O multiplayeru a těžbě v Take On Mars aneb jak finišuje vývoj nadějného simulátoru
Speciály Take On Mars Článek O multiplayeru a těžbě v Take On Mars aneb jak finišuje vývoj nadějného simulátoru

O multiplayeru a těžbě v Take On Mars aneb jak finišuje vývoj nadějného simulátoru

Martin Cvrček

Martin Cvrček

12

Znovu jsme podnikli výpravu do kanceláří Bohemia Interactive na pražském Smíchově, abychom se podívali, jak probíhají poslední fáze vývoje simulátoru Take On Mars a jeho rozšíření s kolonizací lidské posádky.

Reklama

Není žádným tajemstvím, že se o Take On Mars, zajímavém simulátoru od Bohemia Interactive, příliš nemluví, že jde zkrátka z pohledu běžných hráčů o drobnější projekt, který většinou stojí ve stínu Army 3 a DayZ. Stejně tak ale není žádným tajemstvím, že je mi tento projekt v mnoha směrech velmi sympatický. Osobně totiž považuji Take On Mars za ukázkový příklad skvělého postupu vývoje po vydání hry v sekci Early Access na Steamu, protože tvůrci dalece překročili původně slibované plány a hráčům nabídli zdarma mnohem víc, než se při oznámení v červnu loňského roku mohlo zdát. Z pouhého simulátoru robotických roverů a landerů a platformy pro velmi snadnou tvorbu modů se tak postupně stal překvapivě obsáhlý titul, jehož vývoj nyní finišuje díky přídavku Expedition One. S ním se na Mars nevydáte jen s robotickými vozítky, ale i s lidskou posádkou a můžete začít Rudou planetu kolonizovat hezky po svém.

I to byl důvod, proč jsem se vydal znovu do kanceláří Bohemia Interactive, chtěl jsem se na nynější stav hry podívat na vlastní oči. Je to sice jen několik měsíců, co jsme vám nabídli podobně laděný článek, ale od té doby došlo k několika zajímavým změnám a novinkám, které si také zaslouží dostatek prostoru. Tak se pojďme podívat hned na největší z nich.

Na Marsu teď nejste sami

Už při oznámení Take On Mars se začaly objevovat prosby o přidání multiplayeru. Dlouhou dobu ale nepřicházel v úvahu, jednoduše proto, že prioritu měly jiné věci. A možná i proto, že v případě projížďky roverem po povrchu Marsu není takový rozdíl, jestli tam zrovna pracuje jedno vozítko, nebo dvě. V rámci tématiky Expedition One se však přidání multiplayeru přímo nabízí. A nakonec k němu skutečně došlo. Nyní už při návštěvě Marsu nemusíte být sami, ale mohou se k vám přidat další hráči, a to hned ve dvou herních režimech. První z nich je kooperace, kdy jednoduše musíte pro úspěšné přežití na povrchu Marsu spolupracovat, druhým je kompetitivní mód, kdy si zase můžete jít s ostatními marsonauty pěkně po krku a navzájem soupeřit.

Momentálně je multiplayer ještě rozpracovaný, ale už nyní slibuje řadu svérázných herních prvků. Zatímco v jiných titulech bývá fyzika při online hraní značně omezená, tady se jí v podstatě meze nekladou a fyzikálně simulované může být prakticky všechno. Vedoucí projektu Martin Melichárek mi kupříkladu vyprávěl zajímavou historku z testování, při kterém postava marsonauta byla příliš lehká, čehož hned využili někteří obyvatelé serveru a začali si s jedním nebožákem házet. K takové šikaně by ale snad ve finále docházet nemělo.

Další zajímavost je přílet a odlet hráčů. Take On Mars je stále simulátor a podle toho se mají odvíjet i detaily, takže při připojení na server můžete skutečně přistát v modulu, který jste mohli vidět např. na nedávných screenshotech, a po odpojení zase odletět, pokud samozřejmě zrovna hraná mise nemá nastavená jiná pravidla. Místo klasických hlášek "Hráč XY se připojil/odpojil" tak snad bude možné sledovat plnohodnotný přílet a odlet jednotlivých marsonautů. A pokud se ptáte, jak těžké bude založit server, ve finále by si i díky zakomponovaným možnostem Steam serverů mohl založit svou hru opravdu každý. Bohužel ale zapomeňte na vidinu dedikovaných serverů, ty by zde jednoduše neměly takový smysl.

Jako na staveništi

V multiplayeru, ať už v kooperativním nebo kompetitivním, lze přitom dělat v podstatě cokoliv. Můžete prostě jen zkoumat prostředí, projíždět se v dostupných vozidlech (ty máte nejprve na palubě přistávacího modulu), můžete samozřejmě také stavět základny podle svých představ. Umisťování objektů se změnilo k lepšímu, nyní už díky holografickému náhledu přesně vidíte, kam se co umístí a jaká část objektu, pro příklad podpůrných tyčí, bude pod povrchem. Navíc už nemusíte všechno umisťovat manuálně, stačí některé věci přibližně usadit a přesné posazení stavebních částí už proběhne automaticky. Stále se ale trochu nadřete, protože stavební prvky musíte pořád přenášet vy sami. Pokud se navíc pustíte do kompetitivního módu, bude rozumné vztyčit nějaký ten plot na ochranu vašich výtvorů, což je jedna z menších novinek. A jen tak mimochodem, hra nabídne možnost stavět i ve vesmíru, a to hlavně díky přítomnosti jetpacku. Kvůli tomu může dojít k jisté podobnosti se Space Engineers od pražského studia Keen Software House, Martin Melichárek však určitě nechce s nikým soupeřit. Nakonec by oba tituly stejně měly být dost odlišné.

Na povrchu planety ale nemáte všechno přímo před nosem nebo v útrobách přistávacího modulu, a tak musí dříve či později přijít na řadu další zásadní novinka, těžba surovin, důležitá pro singleplayer i multiplayer. Těžba probíhá pomocí několika strojů, mezi něž patří i velmi hlučná vrtačka, a operujete s nimi především prostřednictvím univerzálních barelů. Ty slouží k uschování a k přenosu surovin a plynů. Díky jednomu stroji, jehož design je mimochodem dost inspirován stařičkou strategií Dune 2, tak můžete do barelů načerpat kyslík, dusík nebo argon, které najdete v atmosféře planety, a ty následně využít zase někde jinde. Díky těžbě a zpracování surovin, viditelných za pomoci speciální mapy, tak můžete pohánět prakticky vše, od vozidel až po 3D tiskárnu, která produkuje stavební prvky. I tento přístroj si přivezete na palubě modulu, který mimochodem může sloužit také jako obývací prostor.

Více příběhu

Jak už víme z dřívějška, obsah Expedition One bude zařazený i do singleplayerové kampaně, původně zaměřené na vedení agentury pro zkoumání Marsu pomocí roverů a landerů. Ačkoliv nad přesným přístupem k lidské kolonizaci v rámci kampaně stále visí množství otazníků a možných, ale nejistých prvků, je docela pravděpodobné, že bude hra více příběhově zaměřená. Martin Melichárek by se prý rád nechal inspirovat knihou The Martian od Andyho Weira, která vypráví příběh muže, jenž byl ponechán na povrchu Marsu poté, co ho opustil zbytek posádky. V podobném duchu by se teoreticky mohla nést i kampaň Expedition One, avšak s tím, že by skončila buď nahromaděním dostatku zdrojů pro odlet z planety, nebo vybudováním skutečné kolonie. Zatím jde ale jen o případný plán, rozhodně se nedá říci, že určitě dojde k jeho uskutečnění.

Ještě před odletem na Mars by vás také měl čekat menší výcvik na jakémsi ostrůvku na Zemi. Tam dostanete možnost vyzkoušet např. stroje pro těžbu, stejně tak využít buginu, která se poprvé dostala do hry díky oficiálnímu příkladu addonu na Steam Workshopu. Jinak se s ní nejspíš v kampani nesetkáte. Pro potřeby tohoto výcviku se také do hry dostal jeden z vrtulníků z Take On Helicopters, který má na ostrov přivážet potřebné objekty.

Vždycky je nějaké "možná"

Momentálně tedy cesta k dokončení vývoje Take On Mars stojí na třech hlavních pilířích - na multiplayeru, na těžbě a na zakomponování Expedition One do singleplayerové kampaně. Samozřejmostí jsou ale i další herní prvky, třeba pěstování rostlin kvůli potravě, a navíc by se mělo pokračovat ve vydávání tutoriálových videí. Ve vývoji Take On Mars je tak stále prostor pro novinky, některé věci také ještě nejsou dokončené, což je jeden z důvodů, proč ani teď, kdy je pomyslná cílová páska na dohled, není stanovené přesnější datum vydání finální verze hry. Tvůrci nechtějí nic uspěchat a za každou cenu chtějí vydat hotový, dokončený titul.

I do budoucna je nicméně možný další vývoj projektu, jenž by mohl zahrnovat třeba raketoplán nebo orbitální (a zničitelnou) stanici na oběžné dráze Země, pravděpodobně jako součást nějakého DLC. O nich zatím tvůrci nepřemýšleli, ale nejsou vyloučené. Stále tu tedy figuruje řada možností a slibných plánů, bez obalu mi však bylo řečeno, že o dalším směru vývoje hry rozhodne především úspěch či neúspěch multiplayeru. Pokud se nechytne, bude to znamení, že zde prostě není zájem a dalšího obsahu se asi jen tak nedočkáme. Pokud si ho ale hráči oblíbí a budou žádat něco víc, Take On Mars se s největší pravděpodobností může dál vyvíjet. Nezbývá tedy než doufat, že nastane právě ten druhý případ.

A pokud by vás zajímalo zákulisí současného vývoje hry, stojí za zmínku několik zajímavostí. Pro příklad, na Take On Mars nyní dělají pouze dva lidé. Původně měl Martin Melichárek pod sebou sedm vývojářů, nyní ale na projektu kromě něj dělá jen programátor Andrej Török, veterán z Black Element Software, který pracoval na Shade: Hněv andělů, Alpha Prime i Carrier Command. Grafici a designéři šli jinam. Ptáte se kam? Inu, někdo šel na DayZ, někdo na Armu 3 a někdo... no, řekněme že prostě na jiné projekty. O Take On Mars by se také určitě nedalo hovořit jako o propadáku. Přesná prodejní čísla sice neznám, ale hra se prý dostatečně prodává, navíc se očekává, že se Take On Mars bude prodávat spíše v průběhu času. Martin mi nicméně s ohledem na experimentální povahu celého titulu řekl: ,,Děláme projekty, které nás zajímají, baví, proto se na tomhle projektu nehledí tolik na finanční stránku". A když vezmeme v potaz zaměření hry, určitě vás nepřekvapí, že o možnost využití Take On Mars požádala i některá planetária na území České republiky nebo i USA. Později tedy připadá v úvahu vznik speciálního, výukového módu hry právě pro tyto potřeby.

Dodatečné drobky

Na úplný závěr bych rád vypsal několik stručnějších, ale stále zajímavých informací, které se do samotného článku příliš nehodily, protože se kromě Take On Mars týkají i dalších projektů, třeba DayZ, Carrier Command: Gaea Mission nebo i samotného Steamu:

Současný vývoj DayZ v jistém smyslu trochu využije vývoj Take On Mars. Kvůli TKOM došlo k dopsání mnoha věcí do enginu Enforce, které se jistě využijí v Enfusion enginu, na němž ve výsledku DayZ poběží.

O multiplayeru se uvažovalo už v případě Carrier Command: Gaea Mission, nakonec k jeho realizaci ale nedošlo.

Návštěva Bohemia Interactive nabízí možnost pohledu na množství kuriozit. V zasedací místnosti najdete hromadu vojenských zásob a dělostřelecké granáty, na dveřích kanceláří nechybí pár bizarních nápisů, při mé návštěvě dokonce běhalo po chodbě kromě vývojářů i štěně.

Vztah "Valve a vývojář" v rámci různých služeb Steamu se leckdy liší. V případě integrace Workshopu vývojář jen podá žádost o spuštění, načež se Valve optá, kdy ho má spustit. Design všech prvků Trading Cards systému je zcela na vývojáři, ale jen Valve následně rozhoduje, jakým způsobem budou hráči karty padat. Achievementy by Valve nejspíš rádo vidělo u každé hry, nicméně jejich design a zapojení je zcela na vývojářích.

    PS: Pokud vlastníte Take On Mars a chtěli byste si multiplayer sami zkusit, nyní máte možnost. Ve Vlastnostech hry, přístupných ze Steam knihovny, prostě zvolte možnost "development-" na záložce Betaverze. Stáhne se vám verze hry, která už nyní obsahuje kooperativní multiplayer pro potřeby testování samotnými hráči. Mějte tedy na paměti, že stále nejde o hotovou věc.

    Reklama
    Reklama

    Komentáře

    Nejsi přihlášený(á)

    Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

    Rychlé přihlášení přes:

    Google Seznam Discord Discord
    Reklama
    Reklama