Recenze eFootball Pro Evolution Soccer 2020
eFootball PES 2020 Recenze Recenze eFootball Pro Evolution Soccer 2020

Tomáš Kerak

Tomáš Kerak

15
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Fotbalová sezóna začíná a PES 2020 vykopává.

Fotbal. Hra, kterou může hrát skoro každý. Kdykoliv a kdekoliv. Alespoň tak se to o něm říká. Stačí vám pár kamarádů, míč, volný čas a nic vám nebrání čutat několik hodin, hrát si na profíka, oslavovat góly a dokazovat, že jste lepší, než vaši přátelé. Pokud preferujete tyhle zážitky ve virtuální podobě před těmi fyzicky namáhavějšími, nadešel opět vás čas. Je tady září a jako každý rok, i letos přichází na prodejní pulty fotbalové simulátory, přinášející nejpopulárnější sport na herní konzole a počítače.

Každý má v tomhle směru možnost výběru, protože už tradičně se v krátkém časovém sledu na světlo světa dostává nejen populární FIFA, ale ještě před ní také eFootball PES 2020. Že vám to nic neříká? Vězte tedy, že jde o nový ročník série, dosud známe jako Pro Evolution Soccer od vývojářské společnosti Konami. Japonská herní společnost by se ráda stala jedničkou na poli fotbalového esportu a právě krkolomná změna názvu ji má k tomuhle cíli dopomoci.

• Vyšlo na: PC, Xbox One, PS4 (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 10. září 2019
  • Žánr: Sportovní

Král hřiště

Přiznám se, na nové Pro Evo jsem se hodně těšil. Demo, vydané na konci července, přineslo skvělý fotbalový zážitek. Navíc lidé z Konami slibovali velké vylepšení, zejména v kariérním režimu Master League. Dokázali tedy tvůrci přenést zážitek z dema do plné hry a naplnit sliby o novinkách?

Už při prvním zápasu pocítí hráči, kteří v minulosti PES okusili, výraznou změnu. Nová kamera nazvaná Stadium je něčím, co v téhle sérii hodně chybělo. Uživateli poskytuje dostatečný přehled na hřišti a zároveň ho neochuzuje o povedený vizuální zážitek. Výborně nasvícené stadiony, oku lahodící trávník a věrně působící diváci vypadají opravdu perfektně. Detaily samotných fotbalistů také neurazí. Po grafické stránce tak není moc co vytknout, hra vás upoutá ještě před úvodním výkopem.

I po něm pozitivní dojmy pokračují. Od první chvíle cítíte, že hrajete fotbal. Pohyby hráčů, fyzika míče či přihrávky působí reálně. Vylepšení se dočkali i osobní souboje, padají krásné góly, a také gólmani vytahují z rukávu povedené zákroky. Po zahození slibné šance se váš útočník vzteká sám na sebe, jak prachbídně s touto gólovkou naložil. A ztráta míče uprostřed hřiště? Ta může být hodně bolestivá! „Ano, tohle je parádní fotbal,“ říkáte si po prvních minutách hraní.

Tempo hry se opět o něco zvolnilo, což vám dává víc času přemýšlet o tom, jak přechytračit obranu soupeře. A věřte, že jestli chcete být úspěšní, přemýšlet musíte. Nejde jenom vyběhnout z kabiny, mačkat přihrávku a doufat, že to nějak dokopete až do brány. Potřebujete trpělivost, počkat si na správný moment, na ideální pozici ke střelbě, na náběh krajního beka, který pootevře sevřenou defenzivu soupeře ... Nebo si také můžete počkat na jednu z několika hloupostí, kterým se vývojáři eFootball PES 2020 ve svém gameplayi nedokázali vyvarovat, a které hazardují se životem nejednoho ovladače. Snad vůbec největším zklamáním jsou podivné chyby obránců. Vaši i soupeřovi zadáci jednoduše pouští průnikovou přihrávku k nohám protihráče, i když míč míří přesně na jejich kopačky. Někdy se dokonce úplně zastaví, jen aby nebyli u balónu první. Umělá inteligence v tomhle případe úplně selhává. Kdyby se to dělo jednou v deseti utkáních, člověk jenom mávne rukou a řekne si, že chyby dělají i ti nejlepší. Když se ale stejná situace opakuje vícekrát za zápas, je to jako být fanouškem Arsenalu. Nezmůžete nic. Zůstává vám jen koukat, co to ti lemplové v zadních řadách zase dělají a modlit se, že to snad gólman nějak zvládne.

Když už mluvíme o brankářích, i ti mívají černé chvilky a to hlavně v případě dlouhé přihrávky za obranu. Navzdory tomu, že míč letí téměř na malé vápno, oni si v klidu stojí na čáře a čekají, až se k balonu dostane útočník. V tomhle případě jde hlavně o chování AI gólmanů. Že by v tom byl jejich strach z nadpozemské rychlosti některých útočníků? Protože ti když se dostanou do úniku, bekům by nepomohlo ani hozené laso. Mírnou kaňkou jsou i rozhodčí, respektive jejich nekonzistentnost v rozhodování. Jednou udělí žlutou kartu za souboj tělo na tělo, aby vzápětí pustili tvrdý zákrok z ragby kategorie.

Naštěstí je tu naděje, že se tyhle chyby dočkají oprav. Od komunity hráčů schytalo Konami spoustu nehezkých poznámek, protože podle nich nebyl výslední produkt tak skvělý, jako výše zmíněné demo. Nedá se nesouhlasit. Naštěstí jsme se v minulosti přesvědčili, že vývojáři hry Pro Evo svým fanouškům naslouchají a ty nejzávažnější chyby pomocí patchů opravují. Byla by škoda, kdyby jinak výborný gameplay ničily takové banality.

Tady bych se ale rád pozastavil. Existuje totiž možnost, jak problém s nezachycením průnikové přihrávky nebo spícími gólmany vyřešit – manuálním ovládáním. Jestli jste o něčem podobném neslyšeli, tak vězte, že jde o nastavení ovládaní, při kterém máte téměř absolutní kontrolu nad děním na hřišti. Díky tomu odpadají výše zmíněné scripty a hra dvou hráčů na manuální ovládaní posouvá herní zážitek na novou úroveň. Z každé povedené akce budete mít radost, protože jste si ji vytvořili sami, bez asistence umělé inteligence a na každý vstřelený gól – a není jich mnoho – budete náležitě hrdí. Jen škoda, že je v online prostoru manuálních uživatelů jako šafránu.

Ach ty licence....

Mimo hříště k nijak revolučním změnám v novém ročníku nepřišlo. Snad nejpalčivějším problémem eFootball Pro Evolution Soccer 2020 z pohledu běžného hráče jsou už klasicky osekané licence. V tomhle směru se však PES posunul o pár krůčků vpřed. Pořád si sice nezahrajete plně licencovanou Premier League nebo německou Bundesligu, k dispozici je ale mnoho dalších soutěží, včetně francouzské Ligue 1 nebo italské Serie A, kde si na rozdíl od konkurence, můžete kopnout za Juventus.

Problém s licencovanými týmy ale nemusí být bolehlavem pro majitele PC nebo PlayStation 4 verze. V obou případech stačí chvilička googlení, pár desítek minut instalace a hle – máme tady Liverpool FC, Real Madrid a třeba i kompletní Bundesligu. Jestli ale vlastníte Xbox One, máte smůlu. Microsoft pořád úpravu tzv. Option Files neumožňuje. Navzdory tomu je i zde posun k lepšímu. Konami může nově užívat jména městských částí a za něj přidává začáteční písmeno hlavní barvy klubu v jeho „mateřském“ jazyce. Už žádný Merseyside Red nebo London FC, ale Liverpool R(ed) a Chelsea B(lue).

Master League aneb pořádná dávka kofeinu

Dlouho před vydáním nového ročníku slibovali tvůrci velké novinky v režimu Master League. Ty zpozorujete hned na začátku své kariéry v roli manažéra a trenéra v jedné osobě. Klasickou tvorbu obličeje či doplňků vašeho virtuálního já nahradilo 18 přednastavených postav. Asi v polovině případů jde o bývalé vynikající fotbalisty, kteří však v roli koučů nijak neoslnili. Je libo být Roberto Carlos, Ruud Gullit, Bebeto, Zico nebo snad Diego Maradona?

Postavy manažéru se prezentují zejména v nových cut scénách, a tak ještě než pošlete své svěřence na hřiště, představíte se jim v pohodlí gauče s kávou v rukách. Následně se šéfem klubu proberte sportovní cíle na nadcházející sezónu, opět s kafíčkem ve své blízkosti. Před tiskovou vám ale plastový pohár vezmou a vy musíte vydržet odpovídat na otázky novinářů bez dávky kofeinu. Jo, kouká se na to hezky, o tom žádná. Bohužel, je to jenom prvek pro efekt. Vaše prohlášení nemají na morálku hráčů žádný vliv. Co na tom jestli musíte naklusat k šéfovi do pracovny (a znova držíte v ruce pohár s teplým nápojem), aby vám prozradil, že s vaším umístěním spokojen vůbec ale vůbec není a sestup Sheffieldu United nepřipadá v úvahu. Hlavně žádné starosti. I když nakonec s obrovskou bodovou ztrátou elitní soutěž opustíte, čímž stanovené cíle nesplníte, váš nadřízený jako by říkal, že „ona nakonec ani ta druhá liga není špatná, Roberte.“ A tak si jenom usrknete z kafé a jdete dál. Všechno zůstává při starém. A to platí o celém kariérním režimu.

Jestli jsem zklamán? Trochu jo. Ne, že by Master League byla špatná. Jenom jsem po komentářích před vydáním hry očekával něco víc než pouze nové cut scény. Je pravdou, že jsou tady i jiné méně výrazné změny, hlavně na přestupovém poli. Cenové ohodnocení fotbalistů se konečně přibližují skutečnosti a podobné tvrzení platí i o samotných přestupech. Pryč jsou časy, kdy třeba Virgil van Dijk za 30 miliónu liber opustil Liverpool, aby mohl bojovat o záchranu v italské Veroně.

Naproti tomu další drobné chyby z předešlých ročníku nadále zůstávají. Hráči, kteří jsou už před startem vaší manažerské kariéry v klubu na hostování (aspoň tedy ve skutečnosti), se do mateřského týmu nevracejí. Po první odehrané sezóně se ve vašem juniorském mužstvu objeví mnoho nových nadějí, které se jmenují a vypadají úplně stejně jako veteráni, kteří zrovna odešli do důchodu. Potřebujete posilnit a nemáte finance na přestup? Nevěšte hlavu. Mezi volnými hráči najdete množství reálných i smyšlených plejerů, čekajících na vaši ponuku. Třeba Iker Casillas nebo Petr Čech byli ochotní svěsit rukavice z hřebíku jen proto, aby za pár drobných pomohli Sheffieldu United udržet se v Premier League.

Ano, jsou to jenom maličkosti. Člověk je lehce přehlédne, jestli chce. Ale kluci a holky z Konami nám slibovali reální zážitek v Master League a tohle jsou pořád ty samé nelogické drobnosti, které ho jaksi neumocňují.

MyClub a ty další

Ani nejpopulárnější online režim série nedoznal oproti loňskému ročníku mnoha změn. Pořád platí, že si během chvilky vybudujete poměrně slušný tým a to bez nutnosti investovat do něj reálné peníze. Vaši hráči budou výkonnostně růst každým odehraným utkáním a podobně se bude zlepšovat jejich vzájemná spolupráce. Přibyli nové výzvy, nechybí možnost hrát kooperaci až ve třech a tak dále. Vše podstatné zůstalo stejné jako loni.

Velkou naději vkládá Konami do režimů Matchday a Online Tournament. Ty nahrazují PES League a podle slov vývojářů mají pomoci udělat z eFootball PES 2020 jedničku na poli fotbalového esportu. Bohužel, ani téměř dva týdny po vydání hry nejsou tyhle režimy k dispozici.

Zahrát si tak můžete online divize, nebo vést vlastního profíka za slávou v módu jednoho hráče. V Become a Legend ale znova chybí možnost simulovat zápas v momentech, když na hřišti nejste, nebo alespoň příležitost ovládat během těchto minut celý tým. Protože sledovat 22 virtuálních panáčku běhat po obrazovce v zrychleném módu a jen čekat na konec utkáni nebo na moment, kdy vás trenér pošle do boje, je jen o něco málo zábavnější, než koukat na Ordinaci v růžové zahradě.

Jestliže jste s výkonností svého profíka spokojeni, můžete ho vyzkoušet třeba v online režimu až pro 22 hráčů. Je jenom škoda, že se v Japonsku neinspirovali konkurencí. Vytvořit si vlastní klub, naverbovat kamarády a vydat se na soutěžní cestu za trofejemi... Jo, bylo by to fajn, zejména s tak skvělým gameplayem. Snad příště.

Herních režimů v novém Pro Evu celkově není málo. Je ale pravda, že rival z dílny EA je v tomhle směru na míle vzdálený. Podobné je to i při samotné prezentaci zápasů a celkové atmosféře. Podporu od fanoušků v hledišti v těžkých momentech nečekejte. Snad jenom na tribunách partnerských klubů (Barcelona, Arsenal, Bayern, Inter a další) je o něco živěji.

V klidu vás zato rozhodně nenechá komentátorské duo Jim Beglin a Peter Drury. Krásné počasí, nádherný stadion a ujištění, že ač byly před výkopem v okolí stadionu zácpy, všichni fanoušci už jsou na svých místech. Takhle nějak to zní před každým utkáním a opakujících se frází je v jeho průbehu několik. Po pár hodinách hraní je lepší se zatoulat do nastavení a změnit jazyk komentáře na takový, kterému vůbec nerozumíte.

Podobných maličkostí, které hře na kvalitě nepřidávají, by se jistě našlo ještě několik. Přesto všechno je eFootball PES 2020 velice povedený počin. Jeho nejsilnější stránkou zůstává v první řade dění na trávníku, které se zase o něco přiblížilo realitě. Pokud tedy hledáte arkádovou kopanou, kde se budou akce přesouvat v zběsilém tempu z jedné strany na druhou, bez nutnosti řešit jednotlivé situace fotbalově, pak musíte o dům dál. eFootball PES 2020 nebude pro vás.

eFootball PES 2020

eFootball PES 2020 není dokonalý. Není hrou, která vás dostane do kolen díky svému obsahu nebo prezentaci. Zklamáním může být i slibovaná revoluce v Master League. V konečném hodnocení je ale důležité to, co se děje přímo na hřišti. Tam nám Konami servíruje vizuálně i herně velice povedený fotbalový zážitek. Dovolím si tvrdit, že jde o jeden z nejlepších virtuálních fotbálku v historii a to přesto, že celkový týmový výkon zarážejí k zemi zbytečné chyby jednotlivců.

Grafické zpracování
Růst hráčů v MyClub
Nutnost přemýšlet fotbalově