Některé z nich se už brzy podívají do prvních her.
Už jsme psali o představení grafických karet RTX 50 a řadě technologií v rámci balíku DLSS 4. Nových funkcí ale Nvidia, byť trochu skrytě, oznámila mnohem víc. Jde sice spíš o možnosti pro vývojáře, ale některé z nich už brzy uvidíme v prvních hrách. Všechny jsou obsaženy v balíku pojmenovaném RTX Kit, jenž má vyjít už brzy.
RTX Neural Shaders
Jako první tady máme neuronové shadery, které podle Nvidie umožňují používat malé AI sítě uvnitř shaderů, což jde využít mnoha různými způsoby, jak si ukážeme níže.
S oznámením se mimochodem přidal také Microsoft, který slíbil, že do DirectX 12 Ultimate brzy dorazí podpora kooperativních vektorů, které mají zrychlit AI úkony, včetně neuronového shadingu.
RTX Neural Texture Compression
Jedním z využití neuronových shaderů je neuronová komprese textur, o které se poprvé mluvilo už před pár lety. Technologie používá umělou inteligenci pro, jak už název napovídá, kompresi textur, které tak mají zabírat až o 8x méně místa ve VRAM oproti tradiční kompresi, a to při zachování kvality.
RTX Texture Filtering
Také filtrování textur může nově používat AI, technologie má snížit počet artefaktů a zvyšovat kvalitu obrazu.
RTX Neural Materials
Dále tu máme neuronové materiály, které pomocí AI umožňují komprimovat shader kód komplexních vícevrstvých materiálů pro až 8x rychlejší zpracování. Nvidia slibuje real-time výkon při kvalitě assetů jako z blockbusterových filmů.
RTX Neural Radiance Cache
Neural Radiance Cache, neboli NRC, je novou složkou RTX Global Illumination, jež slouží pro nepřímé nasvícení. NRC používá AI pro předvídání množství světla, které je vyzařováno z nebo putuje skrz určitou oblast.
Nvidia slibuje nejenom lepší kvalitu nasvícení, ale také vyšší výkon ve hrách používajících path tracing.
RTX Mega Geometry
Herní geometrie je neustále komplexnější, obzvlášť v poslední době díky nasazení technologie Nanite v Unreal Enginu 5. Nvidia proto přišla s technologií RTX Mega Geometry, která umožňuje rychlejší vytvoření BVH struktur a až 100x větší množství ray-traced trojúhelníků. Technologie má zároveň zajistit vyšší výkon v titulech s path tracingem.
Právě Mega Geometry už má také první oznámený titul, hned 30. ledna při vydání DLSS 4 dorazí do Alana Wakea 2.
RTX Neural Faces
Jako jednu z hlavních funkcí vyzdvihuje Nvidia neuronové obličeje. Jde o AI model, jenž je natrénovaný na datech původního obličeje, která jsou rozšířena o různé podmínky nasvícení, emoce či okluzi. Model následně vezme původní obličej a v reálném čase vygeneruje jeho vylepšenou verzi.
RTX Skin a RTX Hair
S postavami pak souvisí ještě technologie RTX Skin a RTX Hair, které, jak už název napovídá, mají za cíl vylepšit kvalitu kůže a vlasů. U kůže je k tomu využit ray-traced subsurface scattering a RTX Hair používá vlasy na bázi pramínků (strands), jako jsme to viděli například v RE4 či Dragon Age: The Veilguard.
Právě technologie RTX Hair by už brzy měla zamířit do hry Indiana Jones and the Great Circle.