Life is Strange: Before the Storm - recenze
Recenze Life is Strange: Before the Storm - recenze

Jan Kalný

Jan Kalný

6

Více Life is Strange, více divného života, více emocí a více... toho samého jako předtím. Ale vystačí to i tentokrát?

Recenzovaná verze: PC Vše o hře: Zde

Všemi opěvovaná příběhová adventura Life is Strange si svou derniéru odbyla už koncem října dva roky zpátky. Tehdy jsme měli možnost s hlavní hrdinkou Max uzavřít velmi podivnou kapitolu jejího života, které jsme v recenzi udělili hodnocení 8/10. V té době se zdálo, že to bude na delší dobu poprvé i naposledy, co si Life is Strange zahrajeme, a nebýt Before the Storm, tak by tomu tak skutečně bylo.

Vývoj plnohodnotného druhého dílu už sice začal a opět na něm pracují vývojáři z Dontnod Entertainment, ale čekání nám má zkrátit tříepizodní prequelový spin-off od studia Deck Nine, který se úzce zaměřuje na vztah Chloe a její tak trochu divné a komplikované kamarádky Rachel. A obav přitom bylo hned několik; přetáčení času ze hry zmizelo a z příběhového hlediska již víme, jak se jejich vztah nakonec vyvrbí. Má tedy Before the Storm nakonec co nabídnout, a to především těm, kteří už mají první díl za sebou?

Je to rebel!

Z příběhového hlediska i z hlediska vyprávění se Before the Storm velmi blízce podobá prvnímu dílu. Opět jde o dvě různé protagonistky - v tomto případě tedy Chloe a Rachel namísto Max a Chloe - které spolu zažívají celkem zajímavá a do jisté míry i podivná nebo ne tak úplně veselá dobrodružství. Samozřejmě nás čeká návrat řady starých a dobře známých postav, od několika studentů a zaměstnanců samotné školy Blackwell po například Chloeinu rodinu. Příběh se ovšem soustředí hlavně na vztah našich dvou hrdinek a zabývá se průzkumem postavy nejen Chloe, ale právě i Rachel, o kterou jsme v první hře spíše jen slýchali.

Změnu hlavní postavy zároveň doprovází i lehká změna vyprávění a atmosféry jako takové. Zatímco v případě Max z prvního dílu se jednalo o takový relativně pomalý příběh plný geeků a všemožných popkulturních narážek, který pomalu nabíral na otáčkách a šlo spíše o jakousi „detektivku”, Before the Storm jde na všechno celkem rychle a tak trochu by se dal příběh přirovnat spíše k akčnímu filmu (samozřejmě berte s hrstkou nadsázky), který dává prostor svým postavám. Samotná Chloe je prostě rebel, který se nebojí přímých konfrontací, verbálních útoků, porušování různých pravidel nebo dokonce zákonů; dojde i na různou krádež, vandalství nebo užívání drog a celkově jde zkrátka Chloe hlavou vstříc dobrodružství. Nemusíte se ale bát, že by se od sebe obě hry zásadně lišily, stále je vidět, že jde zkrátka o Life is Strange.

Sběratelské předměty tentokrát nenahrazuje focení, nýbrž graffity, jak je vidno na obrázcích výše.

Nejpřekvapivější věcí je ale to, že i přesto, že máte první díl hry za sebou, vztah Chloe a Rachel může stále překvapit a přinést různé nečekané zvraty. I nyní vás navíc čeká řada různých důležitých rozhodnutí a tentokrát s nimi budete muset žít už na první pokus. Chloe totiž nemá žádné speciální dovednosti, takže to, co řeknete, je zkrátka dáno. Ovšem na rozdíl od Max Chloe vyniká v rozsáhlosti jejího slovníku a v tom, že se nedrží zpátky, takže často budete mít možnost se dostat do jakési „slovní přestřelky" s druhou stranou. Váš protivník něco řekne a vy budete mít možnost spustit dialogovu minihru, ve které musíte chytře reagovat na oponentovy slova a obrátit je proti němu. Díky tomu se povede Chloe vyhrát argument a dostat to, co chce.

Ačkoli je tahle minihra vážně zábavná a celkem i originální, tak je také většinu času docela lehká. Kromě několika konkrétních případů si nevybavuji jediný argument, který bych jednoduše nevyhrál. Ale i tak jde o celkem zajímavou novinku, která občas dokáže rozproudit i pomalejší nebo nudnější konverzace, kterých je bohužel ve hře hned několik. Zároveň je to novinka, kterou jsem s radostí využil při každé příležitosti.

Popkulturních odkazů možná není tolik jako v původní hře, ale stále jsou přítomné.

Existence je záhadná... pořád

V ostatních ohledech ale nečekejte od Before the Storm nic, co by se zásadně lišilo od prvního dílu. Konverzace a interakce s předměty probíhá stejným způsobem - přičemž ovládání v případě myši a klávesnice je o něco intuitivnější, kdy místo kliknutí a tažení myši kliknete a zmáčknete korespondující klávesu na klávesnici - výběr hudby je opět špičkový, dabing je z větší části opět velmi solidní a nová dabérka Chloe odvedla skvělou práci. Ashly Burch (původní dabérka Chloe) to sice není, ale často i zapomenete, že se vlastně její hlas lehce změnil. Což navíc dává smysl vzhledem k tomu, že je Chloe o něco mladší.

I grafický styl se nijak nezměnil. Hra sice přešla z Unreal Enginu z prvního dílu na Unity, ale v rámci vizuálu se takřka nijak nezměnila. Stále se budete často koukat na kvalitní a zajímavé, byť celkem jednoduše pojaté textury, nijak dechberoucí modely nebo místy trochu horší lip-sync. Before the Storm stejně jako první díl sice často působí jako taková olejomalba v pohybu, ale různé grafické nedostatky bohužel často vynikají. Nijak to nekazí hru samotnou a stále není problém si jí užít, ale hře by zkrátka pomohly nějaké modernější efekty a kvalitnější modely.

Life is Strange: Before the Storm je ve zkratce hrou, která je věrná původnímu dílu a snaží se zachovat kontinuitu. Což bohužel může mít za následek i některá negativa. I když vám dává hra na výběr všelijaká rozhodnutí, často víte, že vlastně nemají vliv, protože řada věcí stejně musí skončit tak, jak skončily v prvním díle. Asi největším příkladem takových rozhodnutí je váš vztah s Davidem, který se tady sice může rozvinout pozitivně i negativně, ale všichni stejně víme, jak to nakonec dopadne.

Dalším příkladem pak může být i fakt, že přátelství Chloe a Rachel - alespoň na začátku - působí opravdu nuceně a neskutečně uspěchaně. Jinak si ale není moc na co stěžovat. Before the Storm je prostě více Life is Strange. Jde o další zajímavou příběhovou adventuru, kterých není nikdy dost. Pravdou je, že pokud se rozhodnete tenhle prequel ignorovat, na ničem zásadním nejspíš tratit nebudete. Zároveň ale neprohloupíte tím, když si ho koupíte a zahrajete.

Verdikt: Life is Strange: Before the Storm je prostě více Life is Strange. Pokud chcete z tohoto universa zase něco okusit, není důvod si Before the Storm nekoupit a neužít. Pokud byste si ovšem chtěli počkat až na plnohodnotný druhý díl, tak zase není důvod, proč prostě Before the Storm nepřeskočit.

Life is Strange: Before the Storm najdete v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Life is Strange: Before the Storm je prostě více Life is Strange. Pokud chcete z tohoto universa zase něco okusit, není důvod si Before the Storm nekoupit a neužít. Pokud byste si ovšem chtěli počkat až na plnohodnotný druhý díl, tak zase není důvod, proč prostě Before the Storm nepřeskočit.

Detailnější průzkum Chloe a Rachel
Příběh, který dokáže být místy i napínavý
Věrnost původnímu Life is Strange