Empire of Sin Recenze Recenze Empire of Sin

Recenze Empire of Sin

Jan Urbančík

Jan Urbančík

25
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Slavné jméno nemusí být zárukou kvality.

Období prohibice ve Spojených státech, to je téma, které zvlášť českým hráčům není vůbec vzdálené. Zpopularizovala ho samozřejmě první Mafia. A přestože po stránce hratelnosti s touto sérií nemá Empire of Sin nic společného, téma zůstává podobné. Na hru jsem se opravdu těšil, kombinace tahových soubojů a real-time RPG části je rozhodně zajímavý nápad. Největším lákadlem pak byl ten fakt, že za hrou stojí studio Romero Games, které založili manželé John a Brenda Romerovi. A ano, je to ten známý John Romero, který dal vzniknout dnes již legendární sérii DOOM. Bohužel už na začátek musím říct, že na tento titul nejspíš moc pyšný nebude.

• Platformy: PC (recenzováno), PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 1. 12. 2020
  • Vývojář: Romero Games
  • Vydavatel: Paradox Interactive
  • Žánr: RPG, Tahová strategie
  • Cena: 39,99€ (Steam)

Malý tým, velké ambice

Hra je zasazena do 20. let 20. století, jak jsem již naznačil v úvodu. Vyberete si jednoho ze čtrnácti mafiánů a vašim cílem je vybudovat impérium. Začínáte úplně od nuly, kdy máte pouze svou základnu, ale své zázemí postupně rozšiřujete. Co musím na začátek pochválit, je grafická stránka hry, která je vzhledem k velikosti studia na velmi dobré úrovni. Alespoň pokud se bavíme o pohledu seshora, u dialogů je už velikost týmu opravdu znát. Lip sync prakticky nesedí a obecně jsou animace obličeje poněkud podivné. Dabing se ve hře nachází, ačkoli ne na všech místech, což ve výsledku působí zvláštně. Jeho kvalita není kdovíjak dobrá, ale úplný propadák to také není. Je zkrátka průměrný a jak brzy zjistíte, to se dá říct prakticky i o všem ostatním.

Začal bych real-time částí. V ní si například najímáte nové parťáky, kteří vám budou pomáhat v soubojích. Ti mají mezi sebou různé vztahy, mění se jim morálka podle toho, jak se jim zrovna daří a jsou také rozděleni do několik tříd, jako to známe z jiných her. Musím říct, že zpracování vztahů je zvládnuté dobře a každý člen má také svou misi, která vás s ním trochu sblíží. Společně tak budujete impérium, kupujete budovy jako bary, nevěstince či kasina, které vám vydělávají peníze. Nejdůležitější jsou pak nepochybně pivovary, ve kterých se vyrábí cenný alkohol. Na první pohled poměrně propracovaný ekonomický model, brzy však narazíte na tu skutečnost, že vůbec nefunguje. Jednotlivé budovy nevydělávají příliš mnoho peněz a velmi jednoduše začnete prodělávat. Největší zisk tak nakonec máte z misí, které fungují jako takový nepravidelný příjem. A že jich není málo, ze začátku na vás bude vyskakovat nová mise každou minutu. Ale postupem času jich ubývá a v pozdější fázi hry už ani misí tolik nebude.

Jaký je plán? Válka!

Důležité je však zmínit, že o vybudování impéria se nebudete snažit ani zdaleka sami. V celém Chicagu, kde se hra odehrává, najdete několik dalších mafiánských bossů, se kterými můžete navázat víceméně přátelské vztahy anebo s nimi vést válku. To už se však dostáváme do další části hry, ve které chybí jakýkoli balanc. Můžete sice s jedním z mafiánů uzavřít dohodu o neútočení, půjčit si od nich peníze a podobně. Ale jakákoli diplomacie v této hře postrádá smysl, protože je zkrátka nevýhodná. Ptáte se proč? Je to jednoduché, pokud vyhlásíte válku, stačí zaútočit na základnu daného mafiána a máte vyhráno. Ano, jediná bitva stačí k tomu, abyste získali sebevětší impérium. A co hůř, bitva to není kdovíjak těžká. Každopádně, když už je řeč o nich, měl bych vám je detailněji představit.

Jak už jsem zmínil na začátku, souboje probíhají tahově a pokud je srovnáme s nejnovějším dílem série XCOM s podtitulem Chimera Squad, můžeme se bavit o něčem víc než pouhé inspiraci. Souboje totiž fungují naprosto stejně, schopnosti jsou podobné, ale přesto XCOMu tato hra nesahá ani po kotníky. Může za to především velmi špatná umělá inteligence, která chce spíš spáchat sebevraždu, než že by chtěla zabít vás. Nepřátelé totiž nedělají nic pro to, aby vás zabili. Často stojí na místě, střílí ze slabší zbraně a neskutečně často míjí i z blízké vzdálenosti. V podstatě XCOM naruby, procenta tady hrají ve váš prospěch. Musím říct, že takto jednoduché souboje jsem už dlouho neviděl. Jakékoli taktické přemýšlení je navíc úplně zbytečné, mapy jsou moc malé a neskutečně repetitivní. Nejjednodušší je tak zkrátka vyběhnout směrem k nepříteli a zkusit vystřelit. Nevyjde to a minete? Nevadí, oponent vás prakticky nemá šanci zabít. Pokud už vám ale opravdu dochází síly, není problém. Můžete nasadit například speciální schopnost jedné postavy, která, pokud se dostane pod určitý počet životů, začne bezhlavě střílet kolem sebe, čímž sejme prakticky veškeré zbývající nepřátele.

Bugy, kam se podíváš

Nevyváženost. To je slovo, které hru dokonale vystihuje po všech ohledech. Empire of Sin totiž selhává po téměř všech stránkách. Z real-time části se brzy stane jen nudné pobíhání po městě a vyhledávání něčeho, čím byste se alespoň na chvíli zabavili. Ekonomický model vám neumožňuje pořádně se rozrůstat, jak by hra chtěla, a zabíjí tak jakýkoli progres. Diplomacie je naprosto zbytečná a vedení války je pak otázka jedné bitvy. Ty jsou navíc velmi jednoduché a po chvilce hodně repetitivní. Jediná pozitivní věc na této hře je tak v úvodu zmíněná grafická stránka a povedený soundtrack, který dokáže dobře navodit atmosféru. Celé prostředí je pěkné, ale to tento titul opravdu nezachrání. Hra je navíc rozbitá nejen, co se týče vyváženosti prakticky všeho, ale obsahuje také velkou spoustu bugů. Stalo se mi například, že mi najednou zmizela již koupená budova nebo mi bylo znemožněno dokončit jednu z misí. Během bitev pak často dochází k tomu, že postavy po podlaze spíše kloužou, než chodí, a zvuky zbraní jsou trochu rozbité. A nejsou to jenom bugy, ale i věci, které byly udělány záměrně. Například, že když postava použije schopnost potlačení, začne střílet kolem sebe a zvuk střelby neustane do té doby, než je znovu na tahu. Asi si dokážete představit, jak otravné to je.

Autoři už sice slibují další obsah v podobě DLC, ale to vůbec není něco, co by hře prospělo. Vývojáři musí zvážit zásadní předělání celé hry. Pokud se to nestane, neviděl bych to s ním do budoucna vůbec dobře. Vůbec jí nepomáhá ani poměrně vysoká cenovka, která činí 40 eur. Pokud vás zajímá především taktická část hry a chtěli byste si zahrát něco podobného, tak je mnohem lepší volba již zmiňovaný XCOM: Chimera Squad.

[sc name="reklama_lynx" ]

Empire of Sin

Empire of Sin mě s každou další odehranou hodinou bavilo méně a méně. Na první pohled originální počin se zajímavým zasazením, rychle ale narazíte na jeho problémy. Tahový souboj je podobný jako u konkurence, ale zkažený tím, že jsou bitvy repetitivní, a AI nepřátel je na velmi špatné úrovni. Real-time část zase shazuje nedomyšlený ekonomický model, nepřehledné UI a zbytečnost jakýchkoli diplomatických vztahů. Pomyslnou třešničkou na už dost zkaženém dortu je potom velká spousta bugů, na které ve hře narazíte.

Pěkná grafika
Povedený soundtrack
Propracované vztahy mezi mafiány