Bezkonkurenční kvalita obrazu, kterou jste na konzolích ještě neviděli.
Asi málokdo tušil, že si o sérii Horizon budeme povídat jako o jednom z nejlepších využití konzole PlayStation 5 Pro. Ze zdánlivě menšího upgradu se totiž vyklubal naprostý zázrak, kterého jsme ještě na konzolích nikdy svědky nebyli. V následujícím rozboru se podíváme na Horizon Forbidden West i nedávno vydaný Horizon Zero Dawn Remastered.
Jak jsou na tom původní PS5 verze
Technicky jsou si hry velmi podobné, ostatně důvod vzniku remasteru byl ten, aby byla grafika pozvednuta na podobnou úroveň jako ve Forbidden West. Původní PS5 verze obsahují tři režimy: Performance, Balanced a Resolution.
Režim výkonu nabízí 60 FPS s dynamickým rozlišením 1800p, přičemž ale používá checkerboard rendering. Režim rozlišení cílí na dynamické 4K (mnohdy opravdu nativních 2160p), ale samozřejmě pouze při 30 snímcích za sekundu. Později přidaný režim Balanced pro displeje s podporou 120 Hz cílí na 40 FPS s dynamickým 4K, ovšem za použití checkerboardu.
- Performance
- Input: Dynamických 1800c
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Checkerboard + TAA
- Maximální frame rate: 60 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS
- Balanced
- Input: Dynamických 2160c
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Checkerboard + TAA
- Maximální frame rate: 40 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 40 FPS
- Resolution
- Input: Dynamických 2160p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: TAA
- Maximální frame rate: 30 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 30 FPS
Celkově vypadají obě hry nádherně už na základní PS5 a Forbidden West dodnes patří mezi ty technologicky nejpokročilejší tituly na konzolích, přesto ale konkrétně režim Performance měl nemalé nedostatky, hlavně v celkové kvalitě obrazu.
Co všechno přibylo na PS5 Pro
Vylepšené verze zachovávají všechny tři původní režimy, ale vylepšují je, a to konkrétně přidaným upscalingem. A ne, nejde o PSSR, jak byste si mohli myslet. Místo technologie, která je hlavním lákadlem na novou konzoli a využívají ji 1st i 3rd party vývojáři, si tvůrci z Guerrilla Games vytvořili zcela vlastní upscalovací technologii. Původně měla být určena pro budoucí tituly, ale rozhodli se ji zpětně implementovat právě do obou Horizonů.
- Performance Pro
- Input: Dynamických 1440p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Proprietární technologie
- Maximální frame rate: 60 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS
- Balanced Pro
- Input: Dynamických 2160p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Proprietární technologie
- Maximální frame rate: 40 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 40 FPS
- Resolution Pro
- Input: Dynamických 2160p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Proprietární technologie
- Maximální frame rate: 30 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 30 FPS
Vegetace a ostrost obrazu
Když jsem poprvé zapnul Horizon Forbidden West na PS5 Pro, nemohl jsem uvěřit svým očím. Je to něco, co opravdu člověk musí vyzkoušet sám a těžko se to předává přes zkomprimované video, přesto se to pokusím co nejlépe ukázat. Kvalita obrazu, kterou přináší upscaling od Guerrila Games, je pravděpodobně ta vůbec nejlepší, jakou jsme kdy mohli na konzolích vidět.
Pryč je shimmering a aliasing, ale také rozmazání. Technologie dokáže produkovat mimořádně čistý a ostrý obraz. Nejlépe je to vidět na vegetaci, které je v Horizonech opravdu spousta.
Podotýkám, že toto a všechny následující srovnání jsou mezi původním a novým Performance režimem, tedy módy, které míří (a stabilně drží) 60 FPS. Těm dalším se zde budu věnovat jen minimálně a důvod jednoduchý – díky PS5 Pro verzi je režim výkonu naprosto jasnou volbou.
Velký rozdíl můžete vidět i na následujícím videu při pohledu na trávu a blízkou vesnici. Nejenom, že je vegetace stabilnější, ale také téměř zmizel ghosting u poletujících listů, a zároveň si můžete všimnout, že lidé a budovy v pozadí jsou mnohem detailnější a ostřejší, zatímco v původním Performance režimu se kvůli checkerboardingu ztrácí.
Režim Performance Pro vs. Resolution
Jak můžete vidět, a to je asi nejdůležitější, nový Performance režim bez problémů obstojí v porovnání s původním Resolution režimem, který se přitom může spoléhat na nativní 4K. Ostrost i čistota obrazu je velmi podobná.
A platí to i v širším záběru.
Cutscény
Změny v nových režimech pocítíte také v cutscénách, byť možná o něco méně než při samotném hraní. Opět zde hraje hlavní roli vegetace a ostrost obrazu, také obličeje jsou však o něco detailnější a díky lepší hloubce ostrosti je obraz na okrajích modelů postav stabilnější.
Vidět je to i v této scéně v remasteru prvního dílu.
Hologramy
Vývojáři lákali také na vylepšené hologramy a skutečně, rozdíl je zde hodně znát. V původním režimu výkonu jsou velmi rozmazané a vypadají spíš jako pohyblivé obrázky než hologramy, na rozdíl od režimu Performance Pro, kde je jejich vykreslení výrazně jasnější.
Opět platí, že nový režim výkonu dosahuje kvality původního režimu rozlišení.
Efekty
Slíben byl také posun u dalších efektů, jako například ohně. Jak se ale můžete přesvědčit, rozdíly jsou za reálného běhu minimální a pravděpodobně si jich nevšimnete. Zdá se každopádně, že je efekt o něco čistší, bez pixelizace.
Aliasing
Posledním prvkem, na který jsem se chtěl zaměřit, je aliasing, respektive jeho eliminace. Jak můžete vidět na tomto plotu v remasteru Zero Dawn, v původním Performance režimu najdeme poměrně značné problikávání, zatímco vylepšená PS5 Pro verze je na tom výrazně lépe.
Shrnutí
Celkově jsou PS5 Pro verze obou dílů série Horizon naprosto fantastickým upgradem. Pokud upřednostňujete frame rate a na původní konzoli byste sáhli po režimu výkonu, na PS5 Pro na vás čeká značné vylepšení v podobě čistší vegetace, ostřejšího obrazu, detailnějších modelů postav, realističtějších hologramů, lepších efektů a menšího množství aliasingu.
Nizozemští vývojáři z Guerrilla Games opravdu museli zapojit nějakou formu magie, protože jejich upscalovací technologie dosahuje naprosto neuvěřitelné kvality obrazu, kterou jsme na konzolích dosud neviděli. A dala by se srovnat možná i s DLSS od Nvidie.
Úspěch je to až do takové míry, že prakticky nemá smysl doporučovat jiný režim než Performance Pro. Vylepšené režimy Balanced a Resolution sice nabízí o něco vyšší interní rozlišení, ale vzhledem k tomu, jak neskutečně dobře vypadá nový režim výkonu, není důvod obětovat snímkovou frekvenci.
Opravdu doufám, že interní technologii od Guerrilla Games uvidíme i v dalších titulech, alespoň těch, které také používají engine Decima. Tak třeba Death Stranding 2?
Předchozí speciály: