Zpět na článek

Diskuze: Recenze Hell is Us – nejodvážnější hra posledních let

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Games Polis CZ
Games Polis CZ
Level 22 Level 22
9. 9. 2025 15:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V poradku. Masove vrazdy, znasilneni, brutalni muceni je v cajku ale nedej boze aby se tam teeba objevila silueta naheho prsa nebo zadku. spolecnost je uplne v haji!!!

23cicer
23cicer
Level 43 Level 43
9. 9. 2025 12:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Funguje nejaky respawn nepratel? Kdyz umru a znovu se objevim, tak k nemu nedochazi...

Hubert v hubertusu
Hubert v hubertusu
Level 26 Level 26
8. 9. 2025 21:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zvláštní. "Popravčí čety v ulicích, masové hroby za městem, masakry mírových konvojů se zásobami, mrtvé děti, znásilňování a další nemyslitelné hrůzy jsou zde nyní na denním pořádku." A při tom má hra PEGI 16 rating.

Ještě jsem se chtěl zeptat: Je ve hře nějak vysvětleno, proč se tam jde na bubáky s mečem místo toho, aby se pokropili dávkou ze samopalu? Pardon, už jsem to v recenzi našel. Prostě jim střelné zbraně nějak nic nedělají, tak se musejí kuchat na blízko. Ok.

Martin Zavřel
Martin Zavřel
Zing Zing
Hlavní platforma: PlayStation
8. 9. 2025 22:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hubert v hubertusu @Hubert v hubertusu Jak ty věci prošly ratingem je mi taky záhadou.

Tvůrci si asi velmi pečlivě nastudovali ta ratingová pravidla a vše je to tak akorát na hraně (např. mrtvola znásilněné ženy, leží na stole na zádech s vyhrnutou sukní a roztaženými nohami, ale není vidět nahota, tak to asi prošlo - a takových případů je tam řada, kdy náznak je velmi očividný, ale ne "explicitní").

Jinak důvod proč střelné zbraně nic nedělají, je skutečnost, že na ta monstra zabírá pouze jeden konkrétní materiál, ze kterého jsou vykované ty sečné zbraně. Nicméně v průběhu hry tam vědci začnou řešit potenciální implementaci té suroviny do střelných nábojů, ale narazí na tom určité fyzikální komplikace (hra tyhle věci vysvětluje hodně pečlivě/podrobně, i díky tomu působí promyšleněji a zajímavěji).

Tož bať
Tož bať
Level 48 Level 48
8. 9. 2025 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já nevim, ale nesráží to protiválečné sdělení o krutostech konfliktu (podle mě spíše prvoplánové, než nekompromisní) fakt, že tam hráč nakonec běhá s velkým cosi, co má být zbraní a kosí rádoby děsivé příšery? Tohle chce recenzent vážně srovnávat se Spec Ops: The Line?

Martin Zavřel
Martin Zavřel
Zing Zing
Hlavní platforma: PlayStation
8. 9. 2025 14:41 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tož bať @Tož bať Nevím o jiné hře, která by válečná zvěrstva ukazovala takhle pestře, detailně a explicitně, včetně psychologických důsledků, vraždění a znásilňování bývalých sousedů, dopadů na děti a tak dále. Samozřejmě se tomu blíží třeba This War of Mine, ale ani tam nezašli takhle daleko. Takže prvoplánové to rozhodně není. Ostatně autoři sami citují jako inspiraci filmy Danise Tanoviće, nikoliv nějaké hollywoodské karikatury apod. Zkuste si možná poslechnout ten hPod, kde o tom povídáme.

https://hrej.cz/podcast/hpod-1017-hell-is-us

Hráč má k dispozici různé chladné zbraně (některé větší = silnější a pomalejší, některé menší = slabší ale rychlejší, jako v každé soulsilke). Monstra, se kterými bojujete, jsou v rámci lore vysvětlena jako zrozená z extrémních emocí (nenávist, zoufalství) a jsou přímo napojena na ústřední téma cyklicky ničivé povahy násilí a země, která se historicky znovu a znovu propadá do válečného stavu.

Ano, vůbec se nebojím to srovnat se Spec Ops: The Line (nebo TLOU2), v mnoha ohledech jsou příběh, postavy, situace nebo dialogy této hry ještě o řád výš.

Tož bať
Tož bať
Level 48 Level 48
8. 9. 2025 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martin Zavřel @Martin Zavřel To mi ale jen opakujete co zaznělo v recenzi.

Ptal jsem se, jak se dají zkombinovat reálné základy vycházející z válečných hrůz lokálních občanských válek, s čistě fantasy hratelností á la soulslike tak, aby výsledný mix působil lehce uvěřitelným dojmem, jako třeba Spec Ops, nebo This War of Mine?

Martin Zavřel
Martin Zavřel
Zing Zing
Hlavní platforma: PlayStation
8. 9. 2025 22:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martin Zavřel @Tož bať Fantastické prvky (stejně jako paranormální, hororové atd.) zanořené do "realistického" zasazení přece nemusí nutně shazovat, jak syrově a "opravdově" dílčí situace působí. Dobře napsané fantasy může zanechat mnohem silnější emoce a pointu, než průměrně natočený dokument či "realistické drama". Realismus sám o sobě není jediná podmínka pro definování síly zážitku/díla.

TLOU2 obsahuje "zombie a monstra", ale přesto je to jedna z nejlepších meditací nad cyklickou povahou násilí, výrazně posilněná interaktivním formátem daného díla.

Hell is Us mimochodem velmi podrobně, napříč mnoha postavami a záznamy vysvětluje, jak krvavé byly první historické bitvy proti těmto monstrům, kde padly celé armády, aniž by zabily alespoň jedno z nich. V průběhu let pak za tímto účelem zformovaný tajný řád ve stínech trénoval rytíře, bojující speciálními chladnými zbraněmi ze speciální suroviny a za použití speciálních taktik, aby byli na návrat monster připravení. V tomto kontextu hra tedy velmi dobře vysvětluje a usazuje do svého světa skupinu lidí, kteří s pomocí těchto zbraní dokážou řešit, co kulomety a tanky nezvládnou.

Nic to nemění na tom, jak syrově a brutálně působí to, co si "obyčejní" obyvatelé země dělají navzájem v rámci toho válečného konfliktu. Ze situací a dialogů zde mi na mnoha místech zatrnulo více, než během hraní This War is Mine (nebo Spec Ops), protože zde zkrátka ty dílčí věci jsou krutější, detailnější a v mnoha ohledech drsnější.

Takže ano, jsou to dvě věci (žánry) spojené do jednoho celku, ale fungují a doplňují se velmi dobře a člověk kromě jiného docení, jak pečlivě je to celé zakomponované do promyšlené historie tohoto světa, táhnoucí se tisíce let, napříč mnoha vládci, konflikty a civilizacemi. Vše to zároveň vede k pointě, objasňující původ toho místního náboženství a všech těch jevů s tím souvisejících.

Michal
Michal
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PC
8. 9. 2025 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja som to asi po hodine vypol a nejako ma to neláka znova zapnúť

overlord22
overlord22
Level 29 Level 29
8. 9. 2025 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dík za recenzi. 👌

madPav3L
madPav3L
Level 46 Level 46
Hlavní platforma: PC
8. 9. 2025 08:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je už to hratelné s klávesnicí a myší? Zkoušel jsem demo a musel ho po 5 min. vypnout, protože kamera automaticky sledovala pohyb postavy, místo toho,​ aby se kamera dala řídit myší.

FildasCZ
FildasCZ
Level 33 Level 33
Hlavní platforma: PC
8. 9. 2025 09:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@madPav3L @madPav3L V demíčku to šlo v pohodě.

madPav3L
madPav3L
Level 46 Level 46
Hlavní platforma: PC
9. 9. 2025 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FildasCZ @FildasCZ V demu co jsem hrál před 2 měsíci nebo kdyby to bylo, to rozhodně v pohodě nebylo, a spousta lidí si na to stežovalo na fóru. Pokud je teď "nové" demo a už je to opravené, tak jedině dobře, mrknu na to.

Angeller
Angeller
Level 26 Level 26
7. 9. 2025 20:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V hPodu mi to bylo solidne prodano, tesim se az na to taky vletim, dik :]

Corvus
Corvus
Level 41 Level 41
Hlavní platforma: PC
7. 9. 2025 19:53 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za parádní recenzi. Hraju od pátku a jsem totálně nadšen. Ostatně, deluxe edici se steelbookem Hell Is Us, jsem si objednal ihned po dohrání obou vln demo verzí. Svět, hudba, rébusy, celá adventurní linka, atmosféra, příběh... vše mě totálně nadchlo. Konečně žádný rádoby fantasy středověk, ale zcela originální a velmi temné zasazení do civilní války a jejich hrůz. Za mě jedna z nejlepších her letošního roku. Velmi se mi líbí i "geometričtí" a velmi zvláštně znepokojiví tipy nepřátel. A že jich není milion? To mi naprosto vůbec nevadí. Zcela zasloužená devítka! A už na mě čeká na disku Hollow Knight: Silksong a za 12 dnů je tu mimořádně parádní Dying Light: The Beast!

Phil Spencer
Phil Spencer
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: Xbox
8. 9. 2025 11:28 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Corvus @Corvus ale notaaaak, každého tady bombarduješ urážkami o tom, jak neumí psát česky a pak napíšeš ” Velmi se mi líbí i "geometričtí" a velmi zvláštně znepokojiví tipy nepřátel.

Geralt z Rivie
Geralt z Rivie
Level 48 Level 48
7. 9. 2025 19:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ta variace nepřátel mě trochu odrazuje. Většina říká, že v první pětině hry v podstatě potkáte všechny nepřátele, co ve hře jsou a bossové jsou jen silnější variace těch obyčejných, což při delší hře může být trochu pak nudné. Ale mám to ve wishlistu, jednou to určitě prubnu.

Martin Zavřel
Martin Zavřel
Zing Zing
Hlavní platforma: PlayStation
7. 9. 2025 19:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @Geralt z Rivie Boje jsou jen polovina hry, plus nepřátelé sice vypadají "stejně" s ohledem na to, že patří k "jedné rase", ale s postupem hrou se učí nové schopnosti a útoky, takže mají čím překvapovat, plus postup hrou dramaticky navyšuje jejich počty v jednom souboji. Zároveň je bojový systém dostatečně kořeněný zábavnými novými perky, komby a animacemi, takže jsem si ho užíval po celou dobu hraní.

Bossové jsou jen tři, ale z toho dva staví na unikátním prostředí a jeho mechanikách, nikoliv na monstrech. Ten třetí je sice podobný řadovým nepřátelům, ale s výrazným twistem (a opět v unikátním prostředí). Co jsem koukal na streamery, tak pro ně byli ti bossové celkem překvapení/zážitek.

Reklama
Reklama