Recenze deskové hry Hrdinové hlubokého hvozdu
Speciály Článek Recenze deskové hry Hrdinové hlubokého hvozdu

2

Parta udatných vyrazila v kooperaci vstříc temnému lesu a stojí to za to.

Deskových her v nichž hrají hlavní roli stateční hrdinové rozhodně není úplně málo. Některé kousky ale dovedou oslovit více nežli jiné. Kupříkladu dnes prezentovaní Hrdinové hlubokého hvozdu si dokáží získat pozornost hned na první pohled díky tomu, jak je tento kousek vizuálně zpracován. Zda je to jediný faktor, jímž je tato deskovka schopná zaujmout vám poví následující odstavce této recenze.

Počet hráčů: 1 – 4

Herní doba: 30 – 45 min

Cena: 749 Kč (Tlama)

Poskytnuto: Tlama Games

Věk: 10+

Les plný nepřátel čeká v Hrdinové hlubokého hvozdu na své pokořitele

Jak už to, tak u dobrodružných her bývá, ani tady nestartujete své dobrodružství jinak než tak, že si vyberete svého hrdinu. Hrdinové hlubokého hvozdu vám nabízí čtyři unikátní postavy plnící ve své podstatě tradiční role tohoto žánru. Klethor je tankem s možností se dostat ke specifické těžké zbroji. Xylia je lučištnicí ignorující některé nástrahy, ShaVi představuje mága s léčivými schopnostmi, zatímco Betharas nemá problém s tím, ze svých přátel odstranit jed. Samotné fungování jimi vlastněných dovedností je pevně spjato s házením kostkami.

Ty jsou totiž hlavním faktorem při ovládání hrdinů. Na počátku házíte čtyřmi kostkami, které následně přiřadíte do jednoho ze čtyř oken akcí podle hodnot, jaké se vám podařilo hodit. Když hodíte 1 – 3 každá kostka vám dává možnost pohnout se o jedno políčko. V případě, že máte 4 a více hrdina se může soustředit, a tak získat modrou sféru. Na hodnotách 5 až 6 se můžete těšit na aktivaci některé ze zvláštních akcí, které jsou pro jednotlivé postavy unikátní. Klethor takto dokáže při získání šestky kupříkladu vynulovat útok nepřítele. ShaVi pak dovede svého soka zmrazit, a tak ho odstavit z boje na celý tah.

Poslední akcí, kterou je možné za pomoci kostek provést je vyvolání. Stojí sice dvě kostky, avšak získáte tak kostku moci, kterou užíváte až do konce tahu v boji, kde je dostupná jakožto kus, jenž přidáváte ke svým kostkám při boji. Celkově lze s kostkami naložit různě. Ne všechna monstra jsou však vůči kostkám moci zranitelná, existují tu i kusy, které mají imunitu na takto laděné útoky. Škála netvorů, na něž je možné narazit je relativně pestrá. V základu je před vás postaveno celkem pět elementárních protivníků, vedle nichž je možno narazit také na šest zloduchů, což jsou fakticky bossové, u nichž na startu určíte hodem kostkou, jakou schopností ze své karty budou disponovat.

A právě možnost dostat pokaždé boj s trošku jinak nastaveným protivníkem je jedním z faktorů jimiž si dokáže desková hra Hrdinové hlubokého hvozdu získat pozornost. Každý boj je díky tomu jedinečný. Střety jsou postavené na tom, že svým sokům ublížíte jen za předpokladu, že hodíte určitou hodnotu. Tu je možné redukovat s pomocí oranžových kostek. Boj je tu zábavný a rychlý, ne vždy ho ovšem vyhrajete. Když hrdina nemá na kostkách dostatečné hodnoty, nebo jich není dostatek, je zraněn a v horším případě i poražen. Když k tomu dojde, je třeba aby ho jiný společník postavil na nohy. Pomoci mohou také léčivé lektvary. Ty jsou součástí palety předmětů užitelných v boji a také mimo něj.

Užít můžete například roh, jímž podobně jako Boromír ve filmu Pán prstenů přivoláte své spojence (dáte jim možnost se pohnout o jedno políčko blíže k vám). Za pomoci mapy se dá přesunout na počáteční desku, zatímco Kámen síly vám dá možnost ignorovat nepřátelské odolnosti a imunity v rámci jednoho boje. Vedle předmětů pro vás tvůrci Hrdinové hlubokého hvozdu mají také dílky mapy, jež řadíte na sebe a různorodé události, které mohou udělat vaše dobrodružství něčím nezapomenutelným. Tu na vás čeká rozběsněné monstru, jindy zase poklad či hromada hub, jejich vyhodnocení může vést k uzdravení vaší skupiny nebo naopak jejímu zranění, když budete mít smůlu a namísto slušné hodnoty hodíte jedničku.

Do hraní Hrdinové hlubokého hvozdu není náročné se dostat

Hrdinové hlubokého hvozdu představují velmi povedenou kooperační záležitost, která vás a vaše přátele, či děti vezme vstříc dobrodružství, jehož podoba nemusí být díky měnícím se mapám a jinak se chovajícím nepřátelům nikdy stejná. Možná bych si dokázal představit širší škálu postav, avšak i s tímto spektrem se dá zažít hromada zábavy. Dělá navíc hru přístupnější nezkušeným hráčům, pro něž výběr hrdinů nadlidským úkolem. Celek pak disponuje nástavbou v podobě mini rozšíření prezentovaných skrze karty Hostince a Jeskyně, které navyšují kompletní znovuhratelnost. S podporou dospělého bych se nebál hru Hrdinové hlubokého hvozdu doporučit i mladším hráčům i především fandům malých velkých dobrodružství.