Zrušený zákaz přeprodeje her na Steamu
Novinka Zrušený zákaz přeprodeje her na Steamu

Zrušený zákaz přeprodeje her na Steamu

Johny

Johny

15
Platformy Windows PC

V tříletém řízení UFC-Que Choisir nakonec vyhrálo nad Valve.

Reklama

UFC (Union fédérale des consommateurs) Que Choisir je francouzská organizace zaměřující se na obhajobu spotřebitelů proti nekalým praktikách korporací.

Valve a Que Choisir spolu vedly téměř tříleté řízení. Krajský soud v Paříži vynesl rozsudek letos 17.září, a na základě webové stránky Next Inpact se sdružení práv spotřebitelů podařilo dosáhnout zrušení řady ustanovení, která Valve na Steamu zavedla.

Nejzajímavější z ustavení pro hráče ale bude zrušení zákazu přeprodeje digitálních her nebo jiného média, které člověk nevlastní ve fyzické formě.

Valve tvrdí, že tak jako má uživatel zakázáno prodávat nebo převádět práva účtu, tak má i zakázáno prodávat či převádět PŘEDPLACENÉ SLUŽBY.

Na to ale zareagoval Vrchní soud. Na základě evropského práva prostřednictvím evropských směrnic francouzské soudy tuto doložku Valve zamítli. Po prodeji díla s autorským souhlasem, autor již nemá kontrolu nad dalšími prodeji. To umožňuje prodej použitého zboží. Jedinci tak nemusí hledat předchozí souhlas autora k prodeji majetku. Toto ustanovení se však týká i nemateriálního obsahu.

V roce 2012 Evropský soud rozhodl, že oprávněný žalobce nesmí bránit dalšímu prodeji softwaru. Je-li prodán, včetně jeho stažení, jeho kupující jej může dále prodat. „Taková transakce znamená převod vlastnického práva na tuto kopii“, pokud „za platbu ceny licenční smlouva uděluje zákazníkovi právo tuto kopii používat po neomezenou dobu“.

Soud také upozorňuje, že licence na hru, je skutečně zakoupena a nezískává se v rámci předplatného uvedené hry. Toto předplatné zmíněné společností Valve ve skutečnosti sestává z nákupu, hra je zpřístupněna dotyčnému uživateli na neomezenou dobu. A proto nemůže být „předplatným“- v obvyklém slova smyslu - ale prodejem kopie videohry, vyrobené za cenu stanovenou předem a uhrazenou uživatelem v jedné splátce.

Dále vysvětlil, že vlastník práva již nemůže bránit opětovnému prodeji této kopie (nebo její kopie), i když se původní nákup uskuteční stažením. Co se týká vydavatele softwaru, ten už nemá co namítat k přeprodeji jeho výtvoru bez ohledu na existenci smluvních ustanovení zakazujících následný převod.

Samozřejmě soud neignoroval fakt, že v zákoně o duševním vlastnictví existuje odkaz na „materiální kopii“. Ale v zájmu spravedlnosti, tato formulace nesmí být považována za výhradně fyzické médium softwaru, ale musí být chápáno i jako stahování softwaru z webových stránek a jeho instalaci na počítači uživatele. Soud se tak ohání dalším článkem téhož zákona a to „nehmotný majetek je nezávislý na vlastnictví hmotného předmětu“, který odlišuje dílo od hmotného předmětu, do kterého je dílo začleněno.

Za těchto okolností je sporná doložka „považována za nesepsanou“ z důvodu její nespravedlivé a protiprávní povahy. Valve jej proto nemůže využít, aby zabránili hráči v dalším prodeji hry, která by byla poté považována za hru z druhé ruky. Prostě neexistuje. Ustanovení bude muset být ze Steamu odstraněno a dle rozhodnutím soudu musí být rozsudek na Steamu zveřejněn po dobu tří měsíců.

Celý úsudek musí být přístupný na domovské stránce webu a aplikaci. Pokud se tomu do jednoho měsíce nestane, Valve bude povinno zaplatit pokutu ve výši 3 000€ za každý den prodlevy až do maxima šesti měsíců - 540 000€.

Soud také připomíná, že ačkoliv jsou všechny smluvní nabídky společnosti Valve pod americkým zákonem a jeho lucemburské dceřiné společnosti Valve SARL, musí se řídit francouzským právem, pokud se týkají uživatelů s bydlištěm na francouzském území. Což by mohlo Valve donutit přemýšlet o dovolení přeprodávaní her přes jejich platformu.

Stručně a jasně:

Soud: "Můžete prodat věc, kterou si koupíte."

Steam: "Ale jde o digitální věc."

Soud: "Na tom nezáleží."

Toto všechno by se asi dalo použít i u spousty dalších platforem s prodejem digitálních produktů. Takové iTunes by v tom případě mělo povolit uživatelům prodej nakoupené hudby. Lze zde očekávat spoustu žalob, protože firmy tak mohou ztratit balíky peněz. Každopádně spotřebitele tato zpráva může potěšit. Ti co se ale trochu více zamyslí, může vám dojít, že by kvůli tohohle mohlo vzniknout spousty "her jako služba".

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama