lesk-a-bida-konzolovych-portu
Blogy čtenářů Článek Lesk a bída konzolových portů

Lesk a bída konzolových portů

Wast

Wast

Konzole vs. počítače. Souboj těchto hráčských platforem stále nekončí, spíše je tomu naopak. Nemá a nikdy nebude mít vítěze. Poraženi budou hráči,…

Reklama

Konzole vs. počítače. Souboj těchto hráčských platforem stále nekončí, spíše je tomu naopak. Nemá a nikdy nebude mít vítěze. Poraženi budou hráči, neboť každá strana má své ztráty.

 

 

Konzole vs. počítače. Tohle téma se začalo řešit už hrozně dávno a stále se ještě řešit bude. Spousta hráčů si to bere dost osobně a druhou platformu nenávidí. Vypukl tak nekonečný boj, a to jak mezi hráči, tak i o samotné hráče. Některé hry vyšly primárně pouze pro jeden typ konzole. Začala nekonečná hra na přetahovanou. Počítačový hráči již mockrát utřeli slzy. Namátkou připomenu závodní pecku Motorstorm, westernovou Red Dead Redemption, RPG Fable2, akční Gears of War 2 a 3, trilogie God of War a nebo Uncharted atd. Osobně jako fanoušek tvrdé hudby - heavy metalu, bych rád na PC viděl povedenou konzolovou hru Brutal Legend. Rozhodně nejsem sám. Ještě mockrát budeme jako PC hráči hru konzolím skrytě závidět, skřípat při tom zuby a vzteky nadávat. Na konzolovou exkluzivitu doplácejí hráči na PC, kteří jsou o velice zajímavé tituly ošizeni. Podobně jako z nepochopitelných důvodů nevyšla na počítače Call of Duty 3. Válka konzole vs. PC pokračuje a zatímco na jedné frontě triumfálně vítězí počítače, na jiných konzole naopak totálně drtí počítače. Boj o hráče, ale nemá žádného vítěze. Má jen poražené, a to jsou všichni hráči. Ptáte se jak to? Tak čtěte dál.

 

 

 

 

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/K1qRFBFmyEE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

S poměrně vážným znepokojením sleduji součastné dění kolem PC her. Když pominu často kritizované pirátství, které je stále pro určitou sortu lidí stále populární téma a už téměř jistý konec dedikovaných serverů, nižší cenu konzole vs. výkonné PC, je tu pro nás hráče ještě jeden, možná mnohem závažnější problém. Možná až tak zásadní problém, že bude příštích pár let alfou a omegou celého hráčství na PC. Podívejme se na to o co mi dnes jde z trošičku větší šířky, protože i na herním světě takříkajíc všechno souvisí se vším.

 

Téměř každá druhá hra, která nyní vychází na platformu počítačů je konzolový port. Často tak hanebný až mi zůstává nad tím rozum stát. Samotný konzolový klon, či chcete- li port si sebou na PC přináší řadu neduhů. Ty tam je doba kdy si hra s konzole přinesla horší, v některých případech na poměry PC i poměrně hnusnou grafiku. Dnes jsou problémy jiné a dá se i napsat mnohem závažnější.S konzolovým menu se ještě nějak dá vyrovnat, bohužel často v něm chybí podrobnější nastavení hry a to už je větší problém. Ještě větší mínus je když si hra nerozumí s klávesnicí a myší a hráč na PC pro její hraní potřebuje gamepad, což je vlastně součást konzole.

Například takový jeden nepovedený port byla hra Saints Row 2. To, že konzolové klony mají větší nároky na procesor než na grafickou kartu je také fakt. Jasně většina hráčů má už dnes v počítači dvoujádro či čtyřjádro a tyhle procesory se s tím nějak poperou. Takový Driver: San Francisko to potvrzuje, ano i tato hra je v podstatě konzolový port.

 

 

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/4ke66nRI75I" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

Konec modifikací do her?

Hlavní rozdíl mezi hrou na konzoli a PC je v tom, že v prvním případě, tedy na konzolích jsou hry uzavřené a není možnost do nich nějak zasahovat. Tedy ani vytvářet hráči oblíbené modifikace. Konzolové porty si svoje „uzamčení" přinášejí sebou i na PC. Port z konzole prostě nejde nijak modifikovat. Začíná být konec modů do her ? Zdá se, že ano. Zatím se stále najdou nějaké hry co jdou modifikovat, ale co bude dál? Možná se modařská komunita časem přesune někam do indie scény. Casual hry v tomhle mají velkou budoucnost a modaři v nich budou mít volnější ruce.

 

Proč je tvorba populárních modifikací ohrožena? Nabízí se tu hned několik důvodů proč tomu tak je. První příčinou je, že dnes je móda do každé ačkové hry vydávat různá malá rozšíření (tzv. stažitelný obsah) v podobě stahovatelných DLCéček. Většina DLC se prodává za peníze a je to podle vydavatelů docela dobrý byznys. Jen připomenu, že nějaké to DLC si zakoupí pouze polovina hráčů, tedy jen 50% těch co vlastní originální hru. Rozšířeným nešvarem je hlavní hru dějově osekat a osekané fragmenty později se snažit zpeněžit jako DLC. Nechci někoho urazit, ale z české Mafie 2 jsem měl takový dojem. Samozřejmě podobných osekaných her je mnohem více. Ta tam je doba kdy vývojáři vydali ke hře vlastní editor a usnadnili tím hráčům vlastní tvorbu modů a map. Dnes je situace taková, že pro novou AAA pecku je už také předem nachystáno nějaké to placené DLCéčko. Peníze vládnou i virtuálnímu světu hráčů !

 

Šetření ?

Druhý důvod je zcela prostý a je jím ŠETŘENÍ. Je mnohem snadnější je hru portovat z konzolové verze na PC než ji vyvíjet najednou na obě platformy. Vývojářská studia tím šetří peníze na čemž by nebylo nic špatného, neboť stále je ekonomická krize. Navíc tím často získají i několik měsíců času a hra tak má po tu dobu na konzlích zaručenou, byť dočasnou exkluzivitu. Jenže na šetření doplácejí hráči, tedy jen ti kteří hry kupují a pak nadávají různě po fórech, že si zakoupili těžko hratelný polotovar. Vývojáři sice takovou to situaci řeší urychlením prací na patchech, ale výsledný dojem je veskrz  hodně špatný. Jednu takovou hořkou pilulku museli spolknout i ti kdo si zakoupili tolik očekávanou pecku Rage od id Software. Jenže podobné problémy má dnes téměř každá druhá vydaná hra. Jen namátkou to byla poměrně očekávaná hra Might & Magic Heroes VI - tam se ještě před spuštěním hry musel stáhnou půl gigabitů veliký patch, další např. Dead Island od polského Techlandu, ale obrovské technické problémy měla i ryze multiplayerová Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad.

Technické problémy má čerstvá novinka, očekávaný Medal of Honor: Warfighter. To, že se  hra je ve verzi 1.0 nehratelná je průser jaký se na herní scéně jen tak nevidí. Jo na obranu EA musím poznamenat stává se to, ale vizitka je to špatná. V reakci bych čekal, že hra okamžitě zlevní, což by podpořilo prodej již tak pošramocené. Bohužel vím, že se tak nestane, jsem realista.

 

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/KsDZ0x_930U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

Taktika

Vydavatelé i různě taktizují. Často je vydání hry odsunuto na lepší např. vánoční datum, či je vydají záměrně proti koukurenční gamese. Jenou z řady na PC nevydaných her byla konzolová pecka Battlefield Bad Company, která exkluzivně vyšla jen na PlayStation 3 a Xbox 360. Druhý díl Battlefield Bad Company 2 i s rozšířením Battlefield: Bad Company 2 - Vietnam naštěstí na počítače vyšel. Jedním z důvodů proč tomu tak bylo, byl i ten, že měl být důstojnou konkurencí pro COD Modern Warfare 2. Konzolová exkluzivita BBC 2 tak musela jít stranou.

 

Cena

Z hlediska ceny vycházejí konzole až tři krát levněji než podobně výkonné, rozumějte nadupané PC. Konzole se nemusí upgragovat a na plné detaily rozjedou jakoukoliv na ně dělanou hru, dnes již navíc i v rozlišení HD. Prostě tam vložíte placku a jedete. Jinak nutno poznamenat, že i konzole mají své HW hranice. U počítače nebudete mít nikdy klid, a když ano, tak jen na určitý čas. Pak příjde doba kdy zase budete muset investovat nějaký ten peníz.

 

Konec dedikovaných serverů

S postupným zánikem dedikovaných serverů u her, sleduji narůstající tedenci jak se vydavatelé snaží ovládat celé komunity her. Pomocí různých online služeb, jako je Steam, Origin, Games for Windows a např. i Call of Duty Elite chtějí získat, a někde už i mají, téměř totální kontrolu nad komunitou a procej her pře net. Ono jim ale nejde jen o online prodeje her a nějaké ty služby, jak by se na první pohled zdálo. Podobně svazuje konzolové hráče i PlayStation Network. Tyhle lužby jsou sice zadarmo a hráčům i prospešné, ale v konečném důsledku za ně hráč něčím platí. Třeba jako u poměrně nové služby Origin.

 

Origin a jeho origenialita

Docela mě udivilo jakou známku jsou renovovaní recenzenti navzdory mnohým závažným  technickým problémům hře dát. Hold za exkluzivitu se tvrdě platí, nezávislost je ta tam a tak jsou nuceni přivřít oči. Mnozí recenzenti u Battlefieldu 3 také jaksi záhadně vynechali problémy točící se  kolem služby Origin pro digitální distribuci od vydavatele EA. Kvalitní a bombastická střílečka Battlefield 3 totiž pro své spuštění vyžaduje právě online službu  Origin. Origin je digitální distribuce hodně podobná známějšímu a staršímu Steamu, a jeho prostřednictvím EA od loňského léta nabízí své tituly ke koupi online. Origin se díky deníku Spiegel (česky Zrcadlo) v sousedním Německu postaral o docela slušný skandál. Šlo o otištěné licenčního ujednání Originu a jeho následný rozpor s německým právem.

 

 

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/faW_nN1Yyc0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Origin si mimo jiného vyhrazoval  právo na zasílání jistých „technických informací" což byly nejen IP adresy, ale i  hardwarové a softwarové vybavení PC. Vše se tak dělo, jak jinak, prý z marketingových cílů. Němečtí hráči (dle serveru Eurogamer.net) si to líbit nenechali snažili se hru dokonce i reklamovat. Na což EA Germany okamžitě reagovala a upravila v Německu podmínky pro jeho užívání a to prý tak, aby byly mnohem jasnější.

 

 

Zastavme se ještě na chvíli u toho ŠETŘENÍ.  Každý druhý den čteme zprávy jak se v herní branži šetří a díky tomu ruší celá vývojářská studia. Celé dobře sehrané vývojářské týmy se rozpouštějí. Rozpracované projekty padají pod stůl jeden za druhým a několikaletá usilovná práce na nich přichází v niveč. Místo toho aby vydavatelské molochy zeštíhleli svůj aparát a snížili si náklady u sebe. Na hrách se totiž přiživuje spousta lidí, ale ti co to nejvíce odnesou jsou vývojáři. Spoustu peněz se někdy vyhazuje i do zcela přehnané reklamy. Šetří se i u beta testesterů  her, díky čemuž je dnes po vydání téměř každá druhá hra pro hráče jen těžko hratelná. Znáte to, téměř okamžitě se čeká jako na smilování až se objeví nějaký ten patch. Někdy je ke hře vydána i beta, hráči co ji pak hrají, hru vlastně zdarma testují. Bohužel někdy si jako betatester připadám i u hry čerstvě vydané, a to i u její krabicové verze zakoupené v obchodě!

 

 

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/8DcKLmZYWFw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Případ Rage?

Na této hře bude dlouho ležet pomyslný temný stín zklamání. Je sice hezké, že jeho zakladatel, programátor a hlavní ikona společnosti John Carmack vzkazuje  hráčům na PC že oni nevnímají PC jako vedoucí platformu pro hry." U id Software je to obrat o 180 stupňů, neboť dříve pro tohle nesmírně kvalitní studio byla platforma PC č.1. U studia které je navíc zakladatelem žánru stříleček z prvního pohledu (FPS)  a autorů nesmrtelných hitů  jako je Wolfenstein, Doom či Quake to beru jako kalkulovanou, pro peníze dělanou zradu. To je ale můj osobní pocit a  možná to vidíte nějak podobně. Jenže...

Jenže jak k tomu přijde člověk, který si za tvrdě vydělané peníze koupí nehotový produkt při jehož hraní ho berou nervy a hra nepřináší pobavení. Hra Rage když konečně pro PC vyšla prostě byla jen  „zpackaný" konzolový port. Další z řady her za které má PC hráč platit a to nejen penězi, ale i svými nervy. Naštěstí po dodaném updatu se hraní této hry zlepšilo. Nyní až po roce se uvažuje o vydání vývojářských nástrojů pro hru. Jenže, bude to někoho vůbec ještě zajímat ? Doufám a nebudu daleko od pravdy, že ano. Jenže dvanáct měsíců je pro hru i takového kalibru jako je Rage, příliž dlouhá doba.

 

Na ŠETŘENÍ tak ve finále doplácejí spotřebitelé, tedy hlavně ti hráči, kteří si hru koupí.

 

Třetí důvod proč dnes na PC převládají konzolové porty opět má spojitost se stahovatelným obsahem, tedy s DLC. Vydavatelé už  nestojí o to aby se jim modařská komunita hrabala ve hře a vytvářela svůj vlastní obsah, jenž je zcela ZDARMA a mnohdy o dost obsahově rozšiřuje vlastní hru. Často plné konvence dokázali nejen zaujmou širokou vrstvu hráčů, ale vytvořit kolem hry neskutečně početnou a aktivní komunitu. Taková aktivní komunita dokázalo časem vyprodukovat spoustu kvalitních módů vzpomeňme na hry jako je Mount & Blade, Mount & Blade Warband, Half-Life 2, trilogie S.T.A.L.K.E.R. a mnohé další. To, že stahovatelný obsah slouží k boji s bazarovým prodejem jsou jen výmluvy. Jde tu hlavně o peníze.

 

 

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/wIVlREq00TI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

Naprostým králem nepovedených portů na PC je japonský vydavatel Capcom. Připomenu jen totálně otřesnou Onimusha 3, či o trošičku podařenější akční rubačku Devil May Cry 3. To co předvedli v hororovém Resident Evil 4 je už totální hrůza. Porty na PC prostě Japoncům z Capcomu nejdou a nejen to. Někteří vydavatelé se už nyní neštítí zacházet až tak daleko, že prodají jen kody otevírající uzamčenou část hry. Jasně je na každém za co investuje své peníze a i ceny DLC nikoho moc nevytrhnou. Ale jde tu o princip. Za chvíli si nechají platit i za dívání na exkluzivní gameplay video. Možná ani nejsem daleko od pravdy.

 

Z toho všeho u mě postupně narůstá pocit, že vydavatelům jde poslední době jen čistě o peníze a zájmy hráčů jsou jim úplně ukradený.

 

Doba kdy si hráčů vážili, je dnes už ta tam.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama