No Man's Sky – obří malá hra
Blogy čtenářů Recenze No Man's Sky – obří malá hra

No Man's Sky – obří malá hra

T800

T800

Stále si živě vybavuji ten úžas při oznámení No Man's Sky. Z prvních záběrů jsem byl vyloženě unesen. Něco takové ho tu ještě nikdy nebylo. Od té…

Reklama

Stále si živě vybavuji ten úžas při oznámení No Man's Sky. Z prvních záběrů jsem byl vyloženě unesen. Něco takové ho tu ještě nikdy nebylo. Od té chvíle jsem začal sledovat vše, co se kolem této hry jen šustlo. Každá nová informace jen podpořila tu velkou natěšenost a nutkání si hru okamžitě zahrát. Vše znělo tak giganticky, že jsem si říkal neustále „to není prostě možné“. Nicméně čím blíže bylo datum vydání, tím má úroveň nedočkavosti a úžasu kupodivu klesala. Pozitivní pocity pomalu střídala skepse. Minimálně poslední půlrok bylo zřejmé, že vývoj není rozhodně lehký a nejde až tak úplně podle plánu. Začal tedy dostávat lehké tušení, že to, co jsme viděli v první trailerech, nejspíše nedostaneme. I přesto jsem byl rozhodnutý, že Hello Games podpořím a hru si koupím. Neměl jsem nijak přehnaná očekávání, co se obsahu týče. Čekal jsem čistě explorativní hru s prvky survival. Vlastně tohoto se mi přesně i dostalo. Otázkou tedy zůstává, jestli samotné zpracování celé této záležitosti mě dokázalo uspokojit.

 

První momenty

Počáteční chvíle hodnotím velmi pozitivně. Hra mě rychle vyplivla na jakési planetě, kde jsem se svojí lodi ztroskotal. Úkol byl jasný - najít suroviny pro opravu lodi. Hned v tento moment začíná velké objevování.  Prazvláštní rostliny, hluboké jeskyně, prapodivná zvířátka všude kolem. To udělá na začátek velký dojem. Člověk má hned chuť vše prozkoumat a „oskenovat“.

Opravená loď znamenala okamžité vyražení na dlouhou cestu do středu galaxie. Na první planetě jsem se nezdržoval dlouho. Hned jsem si chtěl vyzkoušet ten kýžený pocit, když člověk přelétne z jedné planety na druhou. Tak jak to bylo v záběrech, které nám vývojáři servírovali v začátcích. A že to super pocit skutečně byl.

Hráč hned v začátcích pocítí tu obrovitost světa. Není to jen nějaká laciná iluze, vše je skutečně tak gigantické, jak vypadá. Planety jsou opravdu planety. Pěšky nikam moc nedojdete. I na povrchu je vesmírná loď pro přepravu velmi důležitá, nebo spíše přímo nepostradatelná. A i přes svojí velikost, hra nabízí poměrně slušně vyvážené cestování. Přemísťování netrvá zbytečně dlouho, na druhou stranu má hráč ten skutečný pocit toho, že právě absolvuje velkou vzdálenost.

 

Jsem na nějaké planetě, co mám dělat dál?

Dostávám se k tomu hlavnímu. Je to samotná náplň hry. Samotnou explorací to samozřejmě nekončí. Vše je něčím limitované. Zprvu těžíme hromadu nerostných surovin, abychom mohli živit náš nenažraný oblek, který nás neustále udržuje při životě a ještě více nenažranou vesmírnou loď. Samozřejmě nerosty na planetách netrháme ručně, ale máme k tomu takovou šikovnou univerzální zbraň pro boj a těžbu. Vše se dá vylepšovat. Všude možně po vesmíru sháníme blueprinty pro upgrady našich věcí, výrobu přístupových chipů pro otevírání uzamčeních dveří apod.

Se surovinami můžeme i následně obchodovat. Vyplatí se tak v začátcích těžit například zlato, které je skoro všude a na trhu má poměrně vysokou hodnotu. Obchod může probíhat v outpostech na planetách nebo přímo ve vesmíru v obřích vesmírných stancích.

Vydělávat peníze nemusíme pouze prodejem surovin a věcí, ale také objevováním. Objevené věci totiž můžeme uploadovat a za to dostáváme tolik důležité jednotky (units). Například za naskenování určitého počtu živočichů na jedné planetě si hráč přijde k dost slušné sumě peněz.

Nebo díky monolitům se můžeme učit slovíčka z jazyku mimozemských tvorů, které na naší pouti potkáváme ve vesmírných stanicích nebo v budovách na povrchu planet. Čím více slovíček se naučíme, tím budou pro nás věty v cizích jazycích více srozumitelné.

V prvních momentech všechno tohle vypadá vážně super. Hra člověka drží přibitého s úžasem u obrazovky. Bohužel po čase přijde těžké vystřízlivění. Vyloženě tvrdý střet s realitou. A nedej bože, aby někdo se momentálně koukl na první záběry a trailery, které nám byly dříve ukazovány. Protože tím bude ten střet o to tvrdší a bolestivější.

 

Inventory is full

 

Jestli jste se někde dočetli, že souboje v No Man’s Sky jsou pouze okrajovou záležitostí, tak tomu v žádném případě nevěřte. Samozřejmě zapomeňte na vesmírné přestřelky nebo na akční potyčky s roboty hlídající pořádek na planetách. Ty největší bitvy se totiž odehrávají přímo v inventáři. Nejčastější hláškou, kterou ve hře uslyšíte je, že váš inventář je plný. Vzhledem k tomu, že hra obsahuje hromadu druhů surovin a na výrobu věcí potřebujete ještě větší hromadu druhů surovin, místa pro uskladnění je opravdu žalostně málo. Zdůrazňuji: OPRAVDU ŽALOSTNĚ MÁLO. Hráč tedy musí neustále řešit, co si nechat a co vyhodit. Navíc se neustále perete s pocitem, že tu věc, které se zrovna zbavujete, budete za chvíli určitě potřebovat.

Inventáře jsou sice rovnou dva. V obleku a v lodi. Můžete libovolně mezi jimi přehazovat věci. Přesto to nestačí. Inventář je bohužel vyřešen naprosto nešťastně. Problém se dá řešit nákupem lodi s větší kapacitou nebo upgradem obleku. Rozšiřování obleku se děje postupně po jednom políčku a každým vylepšením se cena zvyšuje. Loď s vysokou kapacitou je dost finančně náročná věc. Jsou to tedy řešení pro pozdější fázi hry. Do té doby se člověk bude muset s inventářem trochu vyvztekat.

 

Technikius Problemius

Technicky je na tom hra momentálně poněkud bídně. Osobně mi hra ze začátku šlapala jako švýcarské hodinky. To bylo bohužel ale ze začátku. Potom přišli problémy jako pády hry či propady snímků na nehratelnou úroveň. Stalo se také, že do jedné soustavy jsem se dostával na 6x. Při warpování to neustále padalo. Nebo zhruba po hodině hraní se z ničeho nic fps propadnou na nehratelnou úroveň a hra se musí celá restartovat. Graficky to také není žádná hitparáda. Vesmír vypadá sice pěkně, ale zpracování povrchu planet je kolikrát opravdu dost mizerné. Buď vás straší doskakující textury nebo vyloženě low-res textury. Hra tedy umí být i pořádně ošklivá. Každopádně co chválím je audio. To je zmáknuté na jedničku. Ať už se jedná o hudební podkres nebo o samotné zvuky na planetách. Moment, kdy vylezete ze své lodi a uslyšíte z dálky zvuky života pohybující se na planetě je prostě k nezaplacení. Jen už k tomu chybí hezčí vizuální doprovod.

 

Závěr a naplnění obav

 

Během vývoje se neustále ve vzduchu vznášela otázka, jestli nebude hra příliš repetitivní. A to se vyplnilo. Hra se začne skutečně po nějaké době opakovat. Přiletíte na planetu, něco vytěžíte, něco prozkoumáte a letíte na další planetu nebo soustavu. Děláte prakticky vše jen proto, abyste měli prostředky pro cestu dále ke středu vesmíru. Moc se toho kolem neděje. Nicméně v tom bych úplně problém neviděl. Nemyslím si, že to, co hráče přestane bavit je zrovna opakující se hratelnost. Mám na mysli hráče, který věděl, co od hry přesně očekávat. Já se právě těšil na to pouhopouhé objevování planet a života na nich. Přesto ve mě momentálně převládá těžký stereotyp. Ale já nejsem znuděn samotnou náplní. To co mě přestalo bavit je vizuální zpracování. Člověka totiž přestane bavit, když neustále přistává na podobných, mizerně zpracovaných planetách. To je totiž největší negativum a to, co tu hru tolik sráží. Nejen, že se planety kolikrát liší jen v barvě povrchu, ale v drtivé většině i hrozně vypadají. Screeny na pozadí plochy v No Man’s Sky prostě nepořídíte. To samé je i život na planetě. Často opakující se podoby zvířat a rostlin. Navíc pohyb a chování kreatur je kolikrát dost prazvláštní.

Hře ani moc nepomáhá současná kritika, která míří na nenaplněné sliby. Je to jen důkaz toho, že vývoj nešel vůbec podle plánu. Nevěřím v to, že by Hello Games potažmo Sean Murray záměrně lhali. Měli vizi, kterou chtěli reálně vytvořit, ale někde na cestě se jim to bohužel technicky zhroutilo. Proto tu máme tohle a ne to, co jsme viděli dříve.

 

No Man’s Sky je v základu dobrá hra. Je to vlastně to, co jsem chtěl, ale zároveň to není úplně ono. Hru sráží především chabé variace a mizerné zpracování světů.

Jsou dvě věci, které No Man’s Sky vyloženě škodí. Nebýt jich, nahlíželi bychom na hru všichni jinak. Velmi vysoká cena a hlavně prezentace před vydáním. Právě prezentace ukazovala něco, co se k nám prakticky nedostalo. Všichni nabyli dojmu, že se jedná o velkou hru a to byl velký omyl. Svým světem je No Man’s Sky obrovská hra, ale reálně se jedná o malou indie záležitost. Celý tento omyl podtrhuje vysoká cena.

Kdyby hra vypadala přesně tak, jako ze záběrů v prvních trailerech, bohatě by postačila současná hratelnost, hodnotil bych úplně jinak. Doufejme jen, že vývojáři na hře ještě pořádně zapracují a patche vše obrátí více k lepšímu.

No Man's Sky – obří malá hra

Verdikt

No Man's Sky není špatná hra. Pro chvilkový relax je ideální. Bohužel člověk z hlavy ty krásné záběry z trailerů už nevymaže a proto je tento počin těžkým zklamáním.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

soundtrack
že v začátku dokázala ohromit
obří svět
inventář
zpracování planet
technické problémy
grafika
chabé varianty zvěře a rostlin
cenovka
nesplněné sliby před vydáním
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama