Deskovkový speciál: Velká kniha strašlivých čar
Speciály Článek Deskovkový speciál: Velká kniha strašlivých čar

Deskovkový speciál: Velká kniha strašlivých čar

Jakub Němec

Jakub Němec

3
Platformy pkgsrc Desková hra

Vstupte do zatuchlé knihovny v suterénu a prozkoumejte prastarý grimoár plný příšer!

Reklama

Velká kniha strašlivých čar klame tělem a musíme na to upozornit hned na začátku tohoto textu. Přes úžasně líbivý vizuál pocházející ze štětce Xaviera Durina (tvořícího pod pseudonymem Naïade, ilustroval hru Conan) není tato stolní hra zaměřena na malé caparty. Autor Maxime Rambourg (Arena: For the Gods!) vymyslel titul pro odrostlejší taktiky spočívající v důsledné kooperaci a pečlivé tvorbě balíčků v průběhu dobrodružství. Pokud se řadíte mezi hráče, kteří vyrostli na Harry Potterovi, vstupte do zaprášeného sklepení, kde už čekají děsivé příšery.

Jablko poznání

Mladé nadějné čaroděje již nebaví učit se primitivní a nijak silná kouzla, a především nudnou teorii. Touží po mocných tricích, jež by odhalily jejich potenciál, čímž by dokázali svým profesorům, že jsou připraveni k postupu do vyšších magických sfér. Po chodbách školy se šíří šuškanda o mocném grimoáru, ale vyučující nechtějí své žáky z této knihy učit a mají do prostor zakázán vstup. Není přece spravedlivé, aby si stařešinové schovávali pokročilé čáry jen pro sebe. Studenti čarodějnické univerzity tak podlehli svodům zapovězeného ovoce poznání a vydali se prozkoumat starobylou knihovnu plnou prapodivných manuskriptů. Středu místnosti vévodí piedestal se zapečetěnou knihou. „To musí být ten bájný spis,“ řekli si odvážlivci a svazek otevřeli.

Ze zatuchlých stránek knihy se drápe na světlo světa jedna příšera za druhou a jen zvědaví výtečníci je mohou včas zastavit. Zde nastupuje vaše aktivní role. Chopíte se jednoho z osmičky hrdinů (hrát můžete od dvou do pěti hráčů), kteří na místní univerzitě studují na koleji ohně, země, vody či větru. Každý z nich má svou specifickou vlastnost, s níž můžete počítat během soubojů s nadpřirozenými bytostmi. Při výběru postav se poraďte s ostatními a vyberte postavy, jež navzájem mohou vytvořit silný tým redukující vzájemné nedostatky. Jen tak můžete proti temným silám grimoáru uspět.

Živly spojte se

Během šestice kol se na vás postupně vyřítí stejný počet kreatur, které máte touhu zahnat zpátky. Než nepřítel protrhne stránku knihy dělící jej od vstupu do reality, máte pět tahů, během nichž se musíte popasovat se všemi kletbami, které na vás pekelný vyvrženec uvalil. Pokud budete schopni všechny kletby odstranit, získáte příjemný bonus za porážku nestvůry, v opačném případě se budete potýkat s neblahými následky vašeho selhání. Občas se vyplatí nechat příšeru utéct a chystat se na další příchozího návštěvníka. Vše záleží na domluvě mezi hráči a zvážení všech pozitiv a negativ, které takové rozhodnutí přinese.

Jak ovšem zloduchy spící v magické knize zahnat? Na začátku hry si přesně podle tabulky u své postavy nachystáte balíček živlů (každá postava má jiný, proto se spolu bavte a vytvořte rovnováhu mezi členy týmu!), s nímž bude během zaříkávání pracovat. Svůj balíček se budete snažit rozšiřovat o nové silnější karty živlů (mají větší počet aktivních bodů), s nimiž budete následovně likvidovat kletby (čtveřice stejných symbolů, nebo je každý symbol zastoupen právě jednou).

Proti vám hraje především děs rostoucí mezi bojovníky proti zlu. Hrůza a panika je zastoupena vlastními kartami, které se vám pokoušejí vloudit do balíčku (při každém promíchání odkládacího balíčku nebo vlivem kletby se vám přidávají karty zděšení mezi vaše živly). Pokud vám na ruce zůstane pouze šestice děsů, jste natolik vystrašeni, že prcháte pryč a hra pro vás předčasně končí. Proto je dobré svůj balíček čistit, aby k této neblahé události nedošlo.

Další vrásky na čele vám přidají kletby, které se budou snažit vaší vymítačské snaze za každou cenu zabránit. S každým přiblížením k vyvolání nestvůry se aktivuje jedno až dvě prokletí, což přinese řadu nepříjemností. Mimo karet děsu se můžete „těšit“ na prohloubení prokletí přidáním dalšího symbolu, likvidaci karet z ruky či odstraňování kouzel. Navíc kletby zastupují nestvůru, takže pokud na konci pátého tahu, byť jen jediná zůstane na pěkném a přehledném plánku, pergamen knihy se protrhne a pekelník přichází.

Magie v hlavní roli

Naši hrdinové v hábitech však disponují ještě jednou nepřekonatelnou výhodou – kouzelnickým nadáním, které jim bude nyní k užitku. Z počátku disponují pouze slabými zaklínadly, která však mohou za dva živly změnit z nabízených kejklí z knih ležící v okolních policích. Nově nabyté čáry mohou mít drtivou ničivou moc, nabídnou pomocnou ruku kamarádovi či pomohou s odkládáním karet. Mladická mysl však nedokáže udržet mnoho znalostí, takže si musíte vždy vybrat pouze pět kouzel, které mohou být během jednoho tahu aktivovány.

Použití magických triků vyžaduje platbu živly, jež v sobě skrývá zajímavou mechaniku. Pokud zaplatíte dvojnásobek, popř. trojnásobek kýženého znaku, můžete efekt aplikovat na větší počet karet či kamarádů. Proto se často vyplatí půjčit si karty svých spolubojovníků z tzv. podpory. V rámci svého tahu můžete pomocí kouzla umístit na kartu svého charakteru kartu, o níž si myslíte, nebo určitě víte, že ji jiná postava může použít pro prolomení kletby nebo v rámci svého čarování pro dobro skupiny.

Právě širší nabídka živlů v podpoře je hlavním důvodem, proč bych doporučil hrát Velkou knihu strašlivých čar alespoň ve čtyřech hráčích. Nedá se říct, že by hra ve dvou či třech nebyla zábava, ale máte větší pravděpodobnost, že vás závěrečná stvůra udolá. Na ostatních příšerkách nezáleží, o vítězství rozhoduje finální bitva proti pěti prokletím. V šestém kole byste měli být už natolik vybaveni silnými kouzly a mít vyrovnaný balíček živlů, abyste uspěli. Ani tak před vámi neleží lehký úkol, přesto můžeme doporučit ostříleným matadorům zvýšit úroveň obtížnosti (v nabídce najdete tři).

Radost pohledět

Už na začátku jsme zmínili, že vizuální stránka hry patří k těm pohádkově laděným a nyní je na čase přidat, že i k nejvíce zdařilým v rámci recenzovaných titulů v našem speciálu. Autorům se povedlo přenést tajemnou atmosféru kouzel a zároveň ji dodat punc roztomilosti. Karty kouzel evokují mistrné užití magických triků, zatímco malůvky příšer dostatečně rozproudí představivost (hlavně prostorové rozkreslení úniku ze stránek grimoáru). Vše doplňuje přehledná hrací deska, na níž leží kniha, kterou si před každou hrou připravíte. Je radost otáčet listy starého spisu a očekávat novou nestvůru s jejími podlými triky. K plusům zcela jistě patří také jasná symbolika, jednoduchá pravidla a česká lokalizace v režii distributora REXhry.

Velká kniha strašlivých čar je kooperační záležitostí pro dva až pět hráčů. V rámci svých tahů bojují proti kletbám, které na ně seslala příšera probuzená v rámci čarodějnického spisu. Hrdinové se pokouší pomocí svých kouzel, triků, živlů na ruce a vzájemné podpory prokletí zlomit a nestvůru zahnat. Titul vyžaduje po dobrodruzích velkou míru komunikace a taktického rozvíjení svého balíčku. Díky pěknému grafickému provedení a relativně jednoduchým pravidlům, může boji proti pekelným zplozencům propadnout celá rodina, nebo banda kamarádů, kterým není kouzelnická fantastika cizí.

Líbí se nám

- proměnlivost jednotlivých partií (stránky knih se různě nalosují, stejně jako kletby)- nutnost spolupráce mezi jednotlivými hráči- jasná pravidla a jednoduchá symbolika použití karet- princip budování balíčku s mechanikou rostoucího děsu- více obtížností- grafické provedení

Vadí nám

- boj proti hře je vyrovnaný až od většího počtu hráčů

Hru koupíte v našem obchodě Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama