Tabletop Simulator - stolní hry na jednom místě
Recenze Tabletop Simulator - stolní hry na jednom místě

Jan Kalný

Jan Kalný

10

Chtěli byste si zahrát nějaké deskovky nebo karetní hry, ale nemáte po ruce peníze, nebo nemáte poblíž vás nikoho z přátel, kteří by si s vámi zahráli? Tabletop Simulator tedy může být přesně to, co potřebujete.

Na Kickstarteru se mnohdy objevují projekty, které vypadají zajímavě a nakonec se z nich stanou velmi dobře hodnocené hry. Jako zlatý příklad můžeme uvést poměrně nedávno vydané Pillars of Eternity. Ne vždy jde ale o tak „bombastické” a velkolepé hry, které každého na první pohled zaujmou. A mezi takové se může řadit právě dnes recenzovaný Tabletop Simulator. To ovšem neznamená, že nejde o kvalitní hry. Pouze nejsou určeny pro takovou masu lidí.

Velmi stručně řečeno jde o simulátor stolních her. Ať už jde o deskové hry, karetní hry, nebo cokoliv podobného. Od prostých šachů, přes poker i po ty nejkomplexnější RPG hry jako je Dungeons & Dragons nebo společenské hry jako Pictionary. To všechno si můžete v Tabletop Simulatoru zahrát.

Upřímně řečeno jsou hry, které se velmi těžko recenzují. Většinou proto, že jsou opravdu obsáhlé a vy nevíte o čem psát dřív a pak stejně na něco zapomenete. Tabletop Simulator je ale přesný opak - hra v podstatě nenabízí skoro žádný konzistentní obsah a funguje spíše jako takový modovatelný sandbox obsahující jenom základní prvky v podobě fyziky, ovládání (které myslí na všechno co budete potřebovat) a multiplayeru. Přesto jde ale stále o hru, kterou bych rád doporučil. Už jen proto, že je to opravdu unikátní kousek a něco podobného byste jen těžko hledali.

Tabletop Simulator je skutečně tou hrou, jakou zní - vezmete buďto jednu z předpřipravených her, nebo si stáhnete nějakou z Workshopu, sednete si s přáteli nebo sami a hrajete. Ať už jde o prší, Monopoly, Blackjack, zkrátka jakákoliv stolní hra vás napadne. Workshop už nyní nabízí necelých čtyři tisíce her, včetně různých variant a modelů v podobě postaviček nebo například kostek. Mimo to můžete na Workshopu najít také hry, které si většinou jinak s lidmi ani nezahrajete. Například Gwint ze Zaklínače 3, který spoustu lidí chce online - tady ho najdete. Samozřejmě se najdou hry, které si v Tabletop Simulatoru nezahrajete, především proto, protože to vydavatel nechce. A proti tomu nic nenaděláte.

„Od prostých šachů, přes poker i po ty nejkomplexnější RPG hry jako je Dungeons & Dragons nebo společenské hry jako Pictionary. To všechno si můžete v Tabletop Simulatoru zahrát.”

Jednou z význačných věcí ve hře je ovšem její nenaskriptovanost. To dělá ze hry unikátní simulátor, protože pomocí myši ovládáte vaší virtuální ruku a je na vás, kdy něco vezmete, kam to položíte a co uděláte. Nečekají na vás žádná kola, žádná omezení, všichni hráči mohou hrát najednou, sami si musíte ve hře vybírat a vyhazovat karty, sami musíte karty zamíchávat, sami je musíte rozdat. Stejně tak musíte brát peníze, roztáčet ruletu, pohybovat s figurkami, házet kostky… Zkrátka děláte všechno sami, hra vám téměř ničím nepomůže a hlavně vás nijak neomezuje. Dokonce můžete převrhnout stůl, pokud jste zvlášť naštvaní. A jen málo her má zabudované rage-quit tlačítko.

Co může být ale velký problém pro spoustu lidí je fakt, že se také musíte naučit sami pravidla. Nečeká na vás žádný interaktivní tutoriál, který vám ukáže co můžete a nemůžete - budete si muset na internetu najít text a zkrátka si ho přečíst, abyste se danou hru naučili. Je to zcela pochopitelné, ale alespoň u zabudovaných her, které jsou ve hře od tvůrců, by něco takového být mohlo. Absence tutoriálu nemusí být zrovna lehká věc, protože ne vždy je text dostatečně srozumitelný. A mimo jiné, pokud pravidla nechtěně porušíte, hra vás na to neupozorní. Na druhou stranu si můžete pravidla upravit a hrát podle nich, pokud se vám například nelíbí nějaká jejich část. Je to totéž jako v případě fyzických podob her, ale tam je naučení pravidel, z nějakého důvodu, o něco lehčí - alespoň z mých zkušeností.

Jak už jsem říkal, ve hře sice ovládáte svou virtuální ruku, ale stejně tak máte k dispozici ještě několik věcí, které vám hraní usnadní. Nástroje. Kromě ruky tedy můžete použít například „šťouchadlo”, užitečné pro minigolf nebo kulečník (ano, i to ve Workshopu najdete); „Hidden Area”, ve které si můžete schovat karty nebo skrýt určitý kousek stolu aby ho ostatní hráči neviděli (užitečné například při hraní lodí) nebo třeba tužku, díky které můžete malovat na stůl. To se obzvlášť hodí při hraní Draw It! nebo Pictionary.

Kromě toho ve hře najdete například i tablet, na kterém můžete pustit na Youtube nějakou písničku, protože hře hudba chybí. Tak když už sami hrajete, proč si také nevybrat hudbu, že?

Velikou součástí hry je i, respektive hlavně, multiplayer. Sice najdete hry, které si můžete zahrát sami, ale ve více hráčích teprve začíná ta pravá zábava. Zcela logicky. Většinou ale nenajdete adekvátní server a pokud tedy přemýšlíte nad pořízením hry, určitě nezapomeňte přitáhnout i kamarády, které znáte a s kterými si můžete zahrát. Ať už v čistokrevném multiplayeru, nebo hotseat módu, který hra také nabízí.

Už z videí nebo obrázku poznáte i to, jak je na tom vizuál hry. Jde o jeden z těch příkladů, kdy je grafika hry prostě čistá. Nenajdete tu žádné šílené „cool” efekty. Proč by tu také měly být. Tohle je zkrátka hra, která se skutečně hraje kvůli hratelnosti. I tak je ale grafika více než dostačující a občas se budete divit nad množstvím detailních modelů a textur, které hra nabízí. Třeba i u pěkných RPG figurek, které navíc mají několik svých vlastních animací.

„Nečekají na vás žádná kola, žádná omezení. Zkrátka děláte všechno sami, hra vám s téměř ničím nepomůže a hlavně vás nijak neomezuje.”

Nejinak jsou na tom i zvuky. Absenci hudby už jsem zmiňoval, ale okolní zvuky tu rozhodně nechybí. I ty nejsou úplně ty nejlepší co najdete, přesto jsou rozhodně kvalitní. O tom není pochyb.

Jak je vám asi určitě jasné, hra také nabízí určité modování, které je až neuvěřitelně snadné. Vlastně máte všechno připravené, jediné co musíte udělat je připravit textury pro karty nebo hrací plochu. To je všechno. Pokud se tedy bavíme o relativně „standardních” hrách. Ty komplexnější už mohou například vyžadovat vlastní modely, ale to vše dostat do hry je opravdu jen otázka několika kliknutí. Tudíž se Tabletop Simulator nehodí například jenom na testování stolních her, které si později chcete nebo můžete koupit ve fyzické podobě; ale také můžete vaše oblíbené stolní hry přepracovat do Tabletop Simulatoru, případně zkusit vymyslet úplně novou a originální hru.

Bohužel je to ale asi tak vše, co se dá o hře říct. Jde zkrátka o hru, která nabízí základní možnosti a zbytek je na hráčích. Zároveň ale v tom tkví celá krása hry. Ačkoli jsou tu věci, které trochu mohou kazit zážitek. Předně bych pak zmínil ovládání. Ne, ovládání je opravdu kvalitní a je neuvěřitelně intuitivní, problém spočívá v jeho komplexnosti. Občas totiž omylem uděláte něco jiného než chcete, protože je to zkrátka na stejné klávese nebo tlačítku myši. Například můžete z balíčku vytáhnout jednu kartu jednoduchým kliknutím levého tlačítka a kartu prostě vyhodit, pokud ale chcete vzít celý balíček do ruky, musíte levé tlačítko chvíli podržet. Občas se to prostě nepovede. Jde o drobný detail, který má ve finále bohužel docela velký dopad.

Kromě toho občas něco nefunguje a sem tam trochu zlobí fyzika. Naštěstí ale nejde o nic, kvůli čemu byste měli držet ruce od hry dál. Tvůrci aktivně tyto věci opravují a je tak jen otázkou času, kdy budou tyto problémy minulostí. Snad jen by to ještě chtělo přidat nějakou opravdu základní umělou inteligenci.

Hodnotit tedy samotnou hru - základ, který po koupi dostanete - je skutečně těžká věc, protože většina hry se skládá z toho, co udělá komunita. Ale přesně na tom je hra založená. Tvůrci vám připravili stůl, komunita vám připraví hry. Ale jde opravdu o kvalitní stůl, o tom není debat.

Hru si můžete koupit na Steamu za 19,99€. Pro informaci jenom doplňuji, že 4-pack stojí necelých 54,99€.

Tabletop Simulator není vyloženě hra v pravém slova smyslu. Jde spíše jen o pískoviště, ke kterému si musíte vzít vlastní bábovičky. A je jen na vás, jestli postavíte bábovky, nebo začnete házet písek po svých „protivnících”. Ale čeká na vás opravdu kvalitní a unikátní titul, který je naprosto ideální pro partu lidí, kteří si prostě chtějí zahrát D&D, prší, nebo cokoliv jiného. Nic lepšího v podobném duchu prostě nenajdete.

vynikající, unikátní a příjemná hratelnost
velmi jednoduché a zároveň komplexní, intuitivní ovládání
že vás hra nedrží za ruku - můžete si dělat prostě co chcete