Recenze deskové hry Duchové ostrova
Speciály Článek Recenze deskové hry Duchové ostrova

Recenze deskové hry Duchové ostrova

3

Střet duchů s kolonisty.

Jsem opravdu velkým milovníkem strategií, proto mi nemohla uniknout kooperativní desková hra Duchové ostrova, v níž se musíte postavit kolonizátorům. Jak se tento kousek hraje, v čem vyniká si můžete přečíst v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 1 – 4
  • Herní doba: 90 – 120 minut
  • Cena: 1799 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 14+

Kolonizační mocnosti chtějí v titulu Duchové ostrova svůj kus země

Dobývání nových území bylo vždy dosti krvavé. Kolonizátorům však nestála v cestě nikdy žádná nehmotná entita s děsivou silou. Hra Duchové ostrova vás pošle na váš vlastní ostrov, kde se stanete duchem, jenž existuje tak nějak odjakživa v souladu s domorodým obyvatelstvem. Nyní se však na scéně objevují lidé s úplně jiným myšlením, což pro vás v praxi znamená, že je musíte zničit dřív, než oni zničí vás.

To jak velký kus země ve hře Duchové ostrova dostanete, je definováno tím, kolik hráčů vstupuje do partie. K dispozici máte kusy mapy, které můžete různě sestavovat. Jakmile si sestavíte svět, o nějž se bude bojovat lze se pustit do hraní, anebo také nikoliv, protože je zde ještě možnost si vybrat některý z dostupných scénářů a také zapojit do boje koloniální mocnost, která stejně jako příběhová kartička přináší prvky formující základní podobu a průběh partie.

Recenze deskové hry Duchové ostrova

Poté co máte vybráno, ještě stále nemůžete započít s drcením otravného hmyzu, který si dovolil vystoupit na vámi kontrolovaném území. Ještě si je nutné vybrat svého „hrdinu“. Duchové ostrova hráči nabízí opravdu pestrou škálu možností. Každý z duchů je ve své podstatě unikátem disponujícím svými kartami schopnostmi, herní deskou s různými benefity, akcemi a také obtížností. Rozhodně nejde říci, že by každá z bytostí byla stejně náročná jako jiné.

Stejně tak se od sebe odlišují hratelnostně, což pocítíte u některých scénářů tak, že v některých budou určití duchové silnější, zatímco jinde oslabí, protože jejich základní nastavení zkrátka pro danou situaci či střet s určitou koloniální mocností nebudou stačit. Osobně mi tato myšlenka přijde geniální, jelikož zkrátka dává smysl, že mořský duch si snadno neporadí s kolonisty ve vnitrozemí, zatímco pro se zelení spojenou entitu nebude střet s kolonisty až takový problém. Disponuje totiž regenerací, narušuje stav budov a nemá problém obětovat své žetony přítomnosti k likvidaci potenciální expanze kolonizátorů.

Recenze deskové hry Duchové ostrova

Karty formují růst nepřátel

Jejich rozšiřování je ve hře Duchové ostrova postaveno na kartách, které jim vždy dávají možnost prozkoumat novou část ostrova, postavit na daném kusu země osadu / město a následně prostor řádně vyplenit. Akce kolonisté realizují postupně, protože jsou spojené s putováním karty prezentující určité území po desce. Jakmile je ve všech třech bodech aktivována končí na odhazovacím balíčku. Pokud jde o akce, tak plenění váš svět dost bolí.

Čím větší je přítomnost kolonistů v daném prostoru, tím více políčko utrpí. Naštěstí máte po ruce pomocníky v podobě domorodých obyvatel, kteří se brání a snaží se bojovat s náporem kolonistů. No a pak jsou tu samozřejmě také karty schopností. Ty se v případě rychlých „kouzel“ aktivují před samotným tahem kolonizátorů, čímž jim ho můžete značně znepříjemnit. Škála možností je opravdu pestrá. Podpořit je možné třeba obranu domorodců a tak jim pomoci zvládnout nápor bez větší újmy, stejně tak vám nic nebrání v tom kolonizátora magií vyhnat na jiné pole.

Recenze deskové hry Duchové ostrova

Zatímco rychlé karty schopností můžete hrát hned, jsou tu pak i také, které mají pomalý náběh a kouzlo na nich uvedené je provedeno až poté, co dohrají kolonisté. Některé z těchto kousků jsou nebývale silné. Často pak bývají spojené s určitými elementárními esencemi, které můžete získat z vynesených karet a také desky vašeho ducha, jenž během hraní prochází vývojem, čímž dostává možnost hrát více karet v rámci tahu, nebo používat silnější kouzla díky většímu objemu energie, jíž disponuje.

Vývojem procházíte ve hře Duchové ostrova jak vy, tak i kolonizátoři. Je třeba proto volit správné schopnosti a především se snažit za pomoci vašich dovedností vzbudit v nájezdnících strach, s nímž je dokážete vyhnat ze svých končin. Když se vám nebude dařit, můžete se těšit na jimi kontrolovaných územích, na žetony pohromy, které v daném prostoru zlikvidují vaši přítomnost. Jakmile padouši vyřadí veškeré vaše žetony, ostrov zasáhne příliš mnoho pohrom nebo uplyne čas vymezený na to, vyhnat kolonisty, je to váš konec. Vítězství je naopak spojené s realizací scénáře, popřípadě zahnáním dobyvatelů.

Recenze deskové hry Duchové ostrova

Milovníky strategií hra Duchové ostrova nadchne

Strategie patří mezi žánr, k němuž mám velmi blízko. Hraní kooperační strategie Duchové ostrova mě možná i kvůli tomu skutečně nadchlo. Člověk tu musí během boje proti kolonistům hodně přemýšlet do předu a snažit se svou přítomností pokrýt ostrov, na němž se nepřátelé šíří rychlostí smrtícího viru.

Jedním z největších es je dle mého názoru zpracování jednotlivých duchů, kteří se od sebe liší a při správné komunikací hrajících dokáží vytvořit opravdu zajímavé akce. Pokud patříte mezi fanoušky spolupráce a navíc vás baví strategie, v nichž neschází karty, určitě po tomto kousku sáhněte.

Za poskytnutí kopie hry Duchové ostrova děkujeme českému distributorovi, společnosti REXhry.