobilní scéně. Aby toho nebylo za letošek málo, přichystali pro nás v Brně ještě jeden kousek pod názvem Sýrový svět. Proklepli jsme ho!

Pokud řeknu, že vás Sýrový svět pobaví, ať už spadáte do jakékoliv věkové kategorie, berte to jako první a zároveň největší plus. Vyvážit logický titul tak, aby svou obtížností neurážel dospělého a při tom neplašil od hry dětské publikum, to chce měsíce velmi důkladné práce. Tu naštěstí v Alda Games neodflákli a my si tak můžeme užít hru plnou rébusů, které sice potrápí, ale nikdy ne tak moc, že by se dostavil zákys následovaný rezignací. Přitom vás ve hře čeká spousta unikátních hádanek. Při té četnosti si tvůrci zaslouží palec na horu za to, že nalezli a následně ctili hranici, za níž jsou frustrující puzzly, nelogické úkony a další nástrahy žánru.

"Pokud řeknu, že vás Sýrový svět pobaví, ať už spadáte do jakékoliv věkové kategorie, berte to jako první a zároveň největší plus."

Sýrový svět tvoří sedmero lokací, které obrůstá infantilní dějová koncepce. Jedinou vaší starostí je nakrmit myšáka sýrem, který pro něho musíte obstarat v každé z 35 úrovní. Hratelnost staví samo sebou na hádankách, jejichž vyřešením se dostanete ke kostce sýra a tím pádem též k zakončení úrovně. Dobré je, že jednotlivé levely nabízí pokaždé svůj unikátní ,,příběh“, takže od stereotypu dostanete maximálně pohlednici z dovolené. Mezi úkoly, na něž narazíte, nejsou nějaké zásadní kvalitativní rozdíly, ale námětem mnohé dozajista překvapí. Taková stavba robota hned předčí jiné prostší úkoly jako třeba dojení krávy.

Na první pohled stylizovaná kreslená grafika mně osobně už tolik neimponuje, ale jedním dechem dodávám, že si jen těžko dokážu představit jiné zpracování, které by bylo jednak přehledné a jednak líbivé. Problém jsem měl i s hudbou a nekonečnou smyčku, tolik charakteristickou pro podobné casual hry, jsem po pár minutách vypnul. Ovšem to jsou jen maličkosti, když hra vychází na Android bezplatně (s reklamou) a na iOS za 0,89 eur. Nějaké tři hodinky kvalitní puzzlované od Alda Games, i přes svou značně dětinskou auru, mají potenciál oslovit všechny věkové skupiny a pokud rádi trápíte mozky na cestách, Sýrový svět vám s tím určitě pomůže

Rozhovor

Prosím Vás, představte se nejprve pro naše čtenáře

Jako herní studio působíme oficiálně od letošního června, ale hrami se zabýváme už déle, hlavně v rámci našich webových projektů. Právě práce na nich tak nějak přirozeně vyústila do založení Alda Games.

Alda Games je velmi mladý tým, kam sahají Vaše ambice?

V první řadě chceme, aby se naše hry hrály, aby se dostaly do širší hráčské veřejnosti a jejího povědomí. Žádný autor přece nechce, aby se na jeho dílo, a je jedno, zda jde o knihu, film, nebo hru, zapomnělo. Je to ta minimální odměna za vynaložené úsilí i peníze. Zároveň chceme, aby měli hráči z našich her i radost.

Nejsme ale pokrytci, takže přiznáváme ambice dostat naše hry na přední místa v žebříčcích mobilních platforem. Ještě větší pokrytci bychom byli, kdybychom nepřiznali snahu dosáhnout na profitabilitu našich her. Každý musí z něčeho žít a herní vývojáři nejsou výjimkou. Jsme však realisti a nic nejde ze dne na den, takže musíme „makat, makat a makat“ :-).

Pokud se nepletu, jste celkem malý tým. Jaké jsou v Česku podmínky pro vznik a rozvoj takového týmu?

Ano, jsme malý tým, aktuálně je nás 9 a občas nám vypomáhají externisti – hlavně při práci na lokalizacích. Co se týká druhé části otázky, nedokážeme to posoudit z pohledu ostatních týmů, byť víme, že někteří vytvářejí své hry „na koleně“.

My jsme ale měli štěstí, že nějaké to zázemí máme už z práce ne výše zmíněných projektech. Jenže na čem tým stojí a padá, jsou lidé. Materiální zázemí je přitom jen jakousi synergickou složkou, která se podílí na bezproblémovém fungování týmu. V tomto smyslu můžeme potvrdit, že naši kolegové jsou velmi šikovní, učenliví a usilovně makající. Počínaje programátory, přes grafiky až po šéfa. :D

Může na platformách Android a iOS mladý tým bez reputace uspět?

Myslím si, že může. Android a iOS trh zatím ještě celkem přeje nezávislým studiím, i když nepopírám, že tradiční vydavatelé mají určité výhody, přinejmenším v rozpočtu na marketing. Hráče však mnohdy vůbec nezajímá, kdo vydal tu „pecku“, se kterou zrovna tráví čas. Zaujala ho hra, ne vydavatel.

Právě v tom vidím potenciál. Když dokáže jakýkoliv vývojář přijít s něčím inovativním, chytlavým a, trochu idealisticky řečeno, s něčím, čemu věří a co nedělá hlavně pro peníze, šanci zaujmout má. Musí však počítat s množstvím probdělých nocí, nekonečným testování a, nebudeme si nic nalhávat, neměl by sršet přílišným optimismem a radši počítat s faktem, že hráč umí být nekompromisním kritikem.

Zatím máte na svědomí dvě hry, přičemž jedna z nich teprve čeká na vydání. Na koho cílíte?

Momentálně je to „casual“ hráč. Člověk, který pracuje, často cestuje, hraní pro něho není koníčkem číslo jedna, nebo na něj nemá tolik času. Potřebuje občas jen pustit hru, relaxovat, vypnout hru a vrátit se do každodenního fungování.

Kdybych měl být aspoň trochu konkrétní, tak v případě druhé hry, Sýrového světa, jsme si za cílovou skupinu zvolili rodinu. Chtěli jsme, aby hra pobavila velké i malé, ale jsou v ní schválně i úrovně, při kterých si ti nemenší bez pomoci rodičů, nebo starších sourozenců neporadí.

Časem ale určitě chceme vytvořit něco komplexnějšího, co by zaujalo i „hardcore“ hráče.

Vaše první hra Zachraň šneka je na trhu od července, zaznamenala velký úspěch na obou vašich platformách?

V Česku a na Slovensku určitě, v rámci Androidu máme přes 40 000 stažení, u iOS je to přibližně 25 000 stáhnutí. Pozitivní reakce a recenze na Save the Snail vyšly i v zahraničí – například v Německu, USA, Velké Británií, dokonce i v Thajsku nebo na Filipínách. Na to, že šlo o náš debut, jsme určitě víc než spokojení.

Sýrový svět bude uveden 13. prosince, přiblížil byste našim čtenářům hru?

World of Cheese je logická hra určená, jak už jsem zmínil výše, pro všechny věkové kategorie, ale domnívám se, že nejvíc si ji užijí děti od 6 let. V podstatě jde o „point-and-click“ adventuru, ve které se hráč dostává do kůže malého myšáka, který musí vyřešit spoustu problémů a hlavolamů. Proč a kde, to už nebudeme prozrazovat J.

Co bude dál, budete se dále zaměřovat spíše na logické hry, nebo v budoucnu můžeme čekat i jiné žánry?

Náš „šuplík s nápady“ a gamedesign dokumenty se plní, takže určitě budou i jiné hry. Neomezujeme se jen na ty logické. Momentálně pracujeme na „tower defense“ titulu z velmi netradičního prostředí. Hráč se možná dozví něco nového sám o sobě, ale víc už prozradit nemůžeme.

Díky za rozhovor :)

Za Alda Games odpovídal Matěj Brendza, projektový manažer.

Sýrový svět – společně s rozhovorem

Verdikt

Alda Games prokázali šikovnost a prostřednictvím Sýrového světa na herní mapě vidíme Česko zase trochu zřetelněji.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

unikátní hádanky a puzzly
že věk nerozhoduje
vyvážená obtížnost
hudba
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama