Řada vylepšení a pár problémů.
Rozbor jsme zpracovali také v podobě komentovaného videa na YouTube.
Na test PS5 Pro verze Alana Wakea 2 jste se podle ankety těšili nejvíc, a tak vám ho nyní přinášíme. Loňský survival horor od Remedy dodnes patří mezi ty vizuálně nejpůsobivější hry na PC a aktuálních konzolích. Právě na Xboxu a PlayStationu ale hra měla určité problémy, především s kvalitou obrazu. Nejspíš i proto byl PS5 Pro patch tolik očekávaný. Stojí ale za to a dokázali vývojáři dobře využít výkon navíc?
Jak je na tom původní PS5 verze
Alan Wake 2 na základní PS5 nabízí dva režimy: Performance a Quality, které se chovají poměrně standardně. Quality cílí na 30 FPS při vyšším vstupním i výstupním rozlišení a vyšších detailech, zatímco Performance na úkor rozlišení i detailů zvyšuje cílový frame rate na 60 FPS.
Oba režimy nicméně docela trpěly na stabilitu obrazu, zřejmě kvůli upscalingu FSR. Stejně tak původní verze neobsahovala žádnou formu ray tracingu (pokud pomineme součást globálního nasvícení, která ho používá v základu na všech platformách). Prostoru na vylepšení tedy bylo dost.
- Performance
- Input: 864p
- Output: 1440p
- Upscaling + anti-aliasing: FSR
- Maximální frame rate: 60 FPS
- Skutečný frame rate: 55 až 60 FPS
- Quality
- Input: 1224p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: FSR
- Maximální frame rate: 30 FPS
- Skutečný frame rate: 30 FPS
Co všechno přibylo na PS5 Pro
Místo přidávání nových režimů se vývojáři z Remedy rozhodli ponechat módy Quality i Performance, ale výrazně je předělat. Performance nově navyšuje výstupní rozlišení na 4K a také zvyšuje nastavení detailů na úroveň původního Quality režimu. Nový režim kvality pak přidává ray tracing odrazy na transparentních i neprůzračných površích. Oba režimy navíc nově pro upscale používají technologii PSSR od Sony. A jaké jsou dopady v praxi?
- Performance (Pro)
- Input: 864p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: PSSR
- Maximální frame rate: 60 FPS
- Skutečný frame rate: 50 až 60 FPS
- Quality (Pro)
- Input: 1224p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: PSSR
- Maximální frame rate: 30 FPS
- Skutečný frame rate: 30 FPS
- Ray tracing: Odrazy (transparentní i neprůsvitné plochy)
Režim Performance
Věřím tomu, že nejvíce hráčů bude zajímat režim Performance. Jak ostatně vyplývá i z dat přímo od Sony, 60 FPS většina lidí upřednostňuje. A Performance režim na PS5 Pro skutečně přináší značná vylepšení, jen se to nakonec neobešlo bez problémů a určitých kompromisů.
Kde každopádně PSSR září nejvíc, je stabilita obrazu v temných lokacích s hustou vegetací, které v pasážích za Sagu budete navštěvovat často. Zatímco původní režim výkonu je extrémně nestabilní a listy, tráva i všemožné další porosty problikávají, kdykoli hráč pohne kamerou, nový Performance režim je až neuvěřitelně stabilní a působí opravdu skvěle.
Dalším velkým pozitivem je vyšší míra detailů, která plyne hlavně z vyššího cílového rozlišení. Mluvím tedy hlavně o ostrosti obrazu, jež je velmi znát na postavách, ale i prostředí, hlavně při pohledu do dálky.
Nový Performance režim snižuje i celkové množství aliasingu, ale tady je to už trochu složitější. Zatímco v lesních oblastech je eliminován téměř kompletně, ve městech je pořád výrazný. A hlavně k němu nově přibyl ještě jeden problém.
Tím je jakési podivné zrnění, jako byste v nastavení zapnuli film grain (který jsem měl vypnutý). To přitom v původním režimu výkonu není, ale v tom novém je hodně znát.
Obzvlášť je to vidět na SSR odrazech v rámci kaluží či jezera, kde kvůli tomu nový režim vypadá jednoznačně hůř než ten původní a kazí tím celkový dojem. Doufám, že jde jen o nějakou chybu v nastavení a povede se brzy opravit.
Poněkud kontroverzní pak může být výkon. Hra totiž v novém Performance režimu paradoxně běží hůř než na PS5. Je to rozdíl v jednotkách FPS a v nejnáročnější pasáži padá někam k 50 FPS místo 55, takže s VRR budete pořád v klidu, i přesto je to každopádně zajímavý vývoj situace. Zdá se, že hrubý výkon navíc nestačil na navýšení výstupního rozlišení, detailů a implementování upscalingu PSSR, jenž má, zdá se, o něco větší dopad na výkon než FSR.
Režim Quality
Režim kvality je také velmi zajímavý. A než se dostaneme k tomu hlavnímu, i tady je třeba uvést, že kvalita obrazu je výrazně lepší než na základní PS5. A opět to jde nejlépe vidět v zalesněných lokacích, kde se vegetace vykresluje mnohem čistěji.
Na rozdíl od nového režimu výkonu je ale Quality mód v tomto ohledu vylepšen po všech směrech, obraz mi přišel stabilnější i ve městech. Aliasing rozhodně nebyl eliminován, ale je ho méně.
Zrnění je tu také, jen ne v takové podobě. Interiéry tak (při statických scénách, při pohybu kamery už by byla situace úplně jiná) působí lépe v původním Quality režimu, který je minimálně v těchto situacích stabilnější.
Je tu ale jedna obrovská výhoda nového Quality režimu, a to jsou již zmíněné ray tracing odrazy, které hru pozvedávají na úplně novou úroveň. Nedosahují samozřejmě kvalit extrémně čistých a precizních odrazů v PC verzi, ale na poměry konzole mě jejich kvalita opravdu překvapila. Remedy pro tyto potřeby implementovalo nový denoiser, jenž má být šitý na míru PSSR, a je to hodně znát.
RT odrazy jsou nejlépe vidět v kalužích a jezeře. Původní SSR odlesky se sice drží při statické kameře (byť i tam nedokážou být tak ostré a přesné), ale při pohybu, jak už z podstaty této technologie nevyhnutelně vyplývá, se úplně rozpadnou, což dost kazí dojem. RT odrazy se samozřejmě drží po celou dobu.
A znát jsou také RT odrazy na transparentních plochách, jako například prosklené výloze.
Co se týče frame ratu, zde se žádné překvapení nekoná, hra dokáže držet stabilních 30 FPS i v náročných pasážích.
Shrnutí
Očekávané vylepšení Alan Wakea 2 na PS5 Pro přineslo kýžené výsledky. Oba režimy nabízí díky PSSR stabilnější obraz, což je vidět především na husté vegetaci v temných lesech, ale také aliasingu na různých površích.
Konkrétně Performance režim pak hodně těží také z vyššího výstupního rozlišení, díky němuž je vše výrazně detailnější, na druhou stranu ale trpí na nepříjemné zrnění, především v odrazech. A lehce nižší frame rate může někoho odradit, byť majitelé obrazovky s VRR by neměli mít problém.
Pokud vám nevadí 30 FPS, tak ani s Quality režimem neuděláte chybu. I tady je navýšení kvality obrazu hodně znát a ray tracing odrazy představují obrovský rozdíl oproti SSR.
Přece jen je trochu zarážející, že má patch při vydání nemalé nedostatky, převážně v podobě kritizovaného zrnění, ale jinak se povedl a zážitek z Pro verze bude určitě lepší než na základní PS5. Jestli vám to za ten upgrade stojí, už budete muset posoudit sami.
V příštím speciále se podíváme na dvojici titulů ze série Horizon. A pokud jste ho ještě nečetli, můžete se mezitím podívat na technický rozbor PS5 Pro verze Stellar Blade.