Recenze deskové hry Twilight Inscription
Speciály Stellaris Článek Recenze deskové hry Twilight Inscription

Další boj o vesmírný trůn.

Twilight Imperium je jedna z nejmasivnějších deskovek, po kterých se dá sáhnout. Pokud hledáte něco menšího, avšak stále rozsáhlého, tak je tu alternativa v podobě Twilight Inscription. Ta vám namísto hromady modelů dá do rukou kostky, fixy a smazatelné archy. Jak to celé funguje, vám povíme v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 1 – 8
  • Herní doba: 90 – 120 minut
  • Cena: 1502 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 14+

Vesmír potřebuje v Twilight Inscription opět svého vládce

Impérium padlo. Nyní nastává čas svárů, kdy pozůstatky galaktické říše začnou bojovat o to, kdo se ujme vesmírného trůnu a ovládne vesmír. Hráči je tu nabídnuto celkem čtyřiadvacet herních frakcí, jichž se mohou ujmout. Hned na startu dostanou příležitost si vybrat jednu ze tří náhodně vytažených. Podobně jako ve Stellaris je tu nabídka opravdu pestrá, díky čemuž můžete sáhnout po hluboce věřících humanoidních sokolech známých též jako Stříbrná letka, na obchod zaměřených Hacanských Emirátech nebo Společenství Naalu jemuž jde telepatie.

Každá z frakcí vám tu nabídne specifický popis, díky čemuž si k ní lze vytvořit určitý vztah. To však není vše. Všichni též disponují dvojicí unikátních schopností / dovedností, které často souvisí s tím, jak je dané uskupení vykresleno. Koalice Mentaků je kupříkladu prezentována jako relativně agresivní parta, díky čemuž na nich je patrná orientace na válku. Dost zajímavý mi přišel třeba Nekro Virus, který jakožto galaktická hrozba nemůže hlasovat ani otevírat technologie než skrze své schopnosti.

Jakmile máte vybráno nic vám nebrání si před sebe vzít čtyři hráčské listy orientované na Navigaci, Expanzi, Průmysl, a Válečnictví. Desky jsou navrženy tak, aby s nimi hráč mohl ve Twilight Inscription maximálně pracovat za pomoci fixů. Díky tomu, jak jsou zpracovány bych řekl, že je znovuhratelnost tohoto díla takřka neomezená. Jediné co je třeba po nějaké dobře zakoupit jsou fixy, i u nich mi ale výdrž přišla velmi slušná. Aby toho nebylo málo všechny nabízené desky jsou navíc dostupné v různých verzích, takže startovní podmínky jsou často věcí náhody.

Samotná partie pak ve Twilight Inscription probíhá tím způsobem, že opravdu každé kolo startujete otočením karty události. Tu vyhodnocujete pěkně od prvního bodu s tím, že v této fázi je značně zapojena postava Mluvčího, jehož prací je co nejsnazší průběh celé partie, takže je dobré, když se jím stane někdo, kdo opravdu dobře zná pravidla. Škála událostí je obdobně pestrá jako spektrum samotných frakcí, takže se hráč může těšit na vedení válek, politické střety i průmyslovou expanzi.

Zajímavé je, že všechny, či minimálně většina karet je vždy spojená s vynaložením určitého objemu zdrojů. Ty zakreslujete na vašem herním archu. Mluvčí tu následně ve většině případů hází vizuálně velmi pěkně zpracovanými kostkami. V prvních etapách hry pracujete primárně s trojicí černých kostek. Se zbytkem pak operujete až v momentu, kdy si ho otevřete na svém herním archu skrze přínosy zaměření. Orientovat se dá opravdu různorodě.

S hodnotami hozenými na kostkách však následně můžete pracovat dle svých představ. Vrazit je lze do expanze vašich světů, válečného snažení, zabírání nových planet nebo práce s průmyslem, který také potřebuje vaši pozornost. Hodně se mi ve Twilight Inscription třeba líbila expanze na světech spojená s tím, že po zabrání celého řádku získáte benefity s ním spojené. Jakmile máte rozdělené všechny bodíky kolo končí a můžete si vytáhnout další kartu událostí a tak s ní odstartovat další část této partie.

Hra končí v momentu, kdy se vám ve Twilight Inscription podaří vytáhnout kartu Trůn k převzetí. Ta odstartuje nejen válku, ale také přepočet všech dostupných bodů, které jakožto celek určí, kdo bude vládnout galaxii, a komu naopak připadne role „podřízených“. Přepočet je tu spojen s tím, že si napříč arky máte možnost posčítat body. Při orientaci na expanzi světů se můžete těšit na to, že vás hra odmění za populaci, zatímco při zaměření na válku dostanete bodíky za vytvořenou bojovou sílu. Možností je dostatek. Počítáte ovšem body napříč deskami, takže je jedno jakou cestu si vyberete.

Twilight Inscription je výbornou volbou pro fandy strategií

Stellaris je veledílem, které by se vám při převedení do deskového světa na stůl zřejmě nevešlo. V případě Twilight Inscription dostanete o něco skromnější strategii, to však neznamená, že se nejedná o titul, který by si nezasloužil vaši pozornost. Je to totiž silný výtvor nutící hráče neustále přemýšlet nad tím, jakým směrem zacílí jednu z čtyřiadvaceti civilizací, z nichž si může na startu vybrat.

Fakt s nímž tu musíte počítat je, že víceméně všechna akce se odehrává na vašich arších. Ocenit pak musím bezpochyby to, jakým způsobem jsou zpracovány kostky. Jsou totiž vizuálně povedené minimálně podobně jako v případě Ukradených Vánoc Tima Burtona. Pokud hledáte titul, v němž budete „budovat“ válčit a objevovat vesmír, tak možná tohle je ideální volba právě pro vás.

Za poskytnutí kopie hry Twilight Inscription děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.