The Walking Dead ve světě her aneb jedno překvapení, jeden průšvih a něco navíc
Speciály The Walking Dead Článek The Walking Dead ve světě her aneb jedno překvapení, jeden průšvih a něco navíc

The Walking Dead ve světě her aneb jedno překvapení, jeden průšvih a něco navíc

Martin Cvrček

Martin Cvrček

11

Universum The Walking Dead si za poslední léta našlo obrovskou základnu fanoušků, a tak se není co divit, že se slavná zombie série prostřílela i na herní scénu. Pojďme si společně shrnout, jak se jí zatím daří a co vůbec stálo na jejím počátku.

Reklama

Kreslené počátky

Pokud jste zrovna nespadli z Marsu nebo se neprobudili z dlouhého kómatu, je dost nepravděpodobné, že vás fenomén jménem The Walking Dead mohl minout. Zombie je sice v poslední době všude dost, ale TWD mezi nimi jasně vyčnívá, především díky úspěšnému seriálu z produkce televize AMC. Ačkoliv se dnes může zdát, že právě televizní série položila základy celého The Walking Dead a příběhu malé skupiny lidí přežívající zombie nákazu v ní ztvárněnou, ve skutečnosti vše začalo už v roce 2003 komiksy vytvořenými spisovatelem Robertem Kirkmanem a kreslířem Tonym Moorem, kterého později vystřídal Charlie Adlard. U zrodu TWD tedy stály jen a pouze komiksy, jež můžete sehnat i v našich obchodech pod poněkud směšným českým názvem Živí Mrtví.

Previously on AMC's The Walking Dead

Ačkoliv byl původní komiks velmi úspěšný, za neustálou popularitu značky The Walking Dead po celém světě přeci jen může již zmíněný seriál z produkce AMC, který do značné míry vychází z komiksové předlohy, tudíž se v obou setkáme třeba s rodinou šerifa Ricka Grimese, kterého v seriálu ztvárnil Andrew Lincoln, s hlavní skupinou přeživších nebo s postavou Guvernéra. Takže i když se může občas zdát, že si scénáristé (členem štábu je i Robert Kirkman) některé situace v čele s celou kauzou Woodbury vycucali z prstu, není to úplně tak, velká část příběhu má kořeny v komiksu, i když detaily se samozřejmě liší.

Na tomto místě nemá cenu seriál, jemuž pro změnu popularitu zařídilo mimo jiné i jméno režiséra Zelené Míle a Vykoupení z věznice Shawshank Franka Darabonta, moc rozebírat, ale určitě všechny tři dosavadní série stojí za zhlédnutí. Při sledování druhé sezóny možná budete občas usínat nudou a jméno Sophia začnete nenávidět, ale zkuste to přetrpět, užít si velmi slušnou zombie podívanou a seriál si pokud možno sežeňte v originálním znění. The Walking Dead se sice objevilo i na našich televizních obrazovkách, ale kromě patetického překladu názvu se pochlubilo i poněkud rozporuplným českým dabingem, který sice není úplně to nejhorší, co lze v naší televizi slyšet, ale na originál to v žádném případě nemá. Čtvrtá sezóna je za rohem, odstartuje už v polovině října, takže moc času na dohánění není.

A jen tak mimochodem, pokud vás zajímá, proč zombiím všichni říkají "walkeři" (v překladu chodci), tak je to jednoduše proto, že ve světě TWD nikdy nevznikly filmy typu Noc oživlých mrtvol. Konvenční zombie tématika v něm zkrátka neexistuje. To je také odpověď na častou otázku, proč se hrdinové chovají, jako kdyby neviděli žádný zombie horor. Oni ho prostě vidět nemohli. Bohužel, tvůrci zmíněného českého dabingu reálie TWD universa neberou zrovna moc na vědomí, a tak díky nim postavy používají pojem "zombík" jako by se nechumelilo. Ale to je špatně.

Kterak Telltale Games zabodovalo

Tím jsme si odbyli komiks a seriál jakožto nezbytný úvod do tématiky The Walking Dead, takže je nejvyšší čas se věnovat tomu pro nás nejdůležitějšímu, a to hrám, přičemž první přijde na přetřes ta kvalitnější: Adventurní série The Walking Dead: The Game od Telltale Games složená z pěti epizod, která mezi hráči zaznamenala nemalý úspěch. A z dobrého důvodu. Netradiční příběh charizmatického muže jménem Lee Everett, který se ve světě zasaženém nákazou snaží ochránit malé děvče Clementine a přežít společně se skupinou různorodých jedinců, si zkrátka získal kdejakého hráče. Občas sice hra sklidila kritiku třeba za mizernou kameru nebo fakt, že občas se hraje tak nějak sama a rozhodně nejde o kdovíjak náročnou adventuru, ale díky příběhu, unikátní atmosféře a mnoha jedinečným a dobře vymyšleným postavám byla většina hráčů ochotná tyto překážky bez problému překročit. Nadšení jsme byli i v redakci, jak se můžete přesvědčit třeba z recenze.

Veledílo Telltale zabodovalo i zaměřením na vaše velmi častá rozhodnutí. Snad se nic moc nestane když prozradím, že na konec hry vaše činy nemají takový vliv jak by se mohlo zdát, ale její průběh je vašimi kroky ovlivněný poměrně dost, což často svádí k myšlenkám, zda se tohle a támhleto mohlo stát jinak pokud byste se rozhodli pro něco jiného. Díky nim se každopádně může snadno stát, že vás zápletka dokonale vtáhne nebo přinejmenším vyvolá silné emoce, a i když jde jen o hru, bude vám líto když někdo z vaší skupiny umře. Za zmínku také stojí, že série od Telltale není zasazena do světa seriálu, ale komiksu, čemuž odpovídá i svérázná grafická stylizace. Jde ale o víceméně nezávislý příběh jdoucí svou vlastní cestou, i když během hry potkáte třeba Glenna nebo Herschela, přičemž jde samozřejmě o jejich komiksové verze, ne ty seriálové.

Vzhledem k úspěchu herní série se není co divit, že Telltale Games pilně pracuje na druhé sérii. Poměrně nedávno jsme se také dočkali DLC 400 Days, vyprávějící krátké příběhy pěti hrdinů, konkrétně Vince, Russella, Wyatta, Bonnie a Shel, které se odehrávají v blízkosti motorestu na notoricky známé dálnici do Atlanty v Georgii. Opět se sice vyskytl jeden poměrně významný nedostatek, a to neuvěřitelná krátkost všech pěti příběhů, zbytek přídavku je ale naštěstí dostatečně kvalitní na to, aby krátkou hrací dobu vynahradil, kromě toho 400 Days stojí jen 5 euro. Důležité také je, že rozhodnutí, jež v něm učiníte, mají mít vliv právě na druhou sérii, o níž bohužel zatím nevíme prakticky nic snad s výjimkou informace, že by se měla vrátit Clementine a že zjistíme dosud nejasný osud jedné z nejvýraznějších postav, Kennyho. Takže nezbývá než doufat, že Telltale nebude s představením dlouho otálet a že si pokračování udrží kvalitu originálu a vyhne se jeho chybám.

Kterak Terminal Reality podělalo vše, co mohlo

The Walking Dead od Telltale tedy u hráčů uspělo, což už se ale v žádném případě nedá říct o počinu Activisionu jménem The Walking Dead: Survival Instinct, jenž pro změnu staví na základech seriálu od AMC a snaží se převyprávět příběh dvou dobře známých bratrů, Merla Dixona v podání Michaela Rookera a oblíbeného Daryla Dixona, jehož ztvárnil herec Norman Reedus. Vše se přitom odehrává ještě před tím, než se připojili ke skupině známé ze seriálu. Nápad tedy zní poměrně zajímavě, protože z obou hrdinů se dá ledacos vytřískat, především z Daryla. Zvlášť když se Activisionu podařilo zlákat oba představitele k dabingu. Realita bohužel už tak zajímavá není. Ze Survival Instinct se totiž vyklubal zoufale podprůměrný a nudný FPS paskvil, v němž vývojáři z Terminal Reality pokazili co mohli, od hratelnosti přes příběh a level design až po grafiku a umělou inteligenci walkerů. Člověk by řekl, že na "inteligenci" nemyslících zombií se nedá nic zkazit, ale světe div se, Terminal Reality se to podařilo, a to přímo ukázkově. Kromě originálních hlasů obou hrdinů se snad za jediný klad tohoto průšvihu dá považovat intro ve stylu seriálu doplněné o příslušný hudební motiv.

I proto se není co divit, že si třeba PC verze Survival Instinct drží na Metacritic vskutku nádherné hodnocení 38/100, konzolové verze jdou ještě níž. Nikdo z redakce kvůli zachování zdravého rozumu hru nerecenzoval, takže vás odkážu alespoň na odlehčenou, ale velmi povedenou recenzi od čtenáře Wojkiho. Navzdory tomu, že na hru nadával snad každý, kdo s ní přišel do styku, nejspíš se jí ale prodejně dařilo docela dobře. Jak jinak si vysvětlit, že vývojářům stálo za to se patlat s DLC Walker Herd Survival Pack, přinášejícím neskutečně originální nové zbraně a ještě víc originální mód spočívající v obraně před nekonečným přívalem walkerů.

Ačkoliv je Survival Instinct venku teprve pár měsíců, už dnes po něm ani walker nekousne. Jedné dobré věci však přeci jen posloužil. Díky němu, práci komunity a Steam Workshopu si alespoň můžeme postavy Merla a Daryla stáhnout do Garry's Modu a Left 4 Dead 2.

Ani Facebook nezůstal ušetřen

Kromě dvou zmíněných titulů stojí za zmínku ještě izometrický The Walking Dead: Assault pro iOS a The Walking Dead Social Game, jíž si můžete zdarma zkusit na Facebooku. Zatímco Assault čerpá inspiraci z komiksů, Social Game vychází ze seriálu a funguje jako jakýsi prequel k televizní sérii, vámi vytvořená postava se totiž dostane do skupiny přeživších, mezi nimiž nechybí Shane, Lori, Carl a T-Dog, na něž si ze seriálu určitě vzpomenete.

I když Social Game postrádá nějaký skutečný příběh (většinou máte na starost shánění zásob nebo něčí záchranu), stejně jde podle mého názoru o slušnou hru, alespoň na poměry Faceeboku, už kvůli zajímavé tahové hratelnosti, možnosti vykrást tábor vašich přátel nebo úplně cizích lidí či přítomnosti pár misí založených na událostech ze seriálu. Jak už to tak ale v případě podobných her bývá, pokud chcete ve hře významně pokročit a nedělat pořád totéž, musíte hezky zaplatit. Social Game každopádně určitě stojí alespoň za vyzkoušení, myslím že se nedá říct, že by značce The Walking Dead dělala kdovíjakou ostudu. Totéž koneckonců platí i o titulu Assault, alespoň pokud se dá soudit podle ohlasů hráčů.

In the next episode of The Walking Dead

Takže tu máme povedenou adventuru, akční paskvil a ne úplně marnou iOS a Facebook hříčku. Pokud se řadíte mezi příznivce The Walking Dead a chcete pořádný herní zážitek, sérii od Telltale si určitě sežeňte co nejdřív, se Social Game a Assault pravděpodobně chybu neuděláte a u Survival Instinct raději dělejte, že nic takového neexistuje. A pokud mezi příznivce nepatříte a chtěli byste se s TWD seznámit, platí pro vás totéž, i když doporučuji, abyste nejprve zhlédli seriál nebo si přečetli komiksy a teprve pak se pustili do hraní.

Otázka každopádně je, jak se bude The Walking Dead na herní scéně vyvíjet. Druhá série od Telltale je jistota, u ní se snad nemusíme moc čeho bát, u Activisionu už ale důvody k obavám jsou, a pořádné. Upřímně doufám, že už se do ničeho dalšího nepustí, a pokud ano, že alespoň vyberou schopnější vývojáře. Jedno se ale dá říct s jistotou. Dokud bude mít The Walking Dead tolik fanoušků jako doposud, na herní scéně nejspíš neskončí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama