Fallout 76 Recenze Recenze Fallout 76: Wastelanders

Recenze Fallout 76: Wastelanders

Jakub Marušák

Jakub Marušák

4
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Make Appalachia Great Again!

Rok a půl po vydání Fallout 76 přichází Bethesda s doposud největším rozšířením. Wastelanders slibují nový příběh, nové zbraně a hlavně návrat ke kořenům série za pomoci dialogů a lidských NPC. To vše pro stávající hráče zcela zdarma. Zní to příliš dobře na to, aby to byla pravda?

• Vyšlo na: PC, PS4, Xbox One (recenzováno na Xbox One X)
  • Datum vydání: 14. dubna 2020
  • Žánr: akční RPG

Válka je i po roce stále stejná.

V roce 2102, 25 let po zničující celosvětové válce, otevřel své brány Vault 76. Na rozdíl od většiny ostatních bunkrů nesloužil k žádnému šílenému sociálnímu experimentu, ale poskytl útočiště těm nejlepším z nejlepších, s jediným cílem - obnovit pomocí společných schopností civilizaci. Hráči se tohoto honosného úkolu chopili se ctí. Netrvalo dlouho a nad Západní Virginií opět začaly létat nukleární hlavice. Válka je vždycky stejná.

Po roce absolutní anarchie však nyní dochází ke změně mocenské struktury. Otevření Vaultu totiž neuniklo pozornosti původních obyvatel (kteří z oblasti před lety prchli před tajuplným morem) a stejně tak karavanám přeživších, táhnoucích z naprosto zdevastovaného severu země. Obyvatelé Vaultu jsou nuceni postavit se nové situaci čelem a rozhodnout se, zda se přidají k jedné ze skupin, nebo si utvoří svůj vlastní osud.

Veď mě dál, cesto má.

Wastelanders rozhodně s předvedením novinek neotálí a tak se vám může stát, že okamžitě po prvním zapnutí hry narazíte ve svém C.A.M.P.u na squatujícího vandráka, který vám s úsměvem na rtech oznámí, jak velkou dřinou bylo pro něj postavit toto obydlí, a řekne si o flašku whisky. Je jen na vás, jestli tohoto chudáka s opětovaným úsměvem odprásknete nebo se smíříte s novým spolubydlícím.

Vaše první kroky pak s velkou pravděpodobností povedou zpět k Vaultu s otázkou, co že je to tady najednou za lidi. Cestou si na vašem Pip-Boyi naladíte oblíbenou frekvenci Appalachia Radio a s překvapením zjistíte, že mezi peckami jako „Bongo Bongo Bongo“ a „I Didn’t Know the Gun Was Loaded“ promlouvá k posluchačům nová DJka. Bohužel však stanice neobsahuje žádné nové hity, takže se po chvíli vrátíte zpět k ambientní hudbě, kterou opět nahrál dvorní Fallout skladatel Inon Zur.

Vaše první kroky pak s velkou pravděpodobností povedou zpět k Vaultu s otázkou, co že je to tady najednou za lidi.

Příchodem k Vaultu a seznámením se s dvojicí postav, trpělivě čekajících před jeho branami, začíná první z několika dějových linek Wastelanders. Jak zjistíte, tak návrat lidí (těch herních) do Appalachie má naprosto prozaický důvod - prachy. Rozkřiklo se, že někde v horách je ukrytý pohádkový poklad a každý by si samozřejmě rád ukrojil kousek koláče. Dějová linka vede do nově otevřené hospody Wayward a to co následuje, je menší tutorial pro několik nových funkcí tohoto rozšíření (a zároveň osvěžení řady stávajících pro navrátilce, či nováčky).

Jako první jsou představeny instancované lokace. Jelikož je Fallout 76 stále v první řadě multiplayerová hra, veškerý důležitý příběhový postup probíhá v uzavřených lokacích, do kterých se dostanete pouze vy a členové vašeho týmu. V rychlém sledu za instancemi se dostane i na druhý nový systém – dialogy. V hospodě Wayward totiž právě probíhá přepadení a vy máte možnost situaci vyřešit hned několika způsoby. Můžete se pokusit zahrát si na hrdinu a s vidinou nejistého výsledku se pustit do přestřelky. Můžete ale také využít jeden ze svých SPECIAL statů k vyřešení speech checku a odlákat tak lupiče dostatečně dlouho na to, aby se o něj postaral ze svého úkrytu jeden z místních zaměstnanců.

Dějová linka vede do nově otevřené hospody Wayward a to co následuje, je menší tutorial pro několik nových funkcí tohoto rozšíření.

Toto přepadení tak demonstruje dvě podstatné novinky přicházející do Falloutu 76. Schopnost vykecat se z téměř jakékoliv šlamastyky za použití silných stránek vaší postavy (pokud máte vysokou sílu, můžete postavám během dialogu vyhrožovat vyvržením, inteligence umožňuje přicházet s vědeckými přístupy a díky vysokému štěstí často uhádnete tajná hesla) a možnost vyřešit úkoly různými způsoby. Na řadu tak nově přichází kromě různých střelných/řezných/sečných zbraní i možnost komunikace nebo kradmého plížení. Úvodní dějová linka s řešením hospodských trablů vám zabere pár hodin a hned po ní je na čase vydat se zjistit, co vlastně v uplynulém roce dělala vaše bývalá vedoucí z Vaultu 76.

Poklad na Radiačním jezeře

Hlavní příběh Wastelanders se odemkne po dosažení levelu 20 a dokončení původní dějové linky točící se kolem nalezení vakcíny na Scorched mor. Poté, co jste jí celý předchozí rok byli těsně v patách, se konečně opět shledáte se šéfkou Vaultu 76 - a ta vás zasvětí do aktuálního politického dění v Appalachii. Navrátivší obyvatelé se rozdělili do dvou navzájem nepřátelských družin. Na straně jedné jsou původní obyvatelé – nájezdníci – kteří se usídlili v kráteru u havarované vesmírné stanice. Proti nim stojí skupina osadníků pocházejících ze severu, kterým imponuje relativní nedotčenost přírody v okolí Spruce Knob.

Vašim prvním úkolem je tedy seznámit se s vůdci jednotlivých skupin a přesvědčit je o nutnosti očkovaní proti moru. Tak dlouho jsme čekali na lidské NPC, rozhodně nemáme v plánu nechat je hned pomřít na místní variantu chřipky. Šéfová vás zároveň seznámí se svým plánem najít ten mystický poklad. K tomu však budete po vzoru Dannyho potřebovat své parťáky. Je tedy třeba se rozhodnout, jestli to budou krvežízniví nájezdníci nebo ušmudlaní osadníci.

Velkou část příběhu můžete hrát na obě strany a udržovat tak dobré vztahy s oběma skupinami.

V tento okamžik přichází opět představení nového systému – reputace. Plněním úkolů a pomáháním jednotlivým frakcím si u nich budujete své jméno. Čím lepší máte postavení, tím jsou obyvatelé svolnější dělit se s vámi o nové plány pro vaše vybavení a zbraně. Velkou část příběhu navíc můžete hrát na obě strany a udržovat tak dobré vztahy s oběma skupinami. Ve finále se však budete muset rozhodnout, komu dáte přednost. Nemusíte se bát, hra vás na to včas a dostatečně upozorní, a ani poté nebudete od druhé frakce naprosto odříznutí. Jeden z prvků endgame je právě práce na reputaci u obou skupin. Pokud se rozhodnete plnit úkoly pro obě frakce, můžete počítat s herní dobou okolo dvaceti hodin.

Moje puška chrání tebe, tvoje puška chrání mě.

Jelikož ve hrách tíhnu k „hodným“ postavám, byl jsem od počátku rozhodnutý přidat se k osadníkům. Pro jistotu jsem však plnil i úkoly pro nájezdníky a byl jsem velmi mile překvapen vysokou kvalitou scénáře. Nájezdníci zde nevystupují klasickým Fallout či postapo způsobem nelítostných plenitelů, ale spíše jako jedna velká rodina zuřivě bránicí své vlastní členy. Scénář obecně je velmi silnou stránku Wastelanders. Dialogy jsou na rozdíl od Fallout 4 vypsány celé a vy tak máte naprosto jistotu, co vaše postava odpovídá. Často jsem se při pročítání jednotlivých vět smál od ucha k uchu.

Hlavní obyvatelé obou skupin jsou naprosto parádně vykresleni a přirostou vám k srdci více, než postavy z předchozího dílu. Narazíte zde například na armádního robota, kterému odebrali zbraně a on si tak myslí, že je teď brahmína, na ghůla, který se neustále neúspěšně snaží o sebevraždu, či na malou holčičku, jejíž jedinou kamarádkou je Super Mutantka. Je vidět, že si spisovatelé dali na své práci velmi záležet. NPC ve světě také často komentují přicházející počasí, vaši výbavu či různé haraburdí, které s sebou táhnete („Kdo sakra u sebe nosí kancelářský větrák?“). Pokud navíc hrajete za postavu s vysokým levelem, tak toho můžete náležitě využít při různých úkolech. Nechtějí vám vydat robota určeného pouze pro armádu? Štěstí, že jste se při plnění dějové linky s nukleárními hlavicemi stali generálem!

Scénář obecně je velmi silnou stránku Wastelanders.

Ruku v ruce s novým NPC přichází další stálice Fallout série – společníci. Oproti předchozím dílům je zde jejich množství značně omezené a vy tak budete moci narazit pouze na bývalého nájezdníka Becketta, toužícího otevřít si svůj vlastní bar, a na velitelku Daguerre, která se po nouzovém přistání své vesmírné lodě snaží přijít na kloub světu po nukleární apokalypse. Společníci po pozvání do vašeho kempu přicházejí každý se svou vlastní dějovou linií, která opět značně prodlužuje herní dobu Wastelanders. Jejich úkoly jsou v porovnáním se zbytkem rozšíření znatelně nižší kvality, dohání to však opět skvělý scénář. V jednu chvíli vždy můžete mít pouze jednoho společníka a bohužel se zdržují pouze v okolí vašeho obydlí.

Společníci po pozvání do vašeho kempu přicházejí každý se svou vlastní dějovou linií, která opět značně prodlužuje herní dobu Wastelanders.

Wastelanders přichází i s novým endgame obsahem. Ten se pro tentokrát bohužel omezil na grindování dvou statistik. Neočekávejte tedy žádný nový dungeon pro hráče na vysokých levelech, nebo snad raid. O systému reputace jsme hovořili už výše. Další novinkou pak je nový druh měny, kterou získáváte plněním veřejných eventů a denních úkolů - použít ji pak můžete na nákup nových zbraní. Těch je mimochodem celá řada, dočkáte se například luku, využívajícího různé typy šípů, či gaussové brokovnice a pistole známé hlavně fanouškům Fallout 2. Bethesda se také po mnoha problémech rozhodla uzavřít vstup do raidu ve Vaultu 94 a do budoucna na něm ještě zapracovat.

Je to starší, ale stále funkční kód.

Délka vývoje Wastelanders, několiké odložení i pomoc hráčů při testování na PTS zajistily, že rozšíření vyšlo v poměrně dobrém stavu. Bethesdě se podařilo opravit řadu problémů, které hru už dlouhé měsíce sužovaly a provést několik vylepšení hlavně při navigaci mezi jednotlivými úkoly a eventy. Bohužel celková zastaralost celého enginu je již poměrně značně znát a ve hře tak narazíte na celou řádku bugů a zvláštních situací. Obzvlášť do oči bijící jsou například NPC společníci odcházející během rozhovoru mimo záběr. Zároveň nedošlo k žádnému posunu v oblasti výkonu na konzolích a připraveni tak musíte být na značně nekonzistentní framerate. Hra se navíc už opět potýká s nárůstem cheaterů, kteří si neustále hledají nové a nové skulinky jak zneužívat herní systémy na úkor ostatních hráčů.

PC hráče beze sporu potěší, že hra je nově dostupná i na Steamu a Bethesda dokonce umožnila hráčům vlastnícím hru v Bethesda Launcheru po omezenou dobu zdarma přejít právě i na tuto platformu.

Hru i různé doplňky k ní můžete zakoupit v Xzone.

Fallout 76

Wastelanders dokazují, že Fallout 76 není pro Bethesdu mrtvým titulem a i nadále počítá s jeho podporu. Jedná se o obří rozšíření, které je navíc pro všechny stávající i nové hráče zdarma. Vylepšení v podobě dialogů, nového příběhu a lidských NPC dodávají hře druhý dech. Zároveň však hra stále bojuje se stejným problémem – opravou jednoho bugu se objeví jeden další. Otázkou zůstává, jestli se hře podaří obrátit štěstěnu podobně, jako se to stalo No Man’s Sky. Našlápnuto k tomu má dobře, fanouškovské hodnocení nového rozšíření je zatím velmi pozitivní. Bethesda však nesmí usnout na vavřínech a pokračovat v tvrdé práci.

svět je díky novým NPC živější
scénář
zajímavé postavy