Dead Space 3 – nejlepší horor na ledu
Preview Dead Space 3 Článek Dead Space 3 – nejlepší horor na ledu

Dead Space 3 – nejlepší horor na ledu

27

Třetí díl série, při níž krev tuhne v žilách, se vydal netradiční cestou příběhu i hratelnost. Jak popisuje naše masivní preview, viscerální vývojáři z Visceral se trojkou snaží o evoluci série v mezích zákona.

Reklama

Jak vám nedávno reportoval Miky, Mrtvý vesmír 3 je tu. Respektive bude, musíme počkat 8 měsíců. Je důvod se těšit?

Když se nad tím zamyslíte, Dead Space je snad jedinou hrou, která se za posledních pět let pokusila nějak zajímavěji inovovat hororový žánr způsobem příznivým pro mainstreamové hráče (Amnesia není příznivá k „normálnímu“ hráči).

Její kvality nepramenily ani tak z přelomového designu, ale spíše řady sympatických detailů a koulervoucí „gore“ stylizace.

Již delší dobu se vědělo, že majitel práv EA hodlá mrazivou značku Dead Space užít výrazněji než doposud. Série byla zatím (velmi volně) koncipována jako trilogie a poté by měly přijít i FPS variace či letecké simu. Leč náš aktuální intel z E3 je vůči konzervativním fanouškům mnohem vstřícnější. Ukazuje totiž, že Dead Space 3 nabídne organické vyvrcholení řady.

Unitologie navěky!

Zatímco jiná sci-fi trilogie od EA zvolila cestu „inspirace“ všemi dobrými sci-fi filmy a seriály, Dead Space nabídl vizi zasazením originálnější a temnější. Jeho mix mezi AvP (horor ve vesmíru) a Silent Hillu (hlavní hrdina je magor) sám o sobě jistě bavil. Především ale nabídl jednu z nejzajímavějších reprezentací náboženství ve hrách.

Unitologie z Dead Space tak trochu upomíná na Scientologii, a to jak hierarchií založenou na výši finančních příspěvků, tak i vírou v mimozemské „bohy“. Unitologie ale dle lidí z Visceral není primárně založena na Scientologii, nýbrž obecně na náboženských církvích. Tomu odpovídá i důraz na víru v posmrtný život. Dle reprezentace v Dead Space se ukazuje, že Unitologie má paradoxně ve svých tvrzeních celkem pravdu – život po životě založený na emzácké technologii skutečně existuje!

…Bohužel ale jenom pokud jako „život po životě“ berete de facto zombifikaci sebe sama do vraždícího mutanta. Ale hej, nemusí pršet, hlavně když kape!

Unitologie ovšem není natolik primitivní reprezentací náboženství, aby šířila falešné info o Markeru pouze protože prostě „chce být zlá“. Ukazuje na rozpor mezi původní fajn ideou náboženství a jejím následným překroucením mocichtivými papaláši. Nevím, jak vám, ale mě přijde, že z minima náboženství ukázaných ve hrách je Unitologie zdaleka tím nejzajímavějším kouskem.

Budoucnost není, co bývala

Kdysi před lety mluvil jeden z první drbů ohledně Dead Space 2 o tom, že se dvojka bude odehrávat na trestné výpravě pozemské vlády za Unitologií a nekromorfy, kde přeživší událostí jedničky Isaac Clark bude (původně) dělat pouze konzultanta. Mezi prvním a druhým dílem by tak vznikla podobná multi-žánrová dynamika, jaká je příznačná pro filmy Vetřelec (1979, gotický horor) a Vetřelci (1986, akční horor).

Každý, kdo hrál dvojku, si musel všimnout, že tento klep evidentně zůstal klepem – nejnovější informace o trojce ale ukazují, že Visceral si tento nápad spíše ponechal rovnou do třetího dílu série!

Story nového Dead Space se bude zabývat výpravou na planetu Tau Volantis, kde je údajně „zdroj nekromorfů“. Isaaca navíc doprovází sličná Ellie se svým ještě sličnějším britským přízvukem. Kromě toho se tu vyskytuje i nová postava vládního seržanta Johna Carvera.

Jak už to v případě podobných misí bývá, raketoplán na planetě ztroskotá a začíná mise za přežitím, stejně jako zničením či odhalením nekromorfů i záchranou Ellie.

"Dead Space 3 se rozhodl na planetě Tau Volantis odhalit původ nekromorfů, Unitologie a vůbec."

Je nasnadě, že Visceral se touto story vydává tak trochu do neznámých vod. Pokud by si autor těchto řádků měl půlrok nazpět tipnout, zasadil by Dead Space 3 na Zemi ničenou nekromorfy. Série se totiž v druhém díle nebezpečně přiblížila domovině lidstva a zdálo se, že trend by mohl pokračovat.

Dead Space 3 ale razantně změnil kurz a rozhodl se na planetě Tau Volantis odhalit původ nekromorfů i Unitologie. A spolu s touto trestnou výpravou přichází i „menší změna v hratelnosti“.

(A protože staromilcům jistě vytane na mysli jiná hra, která se odehrává v podobně promrzlém prostředí, mohou si ke zbytku preview pustit pěknou motivační písničku.)

Stále hledíc přes rameno

Zprávy o tom, že Dead Space 3 bude viděn z pohledu první osoby, nakonec poněkud přeháněly – v budoucnu se přesto FPS z Dead Space světa můžeme dočkat. Zážitek Dead Space 3 ale nehodlá opakovat opakované a nabídne i určité RPG elementy, navíc místy dokonce i onen akčnější zážitek.

To první pramení ze skutečnosti, že hratelnost bude mnohem otevřenější. Přibudou vedlejší mise a otevřenější průzkum planety, ale třebas i možnost upravovat zbraně a vytvářet jejich kombinace - především se mluvilo o zkřížení Plasma Cutteru a Ripperu. Také v tomto je cítit určitá inspirace Vetřelci s jejich plamenometo-útočnou-puškou. Přibude také krycí systém a nábojů má být k nalezení obecně více, navíc je půjde i měnit za různé typy munice.

Mrtvolám také občas ze střev vypadne něco užitečnějšího než jen krev a hnis, přičemž nalezené předměty bude možné dále užívat u ponku při úpravách zbraní.

A že bude co kuchat – oznámeni byli leckteří noví filutové, nejspíše největší ovace ale vzbudil „třicetipatrový nekromorf Nexus“. Ono se vůbec zdá, jakoby Visceral nekrofaunu a nekroflóru na Tau Volantis stylizoval spíše do podoby vetřelco-dinosaurů, což indikuje další mírný shift od hororu k dobrodružství. Kde by se ostatně na pusté Tau Volantis vzali třeba nekro předškoláci?

"Nadešla chvíle, aby Isaac čelil skutečným představitelům Unitologie a dal jim co proto."

Do role antagonistů se kromě mrtvoláků postaví i Unitologové, a díky přítomnosti Earthgov poddůstojníka Johna Carvera se tak vyprávění dostává do svého logického vyústění otevřeného střetu Unitologů s vládou. Ukázky odhalily hustokrutě namakané unitologické vojáky, s čímž přichází na přetřes i otázka umělé inteligence, která by se u vojáků měla lišit od potvor. I bez lidských protivníků se totiž dočkáme i nekromorfy posedlých (á la Vládci loutek/Goa’uldi) kdysi-lidských oponentů.

"Vše přítomné v Dead Space 3 pramení z našeho vyprávění minulých her. Momentálně zkrátka nadešla chvíle, aby Isaac čelil skutečným představitelům Unitologie a dal jim co proto. Nechci toho moc prozradit, ale řekněme, že máme důvod, proč se tu přetátnou." sdělil Steve Papoutsis z Visceralu a EA.

Bezesporu největší novinkou je ale skutečnost, že hra bude obsahovat kooperativní multiplayer. Namísto toho, abych si hráči navzájem virtuálně rozbíjeli hlavy, se ve stylu Left 4 Dead budeme podporovat v zápasu s nekrouši a Unitology.

Jeden a půl chlapa

Isaaca totiž bude doprovázen seržant John Carver. Nač chodit kolem horké kaše – jedná se rozhodně o velmi kontroverzní prvek třetího dílu. Co-op žel bohu ani dnes nevyužívá tolik her, kolik by dle autora těchto řádků mělo. A těch několik, jež si s tím už dají práci, většinou zcela nudně implementují ten nejjednodušší systém, často na úkor příběhovějšího zážitku. Přitom indie scéna dovedla s co-op udělat takové… takové kouzelné věci!

I bez nadávání na neinvenci ale platí, že co-op by teoreticky mohl zlikvidovat i to nejzajímavější z Dead Space série, tedy hororový zážitek. Tohle přece není Left 4 Dead, aby vám kolega sestřelil zombie ze zad – tady se hráč může spolehnout jen sám na sebe!

Tedy, alespoň doposud. Přesto však Dead Space 3 vyřešil podobné problémy s kooperativním módem vskutku šalamounky. Na jednu stranu se sice vykašlal na originální pokusy (tento článek třeba navrhoval, aby hráči sice hráli spolu, ale byli prostorově oddělení; tak trochu podobně fungovala výše linkovaná feewarovka WAY i stará adventura Martian Gothic), na druhou stranu ale celý zážitek udělala volitelný a odlišný od hry pro jednoho hráče.

"Kooperativní mód je zcela dobrovolný. Můžete stejně jako v minulých dílech hrát jen s Isaacem."

Pro IGN se o drop-in/drop-out kooperaci rozpovídal Steve Papoutsis: "Lidé musí pochopit, že kooperativní mód je zcela dobrovolný. Můžete singleplayer hrát stejně jako v minulých dílech jen s Isaacem. Kooperativita je přítomná jako "speciální tajný bonus", jenž můžete využívat s přáteli. Ale když si ho zahrajete, získáte navíc nové informace o postavě Johna Carvera. Jeho přítomnost změní detaily ve vypravování, ale třeba i animace, a přibudou také nové vedlejší mise."

Dochází tedy k určitému dělení vyprávění a přidané nelinearitě. Pokud nebudete hrát kooperativní mód, story bude dělat, že Carver existuje, jenom není s Isaceem. A naopak dáte-li si Dead Space 3 ve dvojici, story bude dělat, že s Isaccem je. Zdá se tedy, že za Carvera nakonec nebude hrát automatizovaná AI. Co-op systém má také umožňovat nejen sejmout potvoru útočící na kamaráda, ale třeba i hodit mu pár nábojů.

Vyhlídková procházka po Tau Voltanis

Přes původní doufání ve Frosbite 2.0 engine na podobně opulentní vykreslení světa ve trojce zapomeňte. Navzdory tomu Dead Space 3 přináší poměrně zajímavé ideje, co se týče level designu.

Protože to ví nejlépe, do všeho dobrého třetice necháme mluvit Steva: "Dead Space 3 se odehrává v celé řadě lokací. Co teď na E3 ukazujeme, je ale nové prostředí. Snažíme se vyvíjet a obohatit sérii o nové zážitky. Pro naše zaujaté fanoušky ale stále chystáme i oblasti s nulovou gravitací, dokonce jich bude více než v minulosti. Nad planetou, kde je Isaac a Carver, totiž čeká dokonce celá flotila. Některé z lodí této flotily bude možné navštěvovat. Právě v nich se vrátí starý klaustrofobický zážitek předchozích her. Planeta pod nimi ale bude mnohem prostornější a sníh spolu s nízkou viditelností ("bílá tma") umožní skutečně lidi vyděsit."

"Vrták kydlící si to po místnosti přidal na klaustrofobii a ve dvou hráčích bylo paradoxně MÉNĚ místa k uhýbání!"

Může to fungovat? Sakra že jo! Rozhodně se zdá, že Dead Space 3 nebude stejným zážitkem jako jednička nebo dvojka. Na druhou stranu, proč opakovat stejnou formuli třikrát? Dosavadní změny hratelnosti, jak mírné „zakčnění“, tak i co-op či příběh, ukazují na organickou a logickou proměnu hratelnosti v rámci trilogie, přesto ani jediná z novinek zásadně nešlape po příchuti série.

O čem se naopak moc nemluví, je zahrnutí hudby. Dead Space byl na tomto poli přelomový pro delší pasáže klidu, jež podkresloval klidný hudební motiv a následný šok, když s objevem monstra orchestr bouchl do všech nástrojů. Můžeme tedy zatím jen doufat v další klasický tematický song – jak vidno, fanoušci si myslí, že „Tichá noc“ by pro zasněžený svět byla jako stvořená.

Zajímavé rovněž bude případné srovnání prostředí Dead Space 3 s jiným pojetím zasněžené planety v Lost Planet 3 (nějak se nám ty třetí díly rozmnožily). Ale to si necháme zastrčené až do recenze.

Jak se to hraje?

Výstava E3 předvedla několikero scén z Dead Space 3 – a rozhodně pro všechny z nich platí, že ty tam jsou obavy ohledně radikální změny strašidelné atmosféry

.

Prezentace ukázala kooperativní hru především ve videu souboje Isaaa a Johna s... obřím vrtákem. Jakkoliv praštěně to může znít, vizuál tentokrát dovedl vykouzlit skutečně nevšední atmosféru (vzpomeňme na Total Recall, v němž Arnold taky zápasí s podzemním rypadlem) nepříjemnou všem epileptikům. Vrták kydlící si to po místnosti rozhodně přidal na klaustrofobii (ve dvou hráčích je paradoxně MÉNĚ místa k uhýbání!) a "stroboskopově" pulsující světlo taky zahrálo na ty správné nervy.

V další části si dvojice přeživších vyrazila do otevřeného prostředí na planetě a v neméně akčním podání si to spolu s dalšími parťáky rozdala a nekromorfím mastodontem. Ani ve více lidech se ale nezdálo, že by obtížnost šla ke dnu, naopak souboj připomněl závěr Dead Space 1. Kromě několikapatrového démona se totiž bojištěm proháněli i menší zakrslíci, přičemž v závěru videa došlo i na dlouhou a novou animaci smrti (nebo co to bylo).

Videoherní massivní efekt třetích dílů

S příchodem Dead Space 3 se nabízí srovnání s Mass Effectem 3. A to nikoliv jen co do kvalit jednotlivých děl – srovnejte si pro zajímavost (zhruba stejnou) příběhovou roli Markerů s úlohou Reaperů a jejich odlišnou reprezentací (Sovereign „mluvil“ anglicky, zatímco Markery…).

Důležitější, než si honit ego ve spekulacích o spekulacích, je ale příklad Mass Effectu 3 kvůli své proměně bšhem trilogie. O konci hry se napsalo mnoho a můžeme jen tušit, jaký na něj měla vliv EA. Avšak znatelný posun vůči otevřenosti hry pro všechny (multiplayer, absence hackování, absence těžení, důraz na akci) nelze ve třetím Mass Effectu popřít a leccos z toho může být spíše z hlavy EA než BioWare. Mnohé novinky o Dead Space 3 působí velmi, velmi podobným dojmem. Jak vidno z přítomnosti zajímavého multiplayeru i nelineárního zážitku v Dead Space 3, znovuhratelnost je dnes v kurzu.

Navíc, zatímco pokračování Mass Effectu bude nejspíše nějakou dobu u letu (aby se epicky vrátilo podobně, jako se nyní vrátilo Halo 4), Dead Space 3 by mohl být novou „nejdůležitější“ sci-fi hrou z dílny EA. A lze jen s povděkem kvitovat, že Dead Space 3 (dle momentálních dojmů) nezazdilo ani postavy (Isaac hledá Ellie) a jejich motivace.

Určitý důraz na „více než AAA“ Dead Space 3 se proto dá očekávat – nemusí ale jít nutně o špatnou věc. Jak už to bývá, verdikt ale proneseme až během vydání hry, které je naplánované na únor příštího roku pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama