Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening
i Zdroj: Bandai Namco
Little Nightmares III Článek Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening

Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Co chystá společnost Bandai Namco?

Reklama

Little Nightmares III

V průběhu loňského Gamescomu odhalila japonská společnost Bandai Namco třetí díl série Little Nightmares. Pravděpodobně tím největším překvapením byla změna vývojářského týmu. Zatímco první dva díly této značky z let 2017 a 2021 vytvořilo švédské studio Tarsier, tak třetí díl dostal do rukou známý tým Supermassive Games. Ten se proslavil zejména interaktivními příběhovými horory jako Until Dawn, nebo The Quarry nebo sérií The Dark Pictures Anthology. Zatímco s navozením temné hororové atmosféry mají tedy vývojáři bohaté zkušenost, tak žánr plošinovek, na který série Little Nightmares od počátků sází, představuje pro studio novou zkušenost. 

Právě tyto předpoklady se promítly i do hratelné ukázky, kterou jsem si mohl v průběhu letošního Gamescomu vyzkoušet. Hned na úvod musím pochválit audiovizuální stránku, která se řadila mezi přednosti už předchozích dvou dílů. Do určité míry snadno rozpoznatelný výtvarný styl série si tedy navzdory změně vývojářského týmu dokázala bezesporu zachovat i chystaná trojka. Z pohledu grafiky hra například velmi dobře pracuje s různými světelnými efekty, které prosvítají přes jinak převážně potemnělé prostředí. Pochválit mohu také na plošinovku detailní prostředí a práci s celkovou perspektivou, která zůstává po vzoru předchozích dvou dílů věrná 2.5D perspektivě. 

Jelikož titul sází na hororovou atmosféru, tak hraje pochopitelně nesmírně důležitou roli také zvuková stránka. I v tomto směru se může Little Nightmares III směle poměřovat s co do rozpočtu a produkčních hodnot většími tituly. Je však důležité nezapomínat na to, že jde stále o plošinovku, která by měla rovněž nabídnout také bohaté možnosti v oblasti hratelnosti. V tomto směru autoři vsadili na spolupráci dvou postav. V případě zvolení čistě singleplayerového zážitku bude jednu z nich ovládat umělá inteligence. Chybět ale nebude ani online kooperace, ve které budete moci jednu z postav svěřit dalšímu hráči. Vývojáři už dříve potvrdili, že hra naopak nenabídne tradiční gaučový coop. Osobně mi to přijde jako velká, protože je podobný formát právě pro offline kooperaci a sdílení celého zážitku s dalším hráče jako dělaný.

Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening
i Zdroj: Vlastní

Z pohledu logických hádanek a řešení plošinovkových pasáží totiž hra sází právě na úkoly, ve kterých musí obě postavy spolupracovat. Jde například o spuštění mostu přes větší propast, využívání luku, jímž je jeden z protagonistů vybaven, nebo přesouvání těžkých objektů na požadované místo. Domnívám se, že si podobné momenty o poznání více užijete s kamarádem než počítačem ovládaným společníkem. Ačkoli všechny zmíněné mechaniky fungovaly v zásadě bez problémů, tak na druhou strany nemůžu říct, že by mi vývojáři předložilo něco vyloženě originálního, co bych z jiných adventur a plošinovek neznal. 

Až na zajímavou scénu s deštníky, které vás díky větru vynesly na cílové vyvýšené místo šlo o řešení tradičních a nepříliš originálních úkolů. Celá hratelná pasáž kvůli tomu působila spíše jako úvodní seznamovací pasáž, ve které autoři představí základní mechaniky a prostředí. Pro prezentaci na akci jako Gamescomu ale na durhou stranu nejde o nic výjimečného. Osobně proto doufám, že si originální nápady a propracovanější herní mechaniky zatím autoři schovávají do plné verze. Byla by totiž škoda, kdyby hra nabídla pouze pěknou grafiku a vtahující hororovou atmosféru. Little Nightmares III vyjde v průběhu roku 2025 na PC i konzolích PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S a Nintendo Switch.

Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening
i Zdroj: Bandai Namco

Unknown 9: Awakening

Když v roce 2020 kanadské studio Reflector Entertainment ve spolupráci s vydavatelstvím Bandai Namco představilo hru Unknown 9: Awakening, tak si asi málokdo dokázal představit, že budeme na titul čekat další nejméně čtyři roky. Série odkladů a problémů ale způsobila, že byla hra i na letošním Gamescomu prezentována mezi dalšími teprve chystanými projekty. Hratelná ukázka mi navíc naservírovala značně rozporuplný zážitek, který ve mně vzbuzuje spíše pochybnosti.

Ve hře budete sledovat cestu hlavní hrdinky Haroony, kterou ztvárnila herečka Anya Chalotra. Tu mohou videoherní fanoušci znát především jako Yennefer ze seriálového Zaklínače od Netflixu. Na poli zasazení hra pracuje s celou řadou nadpřirozených elementů a fantasy i sci-fi prvků. Bandai Namco navíc už od počátku láká na ambiciózní plány s celým univerzem, které kromě samotné hry obsahují také knihy, komiksy nebo podcasty. V jádru se tedy rozhodně nejedná o nějaký malý projekt.

Pokud mě něco z dosavadních ukázek na hře zaujalo, tak je to právě mysteriózní svět a tajemné zasazení, které pracuje s konceptem cestování mezi různými dimenzemi, přičemž si bere něco z historii, sci-fi, fantasy i aktuální doby. Celý dojem, který jsem načerpal z různých trailerů, se však do velké míry rozplynul po absolvování zmíněné hratelné pasáže. Do rukou se mi totiž dostala co do hratelnosti průměrná a do velké míry rozbitá hra. 

Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening
i Zdroj: Vlastní

V první řadě mě zklamalo, že jsem byl místo nějaké větší lokace, kterou by mi autoři dovolili blíže prozkoumat, vhozen do poměrně malé a striktně uzavřené arény. Do ní poté vývojáři vypustili několik nepřátel, o které jsem se musel postupně postarat. Kromě tradičních soubojů na blízko hra z hlediska soubojů sází především na převtělování, díky kterému můžete na několik sekund vstoupit do těla konkrétního protivníka a obrátit jeho zbraň proti dalšímu nic netušícímu nepříteli. Jedná se o zajímavou, avšak v zásadě jedinou originální mechaniku, kterou mi demo naservírovalo.

Jinak jsem dostal tradiční akci z pohledu třetí osoby s nijak vyzívaným ani originálním soubojovým systémem. Vývojáři se celý zážitek očividně snažili oživit využíváním různých okolních objektů v podobě hořlavých nebo mrazivých předmětů, které se v jednotlivých lokacích vyskytují. Ačkoli vám mohou při správném načasování slušně pomoct, tak se jejich používání relativně rychle omrzí. 

Gamescom 2024: dojmy z hraní Little Nightmares 3 a Unknown 9: Awakening
i Zdroj: Bandai Namco

Vyloženým zklamáním pro mě poté byla technická stránka. Hra po grafické stránce působí přinejmenším průměrně, což by se ještě dalo prominout. Nad čím už však nelze mávnou rukou je optimalizace. Celá ukázka v první řadě běžela na 30 FPS, což je vzhledem k již zmíněnému rozporuplnému vizuálu a důrazu na akční souboje opravdu nedostatečná hodnota. V průběhu hraní navíc absolutně nefungovala umělá inteligence počítačem ovládaného pomocníka, který se do soubojů vůbec nezapojoval. Tyto nedostatky by se daly prominout v případě, kdyby do vydání hry zbývalo ještě několik měsíců. 

Jelikož však vývojáři stanovili datum vydání na říjen letošního roku, tak to není tento případ. Osobně se tedy obávám o technický stav hry při vydání, když si vzpomenu, jak může necelé dva měsíce před uvedením vypadat dopředu předpřipravené demo. Byla by přitom škoda, kdyby snaha o vytvoření zajímavého světa a především kompletně nového univerza přišla vniveč právě kvůli technické stránce. Unknown 9: Awakening vyjde 18. října na PC i konzolích PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One a Xbox Series X/S.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama