Recenze deskové hry Osmero
Speciály Článek Recenze deskové hry Osmero

Recenze deskové hry Osmero

Neobvyklé putování po magickém ostrově.

Minulý týden zde dostala prostor další známá značky. Po duelu ze světa Pána prstenů se však vydáme do sféry, která nestaví na žádné důležité IP. Dnes tu totiž máme recenzi karetky Osmero, jež nás zaujala natolik, že vám o ní nešlo nenapsat.

Počet hráčů: 2 - 6

Herní doba: 15 - 30 minut

Cena: 449 Kč (Tlama Games)

Věk: 10+

Během osmi tahů si musíte v Osmero vytvořit co nejlepší cestu

Kontinent Aluda je divokým místem, které se objevitelům mění doslova pod nohama, protože v tomto deckbuildingu jeho podobu hráči formují za pomoci karet lokací. Hned v úvodu má každý k dispozici tři karty, přičemž je před nimi nabídka karet tvořená počtem kousků, jenž je vždy o kartu větší než počet hrajících. Elementární koncept této hry je vlastně hodně jednoduchý. Ve svém tahu vždy vyložíte jednu z vašich karet. Hráč s nejmenší hodnotou si následně vybírá z nabídky, avšak většinou to vede ke ztrátě jiné karty.

Recenze deskové hry Osmero

Tvůrci totiž pracují s myšlenkou, že když za sebe řadíte karty, je nutné k efektivnímu postupu řadit kousky tak, aby následovala vždy vyšší hodnota. Když se vám podaří dát před nižší kartu vyšší, vysloužíte si přístup k balíčku svatyní, z něhož si, pokud k němu tedy dostanete přístup, můžete vybrat vždy jednu kartu z určitého počtu, který je definován primárně tím, kolik máte k dispozici karet s mapou. Tu najdete na kartách lokací a také svatyní. Svatyně samotné pak přinášejí svému majiteli různé suroviny, podmínky a také úkoly, které se snažíte plnit ve jménu získání bodů.

Na úkoly se snažíte myslet po celou dobu, kdy vykládáte karty. Je dost zásadní formovat vaši cestu tak, aby bylo reálné z ní těžit. Některé úkoly si žádají, aby byla na už vynesených kartách určitá surovina. U jiných pak autoři pracují s tím, že po vás chtějí specifický počet nočních karet. Jeden by si řekl, že neexistuje nic snazšího než na sebe naskládat osm karet a pěkně je následně vyhodnotit, jenže tak to tu nefunguje. Osm karet lokalit, které před sebe vykládáte, totiž po dokončení celé výpravy vyhodnocujete pěkně pozpátku. Tvůrci tu pracují s myšlenkou putování zpět, tím pádem ke zhodnocení dochází tak, že vyhodnotíte nejdříve poslední kartu, načež pokračujete až na původní začátek vaší výpravy.

Recenze deskové hry Osmero

Kvůli této skutečnosti se vám může během hraní klidně stát, že na první pohled lákavě vypadající karty vám přinesou nula bodů, zatímco ty, u nichž člověk nepočítal s velkým přínosem, přeci jen něco vygenerují. Pomyslnou jistotou se pro vás mohou stát karty svatyní. Ty totiž leží tak nějak mimo vaše putování, takže se započítávají do různých testů už od samého začátku, bez ohledu na to, kdy se vám dostal určitý kus do ruky. Osmero vás ve všech ohledech nutí velmi chytře budovat svou cestu tak, aby její opětovný průchod dával co největší smysl právě pozpátku, což je ve své podstatě super. Celá partie má pak pouze osm kol, takže si s její délkou opravdu nemusíte dělat starosti. Interakce mezi hráči probíhá minimálně, protože každý má svou cestu, po níž jeho človíček kráčí.

Jakmile je umístěno osm karet, nastává zhodnocení každé z nich. Vítězem celé partie je pak ve výsledku ten, jemuž se podařilo získat nejvíce bodů prestiže během jeho putování jím vytvořenou mapou. Pokud vám přijde hratelnost příliš jednoduchá, můžete si hru mírně optimalizovat. Upravit lze startovní počet karet. Ze tří je možno udělat pět, avšak s tím, že dvě z nich rovnou odhodíte, což je za mě spíše kosmetický krok než něco, co by reálně formovalo obtížnost.

Recenze deskové hry Osmero

Osmero dokáže překvapit svými kvalitami

Kouzlo deskových her je v tom, že mají různé způsoby, jimiž dokáží zaujmout. Dost se jim vyplácí sázka na vizuál, který má tento kousek velmi osobitý. Jeho autorům se povedlo vytvořit graficky zajímavou karetní hru, v níž ovšem děláte aktivity, které nejsou o nic méně zajímavé. Hodně se mi líbí primárně skutečnost, že cestu nelze plánovat jednoduše jako v jiných hrách, nýbrž je nutné přemýšlet nad tím, že k vyhodnocování dochází až při návratu.

A právě kreativita, s jakou je zpracován tento prvek, je hlavním esem Osmero, které z něj ovšem dělá primárně kousek pro zkušenější hráče než něco, co bych doporučil začátečníkům či vyloženě nezkušeným deskovkářům. I když po pár hrách i jim bezpochyby přijde na chuť.

Za poskytnutí kopie hry Osmero děkujeme českému distributorovi, společnosti Mindok.