Posun grafiky za uplynulé dekády, leží budoucnost v ray tracingu a AI?
Novinka Posun grafiky za uplynulé dekády, leží budoucnost v ray tracingu a AI?

Posun grafiky za uplynulé dekády, leží budoucnost v ray tracingu a AI?

David Jiránek

David Jiránek

13

Od Wolfensteina přes Quake, Crysis až po Cyberpunk 2077, Control a remixovaný Half-Life 2.

Reklama

Článek vznikl v rámci placené spolupráce: Historie herní grafiky je obsáhlá a mohli bychom popisovat hned několik titulů, které byly přelomové. Jak píše Miroslav Ježek v původním textu magazínu PCTuning, nejlépe se pokrok prezentuje na 3D akcích. Přeskočíme tedy osmibity, osmdesátky a skočíme spíše na začátek devadesátek. Takový Wolfenstein 3D měli na počítači snad všichni, kteří se před miléniem dostali k ikonické béžové počítačové skříni. Tehdy hry běžely na 1MB paměti a procesorech 286. Textur moc nebylo, stěny v pravých úhlech nedávaly příliš volnosti herním tvůrcům a celkově šlo o skromné, ale stále na svou dobu zábavné začátky.

V následujících letech se zapracovalo na rozlišení, enginu a dalších dnes již elementárních položkách. Skoky to proto byly velké. Ostatně rozlišení se za ty roky znásobilo a z 320 × 200 (VGA) dnes hrajeme minimálně na 1920 × 1080. Následovaly zlomové tituly jako DOOM, Quake nebo Unreal.

Nejvíce se ale proslavil zřejmě první Crysis, který se stal legendou díky svým hardwarovým požadavkům. Na dobovém počítači z roku 2008 s GeForce 9600 GT a Intel Pentium Dual Core E2160 jste hráli na 26 FPS. Dnes nemyslitelně malá snímková frekvence. Crysis 3 o pár let později drtilo herní počítače stejným způsobem a na konci roku 2020 štafetu přebral Cyberpunk 2077.

Cyberpunk 2077 už dnes tak těžký na rozjetí není. Pokud máte výkonnou grafiku, například RTX série 40 od Palitu, užijete si díky DLSS 3 hru i na více jako 100 FPS. O takové obnovovací frekvenci jsme si na začátku milénia mohli nechat jen zdát. Doporučit můžeme třeba modely GeForce RTX 4080 Super a RTX 4070 Super.

Posun grafiky za uplynulé dekády, leží budoucnost v ray tracingu a AI?

Zatímco přechod z 2D do 3D byl samozřejmě obří a posun 3D akcí v devadesátkách a nultých letech taky poznáte na první pohled. Možná se ale zamyslíte, zda nyní herní grafika trochu nestagnuje. Posun je výraznější až v posledních letech a většinou jde o technologie, které využívají umělou inteligenci nebo výpočty optimalizované na speciální čipy. Když se řekne umělá inteligence, asi si vybavíte ChatGPT nebo generátor obrázků. Jenže takové DLSS je tu už pět let a předcházelo boomu s internetovými kecálky, které dnes využíváme k psaní slohů do školy.

DLSS umožňuje na dnešních počítačích s vnitřnostmi od Nvidie uvolnit pár FPS navíc, které si z části sebere technologie, jenž nejspíše lze označit za tahouna dnešního pokroku v grafice. Řeč je o ray tracingu.

Nástup RT trval skoro dvacet let a byl postupný. Skvěle to prezentuje Metro Exodus. V původní hře jsme měli jen jeden odraz paprsku světla, Enchanced Edition ale už odrazy počítá (teoreticky) do nekonečna. Rozdíl je opravdu výrazný.

Control využil ray tracing na maximum a díky této technologii se hra posunula na novou grafickou úroveň. Nešlo ale jen o posun u nových her, ale také modernizaci těch starých. Remastery nebo remaky her se dělají již dlouho, ale až s RTX přišel boom. Starší hry totiž šlo oživit snáze a rozdíl byl ještě znatelnější. Quake 2 RTX je perfektním příkladem, jak ray tracing dokáže neuvěřitelným způsobem změnit celkový vzhled. Samozřejmě byly vylepšeny i další aspekty jako textury nebo modely, tudíž celek je nablýskaná AAA hra nové generace.

Díky RTX Remix nyní vznikají i fanouškovské předělávky legend jako NFS Underground, Half-Life 2 nebo Max Payne. Něco takového se dříve nestávalo na tak denním pořádku.

Správně využitý RT umí celou hru náramně vylepšit a udělat mnohem realističtější. Ale i dnes jsme ještě limitováni výkonem hardwaru. Pro představu, v profesionální grafice se ray tracing používá už léta a mohutně, ale jen u filmového CGI, kde scény renderují farmy s gigantickým výkonem.

Grafický vývoj v devadesátkách byl šíleně rychlý, jak už to u počátků nových technologií bývá zvykem. Přechod z 2D na 3D vidíme na první pohled a přidání rozlišení, textur, polygonů k malému základu dělá obří skok v celkovém dojmu.

Originál Quake v portu Ironwail
Originál Quake v portu Ironwail

V novém tisíciletí se k tomu přidávají efekty, akcelerace, plně 3D prostředí. A sem tam potkáme hru, která zkrátka nastaví novou laťku, na které se pak vše drží. Hezkým příkladem je právě Crysis. Prakticky můžeme rozdělit hry před a po vydání této střílečky. Přesně, jak tomu odpovídají kapitoly v původním článku na PCTuning.cz

Kolem roku 2010 se grafika točila okolo drobných vylepšení. Přidávání dalších polygonů, efektů a podobně. Šlo o ladění starého známého. Takovým příkladem budiž série Far Cry od třetího dílu (2012), která používá engine Dunia 2 až do posledního Far Cry 6 (2021), do nějž nakonec narouboval i ten ray tracing.

Nejvíce ray tracingu si užijete s grafickými kartami NVIDIA RTX 40. Konkrétně můžete sáhnout po nových modele od značky Palit. K dispozici jsou verze GeForce RTX 4080 Super a GeForce RTX 4070 Super. Výhodou grafik RTX od Nvidie jsou Tensor jádra pro AI a vysoký výkon v ray tracingu díky dedikovaným RT jádrům. Technologie jako DLSS, kde se využívá umělá inteligence pro upscaling a ray tracing, posouvají aktuální grafiku opět vysokým tempem jako před více než dvaceti lety.

Posun grafiky za uplynulé dekády, leží budoucnost v ray tracingu a AI?
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama