Recenze Hell is Us – nejodvážnější hra posledních let
i Zdroj: Rogue Factor
Hell is Us Recenze Recenze Hell is Us – nejodvážnější hra posledních let

Recenze Hell is Us – nejodvážnější hra posledních let

Martin Zavřel

Martin Zavřel

20
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X/S

Brutální válečná odysea s mimořádným přístupem k hráčům.

Reklama

“Válka je ztělesněním pekla na zemi, 

Protože Zemi obývají ti nejhorší démoni ze všech: lidé.”

Danis Tanović

Nová hra od relativně neznámého kanadského studia Rogue Factor (které ale pro tento projekt posílili vývojáři ze zrušeného týmu série Deus Ex) riskuje hned na několika frontách. Hráče na to výslovně upozorní hned několika psanými varováními ve svém úvodu: zasazená do aktuální válečné zóny, zobrazuje válečná zvěrstva způsobem, jakým se to málokterá videohra odvážila ukázat. Zároveň odepírá hráči všemožné moderní designové berličky, jako je herní mapa, magický herní kompas s navigací k cíli nebo i tradiční seznam úkolů či misí, jak je známe z většiny moderních her. Výsledkem je mimořádně syrový a vtahující zážitek.

  • Platforma: PC, PS5 (recenzovaná verze), Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 4. 9. 2025
  • Výrobce: Rogue Factor (Kanada)
  • Žánr: Akční adventura
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 21 GB
  • Herní doba: 25+ hodin
  • Cena: 1299 Kč

Peklo jsme my

Hadea je země, obehnaná horskými štíty ze všech stran a úzkostlivě si hájící nezávislost na okolním světě. Bohužel její nehostinné podmínky vedly k tomu, že se její původní obyvatelé fanaticky upnuli k náboženství, což v průběhu staletí vedlo k mnoha válkám mezi progresivnějšími obyvateli a tradicionalisty. Píše se rok 1993 a další brutální občanská válka se opět rozhořela. Popravčí čety v ulicích, masové hroby za městem, masakry mírových konvojů se zásobami, mrtvé děti, znásilňování a další nemyslitelné hrůzy jsou zde nyní na denním pořádku.

Remi se zde narodil, ale ještě jako malé dítě jej matka ukryla na korbě nákladního vozidla, směřujícího ven ze země. Remi tak vyrůstal ve vnějším světě a bez rodičů, ale postupně se připravoval na návrat. Po letech služby v armádě se konečně naskytla příležitost, když byl převelen k mírovým jednotkám, snažícím se pomoci se zásobováním další válkou zmítané Hadey. Do své domoviny tedy dorážíte potají, jako dezertér a s jediným cílem: najít vaše rodiče a zjistit, proč se vás zřekli. Remi je poznamenán neveselým dětstvím i roky v armádě, což mu pomůže navigovat mimořádně brutální válečnou zónou. Hlas mu propůjčil Elias Toufexis (které jste mohli slyšet jako Adama Jensena v Deus Ex sérii).

Nemyslitelné hrůzy jsou zde nyní na denním pořádku.

Mnoho videoher se snaží vysloužit si označení jako “temná” nebo “dospělá”, ale jen hrstka z nich dokáže opravdu obnažit krutou pravdu o lidské povaze, její kapacitě pro nezměrnou krutost a beznadějně cyklické smyčce násilí. Takové hry určitě nejsou pro každého, někdo na ně zkrátka nemá žaludek a jiný zase klouže po povrchu jejich poselství, aniž by mu docházel hlubší smysl. Pokud ale patříte mezi zocelenější a přemýšlivější hráče, pak mohu potvrdit, že dosavadní králové tohoto pomyslného žebříčku, Spec Ops: The Line a The Last of Us Part II, dostali důstojného nástupce. Příběh a především jeho myšlenky či poselství v této hře vás dokáží srazit na kolena již během úvodní hodiny… a pak jen přitvrzovat.

Když hra důvěřuje hráči

Je tedy malým zázrakem, že hratelnost se povedla prakticky do stejné míry, jako brilantní příběh a jeho neotřelý způsob vyprávění. Obrovskou roli v tom hraje odvaha vývojářů důvěřovat hráči, že když mu seberou “samozřejmé” moderní designové berličky, jako je herní mapa, kompas s navigací k cíli nebo tradiční seznam úkolů, nenechá se hráč odradit a díky vlastní vynalézavosti se ve hře neztratí. Zároveň to vede k tomu, že mnohonásobně pečlivěji studujete krajinu kolem sebe, nasloucháte radám místních a ideálně si vedete zápisník s poznámkami. Podobnou radost z objevování jsem měl naposledy u her Elden Ring nebo The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Samozřejmě tomu pomáhá excelentní design prostředí, působící naprosto organicky, ale zároveň dostatečně kořeněný strukturami, podle kterých se dokážete orientovat.

Je také důležité, abyste pochopili, že explorace, komunikace s NPC postavami a řešení všelijakých puzzlů, často v ruinách a hlubokých kobkách pradávných civilizací, tvoří minimálně polovinu herního času a náplně. Tvůrci se chtěli vrátit ke kořenům adventur ze starých časů a hra tedy zdaleka není jen nějakou akční procházečkou. Když už ale na souboje dojde, mají nejblíže k moderním soulslike titulům. Je to z toho důvodu, že Hadeu zaplavují nelidská monstra, vyvolaná přemírou násilí a nenávisti. Jejich původ je navíc přímo napojen na ono unikátní místní náboženství. Každopádně pro boj je důležité, že moderní střelné zbraně těmto bytostem nic nedělají. Musíte se tedy spolehnout na speciální chladné zbraně, vykované z unikátní místní suroviny. Bojový systém nepřekvapí, obsahuje tradiční úskoky, protiúdery apod. okořeněné zábavnými extra perky či komby. Slabinou je nicméně relativně malá pestrost nepřátel, jakkoliv je vysvětlená v rámci lore. Málo je také soubojů s bossy. Obtížnost je detailně nastavitelná.

Studujete krajinu kolem sebe, nasloucháte radám místních a vedete si zápisník.

Hra může mít skvělý příběh a vtahující hratelnost, ale ruku na srdce, mnozí hráči ji nedají šanci, pokud zároveň nevypadá skvěle. Naštěstí v tomto ohledu je Hell is Us stejně silná, jako v těch ostatních. Úvodní filmečky mohou připomenout AAA trháky jako Resident Evil nebo Control a jakmile z úvodního lesa poprvé vyjdete do otevřené krajiny, hra vám naservíruje jeden z mnoha dech beroucích výhledů, za jaké by se opravdu nemusel stydět ani ten Elden Ring. Velkou roli hraje i naprosto unikátní hudba, opírající se o “mimozemsky” znící elektronické nástroje a připomínající například soundtrack a atmosféru hry Returnal. Jednotlivé regiony jsou pestré a osobité, od mlhou zahalených močálů přes hořící města až po nádherné louky u velkého jezera. Krajina je navíc posetá unikátními stavbami a sochami, připomínajícími trochu Velikonoční ostrov. Výpravu ale oceníte také ve velmi atmosférických labyrintech podzemních dungeonů, kde tma je opravdu tma. Na PS5 Pro v režimu výkonu hra běží naprosto perfektně plynule a nepotřebuje berličky jako dynamické rozlišení apod. S ohledem na velmi sofistikovanou nelineární strukturu je také s podivem, že jsem nenarazil na žádný technický problém, hra je prakticky perfektně odladěná po všech stránkách.


Hell is Us
Windows PC
PlayStation PlayStation 5
Xbox Xbox Series X/S

Verdikt

Žádné navigování ani rady, tahle hra vás ponoří do světa, ve kterém musíte cestu najít sami. Díky tomu jej budete vnímat mnohem intenzivněji, než ve většině současných titulů. Váš zážitek následně prohloubí úžasná estetika lokací, velmi propracovaný lore a nelítostně pravdivé vyobrazení válečných hrůz. Tato hra má duši a její odhalení byste si měli dopřát zcela bez externích návodů a vlivů, alespoň napoprvé.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Zážitek z objevování díky odvážnému designu
Nekompromisní vyobrazení válečných hrůz
Estetika a pestrost prostředí
Brilantní design dungeonů
Mimořádně hluboký lore
Nastavitelná obtížnost
Atmosférická hudba
Relativně malá pestrost nepřátel
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama