Recenze Batman Arkham Knight – Strach nad Gothamem
Blogy čtenářů Recenze Recenze Batman Arkham Knight – Strach nad Gothamem

Bruce Wayne

Bruce Wayne

Batman Arkham Knight je venku již od 23. června 2015 kdy oficiálně vyšel pro platformy PC, PS4 a X-Box One. Celkově pro všechny platformy byli…

Batman Arkham Knight je venku již od 23. června 2015 kdy oficiálně vyšel pro platformy PC, PS4 a X-Box One. Celkově pro všechny platformy byli odloženy limitované edice hry někdy na začátek července. Tohle by se ještě překousnout dalo, ale co čekalo PC verzi bylo velmi zneklidňující. Vzhledem k špatné optimalizaci, negativním uživatelským ohlasům byla PC verze hry stažena z prodejů na neurčito…

Recenze PS4 verze

Tohle bude dlouhá noc…

Gothame – tohle je vaše poslední varování! Opusťte město nebo vypustím vaše největší děsy.“ ScareCrow se vrací do Gothamu a sjednocuje veškeré padouchy z Gothamského podsvětí aby jednou pro vždy skoncovali s Temným rytířem. ScareCrow chce v Gothamu odpálit chemickou bombu jeho nového Toxinu. Ale to není vše! Jak slunce zapadne a Gotham zahalí tma, vynoří se ze stínů nové hrozby. Takové, které dají Batmanovi pořádně zabrat. Z popela Arkhamu se vynoří nový padouch, který o Batmanovi ví mnohem víc než je možné… Batman o něm naopak ví pouhé minimum, pouze jméno – Arkham Knight.

Po dlouhém roce klidu už to vypadalo, že zločinnost kompletně vymizela a už to vypadalo, že Bruce Wayne může pověsit Netopýrskou kápi na hřebík. Opak byl však pravdou a zločinci ve stínech spřádali plány na Batmanovo definitivní odstranění. Už jenom stačilo čekat až někdo zmáčkne spoušť.

ScareCrow vyslal své varování - šest miliónů lidí bylo evakuováno během 24 hodin a policie ztratila kontrolu nad celým městem. Gotham City se stává šíleným a zvráceným hřištěm kde je policie naprosto bezmocná. Nezbývá nic jiného než nažhavit netopýří signál a žádat o pomoc Temného rytíře. ScareCrow a jeho silný spojenec nebudou jedinými kdo Batmanovi zavaří a postaví se proti Harley Quinn, Two-Faceovi, Penguinovi, Riddler a spoustě dalších padouchů rozhodnutých se navždy zbavit Netopýra. Čeká ho velmi vyčerpávající a emocemi nabitá cesta za poznáním - KDO JE ARKHAM KNIGHT?

Batman se nepostaví pouze proti ScareCrowovi a jeho armádě strojů vedené Arkham Knightem. Temného rytíře totiž čeká výlet do samotného nitra sama sebe, kde se utká se svým největším strachem.

DLC Harley Quinn

Jedná se o kratičké (přibližně na půl hodiny) prequelové DLC odehrávající se na policejní stanici v Blüdhaven. Převezmete kontrolu nad postavou Jokerovy věrné společnice (čtěte milenky) při pokusu o vysvobození její nelepší přítelkyně Poison Ivy z vězeňské cely. Střetnete se s haldou policistů, kteří vám Ivy nevydají jen tak zadarmo a nakonec se na scénu dostaví i samotný Nightwing.

Ke spuštění tohoto DLC nedochází automaticky jako to bylo s Catwoman v Akrham City. DLC se spouští v menu v nabídce Arkham Episodes kam budou připadávat další taková příběhová DLC.

Vedlejší úkoly

Začal bych králem vedlejších úkolů využitým ve všech Arkhamovských hrách a tím je Riddler. Ten se chce Batmanovi pomstít za ponížení, které mu v Arkham City uštědřil. Riddler tentokrát unesl Catwoman a Batman jí nutně musí dostat z jeho spárů. Připravil si pro nás různé úkoly, ke kterých využijeme především Batmobile – jedná se totiž o závodní dráhy, kde naším největší protivníkem je čas. Kromě toho je město opět plné trofejí, odkazů k analyzování a nebo lidí k záchraně. Abychom je byli schopni najít je důležité hledat Riddlerovi poskoky a dolovat z nich důležité informace. Samozřejmě, že některým fanouškům k analyzování bude stačit už jenom pohled na nějaké objekty aby v nich neviděli odkazy.

Kromě Riddlerovo výzev budeme zasahovat do případů tajemných vražd, hasičských stanic v plamenech, překupníky se zbraněmi nebo do bankovních loupeží.

Gotham City a novinky

Město Gotham se zase rozrostlo. Celková rozloha nám nabízí tři ostrovy z celkových šesti, které Gotham City nabízí. I když proběhla evakuace, město není kompletně opuštěné. Lidé, kteří zde zůstali jsou různí spolčení poskoci starých známých padouchů. Celé město ovládají gangy, toulají se, jezdí zde v autech a dokonce zde probíhají i honičky s policií. Civilistů zde potkáme minimum… Ze slov vývojářů „Nechceme aby Batman při nehodě zničil kombík prchající rodiny z Gothamu.“.

Mimo jiné je město plné Easter Eggů, které se hledají složitěji… Další máme na očích prakticky po celém městě – stačí se jen dívat nebo poslouchat. Často jde o odkazy na jiné komiksové hrdiny nebo záporáky.

Celé město je přímo uzpůsobeno pro fanoušky velmi chtěnou novinku a to pro Batmobile. Stroj, tedy spíše tank, který je ve vysoké rychlosti schopen projet slabšími překážkami. Batmobile podle oficiálních informací nabídne výkon o 1,200 koňských sil s přídavným spalováním Nitro-methanu a má elektromagnetické vystřelovací sedadlo, které dokáže Batmana vymrštit vysoko nad budovy Gothamu. Kromě toho disponuje obrovskou palebnou silou počínajíc 60 mm kanonem, Vulcan gun neboli rotační kulomet, naváděné střely zaměřované laserem a kanon s gumovými projektily pro nesmrtící eliminaci nepřátel. Tady jistě tvůrci čerpali ze stroje, který nám byl představen v Millerově úžasném komiksu Návrat Temného Rytíře.

Batman se v tomto díle stává nelítostnějším a násilnějším kdy např. při výslechu nevyhrožuje pouze zlámáním kostí v těle… Tentokrát už rovnou láme. Dokonce i jako výhrůžku využívá plně rozpálené hnací kolo Batmobilu.

Pro Batmobile, který disponuje takovou palebnou silou těžko hledat protivníka jelikož Batman nezabijí. Jsou tu tedy klasické vozy ovládané lidmi, které se dají zneškodnit, ale neodpálit naváděnou střelou. To pro co jsou tyto zničující zbraně užitečné je pro tanky a ty nejsilnější stroje, proti kterým bude Batman stát… Jsou totiž ovládané na dálku samotných Arkham Knightem.

Vylepšením prošel i Batoblek. Klasický z Arkham Asylum a Akrham City vystřídal nový, konkrétně ve verzi 8.03, který je plně kompatibilní s Batmobilem, umožňuje Batmanovi lepší pohyblivost, létat mnohem výše, dále a déle (především při glidingu). Díky tomuto High Tech Batobleku mu přibyla nová schopnost – díky lepší pohyblivosti dokáže praktikovat možnost zvanou „Fear Takedown“, díky kterému je schopen z nenápadného útoku na jedince v krátkém momentu sundat tři až pět protivníků.

Easter Eggs

Jak jsem psal výše – město je plné Easter Eggů k nalezení. Některé EE najdeme snadno v rámci plnění úkolů (především Riddlevo výzev). Další jsou zde jen pro potěšení fanouškova oka či sluchu. Hodlám zde pár Easter Eggů vypsat takže pokud si rádi EE vyhledáváte sami pak tuto část přeskočte.

Každá z Arkhamovských her obsahovala spoustu Easter Eggů, které neodkazovali pouze na různé postavy a události, ale i budoucnost kdy každá hra už od Arkham Asylum předpovídala svého nástupce.

Easter Eggy, které jsou snadno k nalezení bývají veliké společnosti, kluby nebo obchůdky v Gothamu jako třeba Queen Industries, Lex Corp, Black Canary Club, obchůdek s kouzelnickými potřebami Zatanny a další… Jiné jsou schované i v některých domech jako třeba odkaz na Solomona Grundyho.

Z odposlechu můžeme objevit odkazy na postavy Flashe a Supermana. Dokonce si na záznamníku ve Wayneově kanceláři můžeme poslechnout zprávy od Lex Luthora, který má s Wayne Enterprises rozjetý nějaký obchod nebo zprávu od Katherine Kane známou jako Batwoman. Kromě toho může slyšet na začátku hry pisničku "Only You" z roku '55 od americké kapely The Platters. Zde šlo odkaz na Arkham City kde jí v závěrečných titulkách zpíval Joker.

Nacházíme zde i ty opravdu malé Easter Eggy jako např. knihu Alice in Wonderland (Alenka v říši divů), Flying Graysons, Wonder Woman, Birds of Prey, Wild Cat, Gray Ghost a spousta dalších.

Prvky, Upgrade, hračky a Dual play

Předchozí díly nabízely jednoduchý RPG systém kdy jsme si z přidělených bodů za každý nový level vybrali jedno z vylepšení a ani zde nechybí podobný prvek avšak sběr Expů poněkud pokročil. Samozřejmě, že budou chodit za každý nový level, ale tentokrát je dostanete třeba i za plnění hlavních i vedlejších úkolů (za jeden úkol můžete dostat od jednoho po čtyři body). „Strom“ vylepšení nabízí opravdu mnoho možností od vylepšení hraček, Batobleku, přes souboje, Batmobil a jeho palebnou sílu.

Vrací se nám náš starý známý detektivní režim, který zde využijeme mnohem více jak v předchozích dílech. Využívat ho nebudeme pouze k odhalení pozic nepřátel, ale také pro detektivní práci při ohledávání mrtvol apod.

Hračky též dostaly pár novinek a i když jich nepřibilo tolik tak staré disponují úplně novými funkcemi. Vrací se starý známý výbušný gel nyní s možností vystřelení slabší dávky na nepřítele. Dále tu máme klasické Batarangy, Batclaws, kouřové a ledové granáty, elektrické střely nebo Line Launcher. Opravdovými novinkami je Voice syntesizer, který dokáže díky záznamu hlasu vyslat falešné rozkazy vojákům a nalákat je do nastražené pasti. Další takovou hračkou je Hackovací zařízení, které sice známe z původních dílů, ale dostala novou funkci jako hacknutí nepřátelských strojů nebo jejich přímé oslepení avšak na krátký čas a pouze v omezeném množství.

Další novinkou je tzv. Dual play, díky kterému budeme v soubojích střídat mezi spojenci, kteří jsou nám náhodou po boku – Catwoman, Robin a Nightwing. Kromě hraní za ně můžeme při plně nabitém indikátoru využít úžasných zakončovacích komb spoluprací obou hrdinů. Nápad je to skvělý, ale očekával jsem, že mezi postavami budeme moci přepínat i ve Free Roam.

Mód výzev

Ve všech dílech Arkhamovské trilogie/quadrologie jsme měli možnost zahrát si různé soubojové i predátorské výzvy. Nechybí to ani zde. Mód nazvaný AR Challenge (Augmented Reality Challenge) je pozměněný a vylepšený. Nachází se tu klasické predátorské i soubojové výzvy, ale novinkou jsou výzvy s Batmobilem probíhající na různých mapách od Ridlerových dráh po prozatímní PS4 exkluzivitu ScareCrow Nightmare.

Veškeré výzvy, které odemkneme a a zároveň odehrajeme mají velikou váhu i pro body vylepšení. Za jejich splnění na tři hvězdičky dostaneme vždy jeden bod pro vylepšení. Některé výzvy nám dávají body i pouze za to, že je vůbec dokončíme. U některých výzev je to jako dostat bod zadarmo… Jiné jsou zase poněkud těžší až frustrující.

Ovládání

Ovládání se tolik nezměnilo… Tedy s PC verzí se pro soubojový režim tolik neliší a pro boj budeme stále využívat dvě tlačítka (čtvereček a trojúhelníček). Ale tentokrát tohle stačit nebude jelikož nepřátelé prošli změnou tak si na ně musíme dát větší pozor. Budeme muset často využívat omráčení kápí (kroužek) na silnější a obrněnější nepřátelé jejichž obranou neprojdeme ani kdybychom chtěli. Změnili i taktiku a nebojí se proti vám rozběhnout a v běhu Batmana sestřelit k zemi. Proti tomu je záchrana hozením rychlého Batarangu a sejmout ho.

Nechybí zde ani indikátor maximálních komb kdy následně po jeho naplnění můžeme můžeme využít speciální TakeDown tedy sejmutí nepřítele nebo jeho odzbrojení až po sejmutí několika ležících protivníků Batarangem.

Po třech PC verzích mi z počátku mi dělal problém zvyknout si na inventář uzpůsobený pro PS4 verzi. Pro vybrání musíme otevřít kruh, ze kterého si vybereme to co zrovna potřebujeme. Pro jejich rychlé použití v boji je budeme muset mít vybrané a nebo využít zkratky uzpůsobené pro ovladač.

Grafických vzhled hry a optimalizace

Jak jsem psal výše – ke hře jsem se dostal před nedávnem… přesněji se datovalo 13. srpna kdy jsem si kupoval Batmanovskou Limitovanou edici konzole PS4. V aktualizacích jsem si všiml updatu opravující stabilitu hry. S počátečními problémy jsem se tedy nesetkal a tak hru budu hodnotit v aktuálním stavu.

Hra běží na teď už zastaralém a přesto skvělém Unreal Enginu 3. Vývojáři si tímto enginem vážně pohráli – vzhled Gothamu, objektů, odlesky, déšť nebo postavy obsahující více polygonů jak celý ústav ze hry Arkham Asylum. Grafika tedy vypadá úchvatně. Samotná konzole a tak i hra zvládá pouze Full HD a tedy rozlišení 1920x1080 avšak ve velmi stabilních 30 snímků za sekundu. Oproti PC verzi je možné si všimnout pár rozdílů (Samozřejmě až na nVidia PhysX)… Postavy vypadají stejně, ale rozdíl najdete např. ve vlasech kdy na PC vypadají jako by byli normálně z pramínků vlasů a jsou zaostřené kdežto na PS4 by to bylo podobné, ale jsou poněkud rozmazané.

Za celé hraní jsem nenarazil na jakýkoliv propad snímků za sekundu avšak na pár bugů ano. Tyto vady na kráse se obvykle, ale v menším množství projevovaly při zakončovacích kombech kdy se postava nakrátko ztratila v podlaze. Všiml jsem si toho pouze párkrát během hraní… Nic co by mne mělo otrávit.

Zakončení a moje pocity

Batman Arkham Knight je důstojným zakončením Arkhamovských her, které by neměl vynechat žádný správný fanoušek Netopýřího hrdiny. Zažijete zde ty nejtěžší a i přímo šokující situace, které budou nahlodávat Batmanovu psychiku. Hra dokázala jedinečně vtáhnout do děje i do samotné postavy kdy jste si představovali sebe jako Batmana. Zatímco mi hra sdělila informaci, že mám zkompletovanou hru na 97% a vydával jsem se na poslední misi, která vše rozhodne uvědomil jsem si že po šesti letech, čtyrech výborných hrách a stovkách nahraných hodin je tohle konec... Že už se může jednat o poslední Batmanovskou hru – slza ukápla.

Hrou jsem na Hard obtížnost se splněnými vedlejšími úkoly se sto procentní kompletizací prošel přibližně za 52 hodin.

Silný příběh
Důstojné zakončení