Gwent: Crimson Curse – o upírech, lidech a těch ostatních
Speciály Gwent: The Witcher Card Game Článek Gwent: Crimson Curse – o upírech, lidech a těch ostatních

Gwent: Crimson Curse – o upírech, lidech a těch ostatních

Martin Cvrček

Martin Cvrček

Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

První expanze přináší nejen desítky šikovných karet se zajímavou tématikou.

Reklama

Karetní Gwent: The Witcher Card Game od CD Projektu RED nedávno zažil rušné období. Po mnoha měsících betatestování tvůrci v říjnu loňského roku vypustili do světa finální verzi a zároveň dokončili iniciativu zvanou Homecoming. Ta vyústila v celou řadu změn, které původně provázela myšlenka návratu k základům klasické zaklínačské karetní hry. Ve výsledku však došlo na pravý opak a Gwent byl po Homecomingu z hlediska designu, herních mechanik, tempa či vizuálu vzdálen původní minihře ze Zaklínače 3 či počátkům bety více než kdy dřív. Postupem času se však situace stabilizovala a značná část fanoušků změny akceptovala. Proto nastal čas na první rozšíření, a tedy i čas na zodpovězení otázky, co příznivcům Gwentu a světa Zaklínače přináší.

Upíří sága

Expanze Crimson Curse obohacuje Gwent zejména o více než 100 nových karet, které lze získat tradičním způsobem. Buď si můžete v in-game obchodě zakoupit soudky Crimson Curse, jež obsahují výhradně nové karty a jež stojí stejně jako ty standardní, nebo se lze uchýlit k výrobě, pokud máte dostatek materiálu. Alternativně lze soudky odemknout v rámci nového stromu odměn. Název rozšíření přitom odkazuje na téma upírů, známé zejména z datadisku O víně a krvi pro Zaklínače 3, a i když se dá do určité míry považovat za ústřední, zdaleka není jediné. Setkáte se s ním hlavně v případě frakce monster, oproti tomu nové karty Nilfgaardu se zaměřují spíše na knížectví Toussaint, rovněž známé z O víně a krvi, zatímco Severní říše rozšířila tématika Cintry. Na Skellige zase dominují kultisté krvavého Svalblodu a řady Scoia'tael posílily dryády z Brokilonu. Samozřejmě nechybí ani nadílka neutrálních karet.

Téma a motivy jednotlivých karet samozřejmě nejlépe poznáte na jejich ilustracích. Ty se zpravidla dost povedly a snadno poznáte, co nebo koho vyobrazují. Na nových kartách můžete vidět třeba chrabré rytíře z Toussaintu, poddané královny Calanthé z Cintry, všelijaké po krvi lačnící potvory, Syannu z O víně a krvi nebo kultisty ze Skellige. Mnohé fanoušky může také potěšit možnost spatřit přesvědčivé obrazové ztvárnění postav, které jsme dosud znali jen z knih či z textů a vyprávění v herní trilogie Zaklínače (chválu zaslouží třeba Kokodák, Vissegerd nebo Artorius Vigo). Nadšení z ilustrací však může zchladit fakt, že vám kresby několika karet mohou připadat dost povědomé. Díky Crimson Curse se totiž do hry vrátily některé karty, které sice byly v betě, ale v rámci Homecomingu na ně nedošlo. Občas se tak může dostavit dojem recyklace již existujícího obsahu, naštěstí ale není dříve viděných karet tolik. A hlavně mají nyní zcela nové vlastnosti.

Značná část nových karet, zobrazujících jednotky, postavy či zbraně, využívá zcela nové mechaniky, které Gwent podstatně oživují. Nejen na straně Scoia'tael se můžete setkat s prvkem Poison, který otráví nepřátelskou jednotku, a jakmile je jedna jednotka otrávena dvakrát, je zlikvidována. Proti jedu a dalším efektům se můžete bránit mechanikou Purify, která z určité karty odstraní každý status, ať už negativní, nebo pozitivní. Mezi ty pozitivní může patřit například Vitality, tedy postupné zvyšování síly karty po dobu několika tahů, mezi negativní zase Bleeding, krvácení mající naopak za následek snižování síly. Berserk pro změnu zajistí proměnu jednotky, jakmile se její zdraví sníží na polovinu, a z dřívějška se vrací také štít, který nově zachytí první případ udělení cíleného poškození, ať je sebevětší.

Taktizování po zaklínačsku

Některé nové mechaniky jsou poměrně jasné a zkušenějším i méně znalým hráčům určitě nebude dělat problém snaha vykouzlit s nimi zajímavá komba v rámci balíčku. Jiné mohou být na první pohled poněkud nesrozumitelné nebo těžko využitelné, ale celkově mám pocit, že každá nová mechanika Gwent zajímavým způsobem obohacuje. Občas by se sice dalo polemizovat nad vyvážeností, na druhou stranu některé prvky jsou dobře využitelné jen v konkrétních situacích, takže vám určitě automaticky nezaručí vítězství. Po vcelku intenzivním víkendu hraní se všemi možnými frakcemi a proti celé řadě protivníků zkrátka nemám pocit, že by nové karty a jejich vlastnosti, nemluvě o počtu provizí pro umístění do balíčku, zasazovaly vyváženosti Gwentu výrazné a hluboké rány, z nichž by se nevzpamatoval ani Olgierd von Everec. Naopak dávají prostor značnému taktizování a zcela novým strategiím.

Připravte se však na to, že se s některými novinkami budete muset naučit zacházet. Osobně jsem třeba dal dohromady balíček, který sázel na kartu krále Roegnera, jež odstraní štít ze všech jednotek na herní ploše a posílí se o 3 body za každý takto odebraný štít. Nebyl tedy takový problém umístit do balíčku hlavně karty, které jsou vybaveny štítem, v pravý čas jich co nejvíc vynést a vše zakončit Roegnerem, jenž tak získá značnou dvoucifernou sílu. Několik zápasů jsem díky tomu vyhrál bez větších problémů, jenomže jsem si zcela neuvědomil, že Roegnerovy vlastnosti platí opravdu pro všechny jednotky, tedy i nepřátelské. Když jsem tak jednou hrál proti někomu, kdo taktéž preferoval Severní království, těšil jsem se, jak králem krásně zakončím celé kolo, jenomže protivník měl tuto kartu také a poněkud mě předběhl. Sice tím nezískal tak drastickou výhodu, z jaké bych se mohl těšit já, ale nic to neměnilo na tom, že vstřebal všechny štíty a má karta byla asi stejně užitečná jako Marigold uprostřed bitevní vřavy.

Vaše možnosti z hlediska taktiky a sestavování balíčků nerozšiřují pouze nové karty, ale také velitelé. Každá frakce se dočkala jedné postavy, jejíž kartu můžete vyrobit nebo odemknout přes strom odměn. Protože ale Crimson Curse nabízí nové výzvy, spojené s nejen s využíváním čerstvých mechanik, neměli byste trpět nedostatkem bodů pro odemykání, tudíž bych doporučil šetřit si výrobní materiál na něco jiného. Zvlášť když noví velitelé stojí klasických 5 bodů, ne 10 jako v případě nedávno přidaných postav z Thronebreakeru. V každém případě se jedná o Dettlaffa na straně monster, Calanthé v řadách Severních říší, Annu Henriettu ve službách Nilfgaardu, znetvořený výsledek rituálů Svalblod na Skellige a Danu Méadbh, novou vůdkyni Scoia'tael.

Staří známí

Každý nový velitel je vybaven vcelku unikátní schopností, která může při vhodném využívání dost napomoci vítězství. Třeba Svalblod je schopen až pětkrát zranit vlastní jednotku, snížit jí tak sílu o 1 bod a ještě po vyčerpání zásahů umístit na herní plochu Doomed jednotku o hodnotě 5 bodů. Nejen ve vhodné kombinaci s mechanikou Berserk může být něco takového zatraceně účinné. Calanthé naopak umožňuje vynést jednu kartu Severních říší, kterou máte zrovna v ruce, a ještě si líznout další, což se také snadno hodí. Obzvlášť v případě velitelů opravdu nemám dojem, že by způsobovali výrazné trhliny ve vyváženosti, zvlášť když se stále častěji setkáte s těmi původními. Když už bych měl někam směřovat stížnosti, díval bych se směrem audiovizuální stránky.

Na efekty některých novinek je rozhodně radost pohledět. Prémiové, tedy animované varianty mnoha karet jsou naprosto fantastické a třeba efekt karty vyloženě nazvané Crimson Curse může skvěle zpestřit podobu herní plochy. Do obou bojových linií na jedné straně se totiž promítne obraz rudého Měsíce nad vrcholky stromů. Zpracování nových velitelů ale už tak parádní být nemusí. Calanthé na můj vkus zní příliš mladě a naopak vypadá příliš staře a její oblečení asi nebude splňovat představy mnoha čtenářů knižní ságy Zaklínače. Nejhůř dopadl asi Svalblod, který vypadá jako trollí exkrement. Já chápu, že jde o znetvořeného chudáka, že je to asi napůl člověk, napůl medvěd a napůl prase ze South Parku, ale i tak myslím mohl být zpracován lépe. I animace a efekty jeho útoků nejsou z nejkvalitnějších. Naopak třeba pohled na Annu Henriettu po všech stránkách nezklame. A to si ani nemusí sundávat tu obří sukni.

CD Projekt RED tak znovu dokazuje, že v oblasti modelů velitelů Gwentu má ještě na čem pracovat. I v případě vizuálního vyjádření některých mechanik bych si dokázal představit zlepšení, třeba ikona štítu na kartě je dost nevýrazná a zcela nesrovnatelná s érou bety. Jako by snad tvůrci místy kladli větší důraz na některé čistě kosmetické věci. Musím však říct, že občas stojí výsledek za to. Už jsem zmínil prémiové verze karet a nesmím zapomenout ani na úžasný karetní rub Crimson Curse, který dostal každý, kdo si předobjednal Pre-Order Pack. 40 balíčků karet rozhodně usnadní doplnění sbírky o nové kousky a skin pro velitele Unseen Elder také není k zahození, i když nejde o postavu, kterou bych využíval kdovíjak často. Karetní rub je ale díky parádnímu 3D efektu věc, kterou jen tak nepřehlédnete, zvlášť když ho může využívat každá frakce. Jen škoda, že Pre-Order Pack nenabízí ještě nějaký skin herní plochy. Ani do budoucna zjevně není v souvislosti s Crimson Curse v plánu.

Homecoming je za námi, ale co je před námi?

V posledních měsících jsem tak úplně nenabyl dojmu, že by měl CD Projekt RED aktuální podobu a formát Gwentu zcela pevně v rukou. A Crimson Curse v tomto ohledu určitě všechno nemění k lepšímu. Nejde jen o zmíněné nedostatky po audiovizuální stránce, případně o bugy, kterých není málo, přičemž nejnovější hotfix ani zdaleka nezlikvidoval všechny. I nad některými změnami v rámci vyváženosti mi zůstává rozum stát. Stačí se podívat na karty Vesemira, Lamberta a Eskela, kdy stačí vynést jednu a z balíčku hned vystřelí dvě zbývající. Zaklínači byli dlouho dost populární, nově ale došlo ke snížení síly každého z nich o 1 bod, kvůli čemuž jsou nyní mnohem hůře využitelní. 6 bodů je málo, zvlášť s přihlédnutím na nemalý počet vyžadovaných provizí, který by mohl být využit pro začlenění aktuálně zajímavějších karet do vašeho balíčku.

Některé změny a kroky vývojářů je tak pro mě těžké pochopit, na druhou stranu většina obsahu Crimson Curse se dost povedla, ať už jde o karty, mechaniky, schopnosti velitelů či různé grafické efekty. Expanzi tak vnímám nejen jako vítané rozšíření místy nedotažené, ale v jádru zábavné a chytlavé karetní hry, ale také jako náznak toho, že CD Projekt RED nehodlá na gwintová bojiště hodit vražedné vidle, právě naopak. Upíři, rytíři, kultisté i dryády představují první velký krok směrem k naději, že se ke Gwentu budeme kvůli novému obsahu často a s radostí vracet i v následujících měsících.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama