Deskovkový speciál: Temné znamení
Speciály Článek Deskovkový speciál: Temné znamení

Deskovkový speciál: Temné znamení

Jakub Němec

Jakub Němec

4
Platformy pkgsrc Desková hra

Propližte se ponurou nocí arkhamským muzeem a zastavte pradávné zlo, které chce pohltit náš svět.

Reklama

V předminulém speciálu jsme se zaměřili na jednu z prvních her podle knih H. P. Lovecrafta, ale některým z vás se možná zdála příliš složitá. Přesto by byla škoda zanevřít na úžasný svět plný prastarých hrozeb, jež ohrožují samotné lidstvo. Proto jsme do dnešního dílu vybrali hru Temné znamení, která na Arkham Horror volně navazuje. Za zjednodušením původní hry stojí stejná dvojice autorů – Richard Launius a Kevin Wilson. Pojďte s námi prozkoumat, jestli se jim povedlo lovecraftovské hrůzy představit v méně náročné formě.

Děsivé artefakty

Muzea historie měla vždy svou zvláštní tajemnou atmosféru, jež umí člověka dostat daleko do minulosti. Přesto z nich mohou mít lidé strach, protože se v nich občas vyskytují záhadné artefakty související s věcmi, kterým současný člověk nerozumí nebo si je neumí vysvětlit. Pochybnosti rostou s ubývajícím slunečním svitem, a tak si představte, že se procházíte touto institucí v noci, kdy každý šramot může znamenat pochodující mumii nebo vzteklý přízrak zakletý v exponátu. Ben Stiller se nás snažil ve třech rodinných filmech přesvědčit, že zde můžete zažít hromadu legrace, ale z muzea v Arkhamu by utekl dříve, než by stačily skončit úvodní titulky. Městečko v Massachusetts se totiž nachází blízko míst, kde je ztenčená realita mezi naším světem a démonickým univerzem Prastarých, takže se tu dějí prazvláštní věci.

Píše se rok 1923 a nebeská tělesa se dostala do příznivé konstelace pro probuzení a příchod Prastarých, mocných bohům podobných monster, což by pravděpodobně lidstvo smetlo ze zemského povrchu. Starobylé předměty neznámého původu odhalují svá temná skrytá tajemství a jejich prostřednictvím se otevírají dimenzionální brány, z nichž do chodeb muzea proudí nebezpečné kreatury toužící po lidských obětech. Skupina jednoho až osmi statečných hrdinů musí zavřít tyto portály prastarými runami (označovanými jako temná znamení) dříve, než se jeden z Prastarých prodere do našeho světa. Hodiny neúprosně ubíhají, a tak se skupina vyšetřovatelů pouští do stále riskantnějších výprav. Pokud se jim nepodaří zapečetit průchody včas, musí se se ztělesněným zlem střetnout v závěrečné bitvě o zachování naší reality, při níž nejeden z odvážlivců přijde o život.

V hlavní roli kostky

V Temném znamení se setkáme se starými známými z Arkham Horror. Vývojáři vzali stejné seskupení hrdinů, příšer a úhlavních nepřátel, dokonce i se stejným grafickým ztvárněním. Vymysleli však nové principy, které z dříve těžce pochopitelné hry udělaly velmi přístupnou záležitost. Opět budete muset balancovat mezi riskem a jistotou a spoléhat na značnou míru štěstí při plnění úkolů. O vašem úspěchu a neúspěchu bude rozhodovat šestice zelených kostek, na nichž naleznete různé symboly – trojici odlišně bodovaných stop, ohrožení, znalostí a zděšení. Jejich vzájemnou kombinací překonáváte zapeklité překážky, které stojí v cestě k pečetícím runám a odměnám v podobě zbraní a kouzel.

Důmyslná mechanika, která vám dává možnost uspět, i když jste neměli správnou kombinaci v prvním hodu, propůjčuje celému dobrodružství dynamiku, která vás doslova přiková ke stolu. Při neúspěšném vrhu totiž odložíte jednu kostku a pokusíte se najít správnou kombinaci s pěticí krychliček. Házet můžete tak dlouho, dokud máte šanci splnit úkol. Při velké smůle si však stejně můžete naklonit štěstěnu na svou stranu, protože pomocí předmětů můžete ve svém tahu použít o něco silnější žlutou kostku nebo dokonce červenou kostku, na níž budete toužebně hledat žolíkový symbol zastupující kteroukoliv značku dle vaší potřeby.

Mimo bonusové kostky se vyplatí používat „odkládací“ kouzla, na něž lze umístit kýžený symbol i během neúspěšného hodu a ušetřit si jej do dalších kol. Samozřejmě nechybí ani artefakty doplňující zdraví a příčetnost hrdinů, předměty umožňující přehazování kostek, zbraně likvidující stvůry a pomocníci s důležitými bonusy. Změnou oproti Arkham Horror spočívá v tom, že po jejich použití o ně okamžitě přicházíte. Střídání jednotlivých zaklínadel a užitečných věcí tak probíhá dost rychle.

Půlnoc se blíží mílovými kroky

Nový a velmi povedený princip se skrývá za ciferníkem muzejních hodin. Časomíra totiž vyrovnává podmínky pro různý počet hráčů. V Arkham Horror bylo výhodné hrát s více než čtyřmi kamarády, zatímco u Temného znamení si troufnu říci, že je zcela jedno, zda jste solitérem nebo si pobyt v děsivém městě užíváte s dalším sedmi statečnými. S každou půlnocí se totiž odhaluje nová karta událostí, jež hrdinům znepříjemňuje pobyt ve vzdělávací instituci, ale odpočítávání času je odvozeno od počtu hráčů.

Jednotlivec ve svém tahu vybere svou činnost, hodí si o úspěch svými kostkami, vyhodnotí je a poté otočí čas o celé tři hodiny. Z toho důvodu se u velkého počtu dobrodruhů, kteří mohou spolupracovat na základě vlastností svých postav, utíká čas rychleji a valí se na ně jedna pohroma za druhou, zatímco dva hráči mají každý dva tahy k tomu, aby se na nadcházející hrozbu dobře připravili a mohli adekvátně reagovat. Temné znamení se v tomto ohledu zdá jako poctivá a spravedlivá hra, která nezvýhodňuje větší skupiny vyšetřovatelů.

Zalez zpátky do temnoty!

Během pobytu v muzeu se můžete rozhodnout mezi čtveřicí činností. Můžete zůstat u vstupu, kde na základě svých preferencí můžete investovat jednotlivé trofeje (platidlo v temném znamení) do obnovy fyzického či duševního zdraví, riskovat prohrabávání hromad cetek ve ztrátách a nálezech nebo navštívit obchod se suvenýry, kde za ušetřenou měnu můžete získat vše, co se vám namane.

Nejčastěji se ovšem budete zaměřovat na průzkum jednotlivých místností, kde na vás bude čekat nějaký úkol. Hrdina má k dispozici šestici míst, kam se může vydat, a pokud jsou hráči dostatečně šikovní, otevřou si i průchody do mimozemských prostor. Každý úkol má svůj vlastní příběh (v českém překladu díky distributorovi ADC Blackfire), který vás naladí na plnění úkolu dávkou strachu a tajemna. Dopředu víte, co vás při plnění čeká (někdy vám dokonce zamkne použitelné kostky!), a musíte zvážit, zda jste na daný scénář dostatečně připraveni. Obtížnost každého questu se určuje podle počtu trofejí, které za splnění získáte. Sladké odměny vás budou ponoukat k risku, ale selhání může mít katastrofální následky, mezi nimiž se schovává vyvolávání nestvůr nebo přiblížení Prastarého blíže k nabytí vědomí.

V různých příležitostech se z cizích dimenzí plíží nestvůry, jež se vám vaše snažení budou snažit překazit. Jejich žetony se vždy připojují k aktivním úkolům a stávají se součástí jeho vyřešení. Mnohdy se povede vylosovat taková monstra, že úkol nelze bez mocných artefaktů vůbec vyřešit. Jejich porážka však hráče odmění dalšími trofejemi na nákup upomínkových předmětů, jež se v dobrých rukou mění ve smrtící instrumenty.

Pokud se vyšetřovatelům nepodaří zavřít dostatečný počet bran do dalších realit, Prastarý vstupuje do hry a hrdinové se s ním musí v kolových soubojích střetnout. Ve vrcholném závěrečném souboji má jasnou převahu probuzený bůh, který bude řádně redukovat řadu odvážlivců vstupujících mu do cesty. V epických bitkách už nelze nijak široce kombinovat různé strategie, musíte se zaměřit na ubírání životů a k tomu není třeba nic menšího než šťastnou ruku při vrhu kostkami.

Zjednodušení, které potěší

Někteří z vás mohou namítnout, že Temné znamení je pouhým recyklátem úspěšné série. V tomto mínění vám budu oponovat. Autoři sice vzali stejné postavy a změny nepřichází ani v nasazených monstrech a Prastarých, ale kostková mechanika zpřístupní hru mnohem většímu počtu nadšenců deskovkových dobrodružství. Není třeba studovat složitá pravidla, vysvětlení trvá v řádu minut (krom speciálních případů) a během první hry pochopí základní princip téměř každý. Navíc se dá menší skladná krabice snadno přenášet a ani nepotřebujete velké prostory jako u Arkham Horror. U nás Temné znamení jasně uspělo.

Líbí se nám

- zachovaná atmosféra H. P. Lovecrafta- kostky se symboly, jež skládáte do komb- chytrá mechanika ubíhajícího času- přehledná symbolika- grafické provedení- skladnost- rozšíření v českém jazyce

Vadí nám

- může se stát, že po chvilce vás přestane zajímat příběh a jen plníte jasně dané úkoly

Temné znamení koupíte v našem obchodě Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama