Běsnění Drákuly – deskovka
Speciály Článek Běsnění Drákuly – deskovka

Běsnění Drákuly – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

V mlze se plíží nebezpečný stín, toužící po krvi lovců. Postavíte se na stranu dravce, nebo se pokusíte transylvánské zlo zahnat?

Reklama

Postava Drákuly fascinuje svět již od roku 1897, kdy vyšel deníkový román popisující běsy, jež rozpoutal rumunský kníže ve Velké Británii. Navíc upírská tématika v dnešní době zažívá svou renesanci, takže se nemůžeme divit, že došlo k vydání třetí verze (poprvé 1987, poté 2005) oblíbené deskovky Běsnění Drákuly. K revizi pravidel původního díla Stephena Handa se poprvé postavil čelem matador Kevin Wilson (Descent, Civilizace, Arkham Horror) a relativní nováček ve světě stolních her Frank Brooks obstaral aktuální podobu. Pojďte se s námi podívat, jak se povedla úprava honu na krvesaje v Evropě na přelomu 19. a 20. století.

Drákula se vrátil

Nikdo z přemožitelů (Lord Godalming, Dr. John Seward, Abraham Van Helsing, Mína Harkerová) zřejmě neočekávali návrat krutého vládce upírů. Pokud ano, tak určitě ne tak brzy. Již osm let po událostech na Drákulově hradu v hlubokých lesích Transylvánie se stín rumunského hraběte šíří po starém kontinentu. Čtveřice hrdinů se chtíc, nechtíc musí postavit prastarému zlu, nabrousit nože, odlít posvátné kulky a připravit dostatečnou zásobu česneku. Nic se nesmí podcenit, aby mohli po několikáté úspěšně vzdorovat své nemesis.

Principem recenzované deskovky je souboj dobra a zla na kulisách Evropy v roce 1898. Úkol lovců (jeden až čtyři hráči) spočívá v poražení Drákuly tím, že mu utrží 15 zranění dříve, než dosáhne svých 13 vítězných bodů. Pán všeho upírstva je ovládán jediným hráčem, který svým soupeřům klade do cesty řadu překážek, aby jim jejich pátrání po své osobě dostatečně ztížil. Sám zatím vytváří hustou pavučinu mezi evropskými městy, v nichž rozšiřuje svůj vliv.

Lovci do zbraně

Skvadra lovců potěší především hráče, kteří chtějí během deskovkového zápolení být co nejvíce aktivní. Z portfolia sedmi akcí totiž můžete velmi často míchat nečekané kombinace, jež Drákula neočekává a pak je jen otázkou času, kdy mu zatnete tipec. Během denního cyklu můžete provést dvě akce – jednu při svitu slunce, druhou pod rouškou tmy. Jediné omezení možností v sobě obsahuje pohyb, protože ten lze vykonat pouze přes den. Měnit pozice můžete po cestách (jedna za kolo) nebo pomocí vlaku s příslušnou jízdenkou (bílá a žlutá trasa). Pokud se rozhodnete plout po moři, noční fáze akcí se vás netýká (ty probíhají pouze na pevnině).

Vlakový lístek získáte v rámci další akce, během níž si vyberete náhodně jednu jízdenku ze zásoby (nemůžete u sebe mít více než dvě). Zásobit se můžete také předměty (pouze ve velkých městech) a získat kartu události (přes den dobíráte shora balíčku a Drákulovy zahazujete, v noci pokoušíte štěstěnu ze spodní části a v případě Drákulovy karty mu ji předáte). Pokud se střetne v jedné metropoli více lovců, mohou spolu obchodovat a vyměnit si některé ze svých předmětů, aniž by je Drákula spatřil (jinak musí být hovor u stolu veřejný, aby jej mohl slyšet i transylvánský tyran).

Dále můžete pátrat v místech, na nichž byla odhalena Drákulova přítomnost a pokusit se v libovolném pořadí čelit všem nástrahám, které pro vás pán zla připravil. Během prolamovaní překážek a likvidace upírských či lidských nohsledů můžete utržit nejedno zranění. Proto se občas vyplatí místo aktivních akcí odpočívat a vyléčit tak jeden ze šrámů na vašem těle.

Polední možností, jak využít svého tahu, je zvolit nabízené speciální akce. Mohou být uvedeny na získaných kartách událostí nebo přímo u postav jako jejich charakteristické vlastnosti. Lord Godalming získává větší množství lístků a předmětů, Dr. John Seward umí léčit spolubojovníky ve stejném městě a vlastnit čtyři karty událostí. Van Helsing může obchodovat s událostmi, navíc i s hrdiny v jiných městech, a má větší odolnost vůči nabroušeným zubům upírů, zatímco Mína Harkerová po prvním zahryznutí omdlévá. Její slabina se vyvažuje propojením s Drákulovou vůlí, takže jej může vyzvat, aby odpověděl, zda je ve stejném regionu jako ona (a Drákula musí pravdivě odpovědět).

Pořadí hrdinů na tahu je pevně určeno. Lze jej zaměnit pouze při využití specifických událostí. Takže stejně jako hráči lovců, také Drákula může kalkulovat s možnostmi vývoje situace. Běsnění Drákuly je totiž velmi pevně spjato s dedukcí, co udělá hráč ve svém dalším tahu. Napětí roste tím více, že v počátcích se pohyb krvežíznivého dravce ukrývá v nepřirozené mlze, jíž musí pronásledovatelé proniknout.

Drákulova role

Vžití se do role rumunského ostrozuba nevyžaduje tak velký důraz na rozhodnutí mezi volbou akce. Místo toho musí dumat nad všemi možnostmi svého pohybu, aby byl odhalen co nejpozději, nejlépe vůbec. Překážkou je cestování po moři (krvesajům voda nedělá dobře, takže přijdete o dva životy; navíc karty moře mají jiný rub, takže honci poznají, že plujete) či riziko návštěvy domovského hradu (opět jiný rub), kde si však můžete vyléčit pět zranění.

Unikat rentgenovému pohledu lovců však nejde věčně. Postavy hrdinů totiž příchodem do města, kde se Drákula pohyboval, odkryjí jeho stopu, po níž se budou dravě hnát. Upírský vévoda totiž své kroky zaznamenává na polích Cesty, kde musí odložit kartu své aktuální pozice, čímž si vytvoří v dané lokaci úkryt. V daném místě však může přichystat pár nemilých překvapení v rámci fáze střetnutí.

Jestliže lovec prozkoumá odhalenou oblast, vyhodnotí karty střetnutí (popsáno výše), ale v případě, že se dostanou až na konec Cesty (šest tahů), dojde k vyhodnocení mnohem silnějších efektů. Může se zrodit nový vampýr, dojde ke zmatení lovců či jiné kulišárně, zakrývající Drákulovy úmysly. Dané efekty nemusíte vůbec vyhodnotit, protože velká část úspěšného pokoření lovců bude záležet na schopnosti nemrtvého pokušitele mást protivníky, blufovat a provádět nečekané kroky.

Pokud se rozhodnete hrát pokročilejší verzi (doporučujeme až po pár odehraných partiích), dostanou se vám do ruky mnohem propracovanější mechaniky, které dají Drákulovi více možností, čímž je práce Van Helsingovy party mnohem obtížnější. Milovník znesvěcené půdy bude moci vytvořit doupata, z nichž se budou stávat pro lovce mnohem nebezpečnější oblasti díky kumulaci karet střetnutí. Navíc má k dispozici pětici karet moci, které z něj učiní opravdového mistra klamu, což jeho pronásledovatele opravdu nepotěší.

Na nože

Během taktického stěhování postav po mapě může dojít ke střetu mezi objeveným Drákulou (může zaútočit během noci sám) a pronásledovateli, pokud se nachází ve stejném městě. K propuknutí násilí dochází vždy před aktivními fázemi, tedy při svítání a soumraku. Pokud se však pán temnot skrývá na moři, musí si na něj lovci počkat na souši v přístavu, kde je možno vést boj.

Konfrontace s jedním nebo více lovci (to už má hrabě průšvih, protože si vybírá cíl útoku a ostatní na něj mohou beze strachu útočit) probíhá na základě vybírání a odhalování karet. Na základě jednoduché mechaniky si hráči přidávají zranění, dokud není některý z nich poražen. Pokud Drákula utrží patnáctý zásah, vyhrávají předchůdci Buffy celou hru. V případě, že je přemožen lovec (je vícekrát kousnut, popř. počet zranění překoná jeho vitalitu), musí se přesunout do nemocnice, kde přijde o všechno vybavení.

Po stopách zla

Zda sledujete naše deskovkové speciály delší čas, určitě vám není systém her „jeden proti všem“ cizí. Setkali jsme se s ním v rámci ovládání démonů proti mariňákům v Doomu nebo při lovu přeživších na mimozemské planetě sběratelstvím posedlým monstrem v Nejsme tu sami. Jestli holdujete danému typu zážitků, Běsnění Drákuly by vás během herní doby okolo dvou až tří hodin nemělo zklamat. Určitě jej však doporučujeme k vyzkoušení i hráčům v těchto vodách nezkušeným, protože kooperačně soupeřivý prvek je u stolních her velmi osvěžující záležitostí.

Lákavé téma zcela jistě přitáhne zraky fanoušky ostrých špičáků toužících po hemoglobinu v lidské krvi. Přitom životodárná tekutina proudící v žilách není ústředním tématem Běsnění Drákuly. Hlavní myšlenkou je pronásledování hraběte a sledování jeho pohybu, aby jej mohli lovci zlikvidovat jednou pro vždy. Pro absolutní ponoření do hry musíte zvládnout během cestování operativně pracovat s kartami událostí a předmětů (doplněny jsou atmosférickým textem), které jsou naštěstí v české lokalizaci. Pod křídly ADC Blackfire, místního distributora deskovky, se o překlad postaral Filip Stránský.

V případě, že jste vlastníkem jedné z předešlých verzí, zjistíte, že si Fantasy Flight Games s úpravou pravidel a principů původních verzí dali dost práce. Máte před sebou větší a přehlednější mapu, upravené vnímání času, změny v průběhu boje, inovativní prvek zoufalství a další transformace, které dělají z aktuální podoby Běsnění Drákuly mnohem atraktivnější záležitost odpovídající nárokům dnešních hráčů.

Líbí se nám

- možnost hrát za Drákulu i Van Helsinga - velké množství voleb - nutnost předvídat situaci, resp. blufovat (za Drákulu) - napětí až do konce - grafický vizuál (kromě postavy na krabici, to se moc nepovedlo) - zajímavá mechanika střetů - nutnost kooperace, ale bez jednoho lídra (nevíte, co mají spoluhráči na ruce)

Vadí nám

- pokud je předvídatelný hráč Drákuly, není jeho pokoření velkou výzvou

Deskovou hru Běsnění Drákuly koupíte v obchodě Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama