Vaporum – výlet do nitra ocelového obra
Recenze Vaporum – výlet do nitra ocelového obra

Vaporum – výlet do nitra ocelového obra

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

3

Sedlo nám nové slovenské RPG?

Reklama

Legend of Grimrock a Legend of Grimrock 2 patří v současnosti mezi nevýraznější zástupce titulů kráčejících ve stopách kultovního dungeon crawl RPG Dungeon Master známého především starším hráčům. Ostatní díla snažící se kráčet po stejné stezce většinou nekončí nějak zvlášť slavně, proto jsem popravdě prvnímu většímu projektu slovenského vývojářského týmu Fatbot Games moc nevěřil. Jak mi nakonec sedl, vám poví naše recenze.

Muž bez minulosti

Všude kolem vás je jen moře a ostrá skaliska. Nevíte, jak jste se zde ocitli, ani kdo vlastně jste. Z dumání nad vaší minulostí vás vytrhne hřmot vln, které naráží na zdi tajemné struktury, která pomalu vyjíždí z mořských hlubin. Normální člověk by se bál, ve vás však neznámý objekt vzbuzuje nebývalý zájem. Po chvíli se rozhodnete jít k němu blíže, za což vás tajůplná konstrukce odmění tím, že vám otevře vrata vedoucí do jejího nitra.

Kde jen jsme podobnou startovní sekvenci již mohli vidět. Ano, už vím. Stejně přeci začínala cesta hlavního hrdiny legendárního BioShocku, který byl taktéž bez jasně definované minulosti postaven před podivnou budovu, do níž musel vstoupit. Elementární dějová linka Vaporum kráčí zpočátku po totožné stezce jako její slavný vzor, který si též dokázal po celou dobu udržet obstojné tempo a velmi hutnou atmosféru. Po čase se však do jisté míry odklání a vydává se po vlastní pěšině, jež je dle mého názoru stejně kvalitní jako ve zmíněném veledílu Kena Levina. Prezentována je vám jak primárním protagonistou, který umí mluvit, tak i skrze řadu různých nahrávek a dopisů ukazujících život obyvatel podzemních prostor předtím, než všichni zmizeli.

Díky přítomnosti slušného počtu audionahrávek a spisů se vám atmosféra Vaporum dostane hodně rychle do krve. Celkový zážitek vedle stabilního přísunu informací posiluje také návrh jednotlivých pater, který je nadmíru povedený. Vaporum bych v tomto ohledu vytkl snad jen absenci citelnějšího propojení jednotlivých podlaží a zajímavě navržený systém klíčů, jenž by dle mého mohl obsahovat více variací dveře otevírajících předmětů.

Zásadním tahounem tohoto dílka je rozhodně hodně hutná atmosféra, která vás dokáže chytnout a nepustit. Chodby, jimiž budete procházet, jsou často tak temné, že je ani vaše baterka nedokáže pořádně prozářit. I přes nedostatek světla je v nich však vždy nebývale živo, takže se musíte mít stále na pozoru. Stačí chvilka nepozornosti a je po vás.

Šaty dělají člověka

Stejně jako v řadě jiných podobně laděných děl ani zde nemáte na startu možnost nadefinovat si vašeho hrdinu. Určitým způsobem si směr, kterým budete kráčet, určité až pár minut poté, co vstoupíte do kobky tím, že si vyberete jeden z nabízených futuristických obleků. Nabídnut je vám těžký skafandr, na techniku zaměřený oblek či bojová výstroj. Každá zbroj je cílená na jinou skupinu hráčů. První zmíněný kousek byl vytvořen pro milovníky odolnosti, druhý cílí na fanoušky magie a různých technických vymožeností. Poslední dostupný kousek je zaměřen na obdivovatele kontaktního boje, kteří chtějí mít střet rychle za sebou.

„Namísto kouzelných svitků a magických knih ve Vaporum naleznete malá přídavná zařízení. Ta vám po namontování do vašeho obleku umožní kontrolovat oheň, elektřinu, kyselinu, energii vysávající sílu a podpůrné schopnosti zlepšující všechny vaše bojové a defenzivní dovednosti. Meče, palcáty a dýky zůstávají. Kuše, luky a praky byly nahrazeny bambitkami, brokovnicemi a ostrostřeleckými puškami.“

Výběr obleku určí směr, jakým se bude vaše postava ubírat jen do jisté míry. Definovat jej totiž budete prakticky po celou dobu hraní za pomoci volných obvodových bodů. Ty lze zainvestovat do jednoho z devíti vývojových stromů, ovlivňujících vaši výdrž, regeneraci a efektivitu v boji. Vylepšit si s jejich pomocí můžete ovládání kontaktních zbraní, střelbu, zacházení se štítem, odolnost vaší zbroje či rychlost, jakou se vám bude obnovovat energie nutná k užívání různých technických vychytávek, které ve Vaporum prakticky zastupují klasickou magii známou z jiných RPG.

Namísto kouzelných svitků a magických knih ve Vaporum naleznete malá přídavná zařízení. Ta vám po namontování do vašeho obleku umožní kontrolovat oheň, elektřinu, kyselinu, energii vysávající sílu a podpůrné schopnosti zlepšující všechny vaše bojové a defenzivní dovednosti. Meče, palcáty a dýky zůstávají. Kuše, luky a praky byly nahrazeny bambitkami, brokovnicemi a ostrostřeleckými puškami. Ty jsou efektivní především při boji na větší vzdálenosti. Jejich nabíjení je totiž extrémně zdlouhavé, takže při kontaktním střetu jejich užívání nemá výraznější smysl. Hodně se mi ve Vaporum líbí přítomnost různých setů, které vám po získání určitých částí zajistí specifické bonusy posilující schopnosti vaší postavy.

Smrtící hádanky

Přídavná zařízení a zbraně budete užívat především k eliminaci vcelku obstojného počtu nepřátel. Vaporum vám do cesty postaví mechanické pavouky, létající robůtky vybavené děly, zmutované brouky, upírům podobná monstra a nepříliš přátelské lidi. Ti se vás budou snažit odstranit za pomoci plamenometů, brokovnic a brutálně vyhlížejících obouručních kladiv. Přestože je nabízená paleta oponentů relativně pestrá, celek se v tomto ohledu nemůže s podobně laděnými projekty měřit, protože kupříkladu Legend of Grimrock 2 či Brány Skeldalu: 7 mágů disponují širším a zajímavějším spektrem.

Čelit na vaší výpravě nebudete muset jen krvelačným nepřátelům. Pokud budete chtít hru dokončit, nezbude vám nic jiného než se vypořádat s řadou různě náročných pohybových a logických hádanek, které dají občas pořádně zabrat vašim mozkovým závitům. Osobně jsem byl nejvíce nadšen ze sérií hádanek v temně laděné laboratoři, kde jsem skrze ně musel eliminovat protivníky, protože jsem neměl k dispozici žádnou zbraň ani technickou vychytávku.

„Projekt slovenského vývojářského studia Fatbot Games tímto odbočením ze zajetých kolejí získává určitou míru osobitostí, díky níž dokáže nabídnout trošku rozdílný zážitek než jiné tituly. Fandům tohoto specifického typu RPG dává k dispozici kvalitní příběh, zábavné hádanky a dobře navržené úrovně. Musí však počítat s tím, že trpí klasickými žánrovými nedostatky.“

Po chodbách se tu pohybujete stejným způsobem jako v Legend of Grimrock 2, což osobně považuji za velké plus. S vašimi nepřáteli se nemusíte střetávat přímo, ale máte je možnost různě obíhat a mást. Soubojový systém je díky tomuto faktu velmi svižný a nevystavuje vás frustraci, jíž jsme byli vystaveni kupříkladu při hraní nepříliš povedeného dungeon crawler RPG The Fall of the Dungeon Guardians.

Steampunkový klenot

Vaporum se od konkurenčních děl liší především svým zasazením. Jeho tvůrci nás nevysílají do temné kobky, nýbrž do ocelového obra, jehož obyvatelé se též značně odlišují od oponentů, kterým jsme museli v minulosti čelit. Projekt slovenského vývojářského studia Fatbot Games tímto odbočením ze zajetých kolejí získává určitou míru osobitostí, díky níž dokáže nabídnout trošku rozdílný zážitek než jiné tituly. Fandům tohoto specifického typu RPG dává k dispozici kvalitní příběh, zábavné hádanky a dobře navržené úrovně. Musí však počítat s tím, že trpí klasickými žánrovými nedostatky, minimálně stereotyp je tu po čase hodně citelný.

Startovní projekt slovenského vývojářského týmu Fatbot Games je zacílen především na milovníky klasických dungeon crawl RPG. Minout by jej rozhodně neměli fanoušci kultovního Legend of Grimrock či Brán Skeldalu: 7 mágů. Ruce pryč by od něj naopak měli dát obdivovatelé akčnějších žánrových děl a staromilských tahovek.

Vaporum vyšlo pouze anglicky, časem hra ale dostane českou i slovenskou lokalizaci.

Vaporum – výlet do nitra ocelového obra

Verdikt

Vaporum je kvalitní dungeon crawl RPG, které vcelku úspěšně kráčí ve stopách slavného Legend of Grimrock. Pokud vám je tento žánr blízký, s koupí nemusíte dlouho váhat. Za nabízenou cenu se investice do něj rozhodně vyplatí.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zábavné hádanky
neobvyklé zasazení
kvalitní příběh
dobrý návrh pater
stereotyp
absence propojení pater
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama