The Banner Saga 2 – vydařená severská sága podruhé
The Banner Saga Recenze The Banner Saga 2 – vydařená severská sága podruhé

The Banner Saga 2 – vydařená severská sága podruhé

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

3

Druhý díl okouzlující tahové strategie je tu. Má stejné grády jako jeho předchůdce?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

První díl neotřele vypadající trilogie Banner Saga k nám dorazil již před dvěma lety. Krom osobitého grafického kabátce nabídl komunitě také zajímavý děj, nelehké volby a kvalitně vystavěné rozhovory. Většina čistokrevných stratégů se mu ale kvůli nezajímavým soubojům a nedostatku taktických možností vyhnula širokým obloukem. Do jisté míry by se dalo říct, že celek mířil hlavně na fanoušky příběhových adventur, zbytku žánrů tu byl dán jen malý prostor. Druhá plnohodnotná epizoda, jež dnes vychází, by měla situaci mírně zlepšit. Povede se jí skrz menší inovace přilákat nováčky?

Příběh pokračuje

Úvodní část severské ságy, kterou má už většina fanoušků tohoto díla za sebou, nám představila svět, v němž se celá trilogie odehrává. Pro ty, kteří neměli prozatím to štěstí se s Banner Saga seznámit, má hra příjemně laděný úvod, ve kterém hráči ukáže předešlé události. Volby minulosti se mu ale až na jedno rozhodnutí plně vyhnou. Vybrat si na počátku může jen vůdce svého uskupení. K dispozici má buď ostříleného loveckého veterána Rooka nebo mladou rusovlasou lučištnici Allete, která si v prvním díle Banner Saga získala tolik zkušeností, co jiní nenastřádají ani za celý život. Obě postavy mají své malé plusy a mínusy. Výběr jedné z nich následně ovlivní dějovou linku jako celek. Pokud jste měli možnost projít prvním jednáním, můžete si do hry vložit příběh založený na vašem úsudku.

„Pokud budete činit špatná rozhodnutí, může to váš kočovný kmen stát klidně i život.”

Druhá epizoda Banner Saga se odehrává nedlouho po událostech prvního dílu. Karavana tvořená rasou obřích Varlů a lidí cestuje po řece k lidské metropoli Arberrang. Při plavbě po klidném toku narazí na vesnici, která podléhá náporu monster. Čest a slitování nedají vaší skupině na výběr, musí přeživším obyvatelům městečka pomoci. Po dlouhém boji plném ztrát a raněných získávají obránci díky vaší asistenci výhodu, která rozhoduje bitvu v jejich prospěch. Budoucnost některých z nich je ale nejistá, leží totiž ve vašich rukou.

Primární děj je podobně jako v prvním aktu na hodně vysoké úrovni. Zápletky a zvraty vám dokáží nejednou vzít dech. Postavy mají své příběhové pozadí a charakter. Mimo to, disponují také kvalitně napsanými dialogy, které vám nejednou připomenou rozhovory hrdinů z knižních románů a dramat. Osobně jsem byl hlavní linkou plně pohlcen. Prakticky by se dalo říct, že tento aspekt spolu s nádherným vizuálem táhne hru jako celek. Bez nich by komplet nestál za moc.

Karavana na cestách

Velká část hry je zaměřena na správu a kontrolu vašeho putujícího společenství. Postarat se budete muset o rozdělení zásob, morálku a zdravotní stav postav zdržují se ve vaší družině. V rámci komplexního řízení družiny vás čeká řada nelehkých morálních voleb. Pokud budete činit špatná rozhodnutí, může to váš kočovný kmen stát klidně i život. Stačí udělat pár zbytečných zastávek či extrémně plýtvat jídlem a je po vás.

Zastávky jsou přes jistou potravinovou náročnost pro družinu naprosto nezbytné. Únava z daleké cesty má velký vliv na morálku, která následně ovlivňuje statistiky a bojeschopnost celého kmene. Čas od času je tím pádem nutné vybudovat tábor a dopřát hrdinům zasloužený odpočinek a prostor k regeneraci. Když budete jejich potřeby a přání ignorovat, nedopadne to s vašimi kočovníky dobře.

„Soubojový systém mi v Banner Saga 2 přijde i přes řadu osobitých prvků strohý.”

Chvilky odpočinku u táborového ohně vám dají příležitost lépe poznat vaše společníky. Ve velké síni s nimi můžete prohodit pár slov, upravit jim zbroj a vylepšit jejich statistiky. RPG systém je v Banner Saga 2 pojat vcelku dobře. Postavám je možné za určitý obnos reputace zvýšit výdrž, sílu, rychlost, průraznost a sílu vůle. Při maximálním vylepšení určitých atributů se dostanete k jejich sekundárním vývojovým stromům. U obrany je to například vyšší odolnost či regenerace zbroje. Použitelné schopnosti a kouzla jsou na tom o něco hůře, přesto je vývoj jako komplet uchopen za správný konec. Hráči, kteří nemají rádi zbytečné množství statistik a čísel s ním budou jistě spokojeni.

Paleta předmětů je podobně omezená jako škála aktivních schopností. Možná by se dokonce dalo říct, že hrají hlavně roli doplňků, které boj ovlivní jen v minimálním měřítku. Výrazné redefinice herních postav za pomoci zbroje a zbraní tu tím pádem rozhodně nehledejte. Díky přítomnosti jasně nastavených tříd by pravděpodobně ani nebyla možná.

Hrdý národ

Jak jsem již naznačil v minulých řádcích, herní třídy jsou jasně definovány svou výbavou, schopnostmi a rasou. V praxi se dělí na střelecké a kontaktní jednotky. Počáteční družina vám nabídne k užívání kopiníky, válečníky se štítem, lučištníky a rohaté varly s obouruční zbraní. Pozdější fáze příběhu vám dá k dispozici házeče seker, mlatce a štítonošky. Výraznou novinkou ve směru skladby armády a zacílení jsou kentaurům podobní Horseborn. Rasa se zaměřuje na rychlost a boj na větší či střední vzdálenosti. Prakticky by se dali označit za pravý opak silných na blízku orientovaných Varlů. Osobně jsem si k novému druhu cestu nenašel. K srdci mi nejvíce přirostli respekt vzbuzující varlí berserkové vybavení párem nabroušených jednoručních seker.

„Pokud by tvůrci Banner Saga 2 označili své dílo za adventuru, jednalo by se o titul, kterému bych se nebál dát plné hodnocení.”

Soubojový systém mi v Banner Saga 2 přijde i přes řadu osobitých prvků strohý. Postavy mají k dispozici jen základní útok, speciální schopnost, odpočinek a vynechání tahu. Absenci větších množství taktických prvků se tvůrci snaží vynahradit aspektem únavy a zbroje, která výrazně snižuje přijímané zranění. Když má na sobě protivník zbroj, je odolnější vůči útokům, po jejím zredukování či úplném eliminování jeho resistence vůči kontaktním útokům zmizí.

Zajímavým prvkem je v tomto titulu také efekt vyčerpání v důsledku dlouhého boje. Na začátku bitvy jsou všechny jednotky na bojišti plné energie, v jejím průběhu začnou pomalu, ale jistě ztrácet síly. Pokud jsou zraněni, je efekt únavy a nedostatku sil ještě citelnější. Nejlépe jde vidět na těžce zraněných vojácích. Jejich bojová efektivita je prakticky nulová.

Jedničková adventura

Pokud by tvůrci Banner Saga 2 označili své dílo za adventuru, jednalo by se o titul, kterému bych se nebál dát plné hodnocení. Problém tkví v tom, že Banner Saga 2 je prezentována jako tahová strategie, tím pádem bych v ní čekal výrazněji propracovaný tahový systém s více taktickými možnostmi, které by po pár soubojích nevzbuzovaly pocit stereotypu a nudy. Projekt nezávislého studia Stoic bych doporučil hlavně fandům kvalitních příběhů a náročných voleb. Stratégové by se mu měli podobně jako jedničce vyhnout.

The Banner Saga 2 vychází dnes na PC za 20 euro. PS4 a Xbox One verze budou následovat později, ještě letos.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

The Banner Saga

Verdikt

Banner Saga 2 je nádherná hra, která cílí hlavně na milovníky kvalitních příběhů a nelehkých voleb. Jestli mezi tuto skupinu nepatříte a hledáte spíše propracované bitvy s řadou možností, zkuste se poohlédnout jinde.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

náročné volby
příjemně laděný příběh
nádherný vizuál
systém zbroje a únavy
absence výraznějších strategických prvků
stereotypně laděné bitvy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama