Take On Mars: Expedition One - dojmy z expedice do kanceláří Bohemia Interactive
Preview Take On Mars Článek Take On Mars: Expedition One - dojmy z expedice do kanceláří Bohemia Interactive

Take On Mars: Expedition One - dojmy z expedice do kanceláří Bohemia Interactive

Martin Cvrček

Martin Cvrček

1

Podnikli jsme vědeckou výpravu do smíchovských kanceláří Bohemia Interactive, abychom na vlastní oči viděli chystané rozšíření Take On Mars, s nímž se na Rudou planetu dostane lidská posádka <strong>+ vlastní screenshoty a dva artworky</strong>.

Reklama

Když bylo velké rozšíření pro Take On Mars s názvem Expedition One oznámeno, ihned mě zaujalo. Myšlenka přežívání na Marsu v roli astronauta, který musí vyhledávat řadu zdrojů, stavět přístřeší a provádět vědecký výzkum je něco, co by mohlo jednostranně zaměřený simulátor průzkumu Rudé planety dost oživit. Proto jsem neváhal a vydal se do kanceláří Bohemia Interactive na pražském Smíchově, kde jsem Expedition One viděl přímo v akci díky vedoucímu projektu Martinovi Melichárkovi.

Střecha nad hlavou

Jak bylo zmíněno v úvodu textu i v oficiálním oznámení, jednou ze základních činností v Expedition One je stavba obydlí. Systém stavby umožňuje postavit prakticky vše od jednoduché prosklené budky až po velké instalace a základny s větším množstvím pater či místností. Vše přitom stavíte z jednotlivých bloků, kromě samotných zdí máte samozřejmě k dispozici i dveře, okna, šikmé plochy nahrazující schodiště, zkrátka vše, co je potřeba ke stavbě přístřeší na povrchu Marsu. A nejenom přístřeší. Viděl jsem i bazén a stavbu fungující jako skleník. V rámci Expedition One totiž budete moci pěstovat rostliny, zejména kvůli potravě a kyslíku, což jsou pravděpodobně nejzákladnější suroviny nutné pro přežití. Samozřejmě kromě vody, ke které se dostanu později, a surovin, které musíte nejdřív vytěžit a pak je použít právě pro stavbu vašeho přístřeší.

Se stavbou ještě souvisí různé objekty, jako jsou barely, krabice nebo dokonce lednička. V roli astronauta, jehož model viditelný na screenshotech není v tuto chvíli ani v nejmenším finální, máte možnost s objekty různě manipulovat. Představte si manipulaci podobnou zvedání objektů v Half-Life 2 nebo v modu The Dark Mod a máte docela jasnou představu o tom, jak vše v tomto případě funguje. S tím rozdílem, že na obrazovce vidíte i pár rukavic indukující možnosti manipulace. Samozřejmě ale nelze hned žonglovat s těžkými krabicemi, při zvedání objektů musíte počítat nejen s nižší gravitací na Marsu, ale i s váhou objektu. Pro příklad těžkou ledničku, která má asi 133 kg, vůbec nezvednete a tak jí můžete maximálně strkat po povrchu. Objekty mají zkrátka reálné fyzikální chování.

Život je vzácný

Při vašem pobytu na Marsu musíte dávat pozor i na svůj skafandr. Ten je rozdělený na pět částí - helma, podpora života, hruď, ruce a nohy. Každá část se může sama o sobě poškodit třeba po nárazu a každá má jinak velký vliv na vaše přežití. Poškození nohavic tak třeba není až takový problém, ale když dojde k poruše podpory života, už máte zaděláno na pěkný průšvih. Poškození helmy je pak víceméně fatální. S trochou snahy můžete dokonce zakopnout a po nešikovném kontaktu skafandru se zemí umřít. Pokud jde každopádně o funkce skafandru, očekávejte inventář pro uskladnění různých věcí, dále možnost nočního a termálního vidění, něco jako dalekohled, baterku, fotografování nebo příruční PDA, na kterém si lze např. prohlédnout své fotografie. Dokonce se uvažuje o možnosti prostřednictvím PDA dálkově ovládat rover, ale v tomto ohledu zatím není nic jisté.

Pokud nutně nechcete všude na Marsu zanechat své stopy, nemusíte běhat po povrchu planety pěšky. K dispozici vám budou i vozidla. Zatím používají v Bohemia Interactive upravenou verzi buginy ze vzorového addonu na Steam Workshopu, časem by ale měla přibýt i speciální dvoumístná bugina a velké šestikolové nákladní vozidlo, které můžete vidět níže na artworcích. Zatímco bugina slouží čistě jen pro přesun astronauta nebo trochy vybavení či surovin, náklaďák už je všestranné vozidlo disponující obytným prostorem s postelemi, se kterým sousedí přetlaková komora se skafandry. Jedná se tak vlastně o mobilní obydlí. Postele tam přitom nejsou jen pro parádu, mezi důležité faktory přežití patří i nutnost spánku. Jeho nedostatek může hraní dost ovlivnit.

Je to tvář, nebo jen skála?

Velkou součást Expedition One tvoří i nová mapa Cydonia. Reálná Cydonia se proslavila především falešnou vidinou lidské tváře na skalním výběžku (kterou patřičně znázornil designer Rudolf Klenovský), v rámci Take On Mars jde ale hlavně o obří lokaci o rozměrech 8x8 km. Pro majitele slabších sestav mám však dobrou zprávu, navzdory velikosti není Cydonia o nic víc náročná než ostatní, mnohem menší lokality v čele s Victoria kráterem. Na první pohled je ale mapa dobře udělaná a určitě bude zábava celou plochu zkoumat. Už jenom proto, že s Expedition One by měly být na Marsu k nalezení i jeskyně, v nichž najdeme hlavně jednu věc: Vodu. Na vodní zdroje samozřejmě nenarazíte jen tak na povrchu, proto musíte pod zem. I voda je každopádně zpracovaná velmi přesvědčivě, včetně hezkého efektu při kontaktu vody s free-fly kamerou, kterou máte stále k dispozici pod klávesou F.

Nezapomínejme ale, že Take On Mars není jen přesvědčivý a kvalitní simulátor, ale i hra, která se snaží maximálním způsobem podporovat modding a práci komunity. Pro prvky obsažené v Expedition One platí totéž. Pokud se budete držet hry za ruku a dělat jen to, co po vás chce, čeká vás možnost zažít survival na Marsu jen v rámci Cydonie a s předem danými mechanikami. Jinak řečeno, různé zdroje budou kolem místa vašeho přistání náhodně rozmístěné a ke všemu se musíte dopracovat hezky od nuly jen s tím, co máte k dispozici v přistávacím modulu. To všechno platí v rámci kampaně Take On Mars, která bude nyní rozdělená na část zaměřenou na práci s rovery a landery (tedy to, co je ve hře teď) a na část, v níž se dostane na Rudou planetu člověk.

Jakmile se ale ponoříte do editoru, máte vše k dispozici podle vaší libosti. Pokud si patřičně vytvoříte vlastní scénář či misi, kromě Cydonie můžete přežívat i na jiných lokalitách (včetně měsíce Deimos s nulovou gravitací), můžete si zcela podle sebe předělat nebo rozšířit několik přednastavených budov a není problém ani libovolně umístit zdroj vody. Chcete mít na dně Victoria kráteru jezírko? Žádný problém. Stejně tak není problém ani upravit hodnoty vody, zejména hustotu nebo kalnost. Výše zmíněný bazén tak nemusí figurovat jen jako prázdná díra v podlaze, ale jako skutečné, exkluzivní koupaliště desítky tisíc kilometrů od Země. A pokud vám přijde povrch Marsu moc prázdný, můžete využít i celou řadu ne úplně adekvátních objektů, jako jsou stromy, keře a další, spíše pozemské věci. Editor je zkrátka mocný nástroj a je jen zcela na vás, jestli si vytvoříte realistickou misi o přežití nebo misi, která přidá na Mars les.

Od Marsu ke vzducholodím

Aby Martin Melichárek ukázal, kam až sahá podpora moddingu a totálních konverzí v Take On Mars, začal pracovat na vlastním, zatím bezejmenném modu. Ten vystřídá veškerou tématiku Marsu zajímavým konceptem, v němž hraje hlavní roli prostředí podobné Carrier Command: Gaea Mission, tedy uskupení ostrovů uprostřed prosluněného oceánu, a vzducholodě, které hráč ovládá.

Zatím je však mod v hodně brzké fázi vývoje a na jeho dokončení si ještě dost počkáme, proto jsem viděl jen dva ostrůvky a jedinou, tak trochu steampunkovou vzducholoď. Ale i tak se mi nápad zalíbil a určitě by se z něj mohla vyklubat lákavá totální konverze. Zvlášť když k jejímu spuštění bude potřeba jen a pouze Take On Mars.

Velký skok pro lidstvo

Expedition One každopádně vypadá víc než zajímavě. Zatím sice téměř vše podléhá obligátnímu pojmu "work in progress", takže jsem třeba neviděl možnost těžby ani příruční nástroje, které budou k dispozici, ale i tak jsem toho viděl víc než dost na to, abych mohl nový přídavek považovat za velmi slibný projekt. Stavění budov na Marsu i manipulace s objekty bude určitě zábava, stejně jako zkoumání nové Cydonia lokality, hledání vodních zdrojů, řízení nových vozidel a vůbec samotné přežívání na nehostinném povrchu Rudé planety. Nemluvě o tom, kolik nových dveří otevírá Expediton One více i méně šikovným modderům, a o méně viditelných novinkách v původní hře, ať už jde o realističtější vyobrazení modrého písku, lepší kameru nebo bohatší možnosti editoru. Málem bych zapomněl i na novou hudbu a achievementy.

A co je možná ze všeho nejlepší? Pokud si ve vlastnostech Take On Mars na Steamu aktivujete vývojářskou verzi hry, budete mít možnost okusit základy Expedition One už brzy. Vše začne přidáním základních budov (půjde o statické objekty upravitelné v rámci editoru) a postavy astronauta včetně některých funkcí skafandru. Později přibydou další mechaniky. Finální verze přídavku vyjde přibližně za 3 měsíce, což mimo jiné znamená, že za 3 měsíce se dočkáme i finální verze celého Take On Mars. Spojením původní hry a Expedition One tak skončí Early Access období a simulátor od Bohemia Interactive se představí v plné parádě. A já osobně si myslím, že je určitě na co se těšit. Koneckonců, řízení robotických roverů nemusí být pro každého zábava, ale survival na Marsu je něco, co by mohlo velmi snadno přilákat široký okruh zájemců.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama