Godus – evoluce v čekání
Preview Godus Článek Godus – evoluce v čekání

Godus – evoluce v čekání

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

19

Jsou to skoro již dva roky, co se Peter Molyneux spolu s jeho společností 22Cans vydal na Kickstarter s ambiciózním projektem. Na Godus se mu podařilo vybrat přes 500 tisíc liber.

Reklama

Za předpokladu že máte člověka, který stojí za tituly jako Dungeon Keeper, Populous, Fable či experiment Cube vkládáte do něj určitou dávku důvěry, protože má za sebou už řádu zajímavých projektů. Přesně takovou osobností je Peter Molyneux. Je to prakticky jeden z nejinovativnějších herních vývojářů, které naše doba poznala. Jeho největší problém je ale v tom, že často a hodně přehání s velkolepými sliby, které hráčům dává a pak je následně není schopen splnit. Přemění tentokrát veškerá svá slova v činy?

Kdo byl první?

Jedním z prvních titulů, který dává hráči božskou moc je dozajista Populous. Nezáleželo v něm totiž jako v ostatních strategiích na surovinách, ale na tom jak ve vás vaši poddaní věří. Rozdíl od RTS byl také v tom, že jste nemohli s jednotkami manipulovat a posílat je na daná místa. Prakticky žili svým životem. Molyneux tímto způsobem ukázal cestu tohoto žánru. Na jeho základech byly postaveny následně tituly jako Black and White, Dungeon Keeper, Spore či From Dust. Každá z her měla něco do sebe. Godus by měl být spojením Black and White a Populous do jednoho díla. Jenže se mu to prozatím nedaří, jak se dozvíte o něco níže v tomto preview.

První krůčky

Vaše cesta v kůži Boha začíná v momentě, kdy je potřeba zachránit dva nešťastníky před utopením. Díky tomu, že je vyzvednete z oceánu a následně dovedete do bezpečí, se z nich stanou vaši následovníci, kteří ve vás budou slepě věřit a prakticky pro vás obětují i život, když je o to požádáte. Postupem času se mezi sebou dávají do párů. Časem tím pádem budete mít tisíce věřících.

Zprvu žijí v malých hliněných chatrčích, ale postupem času se díky vývoji přestěhují do větších obydlí, osídlení a vesnic. Ty je možné mezi sebou spojovat a rozšiřovat. Čím větší budova, tím více obyvatel se do ní vejde. Sídla vašich věřících vám poskytují růžové bublinky, které vyobrazují víru. Ta je pro vás odměnou za pomoc, jenž jim poskytujete.

Stavba sídel ale vyžaduje desítky minut. Většinou je objekt budován jedním až šesti následovníky. Čím větší stavba, tím víc stavařů je potřeba. Jedním z největších projektů vašeho lidu je dozajista obří Archa, na kterou je nutné poslat tři sta dělníků.

Božská moc

Jako správný Bůh máte samozřejmě řadu sil. Základní schopností je posun jednotlivých plošin, díky tomu máte možnost osadníkům občas podat pomocnou ruku. Krom toho můžete sadit stromy, zavlažovat jejich pole a zkrášlovat zem, v které žijí.

Je totiž důležité, aby byly následovníci šťastní. To krom vašich božských sil zajistí i dárky, které můžete do osídlení vkládat. Soutěžíte totiž v popularitě s lidem Astari. Ten vám prakticky jen škodí a snaží se zlákat obyvatele vašich měst. Proto je třeba je ohromit za pomocí spokojenosti, jež panuje na vašem území.

Za předpokladu, že chcete být spíše na temné straně, máte i vlastnosti, kterými můžete vaše následovníky různě trestat. Nejhorší pohromou je pro ně asi meteorit vržený přímo do středu města. Bůh přeci jen musí umět i trestat.

Zábavné výpravy?

Poté, co objevíte přístav, je možné vaše následovníky poslat na výpravu, z které se ani jeden z nich už nikdy nevrátí. V každé misi, kterou vám tento herní mód nabízí, musíte cestovatele dostat z lodí přímo do chrámu. Za to jste odměněni velkým počtem surovin. Dobrodružství jsou zaměřena převážně na logiku, problém je AI postaviček, které vedete k vítězství. Znají totiž jen jednu cestu a občas působí jako by chtěli spáchat sebevraždu, díky tomu ve vás výlety místo pohodové nálady nabudí spíše amok. Ještě že odměna je tak sladká.

Cena za rychlost

Důležitým aspektem hry jsou dozajista gemy. Ty ze začátku působí jako celkem příjemný prvek. Sám Molyneux o nich říká, že jsou dobré jen za předpokladu, že chcete hru výrazně urychlit. Je možné s nimi zaplatit cokoliv. Od rychlé stavby domu až po obnovu průzkumníků na vašich výpravách. Problém je, že cena za novou posádku je celkem velká. Ono 97 krystalů za obnovu posádky je celkem dost. Jelikož gemy nerostou na stromech, ale jsou ukryty v podzemí, je celkem náročné je získat. Godus vám však nabídne ještě jednu možnost jak se dostat k drahokamům. Je totiž možné obětovat následovníky. Což ale není zrovna morální volba.

Molyneux si tím pádem může říkat co chce, ale prakticky tímto nutí hráče k využití gemů. Přeci jen čekat deset hodin není zrovna ideální. Další aspekt, který vám krystaly naprosto znechutí, je to, že vám jsou vnucovány. Dojde víra a hned je vám nabídnuta za určitou cenu v diamantech. Pomalu, ale jistě se hra valí k placenému modulu.

Kámen úrazu

Chápu, že je hra stále v nedokončeném stavu, ale již dva roky se prakticky plácá na stejném místě. Dokonce bych byl schopen tvrdit, že některé aspekty dokonce tvůrci ještě zhoršili. Hlavním problémem je čekání. Obnova postav či stavba některých sídel občas trvají skutečně dlouhou dobu. Představte si moment, kdy máte sídlo, ve kterém se vám rodí vesničané, je jich asi 380. Z celku potřebujete jen farmáře, ale ti se spawnují až po jiné skupině obyvatel. Tím pádem čekáte asi 20 hodin na prvního zemědělce. Tak a teď stačí si to vynásobit patnácti a hned máte kouzlené číslo. Těžba surovin je na tom prakticky stejně. Jednoduše řečeno, chtělo by to něco na zrychlení. Za předpokladu, že autoři do hry nic takového nevloží, hodí se maximálně na FB či IoS.

Bude líp?

Co říct na závěr? V tento moment není možné hru jako takovou doporučit. Již to není produkt, který jsem měl možnost sledovat od začátku a byl jím tolik unesen. Čas pomalu běží a čím dál tím víc se z hry Godus stává evoluční titul. Ne však díky jeho hratelnosti či originalitě, ale revolučnímu plýtvání hráčova času. Ze slibů, které byly dány, před sebou prakticky vidím maximálně možnost singleplayeru. Což je prakticky směšné.

Prozatím je Godus určen maximálně pro hráče, kteří hrají rádi hry, u kterých musí desítky hodin čekat, než něco pořádného udělají. Musím říct, že se mi většinou indie hry skutečně líbí a snažím se jim některé menší škraloupy do určité míry odpustit. Zde jsou ale nedostatky a lži tak výrazné, že není možné je přehlédnout. Možná se to po vydání zlepší, ale teď si jdu pustit seriál, než se mi nashromáždí síla natolik, abych mohl pohnout skálou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama