Jak fungovat a vypadat PC verze Far Cry Primal?
Speciály Far Cry Primal Článek Jak fungovat a vypadat PC verze Far Cry Primal?

Jak fungovat a vypadat PC verze Far Cry Primal?

Jan Kalný

Jan Kalný

13

Týden po vydání konzolových verzí se na osobní počítače dostává nejnovější Far Cry, který zajistí, aby vaše... pozadí poznalo Dobu kamennou. A na PC obzvlášť.

Reklama

Už několik dní se mohou majitelé Xbox One a PS4 prohánět zalesněným Orosem, ochočovat si zvířata a vytvářet primitivní zbraně, zatímco si slintají na ovladače z grafického kabátku hry. Konečně se nám dostala do rukou i PC verze hry, která, jak je zvykem, zvedá úroveň grafiky ještě o něco výš. Největší otázka ovšem souvisí s optimalizací. A řekněme si to na rovinu - je to hra od Ubisoftu, takže pochybnosti jsou na místě. A ačkoli mohu hned na úvod říct, že se nejedná o tu nejlepší optimalizaci v historii, tak můžu zároveň říct, že se optimalizace opravdu povedla.

Z Orosu se orosíte

Jako celek působí PC verze hry takřka stejně kvalitně a hezky jako ty konzolové. Po chvíli koumání ale zjistíte, že má Far Cry Primal na PC vylepšený dohled; lepší, kvalitnější a ostřejší stíny, o něco hezčí nasvícení, kvalitnější textury a několik dalších věcí. Oproti konzolovým verzím, nebo alespoň PS4 verzi ale nejde o nic, z čeho by se vám vyloženě tajil dech. Nelze si ovšem stěžovat. A to i přesto, že se zdá, že na vylepšení grafické stránky PC verze nebyl kladen až takový důraz jako v minulosti, protože zde chybí například GameWorks efekty nebo podpora MSAA (obě zmíněné věci například ve Far Cry 4 byly, v rámci Primal se budete muset spokojit s FXAA a SMAA).

Neznamená to ale, že PC verze není hezčí. A už vůbec to neznamená, že jako taková není hezká. Far Cry Primal je prostě nádherná, barevná, v některých ohledech skoro až pohádkově vypadající hra, na kterou je radost pohledět a dosahuje standardu her od Ubisoftu. To znamená, že se najdou situace, kdy je vidět horší textura nebo model a pak se naopak najdou situace, nad kterými se zkrátka musíte pozastavit s otevřenými ústy. A většina takových situací nastane především díky nasvícení. Far Cry Primal totiž využívá volumetrickou mlhu. To zjednodušeně řečeno znamená, že paprsky slunce prosvítají mraky na obloze a vytváří tak poměrně realistickou atmosféru.

Než se ale dostanu k samotné optimalizaci, je nutno dodat jednu věc. Pokud si myslíte, že váš počítač nezvládne hru na vyšší detaily, ale zároveň se bojíte toho, že hra vypadá na nejnižší rozmazaně a vyloženě hnusně, tak se bát nemusíte. Ne že by byla hra nenáročná a rozdíly mezi minimálními a nejvyššími detaily vidět jsou (a to především v detailech v dálce a kvalitě, přesnosti, ostrosti a kvantitě stínů), ale nejedná se o nějaký propastný rozdíl. Stíny pořád uvidíte, volumetrická mlha bude pořád aktivní a textury budou stále ostré. Jen ne tolik jako při maximálním nastavení.

Pro počítače z NASA i standardní toastery

Skvělá zpráva snad pro každého PC hráče, který doma vlastní standardní medium či high end počítač - hra vám pojede. Nebo by alespoň měla, pokud hru úspěšně spustíte. Spousta hráčů se totiž potýká s chybovými hláškami, se kterými jsem se já osobně nesetkal. Pokud se tedy dostanete do hry a splňujete ideálně doporučené požadavky (koneckonců jsou doporučené, tak co), neměli byste mít problém s tím rozjet hru na 60fps, pokud si snížíte detaily stínů a geometrie z ultra na vysoké. Zbytek mám já osobně na GTX 970 s i5-6400 na maximum a hra jen výjimečně klesne pod 60fps. A pokud ano, tak jde jenom o chvilkové poklesy, které se dají v pohodě přežít, pokud si jich vůbec dokážete všimnout.

Pozn.: Pro potřeby porovnávání budu tomuto nastavení (snížené stíny a geometrie) říkat „optimální”.

Prozatím jsem pouze v jednom momentě zažil výrazný pokles až k 30fps, a to konkrétně v misi, která byla docela bohatá na zářivé světlo. To znamená především přítomnost stínů a tudíž náročnost. Pokud jde totiž o stíny, tak ty bez diskuse patří mezi nejnáročnější nastavení, které ve Far Cry Primal najdete.

PC verze také nabízí posuvník FOV, který lze nastavit od 60 do 120, což určitě potěší, takže by měl být spokojený každý. V případě zorného pole jsem si ale všiml problémů v cut-scénách. Často se stane, že vám bude chybět kus ruky v blízkosti ramene nebo se na okraji z ničeho nic objeví postavy, které pak vstoupí naskriptovaně na scénu, jakmile by byly se základním FOV vidět. Zkrátka je vidět, že pro vyšší FOV nebyly cut-scény dělané a může to trochu narušit zážitek. Naštěstí se nejedná o nic závažného a v samotném hraní se tyto problémy neobjevují, přičemž v cut-scénách se tohle taky neděje pořád, jenom občas.

S potěšením můžu oznámit, že se hrou prostě nebyly na PC problémy. Na klávesnici se hra hraje úplně v pořádku (ačkoli nepopírám, že naučení se několika funkcí, jako přivolání sovy, poslání zvířete na určité místo, otevření seznamu ochočených zvířat nebo rozkaz, aby vás zvíře následovalo, může být prvních několik chvil docela zmatečné. Konkrétně se jedná o klávesy Y, G, B a ALT). A i když absence možnosti nastavit si sekundární klávesy může někoho zamrzet, ve finále to není v mnoha případech tak potřeba. Nejvíc mě ovšem zarazila nemožnost změnit si hlasitost třeba dabingu nebo okolních zvuků. Změnit si můžete akorát celkovou hlasitost s možností vypnout nebo zapnout hudbu. Osobně jsem neměl s hlasitostí problémy a třeba dabing byl dostatečně hlasitý, aby přehlušil zvuky na pozadí, ale věřím, že pro někoho tohle může být problém.

Nutno také dodat, že osobně - stále - hraju na 1680×1050. Pomocí technologie DSR (viz oficiální tech demo) jsem se tedy pokusil navolit rozlišení 1840×1150 (což je v mém případě při použití DSR to nejbližší klasickému 1920×1080), jen abych viděl, co to provede se snímky za sekundu. Víceméně překvapivě to neprovedlo nic. Hra pořád jela bez problému na 60fps, ačkoliv jsem zachytil výjimečné propady např. v hlavní vesnici, kde hra jela zhruba na 55fps. Jakmile jsem ale opustil její docela malý areál, fps opět vylítly na 60.

Vyšší rozlišení - 2057×1286 (nejbližší ekvivalent pro 2048×1152) - už se snímky trochu zamávalo, ale hra ani tak neklesla pod 55fps, což je stále více než přijatelné. Výsledek skrze DSR samozřejmě není ideální, ale pro potřeby testu je to lepší než nic.

Konec dobrý, všechno dobré

Far Cry Primal je skrz naskrz vydařeným PC portem, který sice k mému překvapení postrádá možnost změnit nastavení hlasitosti u různých částí zvuku, ale to v pohodě vynahrazuje adekvátní optimalizací. Hra vás pravděpodobně na maximální nastavení propleskne hadrem namočeným ve studené vodě, ale stačí snížit dvě položky o dva stupně (konkrétně stíny a geometrii) a v podstatě není problém si hru zahrát bez jakýchkoliv problémů i na FullHD.

Pokud tedy máte doma standardní high-end počítač. V případě, že máte něco slabšího, by s tím ale taky neměl být problém, zvlášť pokud jste ochotní nastavení detailu dát o něco níž. A i tehdy není rozdíl v grafice natolik brutální, abyste měli mít s kliknutím na šipku doleva u nastavení nějaký velký problém.

Kromě vylepšené grafiky ale od PC verze nečekejte nic nového. Jde prostě o Far Cry Primal se vším všudy tak, jak ho známe z konzolí. A pokud nevíte, co čekat, není nic jednoduššího, než si přečíst naší recenzi. Jedinou výhodou je fakt, že už nyní je v základu dostupná expertní obtížnost (ta na konzolích vyšla den po vydání) a osobně mohu tuto obtížnost jedině doporučit. Zprvu je sice hra docela těžká, postupně se ale zlehčuje, avšak zároveň zůstává stále výzvou, kterou si hra jako Far Cry zaslouží.

Snad jen na závěr jeden bonus pro ty, kteří doma nemají rychlé internetové připojení (a koupí hru digitálně a stahovat budou „ideálně” přes Uplay). Hra zabírá pouhých 16GB a při stahování z Uplay můžete hru hrát už jen po stažení několik prvních GB. Což určitě řada lidí ocení. Doporučení, že je lepší nechat stáhnout hru celou, je ale určitě na místě.

Porovnání grafiky mezi maximálním (vlevo) a optimálním (vpravo) nastavením
Porovnání grafiky mezi optimálním (vlevo) a minimálním (vpravo) nastavením
Porovnání grafiky mezi maximálním (vlevo) a minimálním (vpravo) nastavením

Hráno na sestavě:

OS: Windows 10 - 64bitProcesor: Intel Core i5- 6400 (~2,7 GHz)Grafická karta: Nvidia GTX 970 (4 GB)Paměť: 16 GB RAM

Minimální požadavky:

OS: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (64bitové verze)Procesor: Intel Core i3-550 / AMD Phenom II X4 955Paměť: 4 GB RAMGrafika: NVIDIA GeForce GTX 460 / AMD Radeon HD 5770 (1 GB VRAM)Místo na disku: 20 GB

Doporučené požadavky:

OS: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (64bitové verze)Procesor: Intel Core i7-2600K / AMD FX-8350Paměť: 8 GB RAMGrafika: NVIDIA GeForce GTX 780 / AMD Radeon R9 280X Místo na disku: 20 GB

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama