Deskovka: Malá velká dobrodružství
Speciály Článek Deskovka: Malá velká dobrodružství

Deskovka: Malá velká dobrodružství

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

I v krabičce do kapsy se může skrývat plnohodnotná hra. Pojďte nakouknout pod její víko.

Reklama

Někteří autoři deskových her se zaměřují na nádherné figurky, rozmáchlé herní plány nebo nezvyklé komponenty. Jiní, jako třeba Scott Almes, jsou posedlí tvorbou deskovek, jež v klidu sbalíte do kapsy, ale zabaví na dlouhé hodiny. Miniaturismus v jeho podání jsme již měli šanci poznat v rámci Malých velkých království, o nichž jsme psali letos v dubnu, takže nás nepřekvapilo, že jsme pod víkem Malých velkých dobrodružství našli komplexní hru s propracovanými mechanismy. Necháte se zlákat pozváním do Muchomůrkové říše?

Pohádkové království v ohrožení

Bylo nebylo, v poklidném kraji žili v míru a blahobytu všichni obyvatelé Muchomůrkové říše a spokojeně přemítali o budoucnosti. Pak se náhle zatřásla země a ze vzniklých puklin začali kraj zaplavovat zlovolní goblini a místní pohodu poslali do kytek. Začali drancovat svatyně, obsazovat jeskyně a hledat dávno zapomenuté poklady, což si žádný z místních hrdinů nemohl nechat líbit. Začali sbírat své zbraně a vyšli směle v ústrety novému nebezpečí, na jehož zahnání mají, kdo ví proč, pouze pět dní.

Smělí hráči, kteří se nezaleknou zelených špičatouchých skřetů, se chopí jednoho z rodů, jehož tři hrdiny bude posílat na plnění epických questů. Mohou bojovat s tlupami goblinů, prozkoumávat tajemné chrámy, učit se nová kouzla či plnit úkoly, které se v daném dni nabízejí. Musí ovšem dobře zvážit, kam budou směřovat jejich kroky, protože odvážnému sice štěstí přeje, ale mnohdy skončí spíše na štítu než se štítem a kýženou odměnou. Jak krutá dokáže být vrtkavá štěstěna, určitě poznáte během přibližně hodinových partií hned několikrát.

Paprsky slunce poskytují bezpečí

Každé z pěti kol se dělí na dvě fáze – den a noc. Během dne se připravujete na noční výpravy, jež vám přinesou slávu mezi lidem Muchomůrkové říše nebo kruté porážky, po nichž zalezete do svých hradů lízat si utržené rány. Základní denní činností je pohyb hrdinů, abyste se dostali na kýžené místo na mapě. Pochodování po karetním plánu (vždy si jej namícháte jinak) je odvozeno od pětice karet jasně udávajících, jakým směrem se v daném tahu mohou válečníci pohybovat. Pokud zůstanete v klidu, můžete regenerovat ztracené zdraví či obnovovat sílu. Vhodnou kombinací karet pohybu se dokážete přesunout na jakoukoliv destinaci v království.

Každá lokace se skládá se dvou částí a vy musíte rozhodnout, kam se podíváte, protože v rámci jednoho kraje se nelze posouvat. Když k tomu všemu ještě zamícháte pohybové úkoly, které lze splnit za správné postavení hrdinů, a návštěvy muchomůrkových jeskyní poskytujících výhody před noční fází, může se stát, že nebudete vědět, kam dřív. Přitom musíte neustále myslet na různorodé plnění questů, protože v závěrečném hodnocení se negativně promítá zaměření na pouze jednu činnost (např. plenění goblinských ležení). Nakonec tedy budou vaši válečníci lítat po mapě z podřeží do vnitrozemí podle své specializace určené získanými artefakty.

Temná je noc

S posledním záchvěvem slunce na obzoru začíná ta pravá hrdinská řež, která nezávisí jen na dovednostech vašich svěřenců, ale také na již zmíněném štěstí. O všech činnostech totiž rozhoduje pětice šestistěnných trýznitelů se symboly určujícími váš osud. Právě kostky ukáží, zda utržíte zranění, získáte sílu (jde využívat i k potlačení nepřízně kostek), posílíte magické působení muchomůrek či uspějete ve vašem snažení. Pro průzkum svatyní je nutné sbírat louče a svitky, zatímco pro porážku goblinů potřebujete symboly pěstí.

Z počátku vás může vyděsit, kolik symbolů musíte pro splnění úkolu sesbírat. Nemusíte se ovšem bát, protože postupovat nebudete jen ve svém tahu, ale také při hodu spoluhráčů. Většina symbolů na kostkách má totiž vliv na všechny hráče ve hře, takže máte neustále pocit, že se něco děje. Pocit malých prostojů ve spojení s velkým množstvím činností vás zkrátka nenechá v klidu vydechnout a máte dojem, že jste neustále aktivním hráčem, což eliminuje pocit dlouhých prostojů mezi tahy.

Plnění jednotlivých úkolů není nic složitého a díky mechanikám redukujícím nepřízeň v hodu kostkami se můžete většině nepříjemných jevů vyhnout (alespoň zpočátku). Postupem času se k vám také dostanou kouzelné artefakty, jejichž moc vás bude ponoukat ke stále odvážnějším výpadům. Čím déle totiž házíte kostkami, tím více se zvedá magická moc, jež je z počátku dobrým sluhou, ale nakonec špatným pánem (její dlouhodobější působení posiluje gobliny). Nakonec se všichni hrdinové odhodlají k (mnohdy nucenému) odpočinku, čímž se uzavře herní kolo.

Funkční nápady

Celkově na mě působí deskovka Malá velká dobrodružství velmi kompaktně. Spousta mechanik umožňujících vyřádit se více směry, v každé partii nová mapa, líbezná grafika a figurky, jimž můžete do připravených slotů instalovat droboučké artefakty, což vypadá absolutně roztomile. Jasnou nevýhodou, která jde na vrub přenosnosti, je miniaturní provedení některých komponent, jež mají tendenci ve větších rukou působit nemotorně. Také stojánek na předměty šel možná vyřešit trošku lépe, protože se při častějším hraní opotřebuje, občas se při manipulaci samovolně rozkládá a některé artefakty mají tendenci vypadávat.

V každém případě musím Malá velká dobrodružství doporučit. Jestliže se smíříte s menším provedením, získáte za přiměřený peníz do pětistovky snadno přenosnou a komplexní stolní hru pro jednoho až čtyři hráče, která se jen tak neohraje. Fantasy nadšenci hledající výzvu mohou vyzkoušet také těžší obtížnost Čarovné mlhy. osobně jsem velmi rád, že se společnost REXhry ujala tohoto zajímavého konceptu, takže se v české lokalizaci můžeme setkat již s trojící malých velkých her a brzy přibude další se zombie tématikou.

Líbí se nám:

  • (ne)překvapivá komplexnost
  • přenosnost
  • relativně snadná pravidla a chytře zvolená symbolika
  • variabilita mapy
  • dvě obtížnosti a sólo režim
  • fyzické připínání artefaktů na figurky
  • česká lokalizace
  • cena

Vadí nám:

  • stojánek na předměty se časem opotřebuje
  • manipulace s menšími komponenty je občas krkolomná

Deskovku koupíte v obchodě Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama