Gran Turismo Sport – návrat krále motorsportu
Gran Turismo Sport Recenze Gran Turismo Sport – návrat krále motorsportu

Gran Turismo Sport – návrat krále motorsportu

Filip Němec

Filip Němec

83

Prověřili jsme nové Gran Turismo Sport a nezapomněli ani na srovnání s Project Cars 2 a Forza Motorsport 7.

Reklama

V posledních týdnech se pomyslný pytel se závodními simulátory roztrhnul tak, že nebude stačit ani záplata v podobě nového arkádového Need for Speed. Project Cars 2, chvíli na to sedmá Forza Motorsport a nyní Gran Turismo. Vzájemnému srovnání těchto titulů se rozhodně nevyhneme, především si ale povíme o tom, jestli je nové Gran Turismo s přídomkem Sport kvalitní závodní hrou anebo jen narychlo spíchnutou výplní před regulérním sedmým dílem.

Bez číslovky, přesto důstojně

Úvodní filmeček dává najevo, že série Gran Turismo je titul zaslíbený všem milovníkům závodění. Ostatně pokud se podíváte na jakýkoli rozhovor s Kazunori Yamauchim, čistou lásku k motorsportu musíte okamžitě vycítit. Přesně takové je i Gran Turismo Sport, které sice není dokonalé, ale svým oponentům dává jasně najevo, že tahle série má nejen co říct, ale dokáže i určovat trendy. Na druhou stranu si stále razí svůj osobitý styl, ať už jde o monstrózní, přesto ale přehledné hlavní menu, nebo nabídku herních režimů.

„Režim Arkáda nabízí VR hraní a také režim rozdělené obrazovky pro dva hráče.“

Vzhledem k tomu, že hra obsahuje kompletní české titulky, budu logicky používat české názvy, které ale nemusí vždy být srozumitelné. Režim Arkáda totiž nenabízí nic jako zjednodušené arkádové hraní, ale jde o klasickou „rychlou hru,“ kde si navolíte trať, denní dobu, auto a vzhůru do závodu. Režim Arkáda nabízí také VR hraní, o kterém se rozepíši později, a rovněž režim rozdělené obrazovky pro dva hráče, který neuvěřitelně kvituji. V závodních hrách se pro mě nepochopitelně split-screen už moc nenosí, výjimkou budiž třeba konkurenční Forza Motorsport.

Mód Kampaň nabízí pro sérii Gran Turismo klasickou nabídku, kde si v rámci výukových „misí“ osvojíte všechny potřebné dovednosti závodníka a díky relativně vysoko nastavené obtížnost jde o vcelku pořádnou výzvu. Podkapitola Autoškola sice začíná opravdu triviálními úkoly, například „rozjeď se a zastav“, rychle však přejdete třeba k učení, abyste uměli využívat ideální stopy ve vlásence či střídat vnitřní a vnější stopy. V další kapitole na vás čekají specifické výzvy a konečně také tzv. Zkušenosti z okruhu, kde se učíte projíždět co nejlépe jednotlivé sekce okruhů.

GT Sport opět cílí na esport

To vše je přípravou pro režim s trochu matoucím názvem Sportovní (v originále Sport), kde se utkáte v online zápolení s ostatními hráči z celého světa. GT Sport má vylepšený matchmaking, takže by se nemělo stát, že vás rozdrtí někdo daleko zkušenější. Hra zaznamenává nejen vaše časy, ale i chování na trati či styl jízdy. Tento online režim se vás samozřejmě bude snažit udržet, jak jen to půjde. K tomu bude sloužit nejen pravidelné víkendové soutěžení s živým přenosem, ale chystá se také dvojice velkých šampionátů, kde se hráči rozdělí podle státní příslušnosti, respektive výrobce aut, a utkají se v tradičně velkolepém souboji, jehož vítězové rozhodně neodejdou s prázdnou. Podobné šampionáty s přesahem do reálného osvěta nejsou u série GT výjimkou, avšak letos jdou v Polyphony Digital ještě dál. Trumfem nového Gran Turismo Sport je spolupráce s Mezinárodní automobilovou federací (FIA), která tyto šampionáty zaštítí, a dokonce je bude považovat za plnohodnotnou součást reálného světa motorsportu.

Méně aut, méně tratí, hodně zábavy

GT Sport oproti konkurenci moc nenadchne, pokud se budeme bavit v číslech. Počet aut končí na čísle 159, což není úplně málo ale do stropu taky neskáčeme. Většina z nich je přesnou kopií reálných vozů a jen několik málo z nich jsou koncepty určené pro třídu GT3. Nutno dodat, že jsou ale vymodelovány velmi precizně a podobně jako sedmá Forza nebo Project Cars 2, i GT Sport si pohrává s fotorealistickou grafikou vozů. Všechny navíc mají propracovaný interiér (konečně!), takže pohled z vozu přináší ten pravý požitek. Z nových značek potěší například premiéra značky Porsche.

Pokud jde o závodní hru, ohánět se samozřejmě budeme i počtem tratí. Těch je celkem 19 a se všemi různými modifikacemi jich napočítáme 27. Samozřejmě nechybí populární Severní smyčka alias Nürburgring Nordschleife, slavná trať Tokyo Expressway nebo ovál Northern Isle Speedway. Mírným zklamáním je také počasí. Lze si sice vybrat pro každou trať ze sedmi časových období, tedy od romantického rozbřesku přes jasné poledne až po černočernou noc. Na dynamické počasí ale můžeme i tentokrát zapomenout, což je rozhodně škoda, protože konkurence v tomto směru rozhodně nespí (Project Cars 2 nabízí celkem 17 druhů počasí) a třeba i pár let starý DriveClub dokázal s deštěm velkou parádu.

Bacha, horizont kope!

Menší počet vozů nebo snad absenci dynamického počasí však bohatě vyvažuje jízdní model, kterému není moc co vytknout. Jednotlivé vozy se opravdu chovají tak, jak by měly. Levnější auta jako Alfa Romeo Mito trpí typickými přetáčivými smyky a v každé zatáčce se modlíte, abyste neskončili ve svodidlech. Se závodními speciály naopak brousíte díky skvělému přítlaku rohy zatáček jako ostrá mačeta, ale běda, jak se na horizontu odlepíte jen na milisekundu od vozovky. Každý vůz logicky vyžaduje notnou dávku času, abyste se seznámili s jeho specifiky, popřípadě si ho upravili podle svých potřeb. Logicky nechybí možnost zahrát si na mechanika a upravit si vlastnosti vozů hezky po svém. Monstrózní nabídky jako v Project Cars 2 sice nenajdete, zato ale ve spojení s dobře napsanými vysvětlivkami udělá hra odborníka na přítlak či trakci každého, kdo alespoň ví, že má auto čtyři kola a volant.

„Auta se chovají přesně tak, jak by měla a od minule se rozhodně zlepšil i samotný pocit z jízdy.“

Kromě technických specifik lze měnit i nastavení usnadnění, které v základu nabízí tři úrovně a umožní nastavit si ovladatelnost vozu podle svých schopností a očekávání. Většina hráčů GT Sport pravděpodobně sáhne po kompletním vypnutí všech ukazatelů a asistencích. I když si ale vše pozapínáte, rozhodně se ze hry nestane čirá arkáda. Gran Turismo Sport je především simulátor pro milovníky motorsportu, a přestože ho některá usnadnění činí přístupnější, tak jako tak se jediná chyba v závodě stává osudnou a je jedno, co vše si vypnete nebo zapnete. Co je nejdůležitější, auta se chovají přesně tak, jak by měla a od minule se rozhodně zlepšil i samotný pocit z jízdy, kdy si o něco více uvědomuji váhu vozu, která se přenáší při brzdění či naopak zrychlení a další fyzikální zákony se závoděním spojené.

Radost hrát, radost pohledět

Přestože GT Sport využívá enginu, který poháněl i předešlý díl (logicky ale ve vylepšené formě), po stránce vizuálu se dá hře jen stěží něco vytknout. Naopak vyzdvihnou musím okolí tratí, které je například oproti konzolové verzi Project Cars 2 na znatelně vyšší úrovní. Nejen co se detailů týče, ale především vykreslovací vzdálenosti a drobností v pozadí. Neplatí to však u naprosto všech tratí, především ty v městském prostředí nevynikají tak líbivým okolím, jako ty ostatní.

Pokud jste navíc majitelem PS4 Pro, můžete si vybrat mezi dvěma režimy. Pokud preferujete stabilních 60 snímků za sekundu, budete se muset „spokojit“ s rozlišením 1080p. Jestli naopak oželíte o něco menší framerate, můžete se díky checkboard upscalingu těšit na 4K rozlišení, které hra uměle vytvoří z úctyhodných 1800p, což je stále více, než většina PS4 Pro her umí. Vyzkoušel jsem oba režimy a mohu doporučit druhý zmíněný, protože ani při něm jsem žádné poklesy snímkování nezaznamenal a hra zároveň vypadá opravdu skvěle. Kapitolou sama pro sebe je HDR, které v Polyphony Digital dokázali využít tak, že zobrazuje ještě desetkrát větší škálu barev, něž třeba klasické filmy. Dokud nedorazí Xbox One X a sedmou Forzu Motorsport si nepustíte na něm, GT Sport bude do té doby pravděpodobně nejlépe vypadajícím konzolovým závodním simulátorem.

Tradiční výtka směřuje na model poškození, který se scvrknul pouze na jemně promáčklé plechy a kosmetické škrábance. To už se ale musíte v plné rychlostí opřít o svodidla, abyste vůbec něco podobného vykouzlili. Je to jedna z poznávacích značek série Gran Turismo, která je ale v první řadě závodním simulátorem, takže by hře rozhodně slušelo i na znatelnější poškození vozu. Nejde navíc pouze o vizuální vjemy, i zvukově by si autoři mohli nachystat věruhodnější repertoár. Chválu si naopak zaslouží umělá inteligence, která taktizuje a v případě vaší dobré jízdy vyčkává na chybu a zbytečně se nehrne do agresivních akcí.

DriveClub VR překonán

O přínosu virtuální reality na poli závodních her se snad ani nemá cenu bavit. Pohled z místa řidiče je neuvěřitelně vtahující a po nasazení PlayStation VR helmy v GT Sport jsem okamžitě poznal rozdíl oproti DriveClubu. Ten nevypadal příliš hezky a ani nedokázal využít předností VR tak, aby byl výsledný zážitek opravdu vtahující. Gran Turismo Sport je však o úroveň jinde. Závodní sedačka vás okamžitě vcucne a vy se nestačíte divit, jak všechny smysly šrotují, jestli opravdu náhodou nejedete v závodním autě. Přenášení váhy vozu, odstředivá síla, to vše ve VR pocítíte a díky dobrým sluchátkům se i obyčejné předjíždění stává filmovým zážitkem. Limitující je samozřejmě nabídka tohoto režimu. Největším zklamáním je fakt, že závodíte pouze jeden na jednoho, více by asi hra nedokázala technicky zvládnout. Tratě sice nabídne všechny, ale aut je o něco méně, a také neumožňuje takovou škálu denní doby. A co především, VR hraní je možné pouze v režimu Arkáda.

Gran Turismo Sport vs. Project Cars 2 vs. Forza Motorsport 7

Nerad bych zacházel do takových extrému a snažil se říct, který z těchto závodních titulů je lepší či horší. Přínosnější bude podívat se na rozdíly a podle toho si může každý hráč zvolit svého favorita. Pokud jde o jízdní model, respektive míru simulace, zde je jasným favoritem Project Cars 2. Jestli snídáte kačírek s vyjetým olejem, je to hra právě pro vás. To, co vám GT Sport nebo Forza promine, PC2 vám vlepí do tváře jako začátečnickou chybu. Nabízí nejen daleko více možností, co se týče technických úprav vozu, ale hra také pohání nespočet různých technologií jako je systém opotřebení pneumatik, které zanechávají zbytky gumové hmoty na vozovce, jejíž přilnavost se tím sníží. Ostatně PC2 nemá split-screen právě kvůli tomu, že by hra nedokázala technicky zvládnout tolik různých systémů pro dva vozy najednou.

GT Sport je sice stále velmi přísnou simulací ale vše, co se týká motorsportu, vám nabízí v daleko přístupnější a mnohdy zábavnější formě. Pořád můžete být sofistikovaným mechanikem svého vozu, ale nepotřebujete k tomu stostránkový manuál. Pro vyznavače motorsportu může být navíc rozhodující také kvalita online části, která nabízí velmi zajímavé kompetitivní možnosti s přesahem do reálného světa závodění. Sedmá Forza Motorsport je díky letošnímu příklonu k arkádovějšímu pojetí jasně titulem, který vám toho promine daleko nejvíce, ale stále nabízí dostatečnou výzvu a rozhodně se nedá označit za čirou arkádu.

Slovy čísel, Project Cars 2 nabízí 189 vozidel a Forza Motorsport 7 dokonce 700, ne všechny jsou ale logicky reálné vozy. GT Sport jich má 159. Tratí PC2 nabízí 49, FM7 32 a GT Sport jich má 19. Možná teď zmiňujete, že GT Sport není plnohodnotným dílem a očekávat od něj kompletní nabídku čehokoli je bláhové, což je vlastně pravda ale pokud se hra prodává za plnou cenu, je v tomto směru srovnání nekompromisní.

„GT Sport nabízí třeba takové vychytávky, jako je poutavá encyklopedie vozů, povídaní o jednotlivých výrobcích či dechberoucí fotografický režim.“

Co do obsahu toho Gran Turismo Sport opravdu nabízí méně, ale prakticky všude jinde exceluje. Zmíněný jízdní model je samozřejmě to nejdůležitější, ale líbí se mi také jak si hra umí udržet vaši pozornost. Nejenom, že vás odměňuje kredity a zkušenostními body, i v případě neúspěšného závodu vám hra počítá ujeté míle, které pak můžete směňovat za další obsah. Prakticky za vše, co děláte, vás GT Sport nějakým způsobem odměňuje, a to je pro mě, jakožto pro hráče, velmi uspokojující pocit. Nabízí navíc i takové vychytávky, jako je poutavá encyklopedie vozů, povídaní o jednotlivých výrobcích či dechberoucí fotografický režim, ve kterém můžete do reálných míst posadit libovolný vůz a nastavit si vše od expozice, přes clonu až po využití techniky panningu. Absolutně pak nerozeznáte, jestli se jedná o skutečné fotografie nebo fotomontáže. Nechybí navíc třeba Praha nebo dokonce historická Telč. Můžete se v komentářích podělit o to, jakému závodnímu simulátoru letos dáte přednost a proč.

Gran Turismu Sport se budeme věnovat i po vydání a v případě potřeby budeme recenzi aktualizovat. Zajímá nás hlavně, jak servery obstojí v zátěži. Poté se detailněji podíváme na další funkce hry, které nebyly v recenzi tak detailně zmíněny.

Gran Turismo Sport koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Gran Turismo Sport

Verdikt

Oproti konkurenci sice zaostává obsahem nebo absencí dynamického počasí, ale vším ostatním exceluje. Oproti Project Cars 2 vyniká mimo jiné režimem rozdělné obrazovky pro dva hráče nebo povedeným VR, nenabízí však tolik možností pro ty největší vyznavače motorsportu.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

skvělý jízdní model
vizuální zpracování vozů i tratí
fantastický VR zážitek
online šampionáty s přesahem do reálného světa
česká lokalizace
překvapivě chytlavý fotografický režim
režim Kampaň a jeho návykové výzvy
méně tratí a aut
absence dynamického počasí
opět omezené poškození vozu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama