Valiant Hearts: The Great War – člověk míní, válka mění
Blogy čtenářů Recenze Valiant Hearts: The Great War – člověk míní, válka mění

Valiant Hearts: The Great War – člověk míní, válka mění

Denis Rus

Denis Rus

„Mezi lety 1914 a 1918 bylo zajato více než šest milionů mužů včetně 1,2 milionu německých a 200 000 britských vojáků. Statisíce z nich se navzdory…

Reklama

„Mezi lety 1914 a 1918 bylo zajato více než šest milionů mužů včetně 1,2 milionu německých a 200 000 britských vojáků. Statisíce z nich se navzdory Haagským úmluvám z roku 1907 a snahám Mezinárodního červeného kříže kvůli vězeňským podmínkám a nuceným pracím domů již nevrátily.“

Za těch posledních patnáct let se mi hry z druhé světové války docela přejedly. Události tohoto válečného pekla jsme prožívali ve všech těch Medal of Honorech a Call of Duty a mě to pomalu ale jistě přestalo bavit. V posledních letech nás velká spousta tvůrců stříleček nechává nahlížet spíš na poupravené současné nebo hypotetické budoucí válečné konflikty a nakopávání nacistických zadků se stáhlo trochu do ústraní. A mezi tím vším přichází na scénu menší stahovatelný titul (ovšem od významného studia Ubisoft Montpellier) Valiant Hearts: The Great War, který je zasazený do řidčeji zobrazované první světové války (nebo chcete-li velké války) a skrze své vyprávění oslavuje hodnoty jako přátelství, rodina, soudržnost a prostřednictvím tolerance i obyčejné lidství.

 

„Mezi všemi těmi hrami z druhé světové války přichází na scénu menší stahovatelný titul Valiant Hearts: The Great War, který je zasazený do řidčeji zobrazované první světové války.“

Výše uvedený perex – mimochodem citovaný ze hry – dává tušit, že Valiant Hearts nahlíží na válku kritickým pohledem, což dále umocňuje její příběh. Ten se točí kolem Němce Karla, který žije se svou ženou, malým synkem a tchánem Emilem na francouzském venkově, z nějž je deportován zpět do své vlasti, za kterou bude zanedlouho bojovat v blížící se válce. Emile však nehodlá sedět nečinně na zadku, a tak se rozhodne přivést Karla zpět domů. Příběh představuje emocionální propletenec osudů celkem pěti postav (za čtyři z nich si zahrajete), které svede dohromady osud, a jako celek tvoří poměrně působivou mozaiku.

Trojrozměrná válka

Valiant Hearts představuje jakýsi mix mezi dobrodružnou adventurou (která ovšem neumožňuje hlavním postavám dokonce ani skákat) a logickou puzzle hrou, jejíž hádanky ale nejsou téměř nikdy frustrující a představují spíše jakýsi doplněk k zvolené formě hry. Tady se totiž hraje primárně na atmosféru a příběh. Ten je sice ke konci sladkobolnější, než by bylo zdrávo, ale vzhledem k tomu, že se nás snaží donutit promáčet kapesníčky slzami (bez úspěchu, jediné čeho se ode mě dočkal, byl závěrečný cynický pošklebek) až v posledních několika desítkách minut, tak jsem tentokrát ochotný lehce přimhouřit oči.

 

„Tak jako v Raymanovi i tady se pohybujete v dvourozměrném prostředí, které vytváří iluzi plasticity světa pomocí několika vrstev pozadí.“

Pokud jste hráli Rayman Origins/Legends nebo Child of Light, tak vám bude povědomý grafický kabátek. Valiant Hearts totiž běží na stejném enginu jako její starší bratříčci a stejně jako oni vypadá jedním slovem fantasticky. Z Child of Light jsem viděl pouze videa, takže o ní mluvit nemůžu, ale tak jako v Raymanovi i tady se pohybujete v dvourozměrném prostředí, které vytváří iluzi plasticity světa pomocí několika vrstev pozadí (respektive popředí), na nichž se odehrávají mnohé další, pro vás ne až tak důležité, události. A podobně jako v Raymanovi i tady vám autoři čas od času umožňují do některé z těchto vrstev zavítat. S tímto souvisí i menší problém, kdy je občas problém rozlišit, ve které rovině se ten který předmět nachází, a tak se mi například stalo, že jsem skončil jako řešeto pod smrští nepřátelských kulek, které se na mě sesypaly, když jsem se zasekl o strom, který jsem mylně považoval za dekoraci pozadí. Není to však nic hrozného a podobně prekérních situací mi hra za těch osm hodin připravila pouze pár.

Naběračka nástroj míru

Titul je rozdělen do „úrovní“ a vyprávění je strukturováno do jakýchsi aktů, které jsou rámovány roky a válečnými událostmi, ke kterým v té době došlo. V průběhu hraní se můžete začíst do deníčků hlavních postav, v nichž vzpomínají na domov či reagují na momenty (své osobní) války, takže máte poměrně jasnou představu o tom, co se jim v danou chvíli honí hlavou. Když budete dostatečně důkladní, můžete v jednotlivých prostředích nacházet nejrůznější předměty poodkrývající pozadí války, případně dopisy padlých vojáků adresované domů. Jejich význam je jasný - mají vám připomenout, že vaši nepřátelé jsou mimo frontu něčí přátelé, mají tak jako všichni ostatní rodinu, ať už milující rodiče či strachující se ženy s dětmi. Všechny tyto vcelku jednoduché narativní prostředky napomáhají tomu, že Valiant Hearts dosahuje po většinu času takové působivosti a právě v řádcích sepsaných ve smutku a strachu lze vyčíst nesmyslnost, zbytečnost a hlavně krutost války, které bere rodinám manžely, syny, bratry…

 

„Po celou dobu jste sice v centru dění a často se nacházíte v ohrožení života, ale vy sami se ke zbraním dostanete spíše zřídka.“

Téměř až pacifistický tón Valiant Hearts podporuje i skutečnost, že vy celé válce skoro až nezúčastněně přihlížíte. Po celou dobu jste sice v centru dění a často se nacházíte v ohrožení života, kdy vás může zabít například nějaká ta nepřátelská kulka nebo zakopaná mina, ale vy sami se ke zbraním dostanete spíše zřídka. Občas si vystřelíte z kanónu nebo hodíte granátem, ale jinak s sebou žádnou střelnou zbraň nosit nemůžete, takže si musíte vystačit s různě pohozenými předměty, kterými nepřátele omráčíte nebo na malou chvíli odvedete jejich pozornost. Korunu tomu všemu nasazuje Emile, jenž ze začátku běhá po bojišti s naběračkou – pozůstatkem ze zajetí, kde byl nucen vyvařovat. Ano, hra se nebojí situaci občas odlehčit a vnést do vyprávění trochu toho humoru.

Válka je špatná, áno?

Jediný, kdo ve Valiant Hearts vládne slovem, je vypravěč nacházející se mimo obraz, ostatní hrdinové žbrblají jakousi nesrozumitelnou hatmatilkou, v níž občas zachytíte nějaké to slůvko z jazyka té které postavy. Přesto se vojáci různých národností dokážou v případě potřeby domluvit, čímž dle mého autoři akcentují univerzálnost člověka jakožto lidské bytosti – nakonec i navzdory rozdílům stále tvoříme jednu rasu, která by měla pokud možno držet pospolu. To se ale pochopitelně za časů války snadněji řekne, než udělá a člověk musí často dělat spoustu špatností, kterými v běžném životě opovrhuje, ale dělat je prostě musí, jelikož slouží vlasti a navíc pokud nezabije nepřítele jako první, tak nepřítel jednoduše zabije jeho. Možná se vám zdá, že snad až příliš odbočuju nebo že v tom hledám víc než tam vůbec je, ale domnívám se, že snahou tvůrců bylo právě to, abychom se u jejich hry na chvilku zastavili a zamysleli se nad tím, jak může být válečné peklo absurdní (na toto téma doporučuju podobně laděný snímek Šťastné a Veselé).

 

Trochu se to ve mně rve, když jde o závěrečné číselné hodnocení. Na jednu stranu Valiant Hearts nabízí spoustu nádherných okamžiků a zábavných prvků (těch je vlastně většina) a její myšlenka je vskutku chvályhodná, ale když dojde na rozuzlení osudů hlavních postav, vše vyvrcholí přesně tak, jak nařizují scenáristické příručky. Není to úplně špatně a jiný konec člověk vlastně ani neočekává, ale bohužel je tím pádem hra v mnoha situacích velice čitelná, čímž trochu ztrácí na důrazu. Ale tvrdit, že jsem se nebavil, dokonce velmi dobře, by byla lež, takže ještě jednou přimhouřím oči a tu ušmudlanou osmičku tomu dám.

Valiant Hearts: The Great War – člověk míní, válka mění

Verdikt

Chcete zažít silné válečné dobrodružství? Chcete prožívat různorodé emoce? Chcete se nechat unášet nádherným zpracováním a líbivou hudbou? Pak neváhejte ani vteřinu a vydejte se do světa Valiant Hearts. Zklamaní určitě neodejdete.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

nahlížení na události z pohledu více postav
vybalancování vážnosti a nadhledu
zábavné autíčkové minihry
kouzelná technická stránka
příjemně nastavená obtížnost
příběh postupně naplňuje žánrová klišé
opakující se řešení hádanek
občas problém rozlišit hloubku prostředí
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama