Dojmy z Gamescom dema DayZ
Preview DAYZ Článek Dojmy z Gamescom dema DayZ

Dojmy z Gamescom dema DayZ

Martin Cvrček

Martin Cvrček

20

Survival od Bohemia Interactive stále žije, jak dokazuje malá ochutnávka nadcházející bety, kterou jsme si vyzkoušeli přímo v kancelářích vývojářů.

Reklama

DayZ, kdysi nesmírně populární survival od Bohemia Interactive, je s ohledem na velmi dlouhý vývoj a zdánlivě nekonečný pobyt v sekci Early Access na Steamu kontroverzním tématem. Mnozí na hru zanevřeli ve víře, že vývoj zamrznul, ale opak je pravdou, na DayZ se čile pracuje. O tom jsem se mohl přesvědčit při hraní dema, které bylo prezentováno na letošním Gamescomu. K němu jsem se však nedostal přímo na německé výstavě. Do Kolína nad Rýnem jsme vyslali jen Filipa Němce, který neměl čas podívat se ke stánku Bohemia Interactive, a tak jsem se vydal přímo do kanceláří studia na pražském Smíchově, abych vše vynahradil. Co všechno jsem tedy viděl, zažil a slyšel?

Vesnický život

Po náhodně zvolené podobě postavy jsem se ihned objevil ve vesnici Staroje ve vnitrozemí Černarusi, přičemž je třeba podotknout, že jsem na DayZ nesáhnul už pěknou řádku měsíců. Celá řada věcí tedy byla z mého pohledu nová a neokoukaná, za což možná může i fakt, že jsem nehrál jen další alfaverzi. Gamescom demo je ve skutečnosti menší ochutnávkou verze 0.63, s níž konečně dojde na dlouho očekávanou betu. Ano, po několika letech konečně skončí období alfy, i když zatím není jasné, kdy přesně beta dorazí. PR manažer Martin Čulák mi naznačil, že vývojáři už mají určitou představu, kdy by mohla verze 0.63 vyjít, ale zatím nechtějí oznámit definitivní termín, který by se případně nemusel stihnout. Snaha neprotahovat vývoj déle, než je nezbytně nutné, však byla zjevná.

Příchod bety navíc znamená, že je vydání finální verze o poznání blíže, protože betu a verzi 1.0 má dělit mnohem kratší čas než alfu a betu. DayZ přitom setrvává tak dlouho v alfě zejména z důvodu vývoje nových technologií a enginu Enfusion, který nyní hru pohání. Po grafické stránce není vidět takový propastný rozdíl, ale prezentované demo vypadá i tak velmi dobře, hlavně v oblasti osvětlení, přičemž byl znatelný i bezproblémový výkon. Z hlediska optimalizace je na tom Enfusion očividně mnohem lépe než engine Real Virtuality, který poháněl DayZ donedávna a s nímž se můžete stále setkat v Armě 3.

Během zkoušky dema mě však zajímalo spíše to, jak se DayZ momentálně hraje. Ihned jsem se tedy vydal prošmejdit budovy ve Starojích a nalezl poměrně obvyklou výbavu - bundu, kalhoty, plechovky s limonádou, konzervy s fazolemi, obvazy nebo pořádné batohy, do nichž by se všechny nálezy vešly. Samozřejmě netrvalo dlouho a narazil jsem i na nějaké zbraně, a tak v mém inventáři brzy zářilo páčidlo, bourací kladivo nebo kuchyňský nůž. Při přehrabování vším, co jsem našel, jsem se navíc mohl seznámit s novou podobou inventáře. V jádru je podobný tomu, který byl ve hře v minulosti, možnost vybavit postavu je však nyní rozdělena do většího počtu slotů, přičemž se mi vše zdálo o něco přehlednější, i když jsem si na aktuální inventář a zacházení s předměty musel chvíli zvykat.

„Gamescom demo je ve skutečnosti menší ochutnávkou verze 0.63, s níž konečně dojde na dlouho očekávanou betu.“

Vy jste se zase kochal, že jo pane přeživší

Jakmile jsem prolezl několik domů, už jsem měl tu čest dívat se do prohnilých očí laxně stojícího zombíka. Poměrně záhy jsem tedy měl možnost si trochu zabojovat. Zprvu jsem ale neměl munici do pušky, kterou jsem našel, a tak jsem dal přednost zbraním pro boj zblízka, abych rázem viděl, že se postava nyní při boji pohybuje a chová mnohem přirozeněji. Animace zkrátka udělaly obrovský krok kupředu, což jsem pozoroval třeba na odlišném chování různých zbraní. Snaha o rozkuchání zombíka kuchyňským nožem tak vypadá odlišně než třeba pokus máchat kolem sebe páčidlem jako Gordon Freeman. Nejde přitom jen o boj, postava se lépe pohybuje i v případě, že je zraněná, nebo když spadne z určité výšky. Pryč je stav vídaný v Armě 3, kdy padající postava dopadne ve stoje jako solný sloup. Nyní stačí skok ze schodů nebo z jiného vyvýšeného prostoru a postava následně docela realisticky poklekne a zapře se rukama o zem. Tvůrci by však animace padání chtěli ještě zlepšit. A jen tak pro zajímavost, na vývoji DayZ se podílí i člověk, který pracoval na animacích v Mafii 2.

Jednou z novinek je také výdrž (stamina), díky níž nemůžete běhat, jak dlouho chcete. Tento prvek by navíc měl zvýhodnit využívání vozidel, na které však v demu nedošlo, pokud nepočítám prolézání a otevírání dveří několika vraků při snaze najít v jejich útrobách něco užitečného. I zacházení s výdrží musí člověk trochu přivyknout, což platí také o pozicích rukou, v nichž vaše postava něco drží. Palnou zbraň kupříkladu musíte pravým tlačítkem myši nejprve pozvednout, abyste ji vůbec mohli použít, jinak ji postava drží volně podél těla, a stejně fungují zbraně pro boj zblízka.

V rukou však často budete držet i jiné věci než ty, s nimiž se dá zabíjet. V takovém případě má poloha rukou jistý význam. V jedné poloze blíže k tváři můžete mlátit kolem sebe, i když něco držíte (do budoucna se počítá s možností takto blokovat cizí údery), v druhé lze zase daný předmět použít. Když například držíte plechovku, můžete se z ní jednoduchým držením levého tlačítka myši napít, a když třímáte v rukou kuchyňský nůž, není problém se s ním oholit. Čím déle přežíváte, tím větší vousy vaší postavě rostou, a tak se jich lze tímto způsobem zbavit. I ovládání tedy prošlo určitými změnami. Většinou jsou ty změny ku prospěchu, ale občas jsem měl pocit, že jsou některé ovládací prvky i nadále vyřešeny příliš složitě.

„Animace zkrátka udělaly obrovský krok kupředu, což jsem pozoroval třeba na odlišném chování různých zbraní.“

Při hraní dema samozřejmě došlo i na střílení, a tak jsem si ze střechy policejní stanice udělal cvičný terč z několika zombíků, kteří se rádi nechali přilákat zvukem střelby z pistole. Díky ní jsem si vyzkoušel možnost vkládat celý zásobník i jednotlivé kulky, což byl právě jeden z případů, kdy jsem trochu bojoval s aktuálním ovládáním hry. Také jsem si s potěšením otestoval, že nemrtví již neprochází stěnami domů, a tak není problém je někde zavřít. Mnou nalezené zbraně však žádaly pestřejší terče, a tak jsem se začal poohlížet po zvířatech. Jako první přišel na řadu statný býk, který ale ihned utekl, což mi však nevadilo, protože bych stejně asi neměl tu sílu po tak neškodném, i když obřím tvorečkovi střílet. Vlk už byl zajímavější terč. Má muška v ten moment nebyla nejlepší, a tak jsem běžícího vlka úspěšně minul, ale aspoň jsem si vyzkoušel, jestli se nezalekne střelby. Nezaleknul. Naopak se vzepřel na všech čtyřech a začal vrčet. A já se tak dlouho kochal tím, jak krásně ta potvora cení tesáky, až jsem nestihl zareagovat ve chvíli, kdy se mě vlk pokusil zakousnout. Což se mu povedlo.

Osamocený výlet

I na prostoru jedné vesnice jsem toho mohl vidět poměrně dost, ačkoliv tvůrci toho chystají mnohem víc. Příznivce hraní o samotě jistě potěší plán na přidání offline režimu. Zatím není jasné, jestli se tak mód bude jmenovat. Stejně tak není úplně jasné, jestli i zde bude přítomný prvek permanentní smrti, po níž musíte začít tak jako tak od začátku, nebo jestli bude možné ukládat a načítat svůj postup, a tak udělat z DayZ jakousi obdobu RPG. Permanentní smrt bude pravděpodobně výchozím nastavením, v každém případě se s obdobou offline režimu počítá, takže bude možné bojovat o přežití v Černarusi i o samotě.

Něco takového se hodí v případě, že nechcete být při přežívání obtěžování jinými hráči, nebo při testování modů. DayZ hra od Bohemia Interactive, a tak se počítá s masivní podporou moddingu. Na vydání modovacích nástrojů by mělo dojít v období mezi vydáním verze 0.63 a finální verze, přičemž hru bude možné přizpůsobit v mnoha směrech. Ihned jsem si představil možnost založit si vlastní server s nějakou komunitní mapou, což určitě půjde, ale tím možnosti končit nemají. V každém případě se počítá s podporou Steam Workshopu, na němž lze jednoduše sdílet a stahovat vlastní výtvory, stejně jako s dalšími prvky Steamu v čele s achievementy. Na proticheatovací ochranu Valve Anti-Cheat (zkráceně VAC) však nedojde, tvůrci jsou zjevně spokojení s aktuální ochranou BattleEye.

„Na vydání modovacích nástrojů by mělo dojít v období mezi vydáním verze 0.63 a finální verze, přičemž hru bude možné přizpůsobit v mnoha směrech.“

Jistou specialitou by pak mohly být turnaje Survivors GameZ. V tuto chvíli není rozhodnuto o tom, jestli půjde o mód DayZ či o samostatný titul, každopádně by mělo jít o jakousi obdobu PlayerUnknown's Battlegrounds, zaměřenou především na boj hráčů. Vývojáři tak chtějí vyjít vstříc těm, které zajímají spíše PvP konflikty. A jestli si říkáte, že jde o něco navíc a že by se v Bohemia Interactive měli zaměřit v první řadě na věci, které byly kdysi dávno slíbeny v rámci zveřejněného plánu vývoje, tak i na ně dojde. Vše, co bylo kdysi v plánu, je v plánu i nadále. Jde třeba o stavbu základen, která byla v Gamescom demu naznačena přítomností stacionárních halogenových světel. Ty můžete využít v případě, že si trochu pohrajete s elektrickým vedením, při prezentaci se mluvilo i o možnosti vztyčit stany a oplocení nebo o vytvoření úložišť, kam si můžete uskladnit své věci, aby tam nějakou dobu zůstaly i v případě, že vaše postava přijde o život.

Existuje tu nicméně možnost, že všechny naplánované herní prvky nestihnou vydání verze 1.0. V takovém případě na ně dojde později a nutno říct, že cokoliv, co bude takto vydáno dodatečně, bude k dispozici zdarma všem majitelům DayZ. Nad jakoukoliv formou placeného dodatečného obsahu se momentálně neuvažuje, avšak s podporou hry i po vydání se samozřejmě počítá.

Z Bohemia Interactive jsem odešel s pocitem, že ať je zdání jakékoliv a ať je DayZ v Early Access jakkoliv dlouho, vývoj pokračuje, hra i po takové době může zdárně růst a vývojáři mají značnou důvěru v dokončení celého projektu. Boj je pokročilejší a zajímavější, prvky uživatelského rozhraní a animace vypadají o poznání lépe a i optimalizace a technická stránka dělá mnohem lepší dojem. Nemluvě o tom, že dlouho očekávaná beta už snad opravdu není daleko, i když její uvedení na Steam nejspíš ještě zabere nějaký čas. Je však otázka, jak velké následky nakonec napáchá znatelná délka vývoje. DayZ je nepochybně i nadále poměrně významný pojem, ale nemůžu se zbavit dojmu, že hlavní vlna zájmu už opadla, stejně tak by se dalo polemizovat o tom, jestli bude finální verze v době svého vydání ještě konkurenceschopná a dostatečně zajímavá, lákavá a unikátní. Snad nakonec vyjde hra, která mě vyvede z omylu.

Doprovodné screenshoty jsou pouze ilustrační a nepochází z chystané verze 0.63 ani ze samotného Gamescom dema.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama