Po dlouhé době přidávám článek který už mi opravdu dlouho leží na Harddisku, doufám že neurazí...
Po dlouhé době přidávám článek který už mi opravdu dlouho leží na Harddisku, doufám že neurazí...
Jak to vlastně začalo ?
Celým jménem John D. Carmack II, se narodil 20. srpna roku 1970 ve městečku Shawnee Mission na předměstí Kansasu. V dětství byl nadaným žákem a nejvíce ze všech předmětů ho zajímala chemie. Doma si rád stavěl modely raket, četl si Sci-fi knížky nebo hrál oblíbenou hru Dungeons and Dragons. V té době se také začal i s kamarády zajímat o počítače a právě v tomto období svého života zřejmě Carmacka napadlo že by se prací s počítači chtěl jednou živit ... Když mu bylo čtrnáct let, rozhodl se s kamarády že si nějaký počítač pořídí. Náhodou si všimli že škola v bohatší oblasti vlastní nádherný počítač Apple II a právě v tom okamžiku se zrodila myšlenka ... Ještě ten nebo následující večer se Johnova parta rozhodla že počítač ukranou, při krádeži byl ale John chycen a tak skončil na rok ve vězení pro mladistvé... Po tomto incidentu ho myšlenka na počítače ani náhodou neomrzela a hned po příjezdu domů se začal učit programovat. Rodiče z něj měli v tu dobu těžkou hlavu protože je odmítal poslouchat, na štěstí byl ale dost chytrý a tak pro něj dokončení Shawnee Mission East High School nebyl žádný problém a rodiče o jeho chytrosti nepochybně věděli ... Proto Johna začali nutit aby se přihlásil na Kansaskou universitu což taky roku 1988 udělal...
Bez práce nejsou koláče
Buď z důvodu špatného prospěchu, nebo jeho touze pracovat s počítači, John po dvou semestrech odešel. Práci našel v Louisianě, kde uplatnil své znalosti o programování ve firmě Softdisk. O pár měsíců později vytvořil svoji první hru, jednalo se o tenisový simulátor The Tennis. Práce pro Softdisk ale nebyla tak zajímavá jak si John myslel. Softdisk totiž nenechával vývojářům žádný prostor pro nějaké sebe zviditelnění a navíc si všechny vývojáře pečlivě hlídal, aby jim nepřeběhli do nějaké jiné firmy. Firma se tak bála o to, aby neztratila své zaměstnance, že jim dokonce kontrolovala poštu. To ale neštvalo jen Johna a tak se svými spolupracovníky Johnem Romerem a Adrianem Carmackem (příjmení je čistě náhodné) jednoho večera naložili vybavení Softdisku do svých aut a odjeli s nimi domů, kde pečlivě pracovali na jejich vlastní hře … Zde ale nastal problém, hra byla z větší části hotová bohužel John jí se svými spolupracovníky nemohl vydat, protože to bylo v rozporu s pravidly Softdisku. Záchranou tak byl Scott Miller, který jim pomohl se z problému dostat a hra tak nakonec vyšla prostřednictvím jeho vlastní distribuční společnosti Apogee Software. Zajímavostí Scottovi společnosti byl styl prodávání her … Pokud jste si totiž koupili hru u Apogee měli jste možnost si jí koupit za poloviční cenu a dostat tak jen část hry na vyzkoušení … Pokud se vám hra líbila, stačilo doplatit zbytek. Miller tak vytvořil vlastně první demoverze her. Ale zpět k Johnovi… S vydáním oné hry se celý tým stmelil pod jménem Id Software a nadále pod křídly Softdisku pokračovali ve své obvyklé práci. Tipli by jste si co za hru to vlastně Apogee vydalo? Já vám to mile rád prozradím, jednalo se o dnes už doslova legendární hru Commander Keen.
Třetí rozměr
Hry o Commanderu Keenovi přinesli Johnu Carmackovi a jeho týmu značnou slávu a uznání. John měl ale mnohem větší ambice a tak stále pod křídly Softdisku začal pracovat na novém projektu, neuběhl ani rok od vydání posledního Keena (1991) a Softdisk uvedl na trh novou hru která, ale vybočovala z řady těch ostatních. Jednalo se o Catacomb 3-D : The Descent, jak je z názvu patrné hra je 3D což bylo na dobu vydání hodně neobvyklé (pro upřesnění je hra 2D ale díky 3D prvkům se dá pokládat za jedno z prvních 3D), John tak vytvořil doslova jednu z prvních First person akcí té doby. To ale zdaleka nebylo to, čeho chtěl dosáhnout, Softdisk vydal Catacomb a tak byl na nějakou dobu spokojený, celý Id Software se tedy mohl v tajnosti soustředit na mnohem vyladěnější, inovativnější a hlavně svou vlastní first person hru.
Roku 1992 vyšel pod záštitou Apogee Software Wolfenstein 3D. Hra byla inspirovnána Castle Wolfensteinem z roku 1981, 3D verze se odehrávala za druhé světové války kdy jste v roli Williama Blazkowicze bojovali proti nacistům. Díky propracovanějšímu příběhu, hezčí grafice a vyladěnějšímu ovládání hravě předčil hru Catacomb a nastavil novou laťku pro 3D hry té doby. Úspěch Wolfensteina byl na tolik velký, že se Id Software mohl konečně a natrvalo oddělit od Softdisku a tak už Johnovi nic nebránilo plně rozvíjet svoji kreativitu. Ještě téhož roku John v roli Softwarového inženýra pomohl vytvořit prequel pro Wolfensteina který nesl název Spear of Destiny. Roku 1993 vytvořil bokem engine pro hru Shadowcaster a dále se soustředil na další velký projekt, hru Doom.
Doom vyšel ještě roku 1993 pod záštitou GT interactive. Ve hře jste se dostali do role hrdiny jménem „Doomguy“ který má jen jeden cíl a to porazit pekelné démony na planetě Mars. Příběh ale nebyl jediným tahákem, ve hře se nacházel i multiplayer který byl ve first person střílečce viděn snad poprvé a také zde se poprvé objevil herní mód známý jako „Deathmatch“ který prý vymyslel John Romero (designer Id Software). Není tedy divu, že Doom zastínil úspěch Wolfensteina a od roku 1993 až do dnes získal řadu ocenění. O rok později, tedy roku 1994 vyšel druhý díl s podtitulem „Hell on Earth“. Jak už název napovídá, démoni se dostali na planetu zemi a tak musíte znovu zabránit katastrofě. Do hry byly přidány nové zbraně, zlepšilo se ovládání i multiplayer a jednotlivé levely byly mnohem přehlednější. Na hru bylo vytvořeno spoustu módů a to jen díky vysoké popularitě a věrným fanouškům. Ten samý rok vytvořil Id Software pod taktovkou Raven Software, hru Heretic která Dooma věrně napodobovala, ale stejný úspěch jako Doom bohužel nesklidila.
Dva roky nevydal Id Software žádnou významnou hru, to se ovšem změnilo s příchodem hry Quake. Multiplayrové hry se v té době začali dostávat do popředí a Quake byl přesně takovou hrou. S absolutně dokonalým enginem a ovládáním se hra prodávala velmi dobře. Hra byla tak úspěšná že se začaly konat srazy pojmenované právě po této hře („Quake Con“), na kterých se můžete dozvědět spoustu novinek o budoucím počínání Id Softwaru.
Od roku 1997 až do roku 2001 byly vydány další dva díly Quaka a sequel Wolfenstaina, s čímž jsme se dočkali velkého grafického pokroku a všechny tři hry vypadaly naprosto skvostně.
Doom 3, současnost a budoucnost
Po tří leté pauze se Johnovi a Id softwaru díky Activision podařilo vydat třetí pokračování úspěšné hry Doom, samozřejmě jako u předchozích dvou dílů jsme se dočkali pokrokové grafiky, pořádné náloži zbraní a nyní i hutné horrorové atmosféry. Hra opět získala nespočet ocenění a o rok později i datadisku „Resurrection of Evil“.
Roku 2011 uvedl Id Software ve spolupráci s Bethesda Softworks hru Rage která ale nebyla tak úspěšná jako předchozí hry od Id. Hlavní vinu na tom měla optimalizace a pomalé vykreslování textur, které spravil až brzký patch. O rok později vyšla znovu ve spolupráci s Bethesdou vylepšená edice hry Doom 3 (BFG Edition).
Nyní se John věnuje novému enginu pro hru The Evil Within kterou vydává Bethesda Softworks, hra by měla být hotová v roce 2014 (pokud vás hra zajímá zde se o ní můžete dozvědět více) a zároveň pokračují práce na čtvrtém Doomovi který se odkládá již několik let, tak doufejme že nebudeme muset čekat moc dlouho.
Na závěr bych rád uvedl podrobnější seznam her vytvořené právě Johnem D. Carmackem :
2012 Doom 3 BFG Edition
2011 Rage
2009 Wolfenstein
2007 Enemy Territory: Quake Wars
2006 Orcs & Elves
2005 Quake 4
2005 Doom RPG
2005 Doom 3: Resurrection of Evil
2004 Doom 3
2001 Return to Castle Wolfenstein
2000 Quake III: Team Arena
1999 Quake III Arena
1997 Quake II
1997 Doom 64
1996 Quake
1996 Strife
1995 Hexen: Beyond Heretic
1996 Final Doom
1994 Heretic
1994 Doom II: Hell on Earth
1993 Doom
1993 Shadowcaster
1992 Spear of Destiny
1992 Wolfenstein 3D
1991 Catacomb 3-D
1991 Commander Keen: Aliens Ate My Babysitter!
1991 Commander Keen: Goodbye Galaxy!
1991 Commander Keen: Keen Dreams
1991 Shadow Knights
1991 Rescue Rover 2
1991 Rescue Rover
1991 Hovertank 3D
1991 Dangerous Dave in the Haunted Mansion
1990 Commander Keen: Invasion of the Vorticons
1990 Slordax: The Unknown Enemy
1990 Catacomb II
1990 Catacomb
1990 Dark Designs II: Closing the Gate
1990 Dark Designs: Grelminar's Staff
1990 Tennis
1990 Wraith: The Devil's Demise
1989 Shadowforge