Homeworld: Deserts of Kharak
Homeworld: Deserts of Kharak Recenze Homeworld: Deserts of Kharak

Homeworld: Deserts of Kharak

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

13

První velká strategie tohoto roku je tu, stojí za to?

Reklama

V posledním desetiletí minulého milénia se strategickému žánru neskutečně dařilo. Světlo světa spatřila v té době většina legendárních značek současnosti. Mezi novorozence patřil kupříkladu Warcraft, StarCraft či kultovní Age of Empires. Konkurence byla skutečně velká, přesto se vývojáři z Relic Entertainment vrhli do vod RTS se svým vlastním dílem. Homeworld v době vydání sklízel ovace, díky čemuž mohlo dojít ke zrodu dvou dalších projektů z jeho univerza.

V roce 2004 byl Relic koupen společností THQ, která se značkou Homeworld moc dobře nezacházela, velká část bývalých zaměstnanců studio opustila. Po devíti letech THQ zkrachovala a práva na oblíbené RTS šla o dům dál. Tentokrát se jich ujal Gearbox Software, jenž celek vrátil do rukou původních tvůrců. Ti v průběhu let založili nové studio Blackbird Interactive, které minulý rok vydalo HD edici prvního a druhého dílu pod souhrnným názvem Homeworld: Remastered. HD předělávka hráče skutečně potěšila, přesto ale chtěli něco nového. A tak jim hoši z Blackbird vyšli vstříc titulem Homeworld: Deserts of Kharak, který se zaobírá událostmi před dějem základní hry.

Umírající svět

Pouštní planeta Kharak umírá. Obyvatelé tohoto světa již nemají mnoho času. Špetkou naděje v této svízelné situaci je objev primární anomálie, jež by měla beznadějný stav vyřešit. Do oblasti nálezu je lidskou koalicí vyslána expedice vedená mladičkou Rachel S'jet, která je hnána jak profesním, tak i osobním zápalem. Přes všechno její odhodlání ale nebude cesta k nalezišti ničím jednoduchým. Tajuplný objekt se totiž nachází uprostřed gigantické pouště, okupované nepřátelsky smýšlející frakcí Gaalsienů, která vaší hrdince nedá nic zadarmo. Naštěstí jí na výpravě pustinou bude provázet velká kolona koaličních vozidel, které jí zajistí jak ochranu, tak i nezbytnou podporu. Sama by v nehostinné krajině neměla žádnou šanci na přežití.

„Atmosféra umírajícího světa je v Homeworld: Deserts of Kharak skutečně hutná. Zlatem zalité planety mají prostě něco do sebe, legendární Arrakis by mohl vyprávět.“

Kampaň je založena na hodně propracovaném univerzu, příběh je tím pádem na velmi vysoké úrovni. Rachel S'jet si při hledání anomálie a svého nezvěstného bratra zakusí své. Jednotlivé mise mají neotřelý scénář, díky kterému vás hra zcela vtáhne do děje. Zajímavě na mě působila i propojenost tažení. V každém z nich naberete vždy určitý počet jednotek. Pokud máte k dispozici vedlejší úkoly na získání nových přírůstků je dobré je splnit, jinak zbytečně přijdete o bezplatné stroje. Na vyšších úrovních obtížnosti bez nich průchod dějem nezvládnete, je tedy dobré zaměřit se hlavně na vytěžení dostupných surovin a získání maximálního počtu dostupných benefitů.

Pouštní krajina Kharaku je prostě nesmlouvavá a to je na ní právě to krásné. Všude kam oko dohlédne jen samý písek a duny. Prakticky o vše, co na ní najdete, budete muset bojovat. Doly zde nejsou, suroviny na výrobu nových strojů a vylepšení bude možné získat jen z již dávno padlých kovových kolosů. Atmosféra umírajícího světa je v Homeworld: Deserts of Kharak skutečně hutná. Zlatem zalité planety mají prostě něco do sebe, legendární Arrakis by mohl vyprávět.

Koráby pouště

Světy plné písku nejsou ideálním místem pro stavbu základem, zásadní je tu mobilita, kterou defenzivně založené komplexy rozhodně nemají. Jejich roli v Homeworld: Deserts of Kharak zastoupí obří velitelská centra, jež jsou flexibilní a odolná. Velké rychlosti při přesunu od nich ale nečekejte, jsou to jen pevnosti na kolečkách. Jejich primárním úkolem bude produkce nových jednotek a výzkum dosud nepoznaných technologií. K obraně je budete využívat hlavně v případech nouze. Pohyblivému kolosu půjdou vylepšovat zbraně, štíty, dostřel a opravné systémy.

Krom pevně stojících základen ve hře nenajdete ani pěchotu. Na písečných pláních Kharaku by stejně dlouho nepřežila. Místo ní tu máme slušnou řádku pozemních a leteckých jednotek. Koalice je ve směru armády zaměřená hlavně na stabilní defenzivně zaměřený kolos. Gaalsieni jsou jejím pravým opakem, ve své bázi budují jen minimálně. Produkci nechávají hlavně na menších pojízdných pevnůstkách, díky kterým mohou efektivně zahlcovat nepřítele útoky z více pozic. Pokud je protivník náhodou odhalí, jen se přesunou jinam a znovu se vrhají do výroby nových strojů. U Koalice se takovýto manévr uskutečňuje skutečně těžko, při obraně je ale díky věžím daleko efektivnější než Gaalsieni.

Vyvážená dvojka

Počet frakcí je v Homeworld: Deserts of Kharak značně omezený. Prakticky proti sobě na bojišti stojí jen dvě již zmíněná uskupení. Malá pestrost bojujících stran je hráči vynahrazena vyvážeností současné dvojice. Každý z národů má své specifické jednotky, dovednosti a slabiny. Balance je prostě na vysoké úrovni. Při hraní budete krom síly a rychlosti jednotek využívat také okolní prostředí, které dává hráči řadu možností. Pouštní duny se dají kupříkladu využít k efektivnímu ostřelování nepřátelských pozic z dostatečné vzdálenosti, než se k vám protivník dostane, je po všem.

Flexibilní prostředí a perfektní balance nejsou ale jediná výrazná pozitiva na Homeworld: Deserts of Kharak. Při hraní mě kupříkladu zaujala ještě dobře propracovaná taktická mapa, na níž se zorientujete skutečně snadno. Vydařené je též i zaúkolování jednotek. Ty můžete pověřit například rychlým výpadem, v jehož průběhu se stáhnou za dunu a následně znovu zaútočí. Hlavní je efektivně naplánovat jednotlivé kroky, pokud uděláte chybu, může to vaše vojáka stát život.

„Pokud máte rádi realtimové strategie, nemusíte dlouho váhat, připravte se ale na trošku dynamičtější hratelnost než v jiných titulech.“

Vzhledem k velké ohebnosti celku to nemá AI na válečném poli vůbec snadné. Přesto se svým údělem vypořádává s neobvyklou ladností. Na všech obtížnostech je hodně agresivní, chyb se z její strany většinou nedočkáte. Pokud se vám jí podaří zdolat bez větších problémů, je dobré zaměřit pozornost na hru pro více hráčů, která nabídne jak normální režim, tak i hodnocené turnaje.

V multiplayerových bitvách se může střetnout maximálně šest hráčů. Počet map je omezený. Celkem si můžete vybrat jen mezi pěti kousky, naštěstí svou velikostí dokáží kompenzovat jejich malý počet. Snad se do budoucna dočkáme více zajímavých lokací. S prozatímním obsahem si pravděpodobně dlouho nevystačíte. Nedostatek obsahu je dle mého názoru asi jedinou výraznou chybou tohoto titulu, po technické stránce se mu naštěstí nedá nic vytknout. Celek jede i v těch největších vřavách krásně na 60fps.

Srdečná RTS

Tvůrci série Homeworld jasně ukazují, že jim RTS žánr přirostl k srdci. Jejich projekty mají velmi osobitý nádech. Homeworld: Deserts of Kharak je na tom podobně jako jejich předchozí díla. Je to prostě kvalitní strategie s neobvyklým příběhem a hratelností. Jediné, co by se jí dalo vytknout, je nedostatek obsahu, ale na tom snad tvůrci spolu s komunitou zapracují. Pokud máte rádi realtimové strategie, nemusíte dlouho váhat, připravte se ale na trošku dynamičtější hratelnost než v jiných titulech. Homeworld: Deserts of Kharak vás šetřit nebude.

Homeworld: Deserts of Kharak vychází 20. ledna 2016 a hru koupíte na Steamu za 45,99€.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Homeworld: Deserts of Kharak

Verdikt

Homeworld: Deserts of Kharak je v mnoha směrech velmi příjemným překvapením. Přestože se neodehrává ve vesmíru, je to stále kvalitní díl série, který by fanouškům neměl uniknout. Pokud mezi ně náhodou nepatříte a baví vás strategie s absencí rozsáhlého budování a rychlejším tempem, je tento titul tím pravým i pro vás.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

balance frakcí
příběhová kampaň
osobitost planety Kharak
atmosféra umírajícího světa
dynamická hratelnost
kvalitní optimalizace
chudší obsah
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama