Recenze Sakuna: Of Rice and Ruin
Recenze Recenze Sakuna: Of Rice and Ruin

Recenze Sakuna: Of Rice and Ruin

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC

Nudným simulátorům farmaření je konec, přichází totiž bohyně rýže Sakuna.

Reklama

Tento měsíc je pro většinu konzolových hráčů takovými malými vánocemi díky vydání nové generace konzolí od Sony i Microsoftu. Ne na všechny se ale dostalo a tak jsme se museli poohlédnout po novinkách, určených pro stávající generaci. I když, já osobně jsem se třeba na hru Sakuna: Of Rice and Ruin těšil jako malé dítě od prvních gameplay záběrů. Holt ne každý má chuť vydat se do Valhaly, já se raději vrhnul s malou tvrdohlavou a vznětlivou bohyní na pěstování rýže na ostrově plném monster.

Na simulátorech zemědělství mne vždycky svým způsobem děsilo to množství starání se o pole a “málo akce”. A právě tím mne dostala Sakuna: Of Rice and Ruin. Svým jednoduše namixovaným konceptem. Lehký simulátor farmaření v kombinaci s 2,5D side-scrolling mlátičkou vypadá sice na papíře jako úplně nelogický krok, ale když se takového konceptu chytnou ti správní lidé, jde z ničeho vyrobit prakticky dokonalý diamant (což bylo nedávno dokázáno i v praxi).

  • Platforma: PlayStation 4 (recenzovaná verze), Nintendo Switch a PC
  • Datum vydání: 20. 11. 2020 Evropa
  • Výrobce: Edelweis
  • Distribuce: Marvelous Europe Limited
  • Žánr: akční RPG, simulace
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení: 6,61 GB
  • Herní doba: 45+ hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: Digitální
  • Cena: 1 049 Kč za standardní verzi a 1 319 Kč za Deluxe edici

Tvrdohlavá bohyně

Sakuna: Of Rice and Ruin musí dostat úplně všechny, kteří mají rádi jakékoli šóneny, jen tady máte v hlavní roli kawaii holku. Tedy vlastně praštěnou bohyni rýže jménem Sakuna, které všechno leze na nervy. Sakuna normálně žije v Lofty Realm, ve světě bohů a bohyň, ale do tohoto místa omylem pronikne partička dost vzhledově a povahově rozdílných obyčejných lidí, což ve finále vyústí díky opilé Sakuně v dokonalou katastrofu. Sakuna si svou chybu moc neuvědomuje a tak je vyhoštěna na ostrov, na kterém se musí starat nejen o tyto lidi, ale také se naučit pokoře a umění pěstování rýže. A aby to nebylo až tak jednoduché, ocitá se zároveň na ostrově, kde se poprvé setkali její rodiče. Jenže tuto zemi teď obývají démoni a tak je jejím dalším úkolem ostrov od démonů očistit.

Ale než se pustíte do likvidace, musíte ostatním zajistit jídlo a tak pod vedením toho největšího člena skupiny Tauemona, musíte každé jaro vysázet sazenice rýže. Tautemon sice působí jako bijec a Sakuna si o něm navíc mylně myslí že je bývalý samuraj, ale opak je pravdou a bohyně se od něj pomalu učí, jak nejlépe rozmístit sazenice rýže v políčku, jak udržet ideální hladinu vody a další drobnosti. Moje první sklizeň v tomto případě stála prakticky za nic a ta vaše určitě nebude o moc lepší, ale to je v pořádku. nejprve se totiž musíte naučit rýži pěstovat a až pak zvládnete pěstovat tak velké množství, abyste měli v příštím roce co vysadit a ještě vám zbylo na jídlo pro sebe a vaše lidské společníky.

Musíte se naučit vypěstovat tolik, abyste měli v příštím roce co vysadit a ještě vám zbylo na jídlo pro sebe a vaše lidské společníky.

Když se seznámíte se základy pěstování rýže a budete je neustále dokola provádět, otevřou se vám nové dovednosti. Mezi prvními je třeba mřížka na poli abyste věděli, kde sadit. Což je v tomto případě skoro jako boží požehnání (a co teprve, když vydíte 3 rostlinky najednou). Díky tomu totiž najednou umíte rozmístit sazenice tak, jak mají být a zajistíte si tím vyšší výnos. Nicméně ani to neznamená, že se sázení stane brnkačkou. Po poli se totiž pohybujete couváním, při kterém se vám přehodí na páčce směry, což můžete v Sakuně přirovnat asi tak nejlépe couvání s kamionem, za kterým máte připojený návěs. Udržet rovný směr je takřka nadlidský úkol. A to jste bohyně. Tyto práce lze přenechat ostatním, ale protože si ve hře své dovednosti primárně zlepšujete opakováním daných činností, nedoporučuji to. Navíc ve vás každý pokrok vyvolá přesně ten potřebný pocit, že se zlepšujete mílovými kroky.

Nejen rýží...

Ale jen o pěstování rýže tento simulátor pěstování rýže není. Každé ráno si to sice neodpustíte a skočíte do vody, projdete se políčkem, vytrháte všechen plevel, založíte novou dávku hnojiva (pro jehož základ se musíte zastavit ve venkovní kadibudce) a zajistíte, že je hladina vody během růstu rostlin stabilní. A nakonec ještě posbíráte žáby a šneky kolem pole a pavouky v chýších, což se může zdát zbytečné, ale chytání těchto malých tvorů pomáhá udržovat množství hmyzu kolem pole v ideálním množství, protože v Sakuně ovlivňuje každá věc i všechno ostatní, zdravá populace hmyzu vede ke zdravějším rostlinám a většímu výnosu. A všechno tohle uděláte taky při návratu večer domů. Ostatní už třeba spí, ale na vás prostě čeká ještě trocha té práce.

Levelovací systém je založen na konzumaci potravin a proto čím lepší máte suroviny, tím víc si vylepšíte statistiky.

Kromě starání se o pole a zvyšování výnosů z pěstování rýže, je vaším podstatným úkolem zajistit přežití skupinky lidí. V prvním roce jaksi nemáte pořádné zásoby rýže a tak se musíte vydat na průzkum ostrova Hinoe a lovit. Životně důležité jsou maso, bylinky a další suroviny jako hříbky, ale ty lze konzumovat pouze čerstvé. Expirace je u některých potravin opravdu krátká (někdy pouze jeden den) a tak si vždy po návratu domů musíte promluvit s Myrthe a zjistit, co bude k večeři a případně změnit aktuální jídelní menu. Na výběr je spousta lákavých možností jako je grilované kančí maso, sušení zajíci, natto, ale také saké anebo grilované ryby a podle toho, co si dáte na večeři, se také zlepšujete. Levelovací systém je založen na konzumaci potravin a proto čím lepší máte suroviny, tím víc si vylepšíte statistiky. A zbývající nesnězené potraviny ještě můžete zakonzervovat a prodloužit jim životnost. A pokud to neuděláte, taky to úplně nevadí. Když se vám něco zkazí, využijete to prostě následující den při výrobě hnojiva.

...je člověk živ

Jak už bylo naznačeno výše, není Sakuna: Of Rice and Ruin jen o rýži. Podstatnou částí hry je průzkum, který je víceméně zredukován na 2,5D lokace, ve kterých sbíráte suroviny a mlátíte monstra. Pohyb a boj samotný není nijak složitý a používáte k němu pouze pár tlačítek. Jen ten zatrolený pohyb vzhůru je řešený pomocí speciálního pruhu látky, který dokážete pomocí tlačítka R1 vystřelovat určitým směrem. Jde o něco jako příchytné chapadlo a právě jeho ovládání mi ze začátku dělalo velké problémy. Dokonce jsem při tutoriálu uvažoval, jestli jsem udělal dobře, že jsme se na recenzování Sakuny dal, ale časem zjistíte, že jej používáte naprosto intuitivně nejen při šplhání po skalách, ale i při soubojích. Díky tomu totiž dokážete nádherně vpadnout monstrům do zad a vyhnout se útoku.

Na vaši obranu a útoky, a také na obdělávání půdy, slouží vyloženě “božské zbraně”. Je to malá jednoruční kosa a obouruční motyka.

Na vaši obranu a útoky, a také na obdělávání půdy, slouží vyloženě “božské zbraně”. Je to malá jednoruční kosa a obouruční motyka. Útoky kosou jsou velmi rychlé, lze je řetězit a dokážou časem způsobit dost škody a těžká motyka je zase pomalá, ale opravdu silná. Jenže s tím byste si moc dlouho nevystačili. K vylepšení vám slouží po různu roztroušené svitky, díky kterým si můžete na tlačítka namapovat silnější speciální útoky. A s těmi už motykou zvládnete způsobit mezi nepřáteli neskutečnou paseku.

Každá zpřístupněná oblast, do kterých se dostáváte pomocí jednoduché mapy, má předem dané cíle. Pokud je Sakuna splní, označí se vám v seznamu a a vy za ně získáte body průzkumu. Jen díky tomu se vám otevře vstup do další lokality. V naprosté většině se jedná o side-scrolling lokace, ale sem tam se vám otevřou místa, kde můžete na průzkum posílat pouze své lidské přátele a nechat je posbírat různé materiály. Každá postava má ale tendenci se soustředit se pouze na určité typy surovin a tak můžete z jedné oblasti získat různé materiály a potraviny. Seznam dostupných surovin ale vidíte dopředu, takže lze eliminovat hromadění stejných věcí vysláním někoho jiného. A pokaždé, když se večer vracíte domů, vrátí se i každý průzkumník se svým plným báglem surovin.

Při tom všem vám pomalu ubíhá čas. Což poznáte podle malého ukazatele vpravo nahoře, ale také podle nutných zemědělských prací. Na jaře se rýže sází a když přijde podzim, je načase úrodu sklidit. To můžete dělat manuálně, což doporučuji, i když jde o nudnou rutinu. Nebo můžete práci přenechat svým lidským kolegům. Po sklizni rýži nějaký čas sušíte a pak ji musíte vytlouct a vyloupat z ní zrna. Začínáte s úplně základními nástroji. Rýži vymlácíte ručně a pak ručně zrna vyloupete, ale časem se ve všem zlepšíte.

Zároveň tady dost záleží na každém vašem rozhodnutí, protože kvalita rýže má vliv i vaše schopnosti.

Zároveň tady dost záleží na každém vašem rozhodnutí, protože kvalita rýže má vliv i vaše schopnosti. Podle kvality a surovin, které jste přidávali do hnojiva, má rýže určité vlastnosti. Můžete z ní více posílit nebo si zvednout statistiky štěstí nebo navýšit magii. A pak i při loupání rýže záleží na vás, jak se k tomu postavíte. Existují zde různé výhody, hnědá rýže je zdravější a získáte jejím pojídáním více HP a budete mít na příští rok vyšší výnosy, ale úplně bílá rýže zase více zvyšuje sílu bohyně Sakuny v boji. Já osobně jsem šel spíše po bílé rýži a posiloval Sakunu pro boj. Nicméně zpětně vidím, že tohle byl možná špatný krok, protože relativně rychle se dostanete k lepším zbraním a ke speciálním útokům.

(Ne)vděčná bohyně

Postupem času za vámi přijdou vaši přátelé s různými požadavky. Malý Kinta chce postavit kovárnu a Yue zase ráda šije. Splněním jejich přání ale získáte přístup k novým zbraním a zemědělským nástrojům a k novému oblečení. Oboje můžete měnit v osobním menu, kde máte přístup i k získaným svitkům a můžete si tak zopakovat rady k pěstování rýže nebo použití zbraní, tedy motyky a kosy. Některé části výbavy v sobě mají také další slot, ke kterému můžete přiřadit další bonusy a buffy.

Jenže to není vše, čím Sakuna v dnešní době vyloženě vyniká. Za celou dobu jsem se nedokázal nabažit vizuální prezentace. Prostředí není nijak velké. Zapomeňte na nějaký open world svět a průzkum v něm, protože kolem vašeho obydlí je jen omezený prostor a ani lokace nejsou nijak dlouhé. Jsou ale neskutečně nádherně zpracované. Navíc se jejich vzhled nemění pouze s postupujícím ročním obdobím, ale má něj vliv i denní doba. Ráno je jiné než poledne a teprve večer se objevují ta správná monstra a jen proto jsem se do některých míst vracel, abych je viděl celé zelené, v podzimních barvách a nakonec zasypané sněhem. A o toho připočítejte hudbu, snažící se moderně kopírovat tradiční japonskou folklorní hudbu. Prostě nádhera!

Za kopii hry Sakuna: Of Rice and Ruin pro recenzování děkujeme společnostem XSEED Gaes a Marvelous!

Recenze Sakuna: Of Rice and Ruin
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Windows PC

Verdikt

Sakuna: Of Rice and Ruin je naprosto okouzlující titul, který je zároveň ideálně obtížný, ale tím správným způsobem. Častokrát jsem měl tendence vrátit se na ostrov a zkontrolovat pole nebo posbírat škůdce. Nebo pozabíjet pár monster a připravit na zimu dostatek jídla, aby všichni přežili. A to i přes několik vyloženě frustrujících částí průzkumu, se už těším, až se vrátím na ostrov Hinoe. Tahle hra má své mouchy a kupu činností, které se stále opakují, ale jsou zvládnuty logicky a vyvolají ve vás příjemně pozitivní závislost.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

příběh
vyvážený mix žánrů
pocitově odpovídající upgrady
jednoduché intuitivní ovládání
neskutečná hudba
zábavné rozhovory
nádherný vzhled
občasný zásek v průzkumu
v úvodu těžká výsadba rýže
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama