Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci
i Zdroj: Intel
Novinka Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci

Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci

Jan Urbančík

Jan Urbančík

64
Platformy Windows PC

V některých titulech zaostávají i za 3 roky starou 12. generací.

Reklama

Ve čtvrtek na trh dorazily procesory Core Ultra 200S s označením Arrow Lake. Jejich podrobné představení, včetně informací ohledně architektury a jednotlivých modelů, si můžete přečíst v dřívějším článku. My se nyní zaměříme na výsledky v recenzích, které nejsou vůbec pozitivní, alespoň tedy ve hrách.

Začneme ale v pracovních aplikacích a vícejádrových benchmarcích. V testu Hardware Unboxed ovládl nejvyšší model Core Ultra 9 285K celý žebříček multijádrového testu v Cinebenchi 2024, a to při spotřebě o 50 W nižší než předchůdce v podobě Core i9-14900K, stejného výsledku také dosáhl například v Blenderu. Na druhou stranu v dekompresi dat či Photoshopu zaostává za svým předchůdcem, a tím pádem i konkurencí od AMD.

Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci
i Zdroj: Hardware Unboxed

Jenže u her je situace mnohem horší. Titulů, v nichž nový procesor překonává Core i9-14900K, je naprosté minimum. V některých alespoň dokáže držet Intelem slibovanou paritu, ale problém je, že v řadě z nich o několik procent zaostává za svým předchůdcem. A pak tu máme katastrofální výsledky jako Cyberpunk 2077 či Plague Tale: Requiem, kde nový model nedosahuje ani výkonu 3 roky starého midrange procesoru Core i5-12600K.

Celkově je ve hrách procesor v průměru ze 14 her o 6 % pomalejší než 14900K. A nutno říct, že je to při výrazně nižší spotřebě, jak Intel sliboval. Například v The Last of Us Part 1 ji snížil o masivních 70 W na úroveň konkurenčního Ryzenu 9 9950X. 

Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci
i Zdroj: Techpowerup

Pro Intel je jsou ale stále problém procesory s V-Cache, na které nemá žádnou odpověď. Spotřebu mají skoro poloviční a ve hrách jsou o 15 % rychlejší než nejvyšší model Arrow Laku. To se navíc stále bavíme o X3D modelech předchozí generace, ty se Zenem 5 teprve dorazí.

Podobné výsledky hlásí také magazín Techpowerup, jenž už ale stihl otestovat všechny modely. Core Ultra 7 265K je ve hrách v průměru na úrovni Ryzenu 7700 (bez X) a zatím nejnižší Core Ultra 5 245K dokonce lehce zaostává i za Ryzenem 7 5800X3D. Oba modely jsou přitom pomalejší než jejich předchůdci v rámci 14., ale i 13. generace.

Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci
i Zdroj: Techpowerup

Intel tak může slavit pouze výkon integrovaného grafického čipu na bázi architektury Xe1, známé jako Alchemist. Ta nabízí ve hrách v průměru neuvěřitelný posun o 136 % oproti nejenom 14. generaci, ale hlavně také konkurenčním Ryzenům 9000. Xe1 navíc oproti RDNA 2 od AMD nabízí také podporu AV1 enkódingu.

Vychází procesory Intel Core Ultra 200S – velmi nestabilní a ve hrách slabší než předchůdci
i Zdroj: Techpowerup

Nicméně je tu ještě jeden, zdaleka nejzávažnější problém, který dosud nepadl, a to je stabilita. Problémy s ní totiž hlásí celá řada recenzentů, kromě již zmiňovaných například také kanály Techtesters či Gamers Nexus. Steve z Hardware Unboxed zmiňuje výrazně horší výkon a nestabilitu na nejnovější verzi Windows 11 s označením 24H2. Nakonec ji musel úplně opustit a testovat na 23H2, ale i tak několik her a aplikací padalo.

Tyto problémy by snad měly být vyřešeny, ale i tak jde od Intelu o velmi zvláštní generaci, která přináší pár kroků vpřed, ale mnohem více vzad.


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama