Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown
Speciály Článek Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

2

Pokračování legendy za ní nikterak nezaostává.

Nemůžete sehnat první Nemesis a přesto toužíte po tom zamířit do komplexu, který je plný hrozeb? Tak to tu pro vás dnes máme úctyhodnou deskovou náhradu. Fakticky se jedná o nástupce slavného kousku, který nese název Nemesis: Lockdown. Kam vás vezme a co vám nabídne v rámci hratelnosti, vám poví následující odstavce našeho textu.

• Počet hráčů: 1 – 5
  • Herní doba: 120 - 180 minut
  • Cena: 3599 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 12+

Nemesis: Lockdown vás vezme do klasických kulis

Mars je dějištěm řady hororových filmů i her. Jedna z jeho základen dokonce hrála hlavní roli v prvním díle série Doom, takže se nelze tvůrcům napříč žánry divit, že své hrdiny k němu tak často vysílají. Příběh semikooperace Nemesis: Lockdown se taktéž odehrává na rudém obru, kde se lidstvu podařilo vybudovat víceméně bezproblémově fungující komplex. Tedy až do momentu, než se něco šeredně zvrtlo. Nyní před sebou máte zamořený prostor, z něhož se musíte za každou cenu dostat.

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

Vesmírná základna je v Nemesis: Lockdown tvořena řadou místností, které budete během průchodu dějem objevovat. Otočit je možné takřka třicet základních žetonů místností, jež jsou ve své podstatě často unikátní, některé z nich pak mají jasně danou pozici, zatímco jiné vyloženě objevujete během své poutě chodbami. Narazit lze takto na generátor, který může sloužit jako zdroj energie, nebo hrozba mající za cíl vyhodit celou základnu do povětří, čemuž samozřejmě můžete zabránit, když jej najdete.

V nabídce místností, do nichž se dá zamířit je též hnízdo nepřátelských entit, nebo izolační komora, která od určitého momentu představuje jednu z potenciálních možností, jak se zachránit před smrtí z pařátů mimozemských monster. Když tedy samozřejmě nevybuchne základna. Exploze si totiž nevybírá. Než se však dostanete do tohoto místa čeká vás dlouhá cesta spojená s nebývalou dávkou strachu a strádání. Vždy navíc můžete počítat s kritickými momenty majícími potenciál formovat podobu celého dobrodružství.

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

Za každou z postav, je pro vás prioritou přežít. Jednotliví hrdinové si pak mohou vybrat z nabídky karet svůj tajný úkol. Některá zadání vás postaví proti vetřelcům, či vás přinutí orientovat se na záchranu ostatních hrajících. Jiné zase pracují s tím, že o incidentu nesmí nikdo vědět, což je v praxi spojeno s tím, že musíte zabít ostatní přeživší. Úkoly jsou pak často spojené s počtem hrajících. Ne všechny je možné aplikovat během hraní v určité sestavě.

To nač se zaměříte si vybíráte na začátku hry, stejně tak je to fáze, kdy si volíte svého hrdinu. V nabídce je možné nalézt šest postav a vybírat si není vůbec špatné podle toho, jaký úkol máte před sebou, což je pravděpodobně hlavním důvodem, proč k volbě postavy dochází až po vybrání úkolu. K dispozici máte personál základny i přeživší z první Nemesis. Každý má svou počáteční místnost, znalosti o monstrech, startovní předmět a také speciální výstroj.

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

Dvojice přeživších z prvního Nemesis kupříkladu startuje svou cestu v izolační komoře. Ani jeden z nich nedisponuje počátečním předmětem, avšak má k dispozici svůj speciální předmět (kartu). Subjekt X je například vybaven Kvílením, jímž dokáže umístit žeton hluku do každé chodby v sekci, kde stojí nebo naopak ve svém okolí hluk odstraní. Hluk samotný vytváříte v Nemesis: Lockdown základní pohybovou akcí, při níž házíte kostkou. Vyhnout se hodu můžete tak, že se rozhodnete vykonat opatrný pohyb.

Hluční jedinci tu dlouho nepřežijí

Tím negenerujete hluk, takže je dobré na něj vsadit v momentu, kdy už v chodbě jeden žeton leží, protože na druhý už reaguje svět kolem vás. Nejprve odhodíte veškerý hluk z vašeho okolí, načež rukou zašátráte v sáčku, kde na vás mohou čekat různí vetřelci. Pokud vám ale štěstíčko bude přát, klidně se může stát, že vytáhnete prázdný žeton, díky čemuž se žádné monstrum nedostaví, avšak prostor kolem vás bude „zavalen“ žetony hluku.

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

V případě, že přeci jen na scénu dorazí mimozemská forma života nastává boj. Pokud je postava vázána na netvora má k dispozici pouze tři základní akce. Může zaútočit kontaktní zbraní, vystřelit, nebo se pokusit o stažení. Pokud máte v Nemesis: Lockdown k dispozici kostičky munice, můžete střílet, což v praxi vypadá tak, že hodíte červenou kostkou. Tou můžete svého protivníka zranit nebo zcela minout. Zajímavé pak je, že určité symboly nemohou zranit některé typy vetřelců.

Za předpokladu, že se rozhodnete místnost opustit bez boje, musíte nejdříve vyhodnotit akce vetřelce/ců. Ti nehází kostkami ale rovnou vyhodnocují karty událostí pro svůj druh. Někdy se jedná o brutální výpad, jindy pouze o „malé“ škrábnutí spojené s nepříjemnou infekcí. Dopad je většinou stupňován absencí světla. Ano, čtete správně. Vzhledem k tomu, že se Nemesis: Lockdown odehrává v gigantickém komplexu musíte řešit, aby byl stále zásoben proudem.

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

Když budete tento faktor ignorovat, klidně se vám může stát, že vypnou světla a vaše postavičky budou mít o zábavu postaráno. Osobně se mi tento prvek hodně líbí, protože je kvůli němu na hráče vytvářen daleko větší tlak nežli bez něj. Některým fanouškům původního konceptu Nemesis však sedět nemusí. Hra vám ovšem dává možnost redukovat jeho vliv za pomoci předmětů. Kupříkladu chemické světlo vám dokáže dost píchnout a když navíc odhalíte během užívání laboratoře slabinu vetřelců Světloplachost, jeho dopad na nepřátele se ještě zvýší.

To ovšem neznamená, že se dostanete až na konec kampaně Nemesis: Lockdown. Během každého příběhu můžete dostat mimozemskou infekci, být zasaženi slizem, zapáleni nebo jinak poranění. Zranění vám mohou navýšit náklady na realizaci některých akcí, nebo sníží maximální počet karet, které můžete mít v ruce. Vítězství tím pádem docílíte pouze tehdy, když budete minimálně po většinu hraní spolupracovat. I zrádci totiž chtějí přežít a sami vše rozhodně nezvládnete.

Recenze deskové hry Nemesis: Lockdown

Impozantní Nemesis: Lockdown vám nabídne dobrodružství plná napětí a zvratů

Dokončení scénáře mi v Nemesis: Lockdown zabralo řadu hodin a musím uznat, že to byla plná strachu a tlaku. Monster totiž byla všude hromada a navíc, jsem nevěděl komu z mých společníků mohu reálně věřit a kdo je naopak „služebníkem“ těch, kteří mi jdou po krku. Design základny byl slušný, takže žádný průchod nebyl díky němu a řadě dalších prvků totožný.

V mnoha ohledech mi Nemesis: Lockdown připomněl deskovou hru Nevyzpytatelní. Celkový zážitek mi však přišel o něco brutálnější než při plavbě po oceánu. Pokud tedy toužíte po deskovce u níž budete stále pociťovat strach a nejistotu a především prožívat impozantní příběhy, je tohle takřka sázka na jistotu.

Za poskytnutí kopie hry Nemesis: Lockdown děkujeme českému distributorovi, společnosti Mindok.