Recenze deskové hry Kroniky Avelu: Nová dobrodružství
Speciály Článek Recenze deskové hry Kroniky Avelu: Nová dobrodružství

2

Čerstvá várka příběhů je tu a stojí za to.

Kroniky Avelu je desková hra na hrdiny, která svou stylizací a především přístupnou hratelností zaujala nejednoho mladého hráče. Jen málo deskových her je tak přístupných mladším hráčům, jako právě tento kus. Nyní obdržel zásadní rozšíření Kroniky Avelu: Nová dobrodružství, které detailně rozeberu v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 2 – 4
  • Herní doba: 60-90 minut
  • Cena: 949 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 8+

Zlo v Kroniky Avelu: Nová dobrodružství opět vystrkuje drápky

Příběh Kroniky Avelu se točil okolo boje s velkým zlem. Tedy přesněji řečeno okolo Bestie, za níž se formovala síla monster všeho druhu. Ta je nyní poražena, někteří však tvrdí, že přestože to byl silný sok, rozhodně se nejednalo o tvora vyslaného na svět temnými silami jakožto zvěstovatele konce. Tím má být trojhlavá hydra honosící se jménem Měsíční ještěr, která se během svého pohybu po mapě stabilně mění a její podoba je definována dvěma náhodně vybranými úlomky. Zatímco jedno kolo bude útočit s trojicí fialových kostek a automaticky uštědří napadenému zranění, v jiném zas dostane od bohů kůži schopnou odrazit jeden útok a využít při výpadu rovnou čtyři kostky.

Vedle trvalého efektu promítnutého do kostek je tu také okamžitý efekt, s jehož pomocí dokáže určitá políčka zaplavit plamen, či zranit blízko stojící skrze své tesáky. Sok je to velmi nepříjemný a rozhodně není jednoduché jej skolit. Kromě Měsíčního ještěra byla přidána hrstka nových monster, držících ve své moci lesní duchy, kteří jsou po osvobození ochotni vám vylepšit vybavení, dát peníze, nebo zabít jakéhokoliv netvora. V případě posledního zmíněného ovšem musíte počítat s tím, že za něj nedostanete žádnou odměnu.

Obyčejné magické bytosti, s nimiž se v Kroniky Avelu: Nová dobrodružství lze setkat, nejsou jedinými dobrými kouzelnými tvory. V rámci režimů Oberon a Titánie, zakomponovatelných do dostupných scénářů, se máte možnost potkat také s prastarými elfy, kteří vám za peníze, trofeje z monster, nebo různé kusy vybavení, mohou dát speciální předměty silou značně převyšující to, co vám nabídne obyčejná výstroj z pytlíčku.

Neschází tu ani jednolitá kampaň

S Měsíční bestií se je možné potýkat jen tak. Lepší je však postavit se jí v rámci kampaně, kterou Kroniky Avelu: Nová dobrodružství nabízí. Ta je složena celkem ze tří scénářů, jimiž je možné pěkně postupně projít. Každý z nich pracuje s trošku jinými herními prvky, takže se nedá říct, že by se jednalo o vyloženě jednolité zážitky neschopné se ve vaší mysli usadit na delší dobu.

Už hned ten první vás vyvede z komfortu. Lovíte v něm totiž trojici žab Bruga, Broga a Bruggu, které před vámi utíkají. To však ostatní monstra nezajímá, takže zatímco část z vás chytá žabky, zbytek musí drtit stále se objevující netvory lezoucí ze svých nor. Ani druhý scénář vás nenechá v klidu, protože s měsíčními úlomky získanými od nezbedných žab je třeba dále pracovat. A pak samozřejmě nastává velkolepé finále rozhodující o tom, zda Avel padne či se naopak zbaví z velké části temnoty.

Sestavte si své protivníky

Jedním ze zásadních prvků Kroniky Avelu: Nová dobrodružství je bezpochyby kombinování nově příchozích monster a také magických bytostí, které vám tentokrát nechtějí jen škodit, ale také podat pomocnou ruku při boji se zlem. Přestože skládání vypadá na první pohled jako něco zanedbatelného, na mladší hráče má nebývalý vliv, protože v podstatě vytvářejí své nepřátele a tak si s nimi mají možnost vytvořit určitou formu pouta. Geniálně je zpracován taktéž box, ve kterém se všechna monstra včetně Měsíčního ještěra schovávají a čekají na svou příležitost.

Nejvýraznějším faktorem je však možnost vytvářet za pomoci pastelek a propisek nové netvory a také výstroj. Děti se totiž byly schopné řádně vyřádit už u definování svého hrdiny a tohle pro ně byla velmi příjemná nástavba, díky níž se většina z nich opět naplno ponořila do světa pohádkových bytostí a nebezpečných příšer. Vedle sestavování a generování nových stvůr rozhodně doporučuji aktivně pracovat s dostupný příběhem, skrze nějž spoluhráčům aktivně prezentujete jednotlivé části příběhu, který ve finále tvoří nádherně fungující celek.

Příběhy v Kroniky Avelu: Nová dobrodružství osloví a nepustí

Kroniky Avelu jsou v základu výbornou hrou, která mladší hráče dokáže opravdu vtáhnout a načas z nich vytvořit jimi prezentované hrdiny kosící jednu vlnu monster za druhou ve snaze ubránit královské město před temnotou. Kroniky Avelu: Nová dobrodružství představuje excelentní nástavbu, která posouvá celek o kus dál a do jisté míry navyšuje obtížnost, takže si už ani bojem zocelení reci nebudou jistí, že se jim nové scénáře podaří dokončit.

Šance na neúspěch je tu kvůli přítomnosti nových scénářů možná vyšší než v základní verzi. Je to však dobře, protože minimálně pro některé byla v lecčem možná příliš jednoduchá, což napravuje čerstvá várka stvůr v čele s Měsíčním ještěrem. Pokud máte doma Kroniky Avelu a baví vás, tak je rozšíření Kroniky Avelu: Nová dobrodružství prakticky jasnou volbou, protože slušně navýší celkový herní zážitek. Doporučil bych jej primárně rodinám toužícím vyrazit za dobrodružstvím.