Deskovkový speciál: Zaklínač
Speciály Článek Deskovkový speciál: Zaklínač

Deskovkový speciál: Zaklínač

Jakub Němec

Jakub Němec

6
Platformy pkgsrc Desková hra

Prožijte krušné osudy Geralta, Triss, Marigolda a Yarpena ve světě vytvořeném Andrzejem Sapkowskim.

Reklama

Řekněme si na rovinu: Kdo z vás chodí pravidelně na Zing a nikdy neslyšel o světě Zaklínače? Moc vás zřejmě nebude, ale přece jen patří k dobrým mravům představit každého hosta, který zavítá na naše virtuální stránky. Geralt, lovec monster ve fantasy světě postaveném na pověstech a pohádkách střední Evropy, patří k prastarému cechu, jehož sláva pomalu pohasíná. Obyvatele smyšleného kontinentu trápí kromě všudypřítomných nestvůr také hrůzy války vedené agresivním jižním sousedem, říší Nilfgaard. V těchto základních osnovách (můžeme říci, že na současném kánonu Zaklínače se stejnou měrou podílí spisovatel Andrzej Sapkowski a scénáristé studia CD Projekt RED) vytvořil úspěšný designér deskových her Ignacy Trzewiczek (První Marťané, Robinson Crusoe) dobrodružství, jež si můžete užít u jednoho stolu až se třemi přáteli.

Putování za příběhem

Univerzum Zaklínače představuje pro hráče nemilosrdný prostor, v němž vás každá chyba může stát život. Čtveřice přátel, z nichž každý sleduje svůj vlastní příběh, se pokouší v krutém světě přežít. Někteří se toulají po městech s vidinou zisku a vlastního prospěchu jako pěvec Marigold, jiní vidí svůj život propojený ve službě pro vyšší dobro (Geralt z Rivie), zatímco zbylí dva se snaží zajistit existenci svých příbuzných (trpaslík Yarpen Zigrin), nebo kontrolovat pořádek ve světě za pomoci spřátelených čarodějek (kouzelnice Triss Ranuncul).

Proto se nemůžeme divit, že příběhové karty, jež určují směr vašemu putování v nebezpečných krajinách, má každá postava jiné a přizpůsobené na míru. Geralt se zaměřuje na likvidaci nebezpečných příšer sužující chudé vesničany či bojácné obyvatele měst, zatímco Marigold si libuje v diplomatických jednáních, ve kterých může uplatnit svou pověst, šarm a hbitý jazyk. Triss během své poutě řeší především magické problémy, ale není jí cizí ani pomoc nemocným. Trpaslík Yarpen si s magií moc nerozumí, ale nebrání se diplomatickým ani bojovým úkolům, takže si jako jediný může vybírat více směrů své činnosti.

Každá karta úkolu odhaluje nová poslání, během nich navštívíte různá místa známá z knížek či herní trilogie. Můžete objevovat nebezpečí skrytá v horském prostředí Kaer Morhen, slídit ve městech Oxenfurt, Novigrad nebo Wyzima či bloumat po vesnicích Rivie či Jarugy. Vaše mise vás budou hnát zběsilým tempem za stopami vašeho nepřítele po všech koutech rozsáhlé mapy, která je naštěstí velmi přehledně rozdělená, takže se ani na okamžik neztratíte. Mnohem větší nepříjemnosti vám budou činit nešťastné náhody na cestách, problémy s hledáním vodítek k řešení úkolu a všudypřítomné příšery.

Kdo hledá, najde

Každé dobrodružství je rozděleno na kola, během nich mají jednotliví hráči popořadě k dispozici dvě akce, které mohou dle svého uvážení provést. Mimo zmíněného cestování budete vylepšovat svou postavu a získávat různé elixíry, pomocníky, mocná kouzla či zbraně. Ty mohou v boji poskytnout rozhodující výhodu. V krušných časech je nutné být vždy připraven, proto se hodí navařit zaklínačské lektvary, provést kouzelnické zaříkání, povolat přátele do boje či raději zazpívat svému okolí, abyste vydělali drobný peníz. Můžete se také rozhodnout zůstat na místě a odpočívat, čímž si vyléčíte utržené šrámy z předchozích bitek (zranění blokují jednotlivé akce, takže si jednou za čas odpočinout musíte).

Nejčastěji se však budete pídit po stopách svého úkolu. K rozpletení klubka záhad jednotlivých misí je třeba získat dostatek vodítek. Můžete je nacházet putováním po světě a navštěvovat vhodná místa, nebo se můžete pustit do plnění menších úkolů, z nichž vám může kápnout nějaký příhodný bonus. Mějte však na paměti, že každý odvážný krok může mít svou negativní odezvu, která může ztížit plnění pátrání nejen vám, ale také vašim kamarádům. Odvrácenou stranu štěstěny budete vídat mnohem více nežli pomocnou ruku náhody.

Deskový Zaklínač má tendenci vám neustále házet klacky pod nohy a velká část prožitku spočívá v pokoření neustále přicházejících překážek. K pohodě vám určitě nepřispěje ani za každým rohem krčící se smůla, která se vám neustále bude lepit na paty. Každá vaše činnost může totiž být zatížena prokletím, jež na vás přivolá pohromu před tím, než budete moci realizovat váš záměr.

Ukaž se, příšero!

Po odehrání každého kola se musíte připravit na střet s překážkou, která na vás čeká v regionech světa. Může zde sídlit nepoddajná příšera nebo „jen“ nešťastná náhoda, jíž musíte čelit. Záleží na každém charakteru, jak si s výzvou poradí. Marigold se raději vyplatí za písní vydělané peníze, aby se vyhnul střetu s nestvůrou, zatímco Yarpen či Geralt nabrousí sekeru a meč a půjdou neřádovi po krku. Pekelní zplozenci se neustále objevují na základě jednoduchého, ale funkčního herního mechanismu nazvaného kolo války. Potkáte všechny staré známé – od slabých utopenců a smrdutých nekkerů, přes silnější po krvi lačnící graveiry a létající kikimory po téměř nepřemožitelného lešije a hrůzu nahánějící strigu a mnoho dalších kreatur, které prověří vaši boje schopnost do sebemenšího detailu.

Souboje podstoupíte hodem svých kostek (každá postava má mimo základní kostky i své speciální), z nichž musíte vytvořit dostatečně silnou kombinaci na zabití stvůry. Zároveň je vaší snahou utržit co nejmenší zranění. Pokud nepřítel pod vašimi údery neklesne, vrací se zpět na své místo, aby vás nebo vaše kamarády mohl trápit v dalším kole. Mnohdy jsme raději slabší příšeru nechali žít, abychom se nemuseli střetávat s děsuplnou nemesis, která by rozcupovala naše budoucí plány svými ostrými pařáty. Prožitek Zaklínače je silně ovlivněn vašimi volbami, jak jsme si zvykli již v herní trilogii.

Radost pohledět

Zvědaví jedinci, kteří dočetli až na toto místo, se zřejmě zádumčivě podivují, že jsem stále ještě nezmínil, jak se dá v deskové verzi Zaklínače dosáhnout na první místo. Má to prostý důvod – osobně si myslím, že u tohoto titulu je mnohem důležitější sdílení dobrodružství s partou kamarádů a prožití nečekaných peripetií příběhu než touha po vavřínech slávy. Dokonce můžete svým druhům pomáhat plnit jejich úkol (speciální místo na příběhové kartě) či s nimi obchodovat. Kompetitivní osoby zcela jistě uspokojí, že za splnění každého úkolu a zabití silnějších nestvůr získáváte vítězné body, takže se na konci hry (po dokončení dvou až tří úkolů jedním hráčem) určí jasný vítěz. V rámci svých rozhodnutí můžete účelně podkopávat nohy spoluhráčům, ale to by si přátelé Sapkowského knih (snad) nikdy neudělali. Záleží však pouze na vašem přístupu, hra vás nijak nelimituje, ani netrestá.

Ať už se zaměříte na spolupráci či soupeření, budete si Zaklínače báječně užívat, protože příběhy jsou perfektně napsané, neexistuje čisté vítězství bez negativních následků a každé splnění úkolu s sebou nese pachuť obětování či křivdy. Hlubokému prožitku napomáhá grafické zpracování jednotlivých karet, žetonů nestvůr, bojových kostek a v neposlední řadě herního plánu. Ten potěší nejen fanoušky univerza. Počítat můžete také s českou lokalizací od místního vydavatele ADC Blackfire, takže k hernímu stolu můžete přivést i série neznalé přátele, které deskový Zaklínač zcela jistě pohltí. Pro pravidelné hráče ovšem nastane nakonec stav, kdy již budou všechny události znát nazpaměť a titul pro ně ztratí prvek objevování, což je nebezpečí všech děl založených na vyprávění příběhů. Přesto si troufnu tvrdit, že se s odstupem času budete k dobrodružství Geralta a jeho přátel rádi vracet.

Možná jste se již setkali s digitální verzí recenzované hry, která se na Steamu ukrývá pod názvem The Witcher: Adventure Game – na Zingu si v hodnocení Martina Cvrčka odnesla velmi pěkných 9/10. Počítačová verze podle mě vede pouze v jediném aspektu a tím je cena okolo 10 euro, zatímco za fyzickou stolní hru zaplatíte čtyřnásobek. Ale pocit z pohybu velmi pěkně vytvořených figurek, hodu kostkami a komplexního managementu postavy žádné kliknutí myši nenahradí (alespoň dle mého mínění). Nám nezbývá nic jiného než vám doporučit deskovkového Zaklínače v jakékoliv podobě. Vždyť jej svým jménem posvětilo i studio CD Projekt RED a to už musí být známkou kvality.

Líbí se nám

- zachování povahy světa Zaklínače- průběh příběhových úkolů odpovídá charakteru postav- možnost volby (ne vždy) při vyhodnocování karet- rychlé souboje- relativně jednoduchá pravidla a přehledné karty s názornou symbolikou- grafické provedení

Vadí nám

- hra umí být zatraceně krutá- prvek náhody u soubojů (ale jde zvrátit pomocí výbavy jednotlivých postav)- po prozkoumání příběhů přichází o část svého kouzla

Deskovou hru Zaklínač koupíte v našem obchodě Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama