Deskovkový speciál: Arkham Horror
Speciály Článek Deskovkový speciál: Arkham Horror

Deskovkový speciál: Arkham Horror

Jakub Němec

Jakub Němec

5
Platformy pkgsrc Desková hra

Liduprázdnými ulicemi se šíří strach z pradávné hrozby, která se má v brzké době prodrat na náš svět. Jen hrstka odvážných hrdinů ji může zastavit.

Reklama

H. P. Lovecraft je dnešními čtenáři vnímán jako ikona děsivých příběhů z počátku 20. století. Ve své době neuspěl a společností byl odmítán kvůli svým netypickým představám. V současnosti však udivuje čtenáře svou širokou představivostí, v níž vytvořil spící mytické bytosti, které se mohou kdykoliv probudit a ve svých spárech zničit celý známý svět. Na Zemi lze nalézt místa, kde je mezi realitou a světem Prastarých velmi tenká hranice, přes niž se mohou hrůzná monstra podívat lidskému druhu na zoubek. Jedním z takových míst je městečko Arkham v americkém státě Massachusetts, do nějž umístili tvůrci deskové hry Arkham Horror Richard Launius (Alien Uprising) a Kevin Wilson (Android) své vyprávění o statečných bojovnících za zachování lidského druhu.

Prastaré zlo

Na obyvatele městečka Arkham odjakživa působila mocná síla, která se jim vpila pod kůži, takže atmosféru strachu okolo svého bydliště nevnímají. Zato na nově příchozí padne depresivní atmosféra jako deka. Cítí neustálou přítomnost neznámých sil, které ovlivňují chování všech přítomných. Ke štěstí nepřidá ani plíživá mlha valící se mezi domy na pobřeží Atlantského oceánu. Vnímaví jedinci sledují stále častější znamení prorokující probuzení nepředstavitelné temnoty.

Hrstka hrdinů deskové hry Arkham Horror se snaží invazi nepozemských sil zabránit. Ve skupině odvážlivců se objevují zainteresovaní vědci studující podivné jevy v okolí, zvědaví spisovatelé, detektivové na stopě podivných zmizení, mystici toužící po odhalení zapovězeného tajemství, ale také obyčejní lidé z řad herců, dělníků nebo prachbídných zločinců. Jejich motivace pro pobyt v Arkhamu se různí, ale nyní je pojí společný cíl – odvrátit katastrofu nedozírného dopadu.

Zmutovaná monstra, mrštní upíři, ghúlové a lidští přisluhovači se ovšem nemohou dočkat příchodu svých pánů, mezi něž patří bájný chapadlovitý Cthulhu (kterého si vzali za inspiraci tvůrci nadcházejícího herního titulu Call of Cthulhu), zasněný Azathoth, král ve Žluté Hastur, ledový vítr Ithaqua nebo nositel tisíce tváří Nyarlathotep. Proto se snaží dobrodruhy pídící se po pravdě všemožně zastavit, nejlépe fyzicky či psychicky zlikvidovat. Postupně otvírají v různých čtvrtích města dimenzionální brány, jimiž proudí do ulic neznámé zlo, které se podílí na slavnostních přípravách konce světa.

S pistolí a magií proti neznámu

Ponurá atmosféra strachu o vlastní postavu a obrovské radosti z každého úspěchu se vine jako nit celým hraním Arkham Horror. Ve společnosti až sedmi dalších přátel se snažíte s hrstkou nesourodých detektivů vypátrat činnost temného božstva a zastavit jejich pronikání do našeho světa. Překážkou vám nebudou jen sympatizanti Prastarých, ale také vlastní neschopnost a smůla, jež se vám bude neustále lepit na paty.

Každý z hrdinů má vlastní příběhové pozadí, které přiblíží, co vedlo jeho kroky do Arkhamu. Na začátku se každý z hráčů musí seznámit se speciálními schopnostmi postavy, vybavit jej potřebným arzenálem a rozdělit dovednostní body, které určují počet kostek, s nimiž budete podstupovat jednotlivé zkoušky a souboje ve hře (úspěchem jsou pětky a šestky). Když se vaše skupina statečných připraví, musí zjistit, jakému mocnému soupeři bude čelit. Tvůrci doporučují vybírat náhodně, k čemuž se přikláním také já, protože podle toho musíte pružně domluvit taktiku se svými spoluhráči a pustit se do víru partie s nejistou vidinou vítězství. Po dvou až čtyřhodinovém snažení se totiž může stát, že se mocný velikán probudí a vy se s ním střetnete v závěrečné výrazně nevyrovnané bitvě.

Tomu se určitě budete chtít vyhnout, takže v jednotlivých kolech budete sledovat stopy atypických jevů, pobíjet hrůzné stvůry terorizující obyvatelstvo města a prozkoumávat brány do jiných dimenzí, kde budete čelit neznámým hrozbám. Váš pobyt v Arkhamu a přilehlých oblastech je rozdělen do pěti kroků.

Z počátku obnovíte síly svého bojovníka a můžete mu dle plánu na další tah poupravit přidělené dovednostní body. Poté se vrhnete do putování po rozsáhlé mapě Arkhamu, který tvoří devět čtvrtí od zbohatlických zástaveb přes vysokoškolský kampus po tajemné jeskyně a nezbytný hřbitov. Cestou se budete střetávat s démony, jimž se buď pomocí svých schopností vyhnete, nebo se s nimi pustíte do lítých bojů na život a na smrt. Nepřítel vás bude testovat v psychických a bojových aspektech. Jakmile v kterékoliv části fatálně neuspějete, probudíte se v blázinci, popř. v nemocnici, což vaše pátrání nepříjemně zbrzdí.

Strach z neznáma

Každá městská část před vás bude stavět překážky, za jejichž překonání můžete získávat klíčová vodítka k zastavení prastarého nebo kouzelné artefakty nápomocné v boji. Alternativu nabízí návštěvy obchůdků, kde můžete jednotlivé propriety (silná kouzla, která vás přivedou na práh šílenství, zaprášené knihy nebo magický meč či kulomet) koupit za těžce získané peníze, které si můžete půjčit také u městské banky.

Největší zkouškou vaší odvahy a připravenosti jsou však pobyty ve vnějších světech, jež musíte absolvovat ve chvílích, kdy chcete zapečetit jednotlivé dimenzionální brány. Pokud bude vaše snažení úspěšné, zabezpečíte jednu z dvanácti oblastí pomocí znalosti lokality (dostatečný počet nasbíraných stop) nebo mocným kouzlem, které zamezí dalšímu otevírání prasklin do neznámých končin, což je jednou cestou k vítězství ve hře. Alternativní cesta se zdá mnohem horší – porážka hlavního záporáka disponujícího minimálně dvanácti životy.

Na konci každého kola odhalíte kartu mýtu, otevírající v Arkhamu dimenzionální bránu. V rámci aktivity nestvůr se v dalších lokacích objeví stopy jejich aktivity a určí nové vlastnosti dalšího kola. Někdy jsou to příjemné záležitosti jako odstranění nestvůr z nějaké ulice, častěji se však setkáte s neblahými důsledky příchodu prohnaného nepřítele.

V rámci poslední fáze dojde také na pohyb krvežíznivých kreatur na základě jednoduchého, ale velmi účinného principu. Díky tomu si nikdy nebudete připadat úplně v bezpečí a napětí roste s každou novou stvůrou. Ve chvíli, kdy se jich bude po městě plížit více než je zdrávo (určují pravidla na základě počtu hráčů), poroste v Arkahmu strach a lidé začnou hledat útočiště mimo hranice prokleté lokality. Postupně budou mizet pomocníci a dojde i na zavírání obchodů, takže se opravdu vyplatí likvidovat mimozemské vetřelce, abyste ve městě nakonec nezůstali úplně sami.

Nic pro čajíčky

Sami jste jistě dospěli k názoru, že Arkham Asylum nebude jednoduchá hra na ospalé letní odpoledne. Pro pořádně intenzívní zážitek si musíte vyhradit celé odpoledne a brzký soumrak podzimních večerů vytváří vhodné kulisy pro temný příběh H. P. Lovecrafta, který rozhodně není určen dětem. Dospělé pojetí celé hry určuje doporučený věk na starší šestnácti let a já s tím více než souhlasím, zejména kvůli složitosti pravidel.

Před první hrou si musíte pořádně nastudovat manuál o 24 stranách, k němuž doporučuju mít rozloženou celou hru (a to chce kvůli množství komponent dost velký stůl nebo se musíte uchýlit do nižších pater - na zem). Než jej přelouskáte, máte tři hodinky pryč, ani nemrknete. A potom přichází první hra. S tou je to na dlouho, protože se budete v různých situacích vracet zpátky do návodu. Kontrola dodržování všech pravidel se může zdát nad síly jednoho člověka, ale chce to jen častěji hrát.

Postupem času se vše zautomatizuje a budete si užívat báječná dobrodružství, která budou neustále obměňována díky širokému spektru hrdinů, Prastarých a obrovskému počtu událostí ve městech, vnějších světech nebo v rámci odhalených mýtů. Významným plusem je skupina podobně laděných šílenců, kteří se u Arkham Horror budou scházet pravidelně, ideálně v pěti lidech. Fanoušky této deskovky zcela jistě potěší, že český distributor ADC Blackfire lokalizoval také několik rozšíření, takže o nedostatku příběhů a stvůr nemůže být řeč.

Líbí se nám

- atmosféra děl H. P. Lovecrafta- vysoká znovuhratelnost- nabídka postav a Prastarých- šíře možností, jak odehrát kolo v rámci kooperace s ostatními- přiměřená obtížnost, která prověří vaše taktické schopnosti- možnost omezit kostkový prvek náhody pomocí získaných předmětů postavy- napětí do posledního tahu- možnost hrát jak samostatně, tak ve velkém počtu lidí- grafické zpracování

Vadí nám

- složitost pravidel pro začátečníky- časová náročnost (především v začátcích) - nutnost hlídat velké množství principů a jejich dopad v každé fázi hry

Arkham Horror koupíte na Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama